Урок проводиться на початку вивчення теми "Природа материків". Розрахований на проведення в тренінговому класі. Необхідні умови - це підключена мережа Інтернет. Використовуються гаджети, які мають самі діти і які невеликі за розміром (смартфони, планшети). Весь урок діти рухаються, змінюють місце своєї роботи, тому парт в класі немає. На уроці учні знайомляться з планом вивчення природи материків, знаходять самі матеріал і самі роблять висновки. Вчитель виконує лише роль направляючого.
Урок-тренінг з природознавства в 4 класі.
Тема : Загальна характеристика природи материків.
Мета: дати загальне уявлення про природу материків, ознайомити з планом характеристики природи континентів; формувати вміння знаходити потрібну інформацію, аналізувати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; розвивати мислення, словниковий запас учнів, вміння працювати в групі; виховувати комунікабельність, інтерес до природи Землі, екологічний світогляд.
Тип уроку : урок-тренінг
Обладнання: комп'ютер з проектором, 6 плакатів «контури материків», папки для роботи в групі ( заготовані написи назви материків, «середні температури, найвища гора, найдовша річка, площа материка, фотозображення тварин-ендеміків материка) ,заготовки для гри «Бінго», презентація, гаджети для кожної групи з підключеним Інтернетом.
Хід уроку.
І. Вступна частина.
Діти сидять в колі в довільному порядку.
Діти називають правила тренінгу по черзі.
ІІ. Основна частина
Карта півкуль висвічується на екрані.(слайд 1)
- Давайте згадаємо, то скільки є існує материків на нашій планеті. Покажіть їх на карті (декілька учнів показують всі материки на карті)
- Що ви про них вже знаєте? (відповіді дітей)
2. Об'єднання в групи «Розрахунок по 6».
- Отже, якщо ви хочете побувати на різних континентах,то, звичайно, треба про них знати якомога більше, щоб бути готовими до можливих сюрпризів. Сьогодні ми здійснимо подорож , але поки що , тільки віртуально. Для цього нам треба об’єднатися в групи.
- Як ви гадаєте, скільки буде груп? (6). Чому? (бо континентів 6)
- Зараз, сидячи в колі, розрахуйтесь по 6 і запам’ятайте свій номер.
Розрахунок .
(на підлозі заздалегідь розкладені відмітки , де потрібно зібратись кожній групі)
3. Робота в групах. Виконання завдань.
Завдання №1
Визначити за контурами свій материк .
-Для того, щоб почати, треба кожній групі за контуром впізнати свій материк і прикріпити до нього назву, яка є в ваших робочих папках. (контури заздалегідь прикріплені на демонстраційних дошках.)
Завдання №2
Знайти площу свого материка.
Після того, як учні виконали завдання, на екран виводиться загальна діаграма порівняння площ. За загальною діаграмою зробити висновки.(слайд 2)
Завдання №3
Визначити середні температури свого материка.
Коли всі виконали завдання , на екран виводиться загальна діаграма. Діти роблять висновки.(слайд 3)
Завдання №4
Визначення найвищої точки континенту.
Після виконання , на екрані з’являється загальна діаграма (слайд 4)
Завдання №5
Знаходження найдовшої річки кожного материка, назва і довжина.
Після виконання на екрані з’являється загальна порівняльна діаграма.(слайд 5)
Завдання №6
Мозковий штурм. Визначити значення слова «ендеміки».
На екрані з’являється слайд з єдиним словом «ендеміки».(слайд 6)
Після версій дітей, відкривається слайд 7 і визначається, хто з дітей був найближчий до правильної відповіді.
Знайти ендемік свого материка.
Відповідну картинку розмістити на контурі свого континенту. Перевірити правильність за допомогою слайдів 8-13
Підведення підсумків роботи в групах.
Після цього діти знову сідають в коло.
ІІІ. Руханка «Австралійський дощ»
Сидячи в колі, діти виконують руханку.
ІV. Заключна частина.
1.Гра «Бінго».
- Працюючи в групах, ви всі заробили по 5 балів. Щоб кожен міг заробити більше , ми зіграємо в гру «Бінго». В ній 6 питань по темі сьогоднішнього тренінгу. Якщо всі відповіді будуть вірні, ви зможете набрати 11балів. А ще 1 отримають ті три учні, які справляться з завданням швидше всіх. Для цього треба вигукнути слово «бінго» по завершенні тесту. Цей бал зараховується тільки якщо всі відповіді в тесті правильні.
- Оцінки отримають всі, коли тести будуть перевірені.
- А тепер кожен по черзі повинен продовжити моє речення:
«Я сьогодні на уроці дізнався…»
« Мені сподобалось…»
«Найбільше запам’яталось…»
Закінчити тренінг можна , вигукнувши разом «Ми молодці» і поаплодувати.