Тема : Грунт, його значення. Утворення ґрунту.
Мета: ознайомитися зі складом ґрунту, навчитися пояснювати утворення ґрунту, вміти використовувати знання про властивості ґрунту, розвивати вміння доглядати за ґрунтом та бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
Ми вже з вами, любі п’ятиклашки, вивчили внутрішню будову нашої планети Земля, і знаємо що зовнішній її шар називається земна кора. Але і земна кора має свою структуру. Найперший її рівень, по якому ми ходимо з вами щодня має назву грунт. Сьогодні ми детально розберемося, що це таке і з чим його «їдять»)))))).
Грунт – це верхній пухкий шар, який вкриває земну поверхню. Ми з вами чудово знаємо, що на ньому ростуть дерева, кущі, трави, квіти. На відміну від гірських порід (наприклад, пісок, глина, граніт), на ґрунті ростуть рослини. Отже, грунт має певну властивість – це родючість.
Родючість – це здатність ґрунту забезпечувати рослини поживними речовинами. Ось чому грунт називають особливим природним утворенням. Грунт – це верхній пухкий шар земної поверхні, якому властива родючість.
Як же відбувається утворення ґрунту? Зараз це ми з вами розберемо.
Для утворення ґрунту потрібен тривалий час в результаті якого відбувається складна взаємодія гірських порід, сонячного тепла, вологи, рослин і тварин.
Чинники утворення ґрунту:
А тепер перейдемо до складу та властивості ґрунту.
Основна властивість ґрунту – його родючість – залежить від кількості в ньому органічних речовин (перегною або гумусу).
До складу ґрунту входять наступні речовини, це:
А яке ж значення має грунт, окрім того, що нам з вами зручно ходити та бігати по ньому?))))
Окрім того, що ми з вами користуємося ґрунтовими благами, ми повинні за ним доглядати та оберігати. По – перше, треба правильно обробляти грунт, схили орати упоперек, щоб вода не розмивала родючій шар. По – друге, в міру користуватися мінеральними добривами та отрутохімікатами, щоб не забруднювати грунт. По – третє, засаджувати схили кущами та деревами, щоб запобігти видуванню ґрунту вітром. Людина має дбайливо доглядати за ґрунтами, оберігати їх від забруднення та виснаження.
Тепер після моєї короткої розповіді, мої любі учні виконайте наступні завдання.
Гарного дня! Та не забувайте читати та пізнавати навколишній світ!