Розробка уроку "Свійські тварини" для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами допоможе вчителю та його асистентові опрацювати з учнями подану тему.
Тема «Свійські тварини»
Мета: ознайомити учнів зі свійськими тваринами рідного краю;навчити розрізняти диких і свійських тварин; розкрити цінність свійських тварин для людини; розповісти, що люди отримують від тварин;сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу; розширювати їх пізнавальний досвід; розвивати спостережливість, слухову увагу, зорову пам’ять, зв’язне мовлення; виховувати бережливе ставлення до тварин.
Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок
Обладнання: демонстраційний та ігровий матеріал, загадки, предметні малюнки
Словникова робота: свійські, сита, вівчарня, конюх, ірже, користь, предмети побуту.
ХІД УРОКУ
I. Загально – корекційна частина
1. Організаційний момент. Рефлексія
►► Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Який день тижня?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні опади?
2.Нервово – психологічна підготовка
►► Робота над загадками
• У воді купалась,
А сухою зосталась. (Качка)
• Голодна — мукає, сита — жує,
Всім дітям молоко дає. (Корова)
• Двічі родився, у школі не вчився,
А години знає. (Півень)
• Сіре, біле, пухнасте,
Схоже на зайчика. (Кролик)
• Хвіст гачком,
Ніс п’ятачком. (Свиня)
• З рогами, а не бик,
Доять, а не корова. (Коза)
• Кругом бочки
Бігають клубочки. (Курчата і квочка)
— Як назвати відгадки загальною назвою?
3.Мотивація навчання
— Сьогодні ми говоритимемо про тварин, які живуть поряд із нами: кішок, собак і про інших також.
II.Основна частина
1. Вивчення нового матеріалу
1.1 Повідомлення теми і мети уроку
1.2 Бесіда про свійських тварин
— Про кого йдеться?
• І мала, і кучерява
І тихенька, і ласкава.
Має брата баранця.
Називається... (Вівця).
— А якщо тварина чоловічої статі, то як її назвати? (Баран)
• Я красивий, я ігривий
Як біжу, то в’ється грива.
Хвіст у мене довгий-довгий
Хвіст у мене, мов шовковий. (Кінь)
- Якщо тварина чоловічої статі, то це кінь, жеребець, а якщо жіночої — кобила.
— Розгляньте малюнки. Яка вовна у вівці, а яка шерсть у коня? (У коня коротка шерсть, у вівці довга вовна.)
— Як ви вважаєте, де мешкають ці тварини? (У людей, у сараї, у селі)
— Правильно сказати — вівці мешкають у вівчарні, а коні — на конюшні.
Тварин доглядають люди. Як називається людина, яка доглядає овець?
— Людину, яка доглядає за вівцями, називають пастухом, або вівчаром, а людину, яка доглядає коней, називають конюхом.
Кожна тварина вміє «розмовляти». Що робить кінь? (Ірже)
— А як «розмовляє» вівця? (Бекає)
— Вівці — дуже корисні тварини, вони дають нам вовну, з якої потім виготовляють різні речі. Як назвати дію, коли людина знімає вовну у вівці? За допомогою чого вона це робить?
Учитель показує малюнок. (Люди стрижуть овець ножицями)
1.3 Розповідь про роль тварин у житті людини
►► Робота за малюнками підручника.
— Розкажіть за малюнками про роль тварин у житті людини.
— Які тварини дають нам:
• їжу;
• одяг;
• взуття;
• предмети побуту?
— Які тварини працюють разом із людиною?
Висновок. Тварини необхідні людині для існування. Вони дають необхідні їй продукти харчування (м’ясо, молоко, яйця, мед); вовну та шовк для виробництва тканин; хутро для пошиття одягу; шкіру для взуття; ліки, якими лікують різні хвороби людини (зміїна і бджолина отрута, мед, борсучий жир).
Тварини — це помічники людини у важкій роботі (коні, віслюки, верблюди); це чудовий настрій, коли ви чуєте спів солов’я чи спостерігаєте в лісі за білкою, яка спритно стрибає з гілки на гілку і з цікавістю дивиться на вас.
Фізкультхвилинка
1.4 Робота за малюнками свійських тварин
Діти розглядають малюнки, називають свійських тварин. Розповідають, що людина отримує від тварин.
— Що дає корова? — Що дає вівця?
— Що дає свиня? — Що дає гуска?
— Що дає курка? — Що дають курчата і півень?
— З чого зроблені кросівки? — З чого зроблений светр?
— З чого зроблена тканина? — З чого зроблені рукавички і шкарпетки?
— З чого зроблені портфель, гаманець і сумка?
— З чого зроблений сир? — З чого зроблена ковбаса?
— З чого зроблені консерви?
Користь від вівці: м’ясо вівці смачне та поживне, з молока виготовляють сир, бринзу, масло; з вовни виготовляють тканину і шиють одяг; шкіру обробляють і використовують для виготовлення одягу і взуття.
Користь від коня: люди вживають у їжу м’ясо (конину), молоко, але не в натуральному виді, а готують із нього молочнокислий продукт — кумис із приємним смаком та лікувальними властивостями, вітамінами A, B, C.
Користь від поросяти: м’ясо, сало, кров — використовують у їжу; оброблену шкіру в промисловості — для одягу, взуття.
Користь від корови: молоко, молочні продукти багаті на кальцій, без якого не можливо уявити наш організм, ріст і міцність наших кісток; м’ясо використовують в їжі, а шкіру — для пошиття взуття.
Свійські кури: смачні та поживні, корисні для здоров’я продукти — м’ясо і яйця (вітамін D сприяє правильному формуванню скелету, профілактиці рахіту).
2. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
2.1 Гра «Нагодуй тварину» (робота за малюнками)
— Придумайте клички свійським тваринам. Розкажіть чим ви їх нагодуєте?
Індивідуальні завдання: Обведіть свійських тварин. Покажіть стрілками чим ви їх нагодуєте. ( Реуцький Я., Стоколясова А., Короткий С.)
Фізкультхвилинка
2.2 Робота в парах
— Опишіть будь-яку свійську тварину. Яку користь вона дає людині
III. Заключна частина
1. Вправи від Питайлика
• Хто із води виходить сухим? (Гуска, качка)
• Кого у сани запрягають? ( Кінь, собака)
• Хто боком спить, а лежачи їсть? (Свиня)
* Хто родиться з бородою? (Коза, цап)
* У кого вночі очі світяться? ( Кішка)
* Хто має гребінь на голові? ( Півень)
2.Застосування знань у практичній діяльності.
Гра «Тварини — наші друзі»
Учитель просить дітей назвати, які тварини можуть бути вірними друзями людини. Записує все перелічене дітьми на дошці.
Він об’єднує дітей у пари. Одна людина в парі — людина, інша — його вірний друг (наприклад: кінь, собака, кішка, птах і т. ін.). Діти повинні придумати діалог про те, як певна тварина послужила людині.
3. Підсумок уроку. Рефлексія.
— Яких свійських тварин нашого краю ви запам’ятали?
— Які тварини є у вас дома?
— Які у них клички?
— Які свійські тварини є у вашої бабусі у селі?
— Що вони їдять?
— Яку користь приносять тварини людям (корова, порося, вівця, курка, коза)?
— Що люди одержують від тварин?
— Назвіть продукти харчування тваринного походження.
— Назвіть предмети одягу, взуття, побуту, сировину для яких дають тварини.
— Які загадки про свійських тварин ви запам’ятали?