МЕТА: сформувати поняття про водойми України, дати поняття про джерело, річку (її будову, складові частини), озеро, болото і море; навчити дітей їх розрізняти; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість і уяву; виховувати бережливе ставлення до водойм рідної землі, почуття відповідальності за долю природи та причетності до її збереження.
Обладнання: фізична карта України, мультимедійна презентація, картки індивідуального опитування, тести.
Тип уроку: комбінований
|
|
|
|
Дергачівська районна державна адміністрація Відділ освіти Районний методичний кабінет
Вільшанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Дергачівської районної ради Харківської області
Методична розробка уроку з «Природознавства» з теми: «Водойми України» в 4 класі
Підготувала і провела: вчитель початкових класів Руденко Людмила Михайлівна; спеціаліст вищої категорії
|
|
ТЕМА: Водойми України
МЕТА: сформувати поняття про водойми України, дати поняття про джерело, річку (її будову, складові частини), озеро, болото і море; навчити дітей їх розрізняти; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість і уяву; виховувати бережливе ставлення до водойм рідної землі, почуття відповідальності за долю природи та причетності до її збереження.
Обладнання: фізична карта України, мультимедійна презентація, запис фільму, грамзапис, картки індивідуального опитування, тести.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу
- Погляньте один на одного добрими очима; подаруйте один одному теплу посмішку; скажіть один одному ласкаве слово; побажайте один одному плідної праці на уроці.
- Ми продовжуємо вивчати тему « Наша Батьківщина – Україна» і епіграфом нашого уроку є слова Василя Симоненка: «Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе»
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Фенологічні спостереження. Повідомлення синоптиків
- Завітаємо до першої студії «Гідрометцентр». З прогнозом погоди нас ознайомлять наші ведучі гідрометцентру.
1-й ведучий (розповідає про погоду)
- Доброго дня! Сьогодні 19 грудня температура повітря ______, ясно (похмуро), вітер сильний (помірний), напрям вітру ______, опади.
2-й ведучий (розповідає про пов’язані з цим днем народні прикмети)
19 грудня – Миколая. За народним календарем,
Якщо на Миколая день холодний і ясний – бути урожайному року.
Якщо на Миколая сніг лежить – до швидкої відлиги.
Якщо на Миколая день теплий видався – чекай суворих морозів.
Як на Миколая впаде великий іній – на гарний врожай хліба.
- Ведучі студії «Гідрометцентр» прощаються з вами і бажають отримати міцні знання, плідної праці і позитивних емоцій.
ІV. Перевірка домашнього завдання
1. Території суші з рівною поверхнею – це … .
а) горби; б) гори; в) рівнини.
2. Рівнини поділяються на … .
а) низовини; б) височини; в) яри.
3. Яка низовина розташована на півночі України?
а) Поліська; б) Причорноморська; в) Придніпровська.
4. Найнижча частина горба називається… .
а) вершиною; б) схилом; в) підніжжям.
5. Гори – це… .
а) ділянки земної поверхні для відпочинку людей;
б) схили, на яких ростуть дерева;
в) ділянки земної поверхні, високо підняті над рівнинами.
6. Які гори є в Україні?
а) Альпи; б)Карпати; в)Кримські гори; г)Уральські гори.
7. Основними формами земної поверхні є… .
а) рівнини; б) гори; в) низовини.
8. Південь України займає… низовина.
а) Поліська; б) Придніпровська; в) Причорноморська..
9. Яри – це… .
а) довгі заглиблення, в яких не росте трава;
б) довгі заглиблення, на схилах яких ростуть кущі;
в) великі заглиблення з крутими схилами.
10. Гора складається з… .
а) вершини; б) горба; в) схилу; г) підніжжя.
11. Ряд гір, який простягається на багато кілометрів, - це… .
а) крутий схил; б) гірський ряд; в) гірський хребет.
12. Найвища вершина Карпатських гір називається… .
а) Петрос; б) Синяк; в) Говерла.
V. Мотивація навчальної діяльності
1) Бесіда
- Діти, послухайте вислів французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері:
«… у тебе ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою втішаються не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя…Ти найбільше багатство у світі»
- Подумайте і скажіть про що він міг так сказати?
- Так, про воду. Адже вода – це не тільки та безбарвна рідина, що налита в склянку. Це океан, що вкриває ¾ нашої планети. Це хмари, тумани, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні. Сніги, річки та озера, джерела і криниці, болота та льодовики – це також вода. У складі всіх живих організмів переважає вода. І життя є тільки там, де є вода: солона і прісна, прозора і каламутна, рідка, тверда та у вигляді пари, вона в нас і навколо нас.
- Але, звичайно, її найбільше у водоймах.
2) Розподіл водойм по групах. Робота в парі
- Які водойми ви знаєте?
- Водойми поділяються на природні та штучні.
- Які водойми називаються природними?(Ті водойми, які утворилися самостійно, без втручання людини, є природними.)
- А які водойми ми назвемо штучними? (А ті водойми, які створила сама людина, називають штучними.)
- Розподіліть водойми на дві групи. (Робота на картках)
То ж ми і відправляємось в студії для знайомства з природними водоймами.
VІ . Вивчення нового матеріалу
1. Робота в студії «Джерела»
– Ведучі цієї студії приготували для вас казку. Уважно слухайте і зробіть визначення, що ж таке джерело.
Інсценізація казки
Жив-був великий чародій-головний наглядач всіх володінь на світі. Він був старий і мудрий. Всі чарівники – водних справ майстри беззаперечно йому підкорялися. Наказав чародій вітру, щоб той щоранку доповідав йому про всі новини.
Вітер: Кажуть, частина води останнього дощу пропала!
Чародій:
- Не може цього бути! Вода ніколи не пропадає! Тут щось не так. Доведеться перевірити. Терміново викличте головного майстра дощових справ!
- А скажи-но, куди поділася від останньої зливи дощова вода?
Головний майстер дощових справ:
- Дозвольте, у нас усе записано! Випало дощу стільки-то, випарувалося з землі стільки-то, рослини корінцями висмоктали стільки-то… А останнє ріки винесли в море.
Чародій
- Дощу випало більше. А перевір-но ще краще.
Зблід дощових справ майстер і почав знову гортати книгу. Довго сидів. Послав на розшуки Вітру. Облетів він усе, але загубленої води так і не знайшов.
Чародій
- Куди же поділася загублена вода? Не провалилася же вона крізь землю?! – почухав потилицю чародій.
- Так точно, крізь землю. (почувся тут чийсь хриплий голос. )
- Я підземних справ майстер, я знаю про вашу воду – у мене вона. Протекли дощові краплини глибоко під землю, дістались до глини, а через неї їм уже нізащо не протекти. Зібрались вони потім в підземні струмочки і потекли по підземній глині. І зараз ще блукають. Але скоро потраплять до одного з підземних озер, в кам’яно-вапняній печері. З такої печери і витікає струмочок, що в яру джерельцем вибивається з-під землі. Так що скоро вся ваша загублена вода знову буде мандрувати по землі. (розповідь у супроводі слайдів. )
- Так що таке джерело? Джерело - це вихід на поверхню Землі підземної води.
- Яка джерельна вода?
- В Україні здавна шанували джерела. Народ надавав їм символічного значення: вода вважалася живою, тобто – особливо цілющою. За народними повір’ями «жива» вода давала силу, зцілювала рани і повертала до життя.
2. Робота в студії «Річки»
- Доброго дня! Я, журналіст студії «Річки», - _______ підготував для вас кінорепортаж, який пропоную переглянути, щоб поповнити свої знання про ці водойми.
(Кінорепортаж «Річка»)
Дніпро - бере свій початок далеко за межами України – в Росії.
3. Студія «Відпочинку». Фізхвилинка
4. Студія «Озера і болота»
а) Розповідь учителя з використанням презентації
Загадка
Серед поля лежить дзеркало –
Скло голубе, а рама зелена. (озеро)
- На земній поверхні є западини різної глибини і ширини, які заповнюються водою. Так виникають озера. Ці заглибини утворюються внаслідок того, що земна поверхня тріскається, розломлюється і поступово заглибина стає більша. Озера утворила сама природа. Тому їх називають … (природними). На території України близько 20 тис. озер.
- Найбільше і найглибше озеро природного походження в Україні – Світязь. Вода тут прозора і м’яка. У сонячну погоду видно дно на кількаметровій глибині. Це озеро називають одним із семи природних чудес України.
- Найвідоміше озеро Карпат - Синевір. Воно знаходиться на висоті 1000м.
- У гирлі річки Дунай знаходяться найбільше за площею прісне озеро – Ялпуг.
- На узбережжі Чорного моря є озера-лимани із солоною водою.
- Солоними озерами багатий Крим. Найвідоміше – озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.
- А тепер погляньте на це. (Слайд). Невже це озеро? Так колись це було гарне озеро, але погляньте, що з ним трапилось? (Відповіді учнів).
- Звичайно, озера, як і люди, народжуються, старіють і вмирають. Але їх життєвий шлях незрівнянно довший від людського. І може тривати тисячі років. У озері вода зразу чиста і прозора. Але проходить час і на дні його відкладається мул, пісок. Воно швидко заростає рослинами, які відмираючи, падають на дно і замулюють його. Так озера поступово міліють і перетворюються на болота.
- А про болота ви прочитаєте в підручнику і на картках.
б) Робота з підручником (с. 115) і на картках
Болото – дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини. Болота трапляються у лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Утворюються болота у пониззях біля річок, де вода затримується під час повеней. Болота поширені на Поліссі. Вони є переважно невеликими за площею і становлять 2% території України. Із боліт беруть початок і живляться багато річок. Вони живлять підземні води, що є важливим джерелом водопостачання. Із боліт добувають цінну корисну копалину – торф. Рослини, які відмирають, осідають на дно болота, скупчується там, злежуються і перетворюються на торф.
Заросле болото нагадує зелену луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю «Луку» людині чи великій тварині, щоб потрапити у в’язке багно, з якого самому вибратися дуже важко.
- Що називається болотом?
- Чим небезпечні болота?
- Як вони утворюються?
а) Дослід (проводить учень лаборант)
- Доброго дня! Я лаборант цієї студії. В склянці у вас є вода. Спробуйте її.
- Яка вона на смак?
- Чи придатна вона для пиття? Як ви думаєте, що це за вода? З якої водойми?
- Чи змогли б ви втамувати спрагу такою водою?
- Навкруги вода, а з питтям біда. Так говорять про море.
Вчитель - Море – це частина океану, яка врізається в сушу. Усі моря з’єднані з океанами і разом складають Світовий океан.
- А чому морська вода солоно-гірка? (Відповіді дітей).
Лаборант
- У морській воді розчинено 44 хімічних елементи. Солоний смак морській воді надає хлорид натрію, або так звана кухонна сіль, а гіркуватий – магнієва сіль. У одному літрі води Чорного моря до 20г солі. Не дивлячись на смак, морська вода має лікувальні якості.
б) Робота з картою України
- Попрацюємо з картою України. Знайдіть моря, які омивають береги України. Назвіть їх. Яке море більше? (Діти на карті України на дошці і підручниках показують моря)
в) Розповіді дітей про моря України
- Діти, а хто із вас відпочивав на Чорному морі?
- А що ви можете розповісти про це море?
(Учениця)Я читала у енциклопедії, що Чорне море глибоке й тепле. Його середня глибина 1256 метрів, а найбільша - 2245 метрів. Улітку температура води становить +22…+25 С, а взимку +6….+8 С. Верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу, море також називають морем молюсків. У поверхневих водах багато медуз. На берегах селиться багато птахів: мартинів, пеліканів. А на глибині цього моря життя не існує.
(Учень) А я читав, що Азовське море мілке, найбільша глибина 15 метрів, вода влітку нагрівається до +30 С., але взимку Азовське море замерзає. Азовське море унікальне тим, що в ньому живе дуже багато риби. У північній частині моря дуже багато солі. Тут добувають харчову сіль. На узбережжі Азовського моря є поклади залізних руд, нафти і газу.
2. Вправа «Мікрофон»
(Діти висловлюють свої думки).
VII. Узагальнення та систематизація знань
Студія «Інтелектуальна»
1. Відгадування загадок
1) Не скляний він, не з металу, А прислухатись — дзвенить. (Джерело)
2) Між берегів текла-текла,
Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)
3) Стоїть корито, повне води налито. (Озеро)
4) Навкруги вода, а з питвом — біда. (Море)
2. Диктант ТАК або НІ
(показати знаки «+», якщо згодні із твердженням, і «—», коли не згодні).
1) Вода — найбільш поширена речовина на землі. (+)
2) Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі. (+)
3) Вода може бути лише в двох станах. (—)
4) Життя на Землі є можливим без води. (—)
5) Джерело – це вихід на поверхню земля підземної води (+)
5) Вода входить до складу живих організмів. (+)
6) Водойми бувають природними і штучними. (+)
7) Ріка Дніпро бере свій початок в Україні. (—)
8) Азовське море є глибшим за Чорне. (-)
9) В озері Сиваш добувають кухонну сіль. (+)
10) Болото і озеро нічим не відрізняються ( - )
11) Необхідно турбуватися про чистоту водойм (+)
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
- Ось і підійшла до кінця програма «Дивовижна Україна» на тему «Водойми України»
- В яких студіях ми побували?
- А що нового ви дізналися?
- Де сподобалось найбільше? Чому?
ІХ. Домашнє завдання
- Опрацювати текст «Водойми України» с.110-116. Творчій групі підготувати повідомлення про найбільші річки та озера України. (Річки Дністер, Дунай, Дніпро, озера Синевір, Світязь, Ялпуг)