На допомогу учителям початкових класів.
Чадукова Оксана Вікторівна
учитель початкових класів
вищої категорії , старший
учитель
КЗ «Нікольська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1
імені Якименко А. Д. Нікольського району
Донецької області» опорна школа
ПРОЕКТ
Розвідка осінніх прикмет
Паспорт проекту учнів 2-А класу
Тема. Осінні зміни у живій та неживій природі.
Допомогти визначити мету проекта можна,наприклад, якщо почати роботу з «несподівано» принесеного поштарем листа такого змісту:
Куди: школа № 1 селища Нікольське
Кому: учням 2 - А класу
Зворотня адреса: Заяча галявина Нікольського лісу
Здрастуйте, шановні першокласники!
На Заячій галявині вчора відбулися збори зайців. Ми хотіли прийняти рішення: чи вже час нам міняти сірі шубки на білі? Вийшло так, що одна половина галявини вважала, що час, а інші зайці говорили , що рано. Одні кричали, що трава ще зелена, а інші – що небо уже сіре. Одні говорили, що осінь уже наступила и скоро почнеться зима, а інші думають, що осінь ще тільки збирається в наші края.
Ми не знаємо, що робити. Підкажіть нам, будь ласка. Адже ви вчитеся у школі і, мабудь, зможете визначити – чи наступила осінь? Кажуть, що іде вона до нас через ваше селище. Розкажіть нам, чи далеко вона, коли вона буде в лісі?
Тільки збори Заячої галявини просять представити переконливі доводи! Адже міняти шубки справа для зайців дуже не проста!
Сподіваємося на вашу допомогу!
Заячі збори.
Нікольський ліс.
Мета:
Навчальні предмети: природознавство, літературне читання, українська мова, образотворче мистецтво, музичне мистецтво,.
Тип: колективний, інтегрований.
Вид: інформаційно-пошуковий
Строки дослідження: середньої тривалості
Форма захисту: презентація набуття знань «Розвідка осінніх прикмет». Театралізоване свято «Осіння казка»
Кінцевий продукт: систематизувати знання учнів про осінні прикмети (сценарій свята), створити збірку творчих робіт «Осінь мила, осінь різна…» учнів 2-А класу (твори, малюнки, вірші).
Керівник проекту: учитель 2-А класу Чадукова О. В.
Консультанти: батьки, бібліотекар Герасимчук І. Ю.
Етапи роботи над проектом
Проект реалізується в ігровій формі – граємо в розвідників. Коли мета конкретизована (провести розвідку осінніх прикмет), починається гра. Формується команда розвідників: весь клас розподіляється на невеликі групи, які обирають командира, далі обов’язки будуть розподілятися між всіма членами розвідгрупи. Кожна група обирає свою назву. Обирається і капітан всієї команди розвідників і його помічник. Відповідно командири розвідгруп, їх помічники складають штаб розвідки (в його обов’язки входить розподіл доручень між групами, збір інформації)
Після виборів починається підготовчий етап. Він складається з двох частин: розробка плана проекта і підготовка до здійснення його основної практичної справи (в даному випадку – мандрівка до парку з метою розвідки осінніх прикмет). Як дізнатися: чи наступила осінь? Відповідь на це питання пропонує кожна розвідгрупа, а штаб розвідки розробляє маршрут.
Одержуємо таке:
І етап – «Готовність № 1»
«Скарбничка
народної
мудрості»
«Поради дорослих»
«Шкільний підручник»
«По сторінках
книг і журналів»
На першому етапі діти збирають інформацію про прикмети осені і готуються до свята – старту розвідки на місцевості. На старті вони повинні продемонструвати свою готовність до розвідки – знання осінніх прикмет, уміння відрізняти прикмети осені в природі і в селищі. Старт представлявляє собою конкурсну програму, в якій беруть участь розвідгрупи класу.
ДРУГИЙ ЕТАП – розвідка на місцевості – це мандрівка класу за запланованим маршрутом з зупинками, на яких кожна розвідгрупа виконує певне завдання.
1-а зупинка – «Хмари». На відкритій місцевості діти спостерігають небо, форму і швидкість руху хмар. Тут же за допомогою термометра вимірюється температура повітря. На маршрутному листі робляться відповідні записи.
2-а зупинка – «Вода». Біля річки діти спостерігають колір води, хвилі, вимірюють температуру води.
3-я зупинка – «Плодовий сад». Кожен загін знаходить «докази» приходу осені – найспіліші яблука, груші (будь-який інший фрукт або овоч).
4-а зупинка – «Каштани». Діти знаходять плоди каштанів.
5-а зупинка – «Квіти». Діти збирають у конверт насіння квітів.
6-а зупинка – «В гостях у пернатих». Протягом всього маршруту діти відзначають зграї перелітних птахів, відсутність деяких видів перелітних птахів, а на зупинці слухають пташин пташиний спів, порівнюють його з весняним.
7-а зупинка – «Перехожі». Діти спостерігають одяг людей, відповідність його порі року.
8-а зупинка – «Листопад». Збір осіннього листя.
По закінченні розвідки на місцевості діти оформляють свої презентації у формі газет з малюнками і розповідями про побачене на маршруті. Кожна група готує своє повідомлення.
Підведення підсумків проводиться в присутності батьків із святково накритим «осіннім» столом з фруктами, осінніми букетами. Не забуваємо відповісти і на лист із Заячої галявини: текст складається колективно, запечатується в конверт, а вранці (так само несподівано, як і з'явився) конверт зникає. При підведенні підсумків обговорюється не тільки тема проекту, але і те, як працювали розвідники: яка группа була найдружнішою, хто зібрав найбільше народних прикмет. Що, можливо, вийшло не так, як задумували, що треба врахувати, якщо ще раз доведеться відправитися у розвідку.