Конкурс «Вчительська десятка». Розробки додавай – подарунки вигравай!
Ви додали 0 з 10 розробок у період з 21 по 30 серпня для участі у розіграші, який відбудеться 31 серпня.

Конспект уроку з природознавства для 4 класу на тему "Водойми України"

Про матеріал

МЕТА: сформувати поняття про водойми України, дати поняття про джерело, річку (її будову, складові частини), озеро, болото і море; навчити дітей їх розрізняти; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість і уяву; виховувати бережливе ставлення до водойм рідної землі, почуття відповідальності за долю природи та причетності до її збереження.

Обладнання: фізична карта України, мультимедійна презентація, картки індивідуального опитування, тести.

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

 

 

Описание: kantОписание: kantОписание: kantОписание: kantОписание: kantОписание: kantОписание: kantОписание: kant

Описание: %D0%93%D0%B5%D1%80%D0%B1_%D0%94%D0%B5%D1%80%D0%B3%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%B9.gif

Дергачівська районна державна адміністрація

Відділ освіти

Районний методичний кабінет

 

Вільшанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Дергачівської районної ради

Харківської області

 

 

 

Методична розробка уроку з

«Природознавства» з теми:

«Водойми України»

в 4 класі

 

 

 

              Підготувала і провела:

                    вчитель початкових класів

                                                   Руденко

              Людмила Михайлівна;

                   спеціаліст вищої категорії

 

 

 

ТЕМА: Водойми України

 

МЕТА: сформувати поняття про водойми України, дати поняття про джерело, річку (її будову, складові частини), озеро, болото і море; навчити дітей їх розрізняти; розвивати  пізнавальний інтерес, спостережливість і уяву; виховувати бережливе ставлення до водойм рідної землі, почуття відповідальності за долю природи та причетності до її збереження.

 

Обладнання: фізична карта України, мультимедійна презентація, запис фільму, грамзапис, картки індивідуального опитування, тести.

 

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

-   Погляньте один на одного добрими очима; подаруйте один одному теплу посмішку; скажіть один одному ласкаве слово; побажайте один  одному плідної праці на уроці.

 -   Ми продовжуємо вивчати тему « Наша Батьківщина – Україна» і епіграфом нашого уроку є  слова  Василя Симоненка: «Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе»

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

 

  •      Сьогодні у нас урок-телепередача. В ефірі природнича програма «Дивовижна Україна». Тема програми  «Водойми України». Перед вами стоять завдання: дізнатись, які водойми є на території України, навчитися їх розрізняти, з’ясувати, як зберегти чистоту водойм. 

ІІІ. Фенологічні спостереження. Повідомлення синоптиків

- Завітаємо до першої студії «Гідрометцентр». З прогнозом погоди нас ознайомлять наші ведучі гідрометцентру.

1-й ведучий (розповідає про погоду)

   - Доброго дня!  Сьогодні 19 грудня температура повітря ______, ясно (похмуро), вітер сильний (помірний), напрям вітру ______, опади.

2-й ведучий (розповідає про пов’язані з цим днем народні прикмети)

19 грудня – Миколая. За народним календарем,

Якщо на Миколая день холодний і ясний – бути урожайному року.

Якщо на Миколая сніг лежить – до швидкої відлиги.

Якщо на Миколая день теплий видався – чекай суворих морозів.

Як на Миколая впаде великий іній – на гарний врожай хліба.

 

- Ведучі студії «Гідрометцентр» прощаються з вами і бажають отримати міцні знання, плідної праці і позитивних емоцій.

ІV. Перевірка домашнього завдання

  • Щоб потрапити в наступну студію, необхідно пройти комп’ютерне тестування і розумове обстеження.
  1. Комп’ютерне тестування (для окремої групи дітей)

1. Території суші з рівною поверхнею – це … .

а) горби; б) гори; в) рівнини.

2. Рівнини поділяються на … .

а) низовини; б) височини; в) яри.

3. Яка низовина розташована на півночі України?

а) Поліська; б) Причорноморська; в) Придніпровська.

4. Найнижча частина горба називається… .

а) вершиною; б) схилом; в) підніжжям.

5. Гори – це… .

а) ділянки земної поверхні для відпочинку людей;

б) схили, на яких ростуть дерева;

в) ділянки земної поверхні, високо підняті над рівнинами.

6. Які гори є в Україні?

а) Альпи; б)Карпати; в)Кримські гори; г)Уральські гори.

7. Основними формами земної поверхні є… .

а) рівнини; б) гори; в) низовини.

8. Південь України займає… низовина.

а) Поліська; б) Придніпровська; в) Причорноморська..

9. Яри – це… .

а) довгі заглиблення, в яких не росте трава;

б) довгі заглиблення, на схилах яких ростуть кущі;

в) великі заглиблення з крутими схилами.

10. Гора складається з… .

а) вершини; б) горба; в) схилу; г) підніжжя.

11. Ряд гір, який простягається на багато кілометрів, - це… .

а) крутий схил; б) гірський ряд; в) гірський хребет.

12. Найвища вершина Карпатських гір називається… .

а) Петрос; б) Синяк; в) Говерла.

  1. Розумове обстеження. Природничий диктант (під час комп’ютерного тестування)
  1. Територія суші, що має рівну поверхню, називається …
  2. Рівнини поділяються на …
  3. Яким кольором на карті позначають низовини?
  4. Яким кольором на карті позначають височини ?
  5. Поліська низовина розташована на ….    
  6. Яка низовина знаходиться на півдні України?
  7. Невелике заглиблення з крутими схилами – це…
  8. Ділянки земної поверхні, що високо підняті над рівниною - це…
  9.  Ряд гір називають…
  10.                    Невеликі підвищення на рівнині це –
  11.                    Які гори простяглися на заході України?
  12.                    На Кримському півострові височіють

V. Мотивація  навчальної діяльності

1) Бесіда

- Діти,  послухайте вислів французького письменника  Антуана де Сент-Екзюпері:

«… у тебе ні смаку, ні  кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою втішаються не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя…Ти найбільше багатство у світі»

-  Подумайте  і скажіть про що він міг так сказати?

-  Так, про воду. Адже вода – це не тільки та безбарвна рідина, що налита в склянку.  Це океан, що вкриває ¾ нашої планети. Це хмари, тумани, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні. Сніги, річки та озера, джерела і криниці, болота та льодовики – це також вода. У складі всіх живих організмів переважає вода. І життя є тільки там, де є вода: солона і прісна, прозора і каламутна, рідка, тверда та у вигляді пари, вона в нас і навколо нас.

- Але, звичайно, її найбільше у водоймах.

  2)   Розподіл водойм по групах. Робота в парі    

               -  Які водойми ви знаєте?

- Водойми поділяються на природні та штучні.

- Які водойми називаються природними?(Ті водойми, які утворилися самостійно, без втручання людини, є природними.)

- А які водойми ми назвемо штучними? (А ті водойми, які створила сама людина, називають штучними.)

 - Розподіліть водойми на дві групи.        (Робота на картках)  

 

То ж ми і відправляємось в студії для знайомства з природними  водоймами.

 

VІ . Вивчення нового матеріалу

 

1. Робота в студії «Джерела»

– Ведучі цієї студії приготували для вас казку. Уважно слухайте і зробіть визначення, що ж таке джерело.

Інсценізація казки

Жив-був великий чародій-головний наглядач всіх володінь на світі. Він був старий і мудрий. Всі чарівники – водних справ майстри беззаперечно йому підкорялися. Наказав чародій вітру, щоб той щоранку доповідав йому про всі новини.

Вітер:  Кажуть, частина води останнього дощу пропала!

Чародій:

- Не може цього бути! Вода ніколи не пропадає! Тут щось не так. Доведеться перевірити. Терміново викличте головного майстра дощових справ!

- А скажи-но, куди поділася від останньої зливи дощова вода?

 

Головний майстер дощових справ:

- Дозвольте, у нас усе записано! Випало дощу стільки-то, випарувалося з землі стільки-то, рослини корінцями висмоктали стільки-то… А останнє ріки винесли в море.

Чародій

- Дощу випало більше. А перевір-но ще краще.

Зблід дощових справ майстер і почав знову гортати книгу. Довго сидів. Послав на розшуки Вітру. Облетів він усе, але загубленої води так і не знайшов.

Чародій

- Куди же поділася загублена вода? Не провалилася же вона крізь землю?! – почухав потилицю чародій.

- Так точно, крізь землю. (почувся тут чийсь хриплий голос. )

- Я підземних справ майстер, я знаю про вашу воду – у мене вона. Протекли дощові краплини глибоко під землю, дістались до глини, а через неї їм уже нізащо не протекти. Зібрались вони потім в підземні струмочки і потекли по підземній глині. І зараз ще блукають. Але скоро потраплять до одного з підземних озер, в кам’яно-вапняній печері. З такої печери і витікає струмочок, що в яру джерельцем вибивається з-під землі. Так що скоро вся ваша загублена вода знову буде мандрувати по землі. (розповідь у супроводі слайдів. )

- Так що таке джерело?  Джерело  - це вихід на поверхню Землі підземної води.

-  Яка джерельна вода?

- В Україні здавна шанували джерела. Народ надавав їм символічного значення: вода вважалася живою, тобто – особливо цілющою. За народними повір’ями «жива» вода давала силу, зцілювала рани і повертала до життя.

  • У вас на партах стоять склянки з джерельною водою. Посмакуйте нею і хай вона придасть вам сили і здоровя.

 

2. Робота в студії «Річки»

- Доброго дня! Я,  журналіст студії «Річки», - _______ підготував для вас кінорепортаж, який пропоную переглянути, щоб поповнити свої знання про ці водойми.

(Кінорепортаж «Річка»)

  • Багато річок є на Землі. У кожної своя назва, своя вдача. Течуть вони повз села і міста, гордо несуть води вдалечінь. А що ж таке річка?
  • Річка  – це постійний потік води, який  тече в заглибленні. Річка має довжину понад 10 км, а коротші –  це струмки.
  • Заглиблення по якому постійно тече річка, називається – руслом.
  • Місце, де починається річка, називається витоком. Річка може витікати з джерела, болота, озера. Вона може брати початок із гірських льодовиків.
  • Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро, море або океан  називається гирлом. До речі, показ річки на карті починай з місця витоку в напрямку до гирла.
  • Більшість річок мають притоки тобто інші річки, які впадають у головну. Чим більшою є річка, тим більше у неї є приток.
  • Кожна річка має лівий і правий береги. Щоб їх визначити потрібно стати обличчям у напрямі течії. Праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий.
  • На Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч – завдовжки понад 10 км, 137 річок – завдовжки понад 100 км.
  • Діти, а як вигадаєте, яка найбільша річка на Україні? (Дніпро)
  • Дніпро - найбільша в Україні і третя за величиною в Європі річка.

Дніпро -  бере свій початок далеко за межами України – в Росії.

  •  Він має майже 1500 приток.
  •  Одна з найбільших повноводних рік в Україні, Дністер, що протікає у семи областях.
  • Дністер--бере початок у Карпатах і впадає в  Чорне море. Довжина ріки – 1 363 км
  • На півдні України впадає у Чорне море  -  Дунай.
  • Ріки України живляться талими сніговими та дощовими водами. Навесні рівень води значно піднімається, і вони затоплюють значні території.
  • Ріки України – це її багатство. З давніх-давен вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення пасажирів і вантажів. На ріках побудовані гідроелектростанції. А також там розвинуте рибне господарство.

 

  • Так скажіть мені, будь ласка, що ж таке річка? З яких частин вона складається? Які річки України ви знаєте?

 

3. Студія «Відпочинку». Фізхвилинка

 

4. Студія «Озера і болота»

а) Розповідь учителя з використанням презентації

Загадка

 Серед поля лежить дзеркало –

                       Скло голубе, а рама зелена. (озеро)

- На земній поверхні є западини різної глибини і ширини, які заповнюються водою. Так виникають озера. Ці заглибини утворюються внаслідок того, що земна поверхня тріскається, розломлюється і поступово заглибина стає більша. Озера утворила сама природа. Тому їх називають … (природними). На території України близько 20 тис. озер.

- Найбільше і найглибше озеро природного походження в Україні – Світязь. Вода тут прозора і м’яка. У сонячну погоду видно дно на кількаметровій глибині. Це озеро називають одним із семи природних чудес України.

- Найвідоміше озеро Карпат - Синевір. Воно знаходиться на висоті 1000м.

-  У гирлі річки Дунай знаходяться найбільше за площею прісне озеро – Ялпуг.

- На узбережжі Чорного моря є озера-лимани  із солоною водою.

- Солоними озерами багатий Крим.  Найвідоміше – озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

 

- А тепер погляньте на це. (Слайд). Невже це озеро? Так колись це було гарне озеро, але погляньте, що з ним трапилось? (Відповіді учнів).

- Звичайно, озера, як і люди, народжуються, старіють і вмирають. Але їх життєвий шлях незрівнянно довший від людського. І може тривати тисячі років. У озері вода зразу чиста і прозора. Але проходить час і на дні його відкладається мул, пісок. Воно швидко заростає рослинами, які відмираючи, падають на дно і замулюють його. Так озера поступово міліють і перетворюються на болота.

- А про болота ви прочитаєте в підручнику і на картках.

б) Робота з підручником  (с. 115) і на картках

Болото – дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини. Болота трапляються у лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Утворюються болота у пониззях біля річок, де вода затримується під час повеней. Болота поширені на Поліссі. Вони є переважно невеликими за площею і становлять 2% території України. Із боліт беруть початок і живляться багато річок. Вони живлять підземні води, що є важливим джерелом водопостачання. Із боліт добувають цінну корисну копалину – торф. Рослини, які відмирають, осідають на дно болота, скупчується там, злежуються і перетворюються на торф.

       Заросле болото нагадує зелену  луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю «Луку» людині чи великій тварині, щоб потрапити у в’язке багно, з якого самому вибратися  дуже важко.

                                                                                                                                                                                                                                           

- Що називається болотом?

- Чим небезпечні болота?

- Як вони утворюються?

  1. Студія «Дослідна лабораторія»

а) Дослід (проводить учень лаборант)

-  Доброго дня! Я лаборант цієї студії. В склянці у вас є вода. Спробуйте її.

 - Яка вона на смак?

 - Чи придатна вона для пиття? Як ви думаєте, що це за вода? З якої водойми?

 - Чи  змогли б ви втамувати спрагу  такою водою?

 - Навкруги вода, а з питтям біда. Так говорять  про море.

Вчитель - Море – це частина океану, яка врізається в сушу. Усі моря з’єднані з океанами і разом складають Світовий океан.

- А чому морська вода солоно-гірка? (Відповіді дітей).

Лаборант

- У морській воді розчинено 44 хімічних елементи. Солоний смак морській воді надає хлорид натрію, або так звана кухонна сіль, а гіркуватий – магнієва сіль. У одному літрі води Чорного моря до 20г солі.  Не дивлячись  на смак, морська вода має лікувальні якості.

 

б) Робота з картою України

- Попрацюємо з картою України. Знайдіть моря, які омивають береги України. Назвіть їх. Яке море більше? (Діти на карті України на дошці і підручниках показують моря)

в) Розповіді дітей про моря України

- Діти, а хто із вас відпочивав на Чорному морі?

- А що ви можете розповісти про це море?

 

  (Учениця)Я читала у енциклопедії, що Чорне море глибоке й тепле. Його середня глибина 1256 метрів, а найбільша - 2245 метрів. Улітку температура води становить +22…+25 С, а взимку +6….+8 С.  Верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу, море також називають морем молюсків.  У поверхневих водах багато медуз. На берегах селиться багато птахів: мартинів, пеліканів. А на глибині цього моря життя не існує.

 

  • Азовське море набагато менше, ніж Чорне. Це море мілке і добре прогрівається сонячними променями.
  • А хто відпочивав, діти, із вас на Азовському морі?

 

(Учень) А я читав,  що Азовське море мілке, найбільша глибина 15 метрів, вода влітку нагрівається до +30 С., але взимку Азовське море замерзає. Азовське море унікальне тим, що в ньому живе дуже багато риби. У північній частині моря дуже багато солі. Тут добувають харчову сіль. На узбережжі Азовського моря є поклади залізних руд, нафти і газу.

  1. Студія « Збереження чистоти водойм»
  1. Телеміст «Водойми України - людина»
  • У нас на зв’язку джерела, річки, озера і інші водойми України. (Слайд) (вмикається грамзапис)
  • Шановні мешканці планети Земля! Повідомляємо вам про наслідки вашої діяльності і дуже сподіваємося, що зробити правильні висновки і зміните своє ставлення до нас.
  • Добрива, пестициди, які ви використовуєте у сільському господарстві,  проникають у ґрунт і змішуються з прісними водами річок, що впадають у  море, тим самим отруюють водне середовище.
  • Тисячі фабрик і заводів викидають у навколишнє середовище велику кількість кислот, металів, вуглеводів і барвників, які врешті-решт потрапляють в річки і моря, шкодячи всім живим істотам водойм.
  •  Коли завершується курортний сезон, то пляжі нагадують сміттєзвалище. Кожен турист залишає після себе багато відходів. Більша частина цих відходів накопичується і забруднює дно водойм.
  •  Людина постійно забруднює атмосферу свинцем з автомобільних вихлопів. З дощем він потрапляє у грунт, потім до річок, а відтак – в океан.
  • Пам’ятайте, забруднюючи наші водойми, ви шкодите собі.

 

2.      Вправа «Мікрофон»

  • - Що ж нам потрібно робити, щоб зберегти чистоту водойм?

       (Діти висловлюють свої думки).

  • Не засмічувати водойми, не кидати сміття та різний непотріб.
  • Стежити за чистотою берегів річок, морів, озер.
  • Розчищати джерела.
  • Знизити скидання небезпечних речовин у водойми.
  • Садити на берегах водойм дерева, які будуть укріплювати береги.
  • Будувати очисні споруди.
  • Виконувати закони про збереження природи.

 

VII.  Узагальнення та систематизація знань

Студія «Інтелектуальна»

1. Відгадування загадок

1)  Не скляний він, не з металу, А прислухатись — дзвенить. (Джерело)

2)   Між берегів текла-текла,

      Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)

3)   Стоїть корито, повне води налито. (Озеро)

4)   Навкруги вода, а з питвом — біда. (Море)

2. Диктант ТАК або НІ

(показати знаки «+», якщо згодні із тверджен­ням, і «—», коли не згодні).

1)  Вода — найбільш поширена речовина на землі. (+)

2)  Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі. (+)

3)  Вода може бути лише в двох станах. (—)

4)  Життя на Землі є можливим без води. (—)

5) Джерело – це вихід на поверхню земля підземної води (+)

5)  Вода входить до складу живих організмів. (+)

6)  Водойми бувають природними і штучними. (+)

7)  Ріка Дніпро бере свій початок в Україні. (—)

8)  Азовське море є глибшим за Чорне. (-)

9)  В озері Сиваш добувають кухонну сіль. (+)

10) Болото і озеро нічим не відрізняються ( - )

11) Необхідно турбуватися про чистоту водойм (+)

 

VІІІ.  Підсумок уроку. Рефлексія

- Ось і підійшла до кінця програма «Дивовижна Україна» на тему «Водойми України»

-  В  яких студіях ми побували?

-  А що нового ви дізналися?

- Де сподобалось найбільше? Чому?

 

ІХ. Домашнє завдання

- Опрацювати текст «Водойми України» с.110-116. Творчій групі підготувати повідомлення про найбільші річки та озера України. (Річки Дністер, Дунай, Дніпро, озера Синевір, Світязь, Ялпуг)

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
6 лютого
Переглядів
1348
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку