Інтегрований урок з природознавства та трудового навчання поєднує в собі знання про риб та практичну роботу у вигляді орігамі "сомик". Вдале поєднання матеріалу зацікавить дітей.
Тема. Сом – найбільша прісноводна риба України.
Мета уроку: Формування ключових компетентностей : вміння вчитися –організовувати своє робоче місце, планувати свої дії ;доводити роботу до кінця; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі; громадянської– усвідомлення своєї належності до різних елементів природного, етносоціального й соціально-культурного середовищ; здоров’язбережувальної- володіти навичками особистої гігієни і самообслуговування;предметних компетентностей - ознайомити дітей з найбільшою прісноводною рибою України; закріпити знання про риб; розвивати навчально- пізнавальний інтерес до вивченого матеріалу, допитливість; виховувати зацікавленість природним середовищем, почуття доброти і співчуття.
Обладнання : фотографії риб, відео, картки для роботи в парах і
групах, звукозапис, серветки для практичної роботи.
Тип уроку: комбінований урок
ХІД УРОКУ
І Організація класу
Продзвенів уже дзвінок,
починаємо урок,
ми гостей вітаємо,
працювати починаємо,
і здобудем знання ті,
що згодяться у житті.
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
ІІ Актуалізація опорних знань
(Діти дають відповіді на запитання і прикріплюють на дошці частинки пазлу зображуючи рибку)
1. Що таке природа?
2. Якою буває природа?
3. Що належить до живої природи?
4. Назвіть ознаки живих організмів?
5. На які групи поділяються тварини?
- Хто зображений на дошці?(Риба). Що ми вже знаємо про цих тварин?
2. «Мозковий штурм».
- Чому цих тварин виділили в окрему групу?
(Живуть у воді,мають тіло вкрите лускою і плавники)
Отже, риби - це такі тварини, що живуть у воді, мають обтічне тіло, вкрите лускою і плавники.
— Прикріпіть в правильному порядку частини тіла риб. (на дошці смужки з назвами частин тіла риб)
Фізкультхвилинка
Виринай-но, рибко, близько ( колові рухи кистями рук)
Розсипай-но срібні бризки ( стиснути руки у кулачки)
Щоб зловив я карася ( схопити руками рибку)
Карася, як порося ( руки широко в сторони)
хижої, страшної ... (щуки)
Слід її нагодувати.
Наварити бараболі
Червоні маю плавники,
В воді ниряю залюбки.
На вид красива рибка
Оця чудова …(краснопірка)
Гра «Знайди зайве у кожному ряді»
7. Гра «Криптограми» (робота в групах)
1.Укащ (щука)
2.Раська (карась)
3.Порок (короп)
4.Куала (акула)
5. Куонь (окунь)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку
ІY Вивчення нового матеріалу
За зовнішніми ознаками сома легко відрізнити від усіх інших риб. У нього величезна тупа голова, велика паща зі «щіткою» — кількома рядами дрібних загнутих всередину зубів. Сом має двоє вусів на верхній щелепі і чотири вусики — на нижній. Вуса є своєрідними щупальцями, за допомогою яких сом відшукує їжу навіть у темряві.
Тіло зверху темне, черево світле. Сом має колір, відповідний типу ґрунту, на якому він мешкає: наприклад, «піщані» соми — світліші, «кам'яні» — темніші. Іноді трапляються соми-альбіноси.Тіло голе, без луски, покрите шаром слизу.
Сом звичайний — не тільки найбільший за розміром у роді сом, а й одна з найбільших прісноводних риб на планеті та найбільша прісноводна риба в Україні та Європі. Довжина тіла сомів може сягати 5 м, вага — 100 кг у віці 80–100 років.
Останніми роками соми більші за 100 кг не виловлюються. Причиною цьому є значний промисловий пресинг і браконьєрство. Існує чимало інформації про гігантських сомів, що сягають 250–300 кг, але документальних підтверджень існування таких сомів немає.
2. Розповідь підготовленого учня.
Молоді сомики живляться донними безхребетними, ікрою і дрібними рибами. Дорослі — типові хижаки: полюють на риб, великих донних безхребетних, часто на амфібій, рептилій, водоплавних птахів і дрібних ссавців. Загалом, здобич сома не є вибірковою, основою його раціону є масові придонні види в певній водоймі. Як і щука, сом — прекрасний санітар водойм: він з'їдає хворих і ослаблих риб. Про сома також відомо, що він поїдає молодь свого виду. Бували випадки нападу на людей, тварин.
Шукає їжу сом за допомогою нюху, дотику, слуху та сприймання електромагнітних імпульсів.
Сом — цінна промислова риба, має ніжне, смачне, жирне м'ясо(Слайд10)
Сом звичайний зображений на поштових марках деяких європейських держав: України, Німеччини, Латвії, Угорщини.
Фізкультхвилинка
(показує один учень)
Сом заснув на самоті (діти показують як спить сом)
На самісінькому дні. (присіли)
І в своїх солодких снах (встали)
Сом літає наче птах. (помахи рук)
3. Хвилинка релаксації.
- Послухайте шум хвиль і уявіть, що ви спіймали вусатого сомика.
4. Практична робота.
- Сьогодні ми спробуємо створити сомика в техніці орігамі та запустимо його в нашу річку Дніпро.
(Демонстрація готового виробу.)
1. Розгляд зразка виробу.
2. План виконання роботи:
- В кожного з вас на парті є серветка, на якій ви писали свої очікування. З неї ми і будемо робити нашого сомика;
- вгинаємо паралельні кути, утворюючи подвійний квадрат;
- верхній кутик відгинаємо вгору;
- паралельні сторони згинаємо до середини двічі;
- перевертаємо заготовку та проробляємо все теж саме;
- вгинаємо кути плавників вгору;
- вільний верхній кут згинаємо донизу, утворюючи ротик;
- тримаємо за ротик, а інший вільний верхній кут тягнемо назад;
- відгинаємо хвостик.
3. Повторити правила техніки безпеки.
4. Виконання роботи.
5. Демонстрація створених робіт.
- В кого справдились очікування від нашого уроку, випустіть свого сомика у наше Дніпро.
Y. Узагальнення та закріплення отриманих знань
2.Гра «Незакінчене речення»
1. У сома величезна тупа … голова
2. Сом відшукує їжу за допомогою … вусів
3. Тіло сома зверху … темне
4. Його черево …світле
5. Забарвлення сома залежить від …місця проживання
6. Його називають санітаром водойм тому, що він … їсть хворих і слабких
риб
7.Тіло сома покрите …слизом без луски
YІ Підсумок уроку.
1. На сьогоднішньому уроці для мене було великим відкриттям …
2. Мені сподобалось …