Конспект уроку з природознавства для 5 класу на тему "Урок 49 Різноманітність організмів. Гриби."

Про матеріал
Сформувати поняття «гриби» як царство живих організмів;ознайомити з найпоширенішими видами грибів, їхнім розмноженням, особливостями будови, знати приклади грибів; познайомити із головними органами грибів, розглянути основні групи грибів; формувати поняття їстівні та отруйні гриби, вміння розпізнавати їх у природі; з’ясувати зв’язок з деревами, значення грибів для лісу, для людей; формувати навички спостерігати за грибами, розрізняти види грибів, порівнювати їх.
Перегляд файлу

5 клас

Урок 49

Різноманітність організмів. Гриби.

 

Мета уроку :

навчальна:

  • сформувати поняття «гриби» як царство живих організмів;
  • ознайомити з найпоширенішими видами грибів, їхнім розмноженням, особливостями будови, знати приклади грибів;
  • познайомити із головними органами грибів, розглянути основні групи грибів;
  • формувати поняття їстівні та отруйні гриби, вміння розпізнавати їх у природі;
  • з’ясувати  зв’язок з деревами, значення грибів для лісу, для людей;

розвивальна:

  • формувати навички спостерігати за грибами, розрізняти види грибів, порівнювати їх;
  • розвивати вміння складати опорні схеми та працювати з ними;
  • розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять учнів, наполегливість при виконанні завдань, відпрацьовувати навички пошукової діяльності на уроці, аналізу та синтезу;
  • розвивати спостережливість, вміння висловлювати свої судження , уміння аналізувати та робити відповідні висновки;

виховна:

  • виховувати естетичне сприймання природного середовища, моральну відповідальність за збереження різновидів грибів у лісі;
  •  виховувати прагнення досліджувати навколишній світ;
  • виховувати допитливість, дбайливе ставлення до природи Землі та обережне ставлення до себе;
  • виховувати в собі екологічне мислення, любов до природи.

 

Тип уроку: комбінований

 

Обладнання: підручник, зошит, презентація, навчальна таблиця « Будова грибів», ілюстрація різних типів грибів, скоринка хліба, вкритого цвіллю, дріжджі, натуральні об’єкти (шампіньйон, цвіль, сажковий гриб на кукурудзі, дріжджі, гниле яблуко, картопля з фітофторою, трухляве дерево).

     

                                                     

Очікувані результати: 

  • учні називають особливості грибів;
  • учні дізнаються про різноманітність грибів у живій природі, їхнє значення у природі, в житті людини;
  • учні зможуть – вказувати відмінності між грибами та іншими організмами;
  • навчаться розрізняти їстівні та отруйні гриби;
  • вести просвітницьку роботу по збереженню та охороні окремих видів грибів.

 

 

Хід уроку

І Організаційний момент

Створення емоційного налаштування

Погляньте  один на одного і повторіть за мною такі слова :

Тепло своїх долоньок

Я друзям віддаю .

Урок новий цікавий

Я з радістю почну .

З цієї  хвилини ви стали справжніми друзями.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань  та вмінь

Вправа «Інтелектуальна розминка»

  • Хто такі тварини ?
  • На які категорії поділяють тварин?
  • Які вам відомі тварини за способом живлення ?
  • За складом тіла тварин поділяють на ...
  • Які вам відомі тварини за місцем проживання.
  • Яку роль відіграють тварини у живій природі?
  • Які спільні ознаки мають тварини і рослини?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вправа «Віршовані рядки»

Сонце встало зранку.

Привітало нас на ґанку.

Нумо кошики беріть,

Та у ліс мерщій ідіть!

Рясний дощик скрізь полив.

Після себе гриб лишив.

А ну, мешканці лісові,

Покажіть свої брилі.

Повні кошики зберемо

І додому понесемо.

Будемо смачно ласувати,

Матінці-природі дякувати.

 

  • А навіщо нам знання про гриби?

 

Вправа «Мікрофон»

Висловіть свою думку, продовживши речення «Гриби я буду вивчати, щоб знати...»

 

Наскільки багата та різноманітна жива природа! Її світ дивує і захоплює нас. Століттями людина спостерігала, вивчала і описувала різні організми.

Ви вже знаєте, що є два великі царства: царство рослин і царство тварин. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з ще одним представником третього царства, яке має спільні ознаки з рослинами і з тваринами, хоча не належить ні до одного з них – царством грибів.

Багато хто з вас знає представників цього царства, збирав їх у природі, навіть куштував, бо багато з них дуже смачні. Але серед них є і отруйні. Щоб запобігти біди, нам треба навчитися їх добре розрізняти і знати важливі правила щодо їх зберігання і приготування.

 

  • Чи доводилося вам раніше збирати гриби ?

 

  • Які знання треба мати, щоб збирати гриби? (Розрізняти їстівні та отруйні; знати, як правильно збирати гриби; знати, в яких місцях потрібно збирати гриби).

Напевно, і смак грибів вам добре знайомий . Їх часто додають до піци, салатів, супів, борщів та соусів . Їх смажать, консервують.

Крім того, ви, мабуть, не раз із задоволенням розглядали їхні чудернацькі форми. Вони також надихають художників , які ілюструють збірки    дитячих оповідань і казок.

  • А чи вас колись цікавило, що таке гриби?
  • Як вони ростуть?
  • Які є гриби?
  • Чи можна їх виростити вдома на городі?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Відгадування загадок:

1. В теплий дощик народився,                                                                                                      Парасолькою накрився.                                                                                                                     Може б з лісу пострибав,                                                                                                             Якби другу ногу мав. (Гриб)

 

2. В мене ніжка одна –                                                                                                       Чобітка не маю.                                                                                                                                  І хоч я без голови –                                                                                                                Шапку одягаю. (Гриб)

Створення на дошці «Асоціативного куща»

                            Корисні  Поживна їжа  Корм для тварин

  Шапка       Отруйні

 Ніжка     ГРИБИ    Їстівні

  Грибниця      Гриби-паразити

   Коріння     Ліс  Біля дерев, кущів

Гриби — особлива група організмів

Коли ви чуєте слово гриби, ви, напевно, уявляєте кошик, наповнений грибами, або, можливо, пеньки з опеньками.

Тривалий час учені не могли визначити, до якого царства живої природи належать гриби. Гриби ростуть упродовж усього життя і досить швидко збільшуються. Гриби схожі на рослини і на тварин та мають схожі ознаки (дихають, живляться, розмножуються, ростуть, відмирають), але це особливе царство перебуває між рослинами і тваринами.

Подібно до рослин гриби не рухаються, ведуть прикріплений спосіб життя, але не мають хлорофілу, тому утворювати органічні речовини не можуть, постійно ростуть, поглинають поживні речовини за допомогою утворень, що нагадують корені.

Хлорофіл - це така речовина, яка  зафарбовує рослини в  зелений колір. Для росту  грибам не потрібне світло . Вони ростуть  навіть у темряві.

Але подібно до тварин живляться готовими органічними речовинами. Готові органічні речовини гриби можуть брати з відмерлих організмів, пеньків дерев. Після детального вивчення їх виокремили в самостійну групу організмів.

 

Гриби особлива група живих організмів, яка не належить ні до рослин, ні до тварин.

Вчених, які вивчають гриби, називають мікологи, а наука про гриби мікологія.

Мікологія наука, яка досліджує гриби як особливу групу організмів, що становлять самостійне царство живої природи.

 

Різновиди грибів

Гриби досить різноманітні. Гриби — тіла живої природи. Вам найбільше відомі так звані шапинкові гриби.

  • Наведіть приклади грибів які ви знаєте?

 

Вам не раз доводилося бачити шапинкові гриби. І ви вже здогадалися, чому вони так називаються.

 

  • А чи відомі вам їхні назви?
  • Чи вмієте ви їх розрізняти?
  • Чому гриби не можна виривати, а слід зрізати ножем?

 

Вправа «Схема»

 

Screenshot_1

 

Отже, гриби — це багатоклітинні організми, наземна частина яких має ніжку і шапку — це плодове тіло, воно слугує для розмноження, а підземна у вигляді довгих ниток утворює грибницю. Під шапинкою гриба знаходяться спори , які висіваються в ґрунт. Спори  розносяться вітром,тваринами. Так виростають нові гриби. Грибниця живе кілька років, а плодове тіло — кілька днів чи тижнів.

 

 

 

 

 

 

Будова шапинкових грибів

 

Screenshot_2               https://history.vn.ua/pidruchniki/korshevnuk-natural-science-5-class-2018/korshevnuk-natural-science-5-class-2018.files/image137.jpg

http://8next.com/uploads/fotos/biol6rzander/a97_1.png1. Грибниця

2. Ніжка

3. Шапинка

 

 

 

 

 

 

Вирізняються формою, забарвленням, розмірами. Розмножуються спорами — особливими клітинами, які розвиваються на нижньому боці шапки грибів, що складається з пластин чи трубочок. Шапинкові гриби часто ростуть біля певних порід дерев. їх грибниця обплітає корені та стовбури дерев. Гриб отримує назву того дерева, під яким розвивається і росте, наприклад підберезник, підосичник. Таке сусідство корисне і для дерева, і для гриба. Гриби отримують органічні речовини, а дерево воду з розчиненими поживними речовинами.

Шапку і ніжку нам добре видно у лісі . А от грибницю – ні . Вона живить гриби поживними речовинами. Також бере з ґрунту воду , яку віддає  деревам,а дерева постачають грибам поживні речовини. Ось такий взаємозв’язок існує між ними. Із частинок грибниці виростають нові гриби .            

Отже, гриби розмножуються спорами та частинами грибниці.

У деяких грибів шапинка може досягати 70см у діаметрі, а маса гриба – до 18 кг.

Ріст і розвиток грибів у лісі залежать від умов середовища існування, складу ґрунту, наявності вологи.

 

  • Чи всі ці гриби їстівні?

Так, гриби діляться на їстівні, неїстівні та отруйні. Ще виділяють гриби-паразити, які живляться за рахунок інших організмів, але не приносять їм ніякої користі. Паразитують на рослинах, знижують їхню урожайність, спричиняють різні захворювання. Гриби-паразити можуть оселитися і в людини на шкірі та нігтях.

 

  • Як ми визначаємо, що продукти харчування зіпсовані?
  • Чим корисні чи шкідливі ці утворення на їжі?

 

Правила збирання грибів

 

 Збирають гриби на початку осені, у вересні та жовтні. Потрібно знати місцевість, де вони ростуть, та які гриби їстівні, а які – ні. Треба збирати лише ті гриби, які ви добре знаєте. Найкраща пора для збирання грибів – ранок, бо в цей час вони свіжі, соковиті, духмяні. Гриби не можна виривати, а потрібно обережно зрізати.

 

Отруєння грибами

 

Єдина небезпека, яка може бути від грибів – це отруєння грибами. Людина може отруїтися неїстівними грибами. Найбільш небезпечна – бліда поганка. Перші ознаки отруєння можуть проявитися вже через 20 – 30 хвилин, а то й через 1 – 2 доби. Ознаками отруєння є різкий біль в животі, нудота, виділення слини, блювання, запаморочення.

 При отруєнні необхідно викликати «швидку», а до її приїзду надати людині першу медичну допомогу: кишечник і шлунок очистити від їжі. Спочатку необхідно випити 2 – 3 склянки підсоленої води і викликати блювання. Потім потрібно лягти на живіт, ноги гріти грілкою. Можна пити кисле молоко, холодний чай. Їсти не можна.

 

Демонстрація вчителем різних видів грибів:

  • шампіньйон (шапка й ніжка);
  • сажковий гриб на кукурудзі (Чорний порошок схожий на сажу);
  • цвіль (тоненькі ниточки сірого кольору схожі на пушок на хлібові);
  • дріжджі (світла речовина з різким запахом схожа на пластилін);
  • гниль на яблуці (чорна речовина);
  • фітофтора на картоплі (коричнева речовина, схожа на порошок);
  • трухляве дерево (легка, крихка речовина).

 

 

До царства «Грибів» належить безліч різних організмів. Чимало з

них зовні зовсім не схожі на ті гриби, котрі ми їмо. А втім, вони мають з ними багато спільних ознак. Існують навіть гриби, що світяться в темряві.  Деякі гриби нагадують морські корали. Інші ж ростуть на деревах і подібні на маленькі книжкові полиці. Це гриб – трутовик (чага). 

 

https://lh5.googleusercontent.com/NyeY7dBM4Kfxx2uOzu_W13MO2mnwwk3FkjnZ-Eq6Z7TibXz1-UweIh1mDw0pk27Xw31BGP0phO0IHvQwUmdrWf2OBl2O3Xi4PqXdeJRQIe5BBYPp=w1280    https://lh5.googleusercontent.com/TgPXpssruBTze0b27hGH0DFzAIt8YX3BFINL5nATFGtTpdgLZj-jsKHz0Kg-_l40gwkhWjtFy8BTkXZSIKsTl1HoykhnMaDOkpz2Cw5XnNVhh0sO=w1280

 

https://lh6.googleusercontent.com/xF7HKYZJQB_fAS9cVNC_eXTPmwzyAk030QLAI8TkkdfTX7DbLGeHdU33Qh3AeczMnGM1XULldcHHWl47N_VSySDK1AzeMDMmiPq7SFCOiZEe2vPA=w1280         https://lh6.googleusercontent.com/b4o5-EWS5WQvVIkJPi47ngkLWg56ZB5oopfuKUEiCP25ODzB3oCiZcdwPAtq3uaEPsqmNQH9EILdW6Pda4bJzUbqY6NRMJnfbkiiisqDbm2VSMaf=w1280

 

До окремої групи грибів належать трюфелі. Вони мають специфічний запах. Собака може почути їх нюхом навіть на віддалі 6 метрів, хоча плодове тіло трюфеля міститься під землею.  Для збирання цих грибів використовують спеціально навчених собак і свиней. Порівняно з іншими грибами, трюфелі дуже дорогі .

Лишай на шкірі людини або білий наліт («молочниця») в роті у немовлят – гриб. Змінився колір нових дощок з білого на синій – це робота грибів.

А є ще гриби, які можна побачити лише за допомогою мікроскопа, або про них ми дізнаємося за наслідками діяльності: дріжджі, гриб-трутовик, мукор.

Мукор - пухнаста цвіль білого кольору, а пеніцил - зеленого кольору.

https://history.vn.ua/pidruchniki/korshevnuk-natural-science-5-class-2018/korshevnuk-natural-science-5-class-2018.files/image140.jpg

Деякі види пеніцила виробляють речовини (антибіотики), які згубно діють на бактерії. У фармацевтичній промисловості їх виділяють і використовують для лікування легеневих та інших захворювань. Паразитичні гриби існують і харчуються за рахунок живих організмів.

Пригадайте запах плісняви. Її можна побачити на продуктах харчування, на стінах у сирому приміщенні. Пліснява – це також гриби.

 

https://lh3.googleusercontent.com/ZfCoEDH7aqeoW2jE7s-vltC_6K4ZqudLlKfQmbOeS1QERdIXUSWReBXOBAy2dRTBVp1ccx1E9h8tzYEobK3mZ8xJToGB_At2QzMo5fVl72WPc1B2=w1280       

 

Різні види грибів ростуть у ґрунті, на стовбурах і гілках дерев, на пеньках. Нарости на деревах, схожі на копита, - гриби-трутовики – найголовніші руйнівники деревини. У природі нараховується близько 100 тис. видів грибів.

Отже, гриби можуть бути й одноклітинними, мікроскопічних розмірів, як-от дріжджі чи гриб мукор, що оселяються на продуктах харчування.

 

https://lh4.googleusercontent.com/fXLiZTbQXPNIzhwER0dpPrnyhvQ2ohxqLDkXcajPS5h2_X7cY7APj2gLt4fDuqAw6tSPmDgnU2OnoWMx2EnR9qVJeQXjMCcuaRMQ7MLI_oeXn14q=w1280     https://lh4.googleusercontent.com/_u1yWG99AyJ_cnjkVeX-mx_hW3P1YeKurfy2g6osTzvPtFwrWkWp_yx94hycMapa8_0IhrzRqTuBmopy6XITjUmAldWZn3FyM0j2yTyMfSauh9cN=w1280

 

Отже, цвіль — це гриби. Вона утворюється на продуктах харчування, які зберігалися тривалий час. З цвілевих грибів виготовляють ліки.

У природі цвілеві гриби виконують роль санітарів лісу, адже саме вони розкладають рештки рослинного та тваринного походження, крім того беруть активну участь в ґрунтоутворенні. Але цвілеві гриби завдають людині та її господарству відчутної шкоди. Вони здатні уражати харчові продукти , особливо полюбляючи вологі та темні приміщення. Споживання уражених продуктів може призвести до харчових отруєнь та навіть смерті (демонстрація хліба з цвіллю).

https://lh3.googleusercontent.com/x7bZwpjasrp0T6k_dj7uYWCssp5PRuFGL95C7vY51CsmcCF15nv_vVPdypT59WFru8rvPDEWtJoRZn_F_extMGMQUlV1_V0d3pm7OZYmz4gmN9NM=w1280      

Слово дріжджі завжди було пов’язане в нас із випіканням хліба та іншої здоби. Їх відносять до групи одноклітинних грибів . У природі дріжджі широко поширені і мешкають на субстратах, багатих цукрами, харчуючись нектаром квітів, соками рослин, тощо. Дріжджові гриби можуть жити в ґрунті та воді. Ріст і розмноження дріжджів відбувається з величезною швидкістю, що допомагає людині використовувати їх з більшою ефективністю.

Дріжджі — це також гриби. І ви самі можете сказати, де їх використовують. Дріжджі є спиртові і хлібопекарські, пивні. Їх використовують для виготовлення квасу, пива, спирту.

https://lh4.googleusercontent.com/LAL4JYfQktgnGDrjnMud0Mpgj9jqhKj4G4x5MeIG_8jIGkQn5zu_RfHoc-z2dqerRG98pGpcbIdyeXc2CVX4lIP0ndCPPthMarE_lbmK299tMj0D=w1280    https://history.vn.ua/pidruchniki/korshevnuk-natural-science-5-class-2018/korshevnuk-natural-science-5-class-2018.files/image143.jpg

 

Є також сажкові гриби. Вони зменшують урожайність пшениці, жита, кукурудзи. Відомо 900 видів сажкових грибів. Сажкові гриби поширюються всередині ураженої рослини, дуже розростаються, а потім розпадаються на численні темні спори, які вкривають уражені органи рослин (здається, що рослина вкрита сажею, звідки й назва цих грибів). Ці гриби спричиняють інфекційну хворобу рослин, яка називається сажка.

https://history.vn.ua/pidruchniki/korshevnuk-natural-science-5-class-2018/korshevnuk-natural-science-5-class-2018.files/image142.jpg         

Кожному видові злаків властивий свій вид сажки, що здебільшого не уражує інші злаки. Людина вирощує гриби, які є джерелом речовин з лікувальними властивостями. Покращують раціон живлення людини.

Гриби живляться готовими органічними речовинами, тому поселяються на рослинах, тваринах або їхніх залишках.

У природі гриби відіграють надзвичайно важливу роль. Вони розкладають органічні рештки, беруть участь в утворенні родючого ґрунту Землі.

 

Висновок: гриби – особлива група живих організмів, яка не належить ні до рослин, ні до тварин; розкладаючи органічні рештки  гриби, утворюють родючий ґрунт Землі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

Створення схеми «Значення грибів»:

 

 

 

 

 

 

 

     

 

   

 

 

  • Санітари довкілля (гриби перетворюють рештки рослин і тварин на поживні речовини);
  • продукт харчування (гриби можна варити, смажити, солити, маринувати, сушити);
  • сировина для ліків(із зеленого пеніциліну виготовляють пеніцилін – антибіотик, який лікує від тяжких хвороб);
  • співіснування (симбіоз) із деревами (грибниця щільно обліплює кінчики корінців дерев, від дерева гриб живиться цукром, який утворюється в зелених листках, а дерево всмоктує з грибниці воду і мінеральні речовини);
  • окраса лісів;
  • сировина для пива і спирту( використання дріжджів);
  • корм і ліки для лісових мешканців (білочка може за літо насушити

1,5 – 2 тисячі грибів, лосі лікуються мухоморами від черв’яків-паразитів);

  • випікання хліба (завдяки дріжджам отримують м’який, пухкий хліб).

 

Вправа «Естафета»

  • Про яке царство живої природи ви дізналися сьогодні?
  • Які є види грибів?
  • 3 яких частин складається плодове тіло шапинкового гриба?
  • Які ознаки живої природи мають гриби?
  • Як розмножуються гриби?
  • Чому гриби належать до живої природи?
  • Що схожого у грибів з рослинами?
  • Що схожого у грибів з тваринами?
  • Яке значення мають гриби в природі? Для людей?
  • Чи всі гриби можна споживати?
  • Чому не можна збирати їстівні гриби уздовж магістралей, на смітниках, у лісосмугах?

 

VІ. Підсумок уроку.

  • Гриби — не рослини.
  • Гриби — це живі організми.
  •  Гриби — це окраса наших лісів.
  • Вони представляють особливе царство живої природи.
  • На відміну від своїх зелених родичів, вони не містять хлорофілу і тому не виробляють органічні речовини.
  • Гриби живляться готовими органічними речовинами.
  •  Дріжджові гриби використовує людина для випікання хліба.

 

  • Що нового дізналися на уроці?
  • Що для вас було найцікавішим?
  • Про що хотіли би дізнатися ще?
  • Про які гриби ви чули вперше?
  • Що найбільше запам’яталось?
  • Що найбільше сподобалось?

Якщо вам сподобався урок – поплескайте в долоні. Ці аплодисменти-вам! Дякую за гарну роботу.

 

VII. Домашнє завдання

1. Опрацювати §

За бажанням :

  • якомога більше дізнатися про їстівні та отруйні гриби з інших джерел.
  • Дібрати цікавинки про життя грибів.
  • Скласти кросворд «Гриби».
  • Написати оповідання, казку, або віршик про гриби.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатковий матеріал до уроку

 

Білий гриб. У грибному царстві належить до «знаті», хоча зовсім не білий. Шапка у нього усіляких відтінків. А «білим» його прозвали тому, що на відміну від багатьох інших грибів його біла м’якоть зберігає свій колір і сушеному виді. Нижній бік шапочки вкриває губчастий шар, де в найтонших трубочках визрівають спори гриба. Білий гриб утворює мікоризу з дубом, сосною, ялиною, березою.

 

https://history.vn.ua/pidruchniki/korshevnuk-natural-science-5-class-2018/korshevnuk-natural-science-5-class-2018.files/image138.jpg    Картинки по запросу біий гриб

 

Картинки по запросу гриби

 

Печериця найвідоміший із пластинчатих грибів. На нижньому боці шапки має безліч тонких пластинок, що розходяться променями, серед яких і утворюються спори. Смачний їстівний гриб, що росте в лісах з багатим на перегній ґрунтом, на луках, у полях і на городах. Молоді пластинки блідо-рожеві, пізніше чорніють.

 

C:\Users\Александр\Desktop\1\презентація\shampinon.jpg                  C:\Users\Александр\Desktop\1\презентація\загружено (1).jpg

 

Підосичники та підберезники – це гриби, які дружать з деревами – осикою та березою. Вони приносять користь дереву, а в свою чергу отримують користь і від нього. Їм притаманне взаємовигідне існування з деревами. Підосичник можна зустріти під деревом осика, а підберезник – під березою. Звідки і виникла назва.

Підберезник це родич білого гриба, але чином нижче. Має довгу, майже циліндричну ніжку і сіро-коричневу шапку. Найчастіше росте під березами, утворюючи з ними мікоризу. При сушінні та варінні чорніє, тому підберезник називають чорним грибом.

https://lh4.googleusercontent.com/dPvlbMcNT_Zl1f-HuEXhXYe9Fea9hRAZ9Ll189sqaXN0m2TQkulL5pF2wXG9zhhqEPWsEl-rlF2_pW3WCeSamwL5Aa8ECShWZ7XZnKJF0SabvlO4=w1280            https://lh5.googleusercontent.com/8XWbluoHJ3hT9ANhzZrehuhrJNE6Nu5C1y6vDfLHOjU8iv7oMNWGtqOr7_xMxAzIWap5aQY3nuCMuE7zqxUseZmjEXDj_heGeUFDM3vFgRGpTfHE=w1280

                 

 

Опеньки це гриби, що ростуть в лісі на пеньках, біля стовбурів дерев, часто великими групами. М’якоть шапинки біла. Мають коричнювате забарвлення та тоненьку, порівняно з іншими грибами, ніжку. Гриб має приємний запах. Вживається в різних видах, але його легко сплутати з опеньком несправжнім.

Використовуються у їжу людиною. Також опеньками люблять смакувати лісові тварини: комахи, білки, кабани.

 

https://lh4.googleusercontent.com/VXtm-OJApJ3nX0HO3tWEk56qmnhL6PkSvu4XiBbK4saWhAHw90L9MbWRMImP3UWGGcbRzo98SNLUncivahA7IaTByZ26KFKlCFmE_aFL5AdJZPEe=w1280          https://lh3.googleusercontent.com/UkS2Nh3ijrwNdOQoRFGWL2VlgW-JaxlbMJQ4CsLSQkqRS197br49EIRX_jFZBnkxuHP6VwDfcwyE_YUKSTZ2hnS1Z663l9HKu7WfYnbWIghYJpdl=w1280

Лисички

 Представниками шапинкових грибів являються і лисички. Ці гриби отримали свою назву через яскраво-оранжеве забарвлення. Як у тварини-лисиці. Шапочка лисичок увігнута всередину. Ніжка не чітко відокремлена від шапочки. Цими грибами живляться тварини. Також лисички входять до харчового раціону людини.

https://lh6.googleusercontent.com/mPUc-AJxI0bv7YTFfj9Bs5SV4KdOEAbdCFisHoDwRhJaLjvG8YdmlgNGCo7KggRiM587URlwCSXaaaru9waJa_kELaBhIycwPVFO0oBeFK2c-ndo=w1280           https://lh3.googleusercontent.com/VKdn4YHSZVCH6cFHZGG52K98HlX8LjRE7B_ceF2Ge-32FveUX-ajSCji4AfSarR4nCw9_z2lZGfCeC9Td3okkArHRhEQBRw-a8t2cj6b4IrcInfr=w1280

 

Сатанинський гриб. Зустрічається дуже рідко. Схожий на дубовик. При вживанні у їжу викликає розлад шлунка. М’якоть його біла, тверда, під час зрізання синіє, а потім стає блідою. Має неприємний запах.

 

Результат пошуку зображень за запитом "сатанинський гриб"         Пов’язане зображення

 

Бліда поганка це найнебезпечніший гриб в наших краях. Шапка в нього мінливого забарвлення – від жовто-зеленого до сіро-бурого, у середині завжди темніша. На рахунку блідої поганки безліч людських життів, адже для смертельного отруєння досить усього 30 грамів м’якоті гриба, що має приємний грибний запах і солодкуватий смак.

 

https://lh6.googleusercontent.com/paq1PLFWa0zgMWTlbwJiRJvF6SL_wOln8MqIY1dahmv4QOy1WkwVVxmYV7r7E_5YTyJ-aCg01KEM79ITLLr-8wnDXDILZx1I__mA9A1nHRAA_iS_=w1280        https://history.vn.ua/pidruchniki/korshevnuk-natural-science-5-class-2018/korshevnuk-natural-science-5-class-2018.files/image139.jpg

Мухомор червоний, який має яскраве червоне забарвлення з білими крапками. Важко знайти гриб красивіший і особливо у молодому віці. Одна мухомор отруйний, його отрута викликає марення, галюцинації, важкі шлунково-кишкові розлади.

 

https://lh6.googleusercontent.com/HAlWoF8HOELdS-_Sn3j4h8d2K_WjfIGRM_dagRIL0qkkfVTSjMA2X5hYeMMYbvzFOufckj7n20HzLVP36-E8RLle_EHpTlyXU_ALq7QcKpKsp_Nx=w1280          

 

Мухомор пантерний має коричнювате забарвлення шапки з білими крапинками.

 

            http://proroslini.ru/uploads/posts/2015/3/griby-jadovitye-muhomory-vidy-s-foto_5.jpg

 

Опеньки несправжні. Ростуть на гнилій деревині, пеньках, групами або пучками. М’якоть має неприємний запах і гіркий смак. Гриби ядовиті.

Вони схожі на справжні опеньки, але мають яскравіший колір та виглядають більш «тендітними»

 

https://lh4.googleusercontent.com/Qay6JgwimfkvNyC3l1XCAqJBhg4D0kAYxL3vJi8HLf887xayYo-OnQ3l582DO-FAHw7a8YlqMSDrdKJ7An9-BSdLxgEpAXZGpnkZlhBmOLGvQ_Td=w1280        https://lh5.googleusercontent.com/ir49B2B3J8DogpK5vzOv-04qNK0tJMW2nTsobiI2M2Q3RLVXul-uJIF_WJL1j9Orn9OMCoYVL9g9cA3yqq_LesWIicPRGCVilKny_1a7ckQ9AV8J=w1280

 

 

 

 

 

Сторінка дослідника

Вирости і досліди гриби плісняви.

 

Дослід. 1.Поклади в банку на вологий папір шматочок хліба. Закрий банку

 сухим листком паперу і постав у тепле місце.

2. Кожного дня розглядай хліб, і через декілька днів ти побачиш плісняву, яка виросла на хлібі.

3. Почекай доки на плісняві з’явиться чорний наліт.

4. Принеси вирощену плісняву в клас і розглянь під мікроскопом.

 

Цікаво!

Під час завоювання Малої Азії, коли було в осаді місто Тирос, у армії Олександра Македонського сталася надзвичайна подія: у хлібі з’явилися великі червоні плями, які нагадували кров, - вояків охопив страх. Вони вважали це поганим передчуттям. Хитрий придворний мудрець Олександра трактував це «ознаменування» так: «Криваві плями дійсно знак богів, але оскільки вони знаходяться в середині запеченого хліба, це означає, що загинуть війська, які знаходяться в середині осаджених стін. Боги вказують на свою прихильність до війська Олександра і дають зрозуміти: перемога йому забезпечена». Трактування мудреця так підняло дух армії, що воїни із запалом атакували стіни міста і швидко його захопили.

Червоні плями, що утворилися у хлібі і нагадували кров, це не що інше як живий організм – бактерія продигиозиніум. Вона утворює в своїх клітинах криваво-червону речовину продигиозиніум.

 

Чи корисні гриби?

 У різних країнах готують пресмачні страви з печериць, білих грибів і багатьох інших. Гриби містять протеїни – дуже цінні поживні речовини, а також мінеральні солі, необхідні для організму людини. Деякі гриби, наприклад печериці, можна вирощувати в штучних умовах. Інші ростуть у лісах і гаях.

 

Гриби-гіганти

 Серед, вищих грибів зустрічаються справжні гіганти. Відомий гриб-баран, що досяг у діаметрі 72 сантиметрів і ваги 20 кілограмів. У 1984 році було знайдено сімейство дощовиків, з яких найменший важив 8,5 кілограму, а найбільший – близько 20 кілограмів. Не така вже велика рідкість і білі гриби-гіганти. Найбільший з відомих важив 2 кг 720 г, шапка його окружності була 170 см, а ніжка – 52 см.

 

 

Най – най

 Найпрацьовитіші з грибів – дріжджові гриби. За їх допомогою на Землі щорічно випікається більш як 100 млн. тонн хліба.

Крихітний грибок фітофтора, або «картоплина гниль», що уражає корені, листя, бульби картоплі заподіяв людям набагато більше лиха. Поява цього захворювання рослин була для деяких країн справжньою трагедією. Так, в Ірландії, де картопля служила основним продуктом харчування через епідемії фітофтори, а отже і голоду, з 1845 по 1851 рік населення зменшилось на два мільйони чоловік.

 

Олександр Флемінг

 Флемінг – один із найвідоміших учених. Він народився в Шотландії в 1881 році. Був професором медицини Лондонського університету.

 Всесвітню популярність Флемінгу принесло відкриття пеніциліну. Зовсім випадково він з’ясував, що цвіль знищила колонію бактерій-збудників інфекційної хвороби, яку він вивчав. Флемінг подумав: якщо цвіль знищила бактерії, то її можна використовувати для лікування хвороб спричинених цими бактеріями. Учений розпочав дослідження та зумів із цвілі одержати речовину з властивостями антибіотика. Він назвав цю речовину «пеніцилін».

За неоціненне відкриття в 1945 році науковець отримав Нобелівську премію в галузі медицини, адже його відкриття допомогло врятувати життя багатьох людей.

 

Тамара Йосипівна Балезіна

 Народилася і закінчила школу в нашому місті Старобільську. За освітою бактеріолог. У найтяжчі роки Великої Вітчизняної війни під в лабораторії керівництвом З. В. Єрмолаєвої працювала над отриманням вітчизняного пеніциліну. Їм вдалося одержати цінний препарат – пеніцилін, який допоміг врятувати тисячі життів важко поранених бійців та офіцерів.

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Салата Ольга Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
12 березня 2021
Переглядів
8649
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку