Конспект уроку з природознавства для 4 класу на тему "Водойми України"

Про матеріал

МЕТА: сформувати поняття про водойми України, дати поняття про джерело, річку (її будову, складові частини), озеро, болото і море; навчити дітей їх розрізняти; розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість і уяву; виховувати бережливе ставлення до водойм рідної землі, почуття відповідальності за долю природи та причетності до її збереження.

Обладнання: фізична карта України, мультимедійна презентація, картки індивідуального опитування, тести.

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

 

 

Описание: kantОписание: kantОписание: kantОписание: kantОписание: kantОписание: kantОписание: kantОписание: kant

Описание: %D0%93%D0%B5%D1%80%D0%B1_%D0%94%D0%B5%D1%80%D0%B3%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%B9.gif

Дергачівська районна державна адміністрація

Відділ освіти

Районний методичний кабінет

 

Вільшанська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

Дергачівської районної ради

Харківської області

 

 

 

Методична розробка уроку з

«Природознавства» з теми:

«Водойми України»

в 4 класі

 

 

 

              Підготувала і провела:

                    вчитель початкових класів

                                                   Руденко

              Людмила Михайлівна;

                   спеціаліст вищої категорії

 

 

 

ТЕМА: Водойми України

 

МЕТА: сформувати поняття про водойми України, дати поняття про джерело, річку (її будову, складові частини), озеро, болото і море; навчити дітей їх розрізняти; розвивати  пізнавальний інтерес, спостережливість і уяву; виховувати бережливе ставлення до водойм рідної землі, почуття відповідальності за долю природи та причетності до її збереження.

 

Обладнання: фізична карта України, мультимедійна презентація, запис фільму, грамзапис, картки індивідуального опитування, тести.

 

Тип уроку: комбінований

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

-   Погляньте один на одного добрими очима; подаруйте один одному теплу посмішку; скажіть один одному ласкаве слово; побажайте один  одному плідної праці на уроці.

 -   Ми продовжуємо вивчати тему « Наша Батьківщина – Україна» і епіграфом нашого уроку є  слова  Василя Симоненка: «Україно! Доки жити буду, доти відкриватиму тебе»

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

 

  •      Сьогодні у нас урок-телепередача. В ефірі природнича програма «Дивовижна Україна». Тема програми  «Водойми України». Перед вами стоять завдання: дізнатись, які водойми є на території України, навчитися їх розрізняти, з’ясувати, як зберегти чистоту водойм. 

ІІІ. Фенологічні спостереження. Повідомлення синоптиків

- Завітаємо до першої студії «Гідрометцентр». З прогнозом погоди нас ознайомлять наші ведучі гідрометцентру.

1-й ведучий (розповідає про погоду)

   - Доброго дня!  Сьогодні 19 грудня температура повітря ______, ясно (похмуро), вітер сильний (помірний), напрям вітру ______, опади.

2-й ведучий (розповідає про пов’язані з цим днем народні прикмети)

19 грудня – Миколая. За народним календарем,

Якщо на Миколая день холодний і ясний – бути урожайному року.

Якщо на Миколая сніг лежить – до швидкої відлиги.

Якщо на Миколая день теплий видався – чекай суворих морозів.

Як на Миколая впаде великий іній – на гарний врожай хліба.

 

- Ведучі студії «Гідрометцентр» прощаються з вами і бажають отримати міцні знання, плідної праці і позитивних емоцій.

ІV. Перевірка домашнього завдання

  • Щоб потрапити в наступну студію, необхідно пройти комп’ютерне тестування і розумове обстеження.
  1. Комп’ютерне тестування (для окремої групи дітей)

1. Території суші з рівною поверхнею – це … .

а) горби; б) гори; в) рівнини.

2. Рівнини поділяються на … .

а) низовини; б) височини; в) яри.

3. Яка низовина розташована на півночі України?

а) Поліська; б) Причорноморська; в) Придніпровська.

4. Найнижча частина горба називається… .

а) вершиною; б) схилом; в) підніжжям.

5. Гори – це… .

а) ділянки земної поверхні для відпочинку людей;

б) схили, на яких ростуть дерева;

в) ділянки земної поверхні, високо підняті над рівнинами.

6. Які гори є в Україні?

а) Альпи; б)Карпати; в)Кримські гори; г)Уральські гори.

7. Основними формами земної поверхні є… .

а) рівнини; б) гори; в) низовини.

8. Південь України займає… низовина.

а) Поліська; б) Придніпровська; в) Причорноморська..

9. Яри – це… .

а) довгі заглиблення, в яких не росте трава;

б) довгі заглиблення, на схилах яких ростуть кущі;

в) великі заглиблення з крутими схилами.

10. Гора складається з… .

а) вершини; б) горба; в) схилу; г) підніжжя.

11. Ряд гір, який простягається на багато кілометрів, - це… .

а) крутий схил; б) гірський ряд; в) гірський хребет.

12. Найвища вершина Карпатських гір називається… .

а) Петрос; б) Синяк; в) Говерла.

  1. Розумове обстеження. Природничий диктант (під час комп’ютерного тестування)
  1. Територія суші, що має рівну поверхню, називається …
  2. Рівнини поділяються на …
  3. Яким кольором на карті позначають низовини?
  4. Яким кольором на карті позначають височини ?
  5. Поліська низовина розташована на ….    
  6. Яка низовина знаходиться на півдні України?
  7. Невелике заглиблення з крутими схилами – це…
  8. Ділянки земної поверхні, що високо підняті над рівниною - це…
  9.  Ряд гір називають…
  10.                    Невеликі підвищення на рівнині це –
  11.                    Які гори простяглися на заході України?
  12.                    На Кримському півострові височіють

V. Мотивація  навчальної діяльності

1) Бесіда

- Діти,  послухайте вислів французького письменника  Антуана де Сент-Екзюпері:

«… у тебе ні смаку, ні  кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою втішаються не відаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти саме життя…Ти найбільше багатство у світі»

-  Подумайте  і скажіть про що він міг так сказати?

-  Так, про воду. Адже вода – це не тільки та безбарвна рідина, що налита в склянку.  Це океан, що вкриває ¾ нашої планети. Це хмари, тумани, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні. Сніги, річки та озера, джерела і криниці, болота та льодовики – це також вода. У складі всіх живих організмів переважає вода. І життя є тільки там, де є вода: солона і прісна, прозора і каламутна, рідка, тверда та у вигляді пари, вона в нас і навколо нас.

- Але, звичайно, її найбільше у водоймах.

  2)   Розподіл водойм по групах. Робота в парі    

               -  Які водойми ви знаєте?

- Водойми поділяються на природні та штучні.

- Які водойми називаються природними?(Ті водойми, які утворилися самостійно, без втручання людини, є природними.)

- А які водойми ми назвемо штучними? (А ті водойми, які створила сама людина, називають штучними.)

 - Розподіліть водойми на дві групи.        (Робота на картках)  

 

То ж ми і відправляємось в студії для знайомства з природними  водоймами.

 

VІ . Вивчення нового матеріалу

 

1. Робота в студії «Джерела»

– Ведучі цієї студії приготували для вас казку. Уважно слухайте і зробіть визначення, що ж таке джерело.

Інсценізація казки

Жив-був великий чародій-головний наглядач всіх володінь на світі. Він був старий і мудрий. Всі чарівники – водних справ майстри беззаперечно йому підкорялися. Наказав чародій вітру, щоб той щоранку доповідав йому про всі новини.

Вітер:  Кажуть, частина води останнього дощу пропала!

Чародій:

- Не може цього бути! Вода ніколи не пропадає! Тут щось не так. Доведеться перевірити. Терміново викличте головного майстра дощових справ!

- А скажи-но, куди поділася від останньої зливи дощова вода?

 

Головний майстер дощових справ:

- Дозвольте, у нас усе записано! Випало дощу стільки-то, випарувалося з землі стільки-то, рослини корінцями висмоктали стільки-то… А останнє ріки винесли в море.

Чародій

- Дощу випало більше. А перевір-но ще краще.

Зблід дощових справ майстер і почав знову гортати книгу. Довго сидів. Послав на розшуки Вітру. Облетів він усе, але загубленої води так і не знайшов.

Чародій

- Куди же поділася загублена вода? Не провалилася же вона крізь землю?! – почухав потилицю чародій.

- Так точно, крізь землю. (почувся тут чийсь хриплий голос. )

- Я підземних справ майстер, я знаю про вашу воду – у мене вона. Протекли дощові краплини глибоко під землю, дістались до глини, а через неї їм уже нізащо не протекти. Зібрались вони потім в підземні струмочки і потекли по підземній глині. І зараз ще блукають. Але скоро потраплять до одного з підземних озер, в кам’яно-вапняній печері. З такої печери і витікає струмочок, що в яру джерельцем вибивається з-під землі. Так що скоро вся ваша загублена вода знову буде мандрувати по землі. (розповідь у супроводі слайдів. )

- Так що таке джерело?  Джерело  - це вихід на поверхню Землі підземної води.

-  Яка джерельна вода?

- В Україні здавна шанували джерела. Народ надавав їм символічного значення: вода вважалася живою, тобто – особливо цілющою. За народними повір’ями «жива» вода давала силу, зцілювала рани і повертала до життя.

  • У вас на партах стоять склянки з джерельною водою. Посмакуйте нею і хай вона придасть вам сили і здоровя.

 

2. Робота в студії «Річки»

- Доброго дня! Я,  журналіст студії «Річки», - _______ підготував для вас кінорепортаж, який пропоную переглянути, щоб поповнити свої знання про ці водойми.

(Кінорепортаж «Річка»)

  • Багато річок є на Землі. У кожної своя назва, своя вдача. Течуть вони повз села і міста, гордо несуть води вдалечінь. А що ж таке річка?
  • Річка  – це постійний потік води, який  тече в заглибленні. Річка має довжину понад 10 км, а коротші –  це струмки.
  • Заглиблення по якому постійно тече річка, називається – руслом.
  • Місце, де починається річка, називається витоком. Річка може витікати з джерела, болота, озера. Вона може брати початок із гірських льодовиків.
  • Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро, море або океан  називається гирлом. До речі, показ річки на карті починай з місця витоку в напрямку до гирла.
  • Більшість річок мають притоки тобто інші річки, які впадають у головну. Чим більшою є річка, тим більше у неї є приток.
  • Кожна річка має лівий і правий береги. Щоб їх визначити потрібно стати обличчям у напрямі течії. Праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий.
  • На Україні налічується 70 тисяч річок, з них близько 4 тисяч – завдовжки понад 10 км, 137 річок – завдовжки понад 100 км.
  • Діти, а як вигадаєте, яка найбільша річка на Україні? (Дніпро)
  • Дніпро - найбільша в Україні і третя за величиною в Європі річка.

Дніпро -  бере свій початок далеко за межами України – в Росії.

  •  Він має майже 1500 приток.
  •  Одна з найбільших повноводних рік в Україні, Дністер, що протікає у семи областях.
  • Дністер--бере початок у Карпатах і впадає в  Чорне море. Довжина ріки – 1 363 км
  • На півдні України впадає у Чорне море  -  Дунай.
  • Ріки України живляться талими сніговими та дощовими водами. Навесні рівень води значно піднімається, і вони затоплюють значні території.
  • Ріки України – це її багатство. З давніх-давен вони використовуються як судноплавні шляхи для перевезення пасажирів і вантажів. На ріках побудовані гідроелектростанції. А також там розвинуте рибне господарство.

 

  • Так скажіть мені, будь ласка, що ж таке річка? З яких частин вона складається? Які річки України ви знаєте?

 

3. Студія «Відпочинку». Фізхвилинка

 

4. Студія «Озера і болота»

а) Розповідь учителя з використанням презентації

Загадка

 Серед поля лежить дзеркало –

                       Скло голубе, а рама зелена. (озеро)

- На земній поверхні є западини різної глибини і ширини, які заповнюються водою. Так виникають озера. Ці заглибини утворюються внаслідок того, що земна поверхня тріскається, розломлюється і поступово заглибина стає більша. Озера утворила сама природа. Тому їх називають … (природними). На території України близько 20 тис. озер.

- Найбільше і найглибше озеро природного походження в Україні – Світязь. Вода тут прозора і м’яка. У сонячну погоду видно дно на кількаметровій глибині. Це озеро називають одним із семи природних чудес України.

- Найвідоміше озеро Карпат - Синевір. Воно знаходиться на висоті 1000м.

-  У гирлі річки Дунай знаходяться найбільше за площею прісне озеро – Ялпуг.

- На узбережжі Чорного моря є озера-лимани  із солоною водою.

- Солоними озерами багатий Крим.  Найвідоміше – озеро Сиваш, з якого добувають кухонну сіль.

 

- А тепер погляньте на це. (Слайд). Невже це озеро? Так колись це було гарне озеро, але погляньте, що з ним трапилось? (Відповіді учнів).

- Звичайно, озера, як і люди, народжуються, старіють і вмирають. Але їх життєвий шлях незрівнянно довший від людського. І може тривати тисячі років. У озері вода зразу чиста і прозора. Але проходить час і на дні його відкладається мул, пісок. Воно швидко заростає рослинами, які відмираючи, падають на дно і замулюють його. Так озера поступово міліють і перетворюються на болота.

- А про болота ви прочитаєте в підручнику і на картках.

б) Робота з підручником  (с. 115) і на картках

Болото – дуже зволожена ділянка суші, на якій ростуть вологолюбні рослини. Болота трапляються у лісах, де на поверхню виходить джерело, а вода не має куди стікати. Утворюються болота у пониззях біля річок, де вода затримується під час повеней. Болота поширені на Поліссі. Вони є переважно невеликими за площею і становлять 2% території України. Із боліт беруть початок і живляться багато річок. Вони живлять підземні води, що є важливим джерелом водопостачання. Із боліт добувають цінну корисну копалину – торф. Рослини, які відмирають, осідають на дно болота, скупчується там, злежуються і перетворюються на торф.

       Заросле болото нагадує зелену  луку. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить ступити на цю «Луку» людині чи великій тварині, щоб потрапити у в’язке багно, з якого самому вибратися  дуже важко.

                                                                                                                                                                                                                                           

- Що називається болотом?

- Чим небезпечні болота?

- Як вони утворюються?

  1. Студія «Дослідна лабораторія»

а) Дослід (проводить учень лаборант)

-  Доброго дня! Я лаборант цієї студії. В склянці у вас є вода. Спробуйте її.

 - Яка вона на смак?

 - Чи придатна вона для пиття? Як ви думаєте, що це за вода? З якої водойми?

 - Чи  змогли б ви втамувати спрагу  такою водою?

 - Навкруги вода, а з питтям біда. Так говорять  про море.

Вчитель - Море – це частина океану, яка врізається в сушу. Усі моря з’єднані з океанами і разом складають Світовий океан.

- А чому морська вода солоно-гірка? (Відповіді дітей).

Лаборант

- У морській воді розчинено 44 хімічних елементи. Солоний смак морській воді надає хлорид натрію, або так звана кухонна сіль, а гіркуватий – магнієва сіль. У одному літрі води Чорного моря до 20г солі.  Не дивлячись  на смак, морська вода має лікувальні якості.

 

б) Робота з картою України

- Попрацюємо з картою України. Знайдіть моря, які омивають береги України. Назвіть їх. Яке море більше? (Діти на карті України на дошці і підручниках показують моря)

в) Розповіді дітей про моря України

- Діти, а хто із вас відпочивав на Чорному морі?

- А що ви можете розповісти про це море?

 

  (Учениця)Я читала у енциклопедії, що Чорне море глибоке й тепле. Його середня глибина 1256 метрів, а найбільша - 2245 метрів. Улітку температура води становить +22…+25 С, а взимку +6….+8 С.  Верхній шар води Чорного моря є багатим на рибу, море також називають морем молюсків.  У поверхневих водах багато медуз. На берегах селиться багато птахів: мартинів, пеліканів. А на глибині цього моря життя не існує.

 

  • Азовське море набагато менше, ніж Чорне. Це море мілке і добре прогрівається сонячними променями.
  • А хто відпочивав, діти, із вас на Азовському морі?

 

(Учень) А я читав,  що Азовське море мілке, найбільша глибина 15 метрів, вода влітку нагрівається до +30 С., але взимку Азовське море замерзає. Азовське море унікальне тим, що в ньому живе дуже багато риби. У північній частині моря дуже багато солі. Тут добувають харчову сіль. На узбережжі Азовського моря є поклади залізних руд, нафти і газу.

  1. Студія « Збереження чистоти водойм»
  1. Телеміст «Водойми України - людина»
  • У нас на зв’язку джерела, річки, озера і інші водойми України. (Слайд) (вмикається грамзапис)
  • Шановні мешканці планети Земля! Повідомляємо вам про наслідки вашої діяльності і дуже сподіваємося, що зробити правильні висновки і зміните своє ставлення до нас.
  • Добрива, пестициди, які ви використовуєте у сільському господарстві,  проникають у ґрунт і змішуються з прісними водами річок, що впадають у  море, тим самим отруюють водне середовище.
  • Тисячі фабрик і заводів викидають у навколишнє середовище велику кількість кислот, металів, вуглеводів і барвників, які врешті-решт потрапляють в річки і моря, шкодячи всім живим істотам водойм.
  •  Коли завершується курортний сезон, то пляжі нагадують сміттєзвалище. Кожен турист залишає після себе багато відходів. Більша частина цих відходів накопичується і забруднює дно водойм.
  •  Людина постійно забруднює атмосферу свинцем з автомобільних вихлопів. З дощем він потрапляє у грунт, потім до річок, а відтак – в океан.
  • Пам’ятайте, забруднюючи наші водойми, ви шкодите собі.

 

2.      Вправа «Мікрофон»

  • - Що ж нам потрібно робити, щоб зберегти чистоту водойм?

       (Діти висловлюють свої думки).

  • Не засмічувати водойми, не кидати сміття та різний непотріб.
  • Стежити за чистотою берегів річок, морів, озер.
  • Розчищати джерела.
  • Знизити скидання небезпечних речовин у водойми.
  • Садити на берегах водойм дерева, які будуть укріплювати береги.
  • Будувати очисні споруди.
  • Виконувати закони про збереження природи.

 

VII.  Узагальнення та систематизація знань

Студія «Інтелектуальна»

1. Відгадування загадок

1)  Не скляний він, не з металу, А прислухатись — дзвенить. (Джерело)

2)   Між берегів текла-текла,

      Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)

3)   Стоїть корито, повне води налито. (Озеро)

4)   Навкруги вода, а з питвом — біда. (Море)

2. Диктант ТАК або НІ

(показати знаки «+», якщо згодні із тверджен­ням, і «—», коли не згодні).

1)  Вода — найбільш поширена речовина на землі. (+)

2)  Вода є всюди: в морях, океанах, ґрунті, річках, повітрі. (+)

3)  Вода може бути лише в двох станах. (—)

4)  Життя на Землі є можливим без води. (—)

5) Джерело – це вихід на поверхню земля підземної води (+)

5)  Вода входить до складу живих організмів. (+)

6)  Водойми бувають природними і штучними. (+)

7)  Ріка Дніпро бере свій початок в Україні. (—)

8)  Азовське море є глибшим за Чорне. (-)

9)  В озері Сиваш добувають кухонну сіль. (+)

10) Болото і озеро нічим не відрізняються ( - )

11) Необхідно турбуватися про чистоту водойм (+)

 

VІІІ.  Підсумок уроку. Рефлексія

- Ось і підійшла до кінця програма «Дивовижна Україна» на тему «Водойми України»

-  В  яких студіях ми побували?

-  А що нового ви дізналися?

- Де сподобалось найбільше? Чому?

 

ІХ. Домашнє завдання

- Опрацювати текст «Водойми України» с.110-116. Творчій групі підготувати повідомлення про найбільші річки та озера України. (Річки Дністер, Дунай, Дніпро, озера Синевір, Світязь, Ялпуг)

doc
Додано
6 лютого 2018
Переглядів
18471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку