Конспект уроку з розвитку мовленння у 2 класі

Про матеріал
Конспект уроку з розвитку мовлення на тему: Осінь. Складання розповіді за сюжетним малюнком, планом і змістом.
Перегляд файлу

Урок розвитку мовлення у 2 класі.

  Тема: «Осінь» А. Житкевич. Складання розповіді за змістом і планом.

Мета. Вчити спостерігати і бачити красу навколишньої природи,  формувати вміння правильно давати відповіді на питання, складати розповідь за малюнком, планом і змістом твору, розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, виховувати почуття любові до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу.

Обладнання: малюнки, ілюстрації, фотографії осені, листочки, квітки для віночка осені, презентація на тему: «Осінь».

          Хід  уроку 

І. Організаційний момент

Привітаймося, діти.

Будемо завжди радіти

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково

День для нас найкращим буде!

- Подаруйте  один одному веселу посмішку і чудовий настрій. Нехай вони будуть з вами впродовж уроку.

II. Актуаліазація опорних знань

   1. Вступне слово вчителя

-Сьогодні, діти, ми з вами помандруємо у казковий світ осені(Слайд1). Диво-казку ви побачите в усьому: дерева стоять у золоті(Слайд 2), небо синє-синє, а по ньому пливуть величезні кучеряві хмари-слони, хмари-дідугани (Слайд 3). В повітрі летить біле павутиння, яке називають бабиним літом На ньому мандрують маленькі павучки. У синьому небі дзвенять прощальні пісні  птахів, які покидають рідну землю і відлітають у теплі краї(Слайд 4).

Мені  дуже хотілося, щоб цей урок зачепив ніжні струнки ваших сердець, щоб ви збагнули, що прекрасне поряд: у лісі, на полі, на рідній                                      

вулиці, у місті.

Хочеться, щоб ви почули красу слова, а через неї побачили красу рідної землі. (Слайд 5)

        Працюючи над завданнями уроку, сплетемо своїми знаннями віночок для осені із квіточок і листочків.(Роздаю айстри, жоржини і різнобарвне листя клена та ясена).

          Дівчаткам – квіточки,

          Хлопчикам – листочки.

- Сьогодні на уроці ми будемо дослідниками природи – визначимо найхарактерніші ознаки осені, простежимо, які зміни відбуваються в природі.

Будемо акторами – читатимемо вірші про осінь. Будемо поетами –складатимемо вірші про осінь. Будемо художниками – визначимо, якого кольору осінь. Будемо письменниками – складатимемо розповідь про осінь. І, накінець, будемо умільцями – сплетемо віночок для осені.

     2. Повідомлення про ознаки осені та зміни в природі

 Дослідники природи 

Ознаки осені.

Повітря прохолодне,  густі тумани, частіше ідуть дощі. Птахи відлітають в теплі краї.

Зміни в природі.

Жовтіє й опадає листя. Дні стають коротшими, а ночі – довшими і холоднішими. Небо все частіше вкривається хмарами, з яких сіється дощ (Слайд6). В лісі ростуть гриби(Слайд7). Люди збирають урожай на полях, городах, у садках.

Народні прикмети.

Великі і високі мурашині купи восени — на сувору зиму.

Грім у вересні — на теплу і тривалу осінь.

Якщо до середини жовтня не осипалося з беріз листя – сніг ляже пізно.

Граки відлетіли – чекай снігу.

                        Прислів’я.

Осінь збирає, а зима поїдає.

Весна багата на квіти, а осінь багата на плоди.

Восени і горобець багатий.

Хто восени байдикує, той зимою голодує.

3.Вірші про осінь

     Актори

- А тепер послухаємо, як про осінь розповідають поети. Ви підготували поетичні твори про осінь?

 - Навчіться уважно слухати чарівні звуки природи: шелест, листя, шум вітру, подих неба.

 - Яку картину природи можна уявити за змістом віршів?

 (Діти декламують вірші під тиху музику П.І. Чайковського «Пори року»).

Учень. Йде осінь по землі – немов царівна,

        Красива, яскрава, чарівна.

        Плоди смачні усім дарує

        І навкруги усе фарбує.

Учениця   Осінь захоплює, осінь вражає

               Дивом –красою і барвами квіт.

               То вона щедро тепло посилає,

                То умиває дощиком світ.

          То аж засвітиться в золото вбрана,

  Ніби царівна велична стоїть.

  Вся чарівна, кольорова, багряна

  Тихо чекає і мудро мовчить.

  То засумує із вітром у парі,

  Шелестом, шумом зашурхотить.

  Крапне дощами із сірої хмари,

  Листям вологим додолу летить.

                                                  

Учень     Осінь красива, лагідна і привітна.

  Он павутинка сива.

  Квітне остання квітка.

  Листя летить, кружляє,

                Сонечко щиро гріє.

  Золотом ліс аж сяє.

  Небо вгорі аж синіє.(Слайд 8).

Учениця  Земля вкривається жовтим цвітом

  Не так, як це буває літом.

  Жовте листячко летить,

  Під ногами шурхотить.

Учень     Пора ця просто чудова!

  Щодня в природі якась обнова.

  Коли ж під сонечком осінь сміється,

  Тоді чарівною здається.

Учениця  Поглянь, яка ж вона красива!

  В повітрі в’ється павутинка сива.

  Та трошки сумно раптом стало.

  Пташок лишилось зовсім мало.

  Нема причини нам радіти,

  В саду останні квітнуть квіти.

Учень     Та все одно вона чарівна,

  Йде по землі, немов царівна,

  Красива, ніжна, величава,

  Дуже щедра, чарівна і яскрава.(Слайд 9)

4.Гра «Поети»

- Спробуємо і ми складати вірші про осінь. Уважно слухайте перші рядки, а в других – добирайте останнє слово в риму.

            Йде осінь по  землі, немов царівна,

Красива, яскрава, (чарівна),

Весела, щедра і багата

В садочку яблуня (крислата)

Плоди смачні усім дарує

І навкруги усіх(частує)

Убравсь горіх у жовті шати

Пора горішки вже (збирати)

І груші медом всі налиті,

Смачні, солодкі, (соковиті).

Мерщій йдемо до лісу з нами,

Там пахне мохом і (грибами).

Вітрець легенький повіває

І листя із дерев (зриває).

І тихо падають листочки

На землю, стежку і (грибочки).

Осіннє листячко летить

І під ногами (шурхотить).

          Художники

Погляньте на ці малюнки, ілюстрації, фотографії.  Як не замилуватися такою чарівною осінню!(Слайд 10)

Ми підкажемо вам , які кольори використовує чарівниця осінь.

Осінь – золота, різнобарвна, барвиста;

дерева – різнокольорові, святково-вбрані, золотисто-жовті; жовто-гарячі, багряні;

листя – різнобарвне, жовте, червоне, сухе;

небо – синє-синє, сіре.

  1. Повідомлення теми і мети уроку
  • Багато поетів, художників, композиторів майстерно описували словами, музикою, фарбами красу осені. А сьогодні на уроці ми всі будемо

                                                         31       

  • письменниками, бо складатимемо розповідь про осінь(Слайд 11)

IV.   Вивчення нового матеріалу

       1. Гра «Листочок»

До слова осінь дібрати слово-ознаку і передати листочок наступному   

учневі. Осінь – яка? (Чарівна, золота, дивовижна, ніжна, лагідна, привітна, яскрава, різнокольорова, щедра, гарна, прекрасна, рання, пізня, різнобарвна).

        2. Робота над віршем А. Житкевича «Осінь»

Осінь, осінь, листопад,

жовте листя стелить сад,

за моря в краї далекі

відлетіли вже лелеки.

Хмари небо затягли,

вітер віє з-за гори,

ходить осінь листопадом,

жовте листя стелить садом.

- Про яку пору року розповідається у вірші?

 - Куди відлетіли лелеки?

 - Що сказано у вірші про небо?

    3.  Робота за сюжетним малюнком і планом.

— Яка пора року зображена на малюнку?

— Які хмари пливуть по небу?

— Якого кольору листочки на деревах?

  Які плоди дарує осінній сад?

  Куди відлітають лелеки?

  Які кольори використав художник?

   4. Робота над текстами (робочий зошит)

- Послухайте тексти, які допоможуть вам краще написати розповідь про

осінь.

       Ростуть над ставком дві берези. Прийшла до беріз осінь. Принесла

їм золотисті стрічки. Уплели берізки ці стрічки у свої коси.

                                                            За Василем Сухомлинським

 

        …Багато птахів готуються у вирій. Уже полетіли ластівки, стрижі. У гамірні зграйки збираються шпаки. У дальню путь вирушають дикі гуси, покидають рідні болота довгоногі лелеки.

                                                          За Іваном Соколовим-Микитовим

 

          Був тихий осінній день. Дівчатка гуляли в саду. Уже зібрали груші та яблука. Навіть золоту айву зірвали. Майже все листя з дерев опало й шурхотіло під ногами. Тільки де-не-де на деревах залишилося пожовкле листя.

                                                             За Василем Сухомлинським

5. Вправа «Мозковий штурм»

  • Що подарувала осінь березам?(Золотисті стрічки).
  • Які птахи відлетіли  у вирій?(Лелеки, ластівки, стрижі, шпаки, дикі гуси).
  • Які зміни відбулися в саду восени? (Зібрали груші, яблука, айву. Листя з дерев опало і шурхотіло під ногами).

     6. Словникова робота(робота в групах)

 - Об‘єднаємось  у групи за допомогою тих листочків і квіточок, які

лежать у вас на партах.

Завдання для групи «Айстри».  Дібрати до слів близькі  за значенням:

(прийшла –…( настала, підкралась);полетіли – …(подались, вирушили); у вирій –…(у теплі краї, у дальню дорогу); затягли –…(насунули).

Завдання для групи «Жоржини». Дібрати протилежні за значенням

слова:(прилетіли –…(відлетіли); ясне небо –…( похмуре небо); привітне

сонечко –…( сумне сонечко); теплі –(холодні).

Завдання для групи «Кленові листочки». Написати, що відбувається з

листям восени.

Листя восени (що робить?) жовтіє, багряніє, виграє на сонці різними барвами, опадає, опускається на землю, прощається з деревами, кружляє над землею в прощальному вальсі, стелиться на землю, вкриває землю барвистим килимом, шепоче прощальну пісеньку).

Завдання для групи «Ясенові листочки».Випиши із другої колонки

словосполучення, які замінили такі слова:

                         

   Все більше жовтіє зелений           Все більш береться золотом зелений

ліс та луг.                                           ліс та луг.

  Обсипається мовчки листя.            Злітає листя зливою і падає німе.

(Жовтіє – береться золотом, обсипається – злітає листя зливою, мовчки -  німе листя).

         7.Презентація роботи груп

V.  Усне складання розповіді

VІ. Самостійна робота

   - Який заголовок ми доберемо до нашої розповіді? (Осінь)

   - Пригадайте, як треба записувати кожне речення.

   - Зверніть увагу на написання деяких слів та словосполучень:

по небу, дощові, листочки, різнокольорове, осінній, рум’яні, лелеки, відлітають, кольорів, оранжевий, червоний.

VI. Перевірка написаного

     1.Самоперевірка

      2.Читання зразка твору вчителем

                                      Осінь

Настала золота осінь. По синьому небу пливуть сірі важкі хмари. Листочки на деревах чарівниця осінь пофарбувала у багряний, золотисто-жовтий, червоний кольори. Осінній сад  на прощання дарує рум’яні яблука,

медові груші, соковиті сливи, солодкий виноград. Лелеки відлітають у вирій, бо скоро прийде холодна зима.

      3.Читання творів учнями

      4. Корекція і доопрацювання творів

VІІ. Підсумок уроку

 -Про яку пору року ми говорили сьогодні на уроці?

 - Чим вам подобається осінь?

     1.Гра «Устав потрібне слово»

Прийшла (яка?) осінь. Дерева і кущі одягли (яке?) вбрання. Повіває (який?) вітерець. Сонечко (що робить?),але не гріє. (Хто?) готується до зими.

      2.     Гра «Скільки речень?»

      Поділіть текст на речення.

Підкралась холодна осінь дерева і кущі скинули своє розкішне вбрання сонечко все рідше виглядає комахи поховалися у щілини.

     3. Вправа «Незакінчені речення»

Сьогодні на уроці ми…(говорили про осінь, милувались її чарівними пейзажами, гарно відповідали, читали вірші, багато цікавого дізнались про осінь)

Ми були на уроці…( дослідниками і робили повідомлення про  ознаки

осені та зміни в природі, осінні прикмети та прислів’я, були акторами і читали вірші про осінь, були поетами, бо добирали риму, були художниками, бо підбирали кольори осені, були письменниками, бо писали  твори.)

   Я дуже задоволена вашою роботою на уроці, бо своїми знаннями ви сплели гарний вінок чарівниці осені. Отже, ми були з вами ще й умільцями.(Діти, які

відповідали, вплітають квіточки і листочки у вінок.)

Я дякую вам за роботу!  Урок творчості закінчується, але бажання бачити прекрасне і  творити хай ніколи не покидає ваші серця(Слайд 12).(Звучить ніжна мелодія. Діти махають на прощання осінніми листочками).

   До побачення.

                       Додаткові матеріали

Хто, ота красуня,

В золотім намисті,

Що без пензля і без барвів

Скрізь малює листя.

На деревах листя те

Так блищить, мов золоте.(Осінь)

 

                                   Це цікаво

З приходом осені припинили концерт цвіркуни. З першими холодами

більшість метеликів. Деякі ж забираються у щілини дерев, огорож, будинків

і там зимують. У теплі краї відлітають птахи: дрібні – великими зграями, качки – шеренгами, гуси – вервечкою, а журавлі – довжелезним кутом, або ключем. А є такі, які мігрують на південь восени і весною повертаються пішки. Це дрохви – прекрасні бігуни.

 

                                       Легенда про Осінь

За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:

  •       Забирай усе своє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.

І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам

щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.

А.С. Волкова

Золота осінь

Ще недавно в небі синім

Пролітали журавлі.

А сьогодні в безгомінні

                          36

Ходить осінь по землі.

І від краю і до краю,

Від двора і до двора

                       Золотого урожаю

                       Знов до нас прийшла пора.          

                                                О. Бродський

* * *

Як же гарно, чудово, привітно,

Ніби в казці, в осіннім гаю.

Клен з берізкою золотом квітне,

Я на килимі жовтім стою.

А вітрець поміж гіллям гуляє,

По осінньому лісі іде –

Листям жовтим в повітрі кружляє

І тихенько додолу кладе.

Лист злітає у синяву неба

І співа в кучерявій сосні,

То пригорнеться ніжно до тебе,

На ліричній заграє струні.

Осінь гріється в теплім промінні

Усміхається сонцем згори

І малює картини чарів

Та міняє щодня кольори.

Ніби дівчина золотокоса,

Кожен день нову стрічку впліта,

По шовковій травиці йде боса

Й землю всю до грудей пригорта.

                          ** *

Осінь така мила, осінь славна

Осінь матусі їсти несе:

Борщик у горщику,

Кашка у жменьці,

Скибка у пазусі,

Грушки у фартушку.

Осінь така мила.

Осінь славна, щира.

                                    (П. Тичина)

 

                                  Осінній клен

                      Знов золоті листочки клена

                      Летять на землю і на мене,

                      Такі тендітні та сумні.

                      Летять, кружляючи крилато,

                      І, мов сліди качиних лапок,

                      Лягають тихо на землі…

                                                     А.Костецький

 

                      Ходить осінь по покосах,

                      В золото фарбує ліс.        

                      І горять шовкові коси

                      У зажурених беріз.

                      Пада, в’яне лист багряний,

                      Золотиться сіножать.

                      Клен в сорочці вишиваній

                      Вийшов літо проводжать.

                                                    Г. Коваль

 

…Осінь на узліссі фарби розбавляла,

Пензликом легенько листя фарбувала.

Вже руда ліщина, пожовтіли клени.

В пурпурі осіннім тільки дуб зелений.

Утішає ясен: - Не сумуй за літом!

Геть усі діброви в золото одіто.

                                              Петро Осадчук

 

Пожовтіло листячко на кленочку

Почорніли айстроньки у садочку.

Заховалось сонечко, не видати,

Сипле вітер дощиком кругом хати. ( Катерина Перелісна)

                                                Жоржини

Уже і вересню кінець,                                      Погасить сонечка мої -

Настали дні холодні,                                        В саду жоржини пишні.      

До нас, я чула морозець                                  Та я морозцеві тому

Прийде вночі сьогодні.                                    Не дам жоржин стоптати:

Впаде на луки, на гаї,                                       На руки ніжно їх візьму 

Повісить лист на вишні…                                І понесу до хати!

                                                                                         М. Познанська

                                                Жовтень

Подивись: на видноколі                                      І пишаються дерева

Мов змінилися ліси.                                            Золотим своїм вбранням:

Хто це їх у жовтий колір                                   - Це якийсь маляр, напевно,

Так барвисто прикрасив?                                    Догодити хоче нам.

Ось край річки – жовті клени                             А маляр цей – місяць жовтень:

І берези золоті.                                                     У відерцях чарівних  

Ялинки лише зелені                                             Жовту фарбу перебовтав

Залишились в самоті.                                           І розбризкує по них.

                                                                                                 Н Забіла

 

docx
Додано
12 липня 2023
Переглядів
426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку