Конспект уроку з природознавства для 4-го класу на тему "Як обертається Земля. Зміна дня і ночі"

Про матеріал

Розвиваючи науковий світогляд та пізнавальний інтерес досліджуємо причини зміни дня і ночі.

Перегляд файлу

Спеціалізована загальноосвітня школа з поглибленим вивченням іноземних мов

І-Ш ступенів №1 ім. Т.Г.Шевченка м. Бердичева

 

 

 

 

Конспект уроку з природознавства

 на тему «Як обертається Земля.

 Зміна дня і ночі»

 

 

 

 

Вчитель початкових класів,

спеціаліст  вищої категорії,

старший вчитель

                       Кидисюк Ванда Володимирівна

 

 

План уроку

  1.     Підсумки фенологічних спостережень.
  2.     Перевірка домашнього завдання:

- бліц-опитування;

- тести.

  1.     Робота над темою уроку. Мотивація.

- Загадка.

- Робота у групах.

- Інтерактивна гра «Ажурна пилка». Робота за підручником.

- Робота в зошитах. Підсумок.

  1.     Фізкультхвилинка. Гра «День і ніч».
  2.     Прес-конференція. Підсумок прес-конференції.
  3.     Робота за міні-підручником. Проблемні питання. Робота у групах.
  4.     Відео сюрприз.
  5.     Рефлексія.
  6.     Підсумок уроку.
  7. Домашнє завдання (за вибором):

- підготувати інформацію «Чи однакова тривалість дня і ночі протягом року?»;

- цікаві ребуси, загадки з вивченої теми;

- с. 81 підручника – прочитати, відповідати на питання та робота за міні-підручником.

  1.  Розгадування кросворду за міні-підручником.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Як обертається Земля. Зміна дня і ночі.

Мета. Сформувати уявлення про рухи Землі в космосі та про наслідки цих рухів: зміну дня і ночі. Дослідити причини зміни дня і ночі на земній кулі; розкрити суть цього явища. Продовжити формувати вміння спостерігати, аналізувати явища, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки і робити висновки. Розвивати науковий світогляд, пізнавальний інтерес, спостережливість, кмітливість, наполегливість, охайність у роботі в зошиті, з міні-підручником «Помічник природолюба». Виховувати толерантні, товариські стосунки у роботі, вміння співпрацювати у групі.

Обладнання. Глобуси, лампи, телурій, таблиці із зображенням дня і ночі, підручник, зошити, виставка науково-пізнавальної літератури, міні-підручник «Помічник природолюба», індивідуальні картки оперативного контролю (бліц-контроль), календар природи, дзиґа, яблуко.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Вже дзвіночок дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Працювати починаймо.

− Сьогодні у нас незвичайний урок. Познайомтесь і привітайтесь з гостями. Їх сьогодні он як багато. Це наші експерти. Ви ж сьогодні будете у ролі дослідників, яким прийшло завдання з космічного центру. Ви будете досліджувати, спостерігати, аналізувати явища, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Робити висновки. А я буду вам при потребі допомагати.

 − Чи ж згодні ви на таку співпрацю?

− А що для цього потрібно? (Уважність, старанність, наполегливість, оперативність).

− Що ви очікуєте від цього уроку?

Відповіді дітей (нові знання, цікаву інформацію…) .

­− Пропоную вам такий план.

План

  1.            Підсумки фенологічних спостережень.
  2.            Перевірка домашнього завдання:

- бліц-опитування;

- тести.

  1.            Робота над темою уроку. Мотивація.

- Загадка.

- Робота у групах.

- Інтерактивна гра «Ажурна пилка». Робота за підручником.

- Робота в зошитах. Підсумок.

  1.            Фізкультхвилинка. Гра «День і ніч».
  2.            Прес-конференція. Підсумок прес-конференції.
  3.            Робота за міні-підручником. Проблемні питання. Робота у групах.
  4.            Відеосюрприз.
  5.            Рефлексія.
  6.            Підсумок уроку.
  7.            Домашнє завдання (за вибором):

- підготувати інформацію «Чи однакова тривалість дня і ночі протягом року?»;

- цікаві ребуси, загадки з вивченої теми;

- с. 81 підручника – прочитати, відповідати на питання та робота за міні-підручником.

  1.            Розгадування кросворду за міні-підручником.

− Чи згодні ви з таким планом? Що б доповнили?

– Добре. Тож пропоную такий девіз уроку.

Діяти – активно!

Думати – оперативно!

Працювати – доказово!

Це для всіх – обов’язково!

− То ж до роботи!

  1. Підсумки фенологічних спостережень. Повідомлення синоптиків.

− Сьогодні 2 жовтня, середа, вчора розпочався другий місяць осені; t повітря …, небо…, вітер…. Зміни у неживій природі: Сонце стало опускатися нижче, а тому дає менше світла і тепла.

У живій природі: у рослин і тварин теж відбуваються зміни – змінюється забарвлення листя на деревах, кущах, вони опадають (у каштані, горісі, клені, яворі, березі, винограді), уповільнюється рух соків у рослин. Трава ще зелененька, та вже відчула перші похолодання. Птахи (ластівки, шпаки, стрижі, журавлі, лелеки) відлетіли в теплі краї. Поховалися комахи.

− За народним календарем 27 вересня (п’ятниця) було Воздвиження. Вважається, що в цей день остання птиця відлітає у вирій,а гаддя ховається в землю, щоб перебути зиму.

Від сонячного тепла залежить температура деяких тварин. Наприклад, жаби, риби, змії, черепахи на холоді перестають рухатися. Тому з настанням холодів – вони шукають схованки, щоб не замерзнути.

З 2 по 10 жовтня пасічники переносять в погребки вулики і при цьому спостерігають: якщо бджоли старанно позаліплювали вічка воском чи прополісом – зима буде холодною, а коли злегка – теплою.

Люди ще дозбирують урожаї буряків, моркви, капусти яблук груш. Заготовляють на зиму.

З народним календарем сьогодні Трохима. «На Трохима не проходить щастя мимо. Куди Трохим туди й щастя за ним». Хлопці й дівчата обирали одне одного.

  1. Перевірка домашнього завдання.

– Щоб виконати завдання із космічного центру (а це і буде завданням уроку), нам необхідні будуть певні знання із попередніх тем. А як ми їх засвоїли, зараз і перевіримо.

1) 4 учні – працюють за картками оперативного контролю.

2) Решта – тести (у міні-підручнику).

– У кожного на парті є рейтингова картка оцінювання, де ви будете оцінювати себе самостійно,а також взаємооцінка. Командири груп та я додаватимемо бали за вашу працю на уроці.

3) Підсумок перевірки домашнього завдання. Самооцінка у рейтингових картках.

  1. Повідомлення теми уроку. Мотивація.

1) Загадка.

Вони не схожі на обличчя

Різниця вічна є у них:

Він завше всіх до праці кличе,

Вона до сну скликає всіх.

– Що це? (День і ніч)

– Повертаємось до наших ключових понять:

Знаю:

- що таке глобус, екватор, вісь Землі, півкулі, Північний і Південний полюси, планета, орбіта;

- причини зміни дня і ночі;

- ?

Вмію:

- спостерігати, аналізувати встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

- співпрацювати у групі;

- презентувати результати досліджень;

- розпізнавати Північний і Південний полюси Землі, екватор, вісь, Північну і Південну півкулі Землі, екватор.

Розумію

- ?

Можу пояснити

- ?

Висловлюю своє ставлення

- ?

– Ось сьогодні ми спробуємо відповісти на одвічне питання: Чому буває день і ніч? Дослідити і встановити причини зміни дня і ночі. Дати наукове обґрунтування цієї проблеми. Висловити своє ставлення до уроку.

– Та спочатку я хочу запитати вас і показати вам певні досліди, щоб ви пригадали:

1. Що дає світло і тепло Землі? (Сонце)

2. А чи однакова воно освітлює і дає тепло Землі?

3. Як сонячні промені падають на поверхню Землі? (Прямолінійно)

4. Чи можуть сонячні промені пройти крізь непрозорий предмет або обігнути його? (Ні)

5. Що утворюється, коли на шляху променів трапляється непрозорий предмет? (То від цього предмета утворюється тінь. Це тому, що сонячні промені не можуть пройти крізь цей предмет або обігнути його. Місце за ним не освітлюється. Сонячне світло попадає на непрозоре тіло.)

– Показую дослід з яблуком (непрозоре тіло кулястої форми, утворюється тінь)

– А що вам нагадує дзиґа? (Обертання Землі навколо своєї осі)

– Дослід за допомогою телурія.

– А як це може бути пов’язане із зміною дня і ночі?

2) Робота у групах.

– Зараз цю проблему ви і будете досліджувати. Домашнім завданням вам було дізнатися, в яку частину доби ви народилися: вранці, вдень, ввечері, вночі. На такі 4 групи ми й поділимося.

– Подивіться на дошку і пригадайте правила роботи у групах.

Правила

 

1. Перед початком роботи обрати лідера (організатора), писаря (каліграфа), секунданта (контролера).

2. Уважно читати завдання – інструкцію.

3. Говорити по черзі, не перебивати один одного.

4. Дотримуватись відведеного часу.

5. Презентувати роботу має командир.

6. Дотримуватись правил піднятої руки.

7. Працювати так, щоб не заважати іншим.

– Займіть свої робочі місця згідно поділу на групи: «Ранок», «День», «Вечір», «Ніч».

– Познайомтеся із інструкцією практично-дослідницької роботи.

План-інструкція

1. Поставте глобус – модель Землі навпроти джерела світла (лампи),  ввімкніть її (або працюємо з телурієм).

2. Візьміть крейду та намалюйте, де проходить межа між освітленням і неосвітленим боком глобуса? Чому?

3. Спостерігайте, які частини на глобусі освітлені. Який час доби на цій частині?

4.  Спостерігайте, які частини на глобусі неосвітлені. Який час доби на цій частині?

5. Повертайте повільно глобус навколо осі, спостерігайте, як поступово на його поверхні переміщаються тінь і світло. Що тепер відбулося?

6. За допомогою глобуса та лампи (або телурія) зробіть так, щоб глобус зробив повний оберт навколо своєї осі.

7. Який висновок можна зробити?

– Приступили до роботи.

3) Звіт  практично-дослідницької роботи у групах.

4) Інтерактивна гра «Ажурна пилка». Робота за підручником.

1 група – Вересень                  Чому буває день і ніч?

2 група – Жовтень                  Як рухається Земля навколо своєї осі?

3 група – Листопад                 Що таке доба? Скільки годин вона триває?

– Працюють у 3-х групах, а потім повертаються до своїх груп (4) і розповідають ту інформацію, яку опрацьовували, обмінюються і запам’ятовують. Роблять висновки.

– Практична робота довела, що якщо промені Сонця освітлюють один бік Землі, то на цьому боці – день, а другий в тіні – там ніч. Земля рухається навколо своєї осі із заходу на схід. Сонячне проміння освітлює і обігріває вдень. Час, за який Земля робить повний оберт навколо своєї осі – це доба. Вона триває 24 години.

– Ознайомившись із статтею підручника, ми переконалися у правильності наших спостережень.

  1. Фізкультхвилинка.  Гра «День і ніч».

Виконує фізорг під музичний супровід.

  1. Застосування знань, умінь і навичок.

1) Робота у зошитах (с. 17)

1 варіант                                    2 варіант         

1, 2 завдання                              3, 4 завдання

 

Перевірка. Висновок.

2) Прес-конференція.

– Сьогодні ми побуваємо з вами на цікавій прес-конференції. Її виступаючими будуть – члени Сонячної системи. Спробуймо потім сказати, які ж важливі теми обговорювалися на цій конференції. Знайомтесь.

Сонце

– Ми знаємо, що без Сонця на Землі життя неможливе, а яке життя на самому Сонці?

– А ніяке. На Сонці зовсім немає життя.

– От тобі й маєш. Вчиш жити інших, а саме жити не вмієш. Як це так?

– Що ж зробиш. Так іноді буває. Адже я не лише вчу жити Землю, але й віддаю їй своє тепло. А коли я віддаю їй своє тепло, то допомагаю жити іншим, бо даю Землі світло, потрібне для життя.

– Але якщо ти даєш іншим те, що потрібне для життя, то чому саме не маєш життя?

– У мене дуже багато тепла. Настільки багато, що його можна лише віддавати, а самим скористатись з нього уже неможливо. У печі теж багато тепла, але хіба можна жити у печі?

– Ні.

– Правильно, у печі можна лише згоріти. Так само й на Сонці. От чому на мені не можна жити. Але й без мене жити не можна, бо якби я не віддавала Землі  свого тепла, то ніякої користі з цього тепла не було б. А коли я віддаю їй своє тепло, то навколо мене розквітає життя. Це ті кому холодно, зігріваються моїм теплом, а ті, кому темно, освітлюються моїм світлом.

Вчитель:

– Скажіть, будь ласка, то яка важлива проблема була піднята на прес-конференції, пов’язана  із Сонцем?

– Чи є життя на Сонці.

– А яке відношення має Сонце до сьогоднішньої нашої теми?

– Бо Сонце дає тепло, світло. І обертається навколо своєї осі, що призводить до зміни дня і ночі.

Місяць

– Чому ти світиш уночі?

– А я взагалі не свічу.

– А як же це так? Нам від тебе світло, а ти, виявляється, зовсім не світиш?

– Люстерко теж, можна сказати, що воно світить, коли в ньому відбивається світло лампочки. Але вимкни лампочку і люстерко згасне, воно не може світити без лампочки.

– А що ж для тебе є тією лампочкою, без якої ти не можеш світити?

– Звичайно Сонце.

– Але ж ти світиш уночі, коли Сонця немає.

– Це не так. Сонце є завжди. Воно світить навіть тоді, коли у нас ніч. Це у нас ніч, а з іншого боку Землі – день. Тільки нам цього не видно. Це ми його не бачимо, а Місяцю його видно добре. Я від Землі на такій великій відстані, що вона, майже ніколи, не затуляє від мене Сонця. От я і відбиваю сонячне світло, видаючи його за своє на тому боці Землі, де Сонця не видно.

– От тепер зрозуміло, що ти не джерело світла, а викрадач чужого.

Вчитель:

– Яка важлива тема була піднята, пов’язана з Місяцем?

– Чому він світить уночі?                                                           

– Який висновок можемо зробити?

 (Сонце освітлює нашу планету, яка обертається навколо нього і та частина де день – ми його бачимо,а де ніч – ми його не бачимо, а бачимо Місяць, який світить відбитим промінням від Сонця (як у дзеркалі)).

Місяць, як і всі планети, світиться відбитим сонячним світлом.

Сонце постійно випромінює багато світла і тепла тому, що всі речовини, з яких складається Сонце перебувають у розпеченому газоподібному стані (постійно палаючі гази гелію і водню), температура поверхні сягає 6000 градусів, а у глибину 15(16) млн. градусів. Життя на сонці неможливе.

3) Проблемні питання. Робота за міні-підручником.

– Що було б, якби Земля не оберталася навколо своєї осі? Як би це вплинуло на земну поверхню?

(Якби Земля не оберталася навколо своєї осі, то на одному її боці був би день, а на протилежному – ніч. Повернутий до Сонця бік дуже б нагрівався, а на протилежному – дуже холодно)

– Що було б якби Земля набагато повільніше оберталася навколо своєї осі?

(День і ніч на Землі були б набагато довшими. За цей час сторона поверхні до Сонця встигала б дуже нагрітися, а протилежна – охолонути. Тому вдень було б дуже жарко, а вночі – дуже холодно).

  1. Відеосюрприз. Кінофільм «Чому буває день і ніч?»

– Переглянувши кінофільм, дайте відповідь на питання: Яка причина зміни дня і ночі?

  1. Узагальнення і систематизація знань.

– Повернемося до ключових понять. Що ж я дізнався?

Я знаю

- Причини зміни дня і ночі

(Земля непрозоре космічне тіло. Вона обертається навколо своєї осі з заходу на схід назустріч Сонцю. На тій частині, яка освітлюється сонячними променнями – день, на неосвітленій – ніч).

– Знаю, що таке телурій. Телурій – наочний посібник, який демонструє рухи Землі та їх наслідки.

– Знаю, що таке доба. Це час, за який Земля робить повний оберт навколо своєї осі. Вона триває 24 години.

Розумію

– Чому відбувається зміна дня і ночі?

– Можу пояснити що таке доба? 

Висловлюю своє ставлення

– Мене ця тема зацікавила, заінтригувала.

– Я хочу більше пізнати Всесвіт.

  1. Рефлексія.

– Чи вдалося нам виконати завдання із космічного центру? Завдяки чому?

– Чи задоволені ви своєю працею?

  1. Підсумок уроку.

– Відгадування кросворду у міні-підручнику.

– У кого найвищий рейтинг на уроці?

– Чи є такі, що були байдужі?

  1. Домашнє завдання (за вибором).

- С. 81 – підручник,а також міні-підручник, читати, відповідати на питання.

– Підготувати цікаві ребуси, загадки з вивченої теми та до наступної теми «Пори року».

– Підготувати інформацію «Чи однакова тривалість дня і ночі протягом року».

 – Сьогоднішня опрацьована тема поповнить наш проект «Космічна подорож», і хочеться, щоб і надалі ми з вами так дружно співпрацювали і були задоволені своєю роботою. А ось ці рядки були дороговказом для вас.

 День прийшов!

Усе загомоніло: люди, птаство… - вся природа ожила.

О, скільки ми сьогодні вже зробили!

А скільки б ще устигнути зробить!

Та тільки з розумом, з любовю

Живім, дерзаймо і творім!

Бо ж люди ми – це пам’ятаймо і що покликані любить!

– Дякую за співпрацю!


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1

 

docx
Додано
27 грудня 2017
Переглядів
6902
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку