Конспект уроку з природознавства "Як утворюється лід на ставку. Практична робота: лід – вода; властивості льоду"

Про матеріал

Даний конспект уроку допоможе вчителеві при підготовці та проведенні уроку природознавства

Перегляд файлу

Урок№23                                                                                                          2 клас, природознавство

Дата 24.11.2016р.

Тема. Як утворюється лід на ставку. Практична робота: лід – вода; властивості льоду.

Мета:

Навчальна: формувати в учнів уявлення про процес утворення льоду у водоймах, про лід та його властивості. Розширити знання учнів про три стани води; дослідити особливості зміни стану води при замерзанні; під час дослідів з’ясувати властивості льоду.

Розвивальна: розвивати інформаційну, комунікативну, пізнавальну компетентності;  експериментальні навички, спостережливість, логічне мислення, вміння виділяти головне у тексті, навички самостійної діяльності.

Виховна: виховувати  почуття взаємодопомоги, відповідальності за збереження свого життя та здоров’я; бажання пізнавати та любити природу; викликати цікавість до вивчення предмету.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-дослідження.

Обладнання: мультимедійний проектор, ноутбук, шматки льоду у термосі, презентація «Лід. Властивості льоду», фрагмент календаря погоди на дошці; магнітна дошка, магніти, набір слів до вправи «Асоціативний кущ» у конвертах (конверти); чайник з гарячою водою; екран.

Для кожного учня: склянка з водою; паперова серветка;

На парту: посудина з льодом, кусочки граніту

Хід уроку


I. Організаційний момент (Слайд №1)

          Знову день почався, діти,

          Всі зібрались на урок.

          Тож пора нам поспішати —

          Кличе в подорож дзвінок.

               Я б дуже хотіла, щоб наша робота на уроці була злагоджена. Тому давайте налаштуємося на плідну роботу.          

 Психоемоційне налаштування – учитель заспівує, учні виконують дії і підтримують вчителя:


У цім класі друзі всі

Раз, два, три.

Я, і ви, і ви, і ви.

Привітай сусіда справа,

А тепер сусіда зліва –

Ми одна родина!

 

У цім класі друзі всі

Раз, два, три.

Я, і ви, і ви, і ви.

Посміхнись сусіду справа,

А тепер сусіду зліва –

Ми одна родина!

 

У цім класі друзі всі

Раз, два, три.

Я, і ви, і ви, і ви.

Руку дай сусіду справа,

А тепер сусіду зліва –

Ми одна родина!


(Слайд №2)

 

Вправа «Синоптик» - черговий учень називає і записує у календар погоди на дошці дату дня, стан неба, температуру повітря, опади. Клас записує у календар погоди в зошит з друкованою основою.

 

 II. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності

 

  • Незабаром настане зима. З чим асоціюється у вас ця пора року?

 

(Слайд №3)

Вправа «Асоціативний кущ» - робота в малих  групах. Кожна група отримує конверт зі словами до куща. Учні повинні вибрати слова, які підходять і прикріпити їх на магнітній дошці.

Група №1: Новий рік, мороз, мандарини, лід, ковзани, квіти, ластівка.

Група №2: Різдво, сніг, сніжки, лід, подарунки, трава, абрикоси.

Група №3: лід, хуртовина, бурулька, іній, паморозь,  тюльпани, гриби.

Група №4: лід, снігурі, хокей, сніжинка, метелик, полуниця, колядки.

  • Яке слово є в кожному кущі? (слово – лід)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

А ось послухайте такий вірш «Річка сховалась» А.Качана:

Річка сховалась: є і нема –

замурувала річку зима.

Там, де рибалки кидали сіть,

можна сьогодні пішки ходить.

Бесіда:

  • Про що розповідається у вірші?
  • Чому взимку можна ходити по річці? (взимку річка вкривається льодом)

ІV. Оголошення теми і мети уроку    (Слайд №4)

 

  • Сьогодні поговоримо про те, як утворюється лід на водоймах, які властивості має лід.                                                           

V. Вивчення нового матеріалу

Бесіда з елементами розповіді з метою формування уявлення про утворення льоду.

Пригадайте, у яких станах буває вода? (рідкому, твердому, газоподібному – показати три стани води). (Слайд №5)

Наведіть приклади води в твердому стані (сніг, лід, град) (Слайд №6)

  • Давайте з’ясуємо, як утворюється лід і для цього звернемося до підручника

(Слайд №7) - Робота з підручником стор 64-65. – читають самостійно напівголосно до позначки «виконай завдання».

Бесіда за прочитаним:

  •      Що відбувається з водою у річках та ставках з настанням холодів? (вода охолоджується)
  •      Що утворюється на поверхні водойм, коли падає мокрий сніг? (утворюється крижана каша зі снігу та води)
  •      На що перетворюється крижана каша? (перетворюється на шматочки  льоду)
  •      Що відбувається із шматочками льоду? (злипаються і утворюють крижинки)
  •      А що відбувається з крижинками? (збільшуються і стають суцільним льодом).
  •      Отже, що відбувається з водою за перших морозів? (починає тверднути, замерзати – утворюється лід)

(Слайд №8) - Фізкультхвилинка (відео через мультимедійний проектор)

 

А зараз ми станемо дослідниками і проведемо досліди і встановимо властивості льоду.

Але спочатку я нагадаю вам правила техніки безпеки: (Слайд №9)

 

  • Будьте уважні і обережні;
  • На парті повинен бути порядок;
  • На парті не повинно бути зайвих речей;
  • Дотримуйтеся вказівок вчителя.

Робота в дослідницькій лабораторії - (Слайд №10)

Дослід 1

  • Покладіть лід на долоню.
  • Який лід на дотик?

Якого кольору лід? (Слайд №11)  (безбарвний, але, якщо льоду багато, то він набуває синюватого відтінку) (Слайд №11)  

У вас на столі є шматок гірської породи – граніт. Порівняйте лід і граніт на прозорість. (Слайд №11)

  • Подивіться, що відбувається зі шматочком льоду на вашій руці? (Тане)
  • Отже, що таке лід? (це вода у твердому стані)

 Висновок: лід безбарвний, прозорий, це вода у твердому стані.

 

 Дослід 2

  • Покладемо ліл у воду. Витріть долоньки серветкою.
  • Як поводить себе лід у воді? (плаває)

Втопіть лід у воду пальчиком. Що відбувається (лід не тоне) (Слайд №11

  • Як ви думаєте, чому?
  • Знайдіть відповідь на це питання у статті підручника на стор. 66 (учні зачитують мовчки. Чи підтвердилося ваше припущення, що лід легший за воду?) ( Лід легший за воду)

Висновок: лід не тоне, бо легший за воду.

  • Що сталося б, якби лід був важчий за воду? Знайдіть відповідь у статті на стор. 66.

 

   Дослід 3

Візьміть шматочок льоду і з силою киньте його на підлогу.

Що сталося?

Отже, що ви можете сказати про його крихкість?

Висновок:  Лід крихкий (Слайд №11)

 

 Дослід 4

Випереджаюче завдання – домашній експеримент – учень розповідає про умови та результати досліду.

Ми з мамою налили в скляну пляшку води, закрили її корком і поставили на ніч у морозильну камеру.

Вранці ми побачили, що пляшка лопнула, а вода замерзла.

Цей дослід, що ми проводили з мамою, довів те, що вода при замерзанні розширюється.

Висновок:  вода при замерзанні розширюється. (Слайд №11)

 

Дякую тобі і твоїй мамі.

А ви, діти, якщо бажаєте переконатися в тому, що вода при замерзанні роширюється, проведіть цей дослід вдома з дорослими.

 

VІ. Узагальнення знань учнів. Рефлексія.

А зараз я запрошую вас до казкового кінозалу (перегляд мультфільму «Лунтик і його друзі. Лід») (Слайд №12)

Проте ми не просто будемо з вами відпочивати, дивлячись мультик, а будемо брати із нього повчальні моменти. Постарайтеся побачити в мультику ті властивості льоду, про які ми говорили сьогодні.

Тому, будьте уважні.

(Перегляд мультфільму)

А тепер давайте обговоримо побачене і пограємо у гру.

  • Станьте всі в коло.

Звучить музика і «капустинка» рухається по колу. Учень, у якого залишилась «капустинка», коли затихне музика, розгортає пелюстку і називає номер питання. Вчитель натискає на дане питання і воно з’являється  на екрані. Учень відповідає на нього. І т.д. в останнього учні  - качанчик – МОЛОДЦІ!

Вправа-гра «Капустинка запитань» (Слайд №13)

№1 – Чому баба Капа не дозволяла Лунтику і Кузі йти кататися на лід? (бо була відлига і лід підтанув)

№2 – Які властивості льоду ви побачили у мультику? (лід не тоне, прозорий, крихкий)

№3 – Чому лід не потонув, коли Лунтик провалився під лід? (лід не тоне, бо легший за воду)

№4 – Як утворюється лід на ставку?

№5 - Що таке лід? (Замерзла вода)

№6 – Чи можна гратися на льоду без дозволу?

№7 – Чи правильно вчинили герої мультика, коли пішли на озеро?

№8 – Чи існує життя у водоймах взимку?

№9 – В чому небезпека льоду?

№10 – В чому користь льоду?

МОЛОДЦІ!!! (Слайд №14)
 

VІІ. Підбиття підсумків

 

VIІI. Домашнє завдання

Прочитати статтю «Як утворюється лід на ставку», стор.64-66.

Вміти давати відповіді на запитання в кінці статті.

За бажанням: провести домашній дослід на стор.65.

1

 

doc
Додано
25 грудня 2017
Переглядів
5351
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку