Конспект уроку з розвитку мовлення для 4 класу на тему "Твір на основі вражень від екскурсії. Краса осіннього лісу (парку, саду)"

Про матеріал

Ознайомити учнів із осінніми змінами в природі; вчити говорити красиво, тобто розвивати мовні навички, точно підбирати слова, порівняння, ознаки до предметів; удосконалювати вміння зв'язно і послідовно викладати свої думки; розвивати увагу, уяву, спостережливість, логічне мислення; допомогти відчути яскравість осінніх барв, щедрість осені; виховувати почуття любові до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу.

Перегляд файлу

 

Твір на основі вражень від екскурсії.

Краса осіннього лісу (парку, саду)

Мета: ознайомити учнів із осінніми змінами в природі; вчити говорити красиво, тобто розвивати мовні навички, точно підбирати слова, порівняння, ознаки до предметів; удосконалювати вміння зв’язно і послідовно викладати свої думки; розвивати увагу, уяву, спостережливість, логічне мислення; допомогти відчути яскравість осінніх барв, щедрість осені; виховувати почуття любові до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу.

Обладнання: запис твору П. Чайковського «Пори року», малюнки із зображенням природи осіннього лісу (парку, саду), осінні листочки.

Хід уроку

І. Організаційний момент

-              Доброго дня!

Говорите ви, і говорю вам я.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну велику, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Тож сядьте рівненько, будьте уважні,

Щоб працювати було нам неважко.

ІІ. Актуалізація знань учнів

1.     Загадка

У садах, гаях блукає,

Жовті шати одягає,

Золотисту стелить постіль –

Жде сестрицю білу в гості.

                                                               (Осінь)

2.     Слово вчителя

-          Так, це осінь. Осінь – красуня, наче талановита художниця, розмалювала все навкруги. Сьогодні ми вирушаємо в подорож у світ прекрасного, у світ природи.

Скільки поетів, композиторів, художників майстерно описували словами, музикою чи мовою фарб красу осені. Жодна людина, що любить природу, не може не зачаруватись її барвами. Про цю чудову пору року дуже гарно сказала Наталя Забіла у своєму вірші. Послухайте уважно і скажіть, яка картина надихнула її написати такі рядки.

Подивись: на видноколі

Мов змінилися ліси,

Хто це їх у жовтий колір

Так барвисто прикрасив?

 

Ось край річки - жовті клени

І берези золоті.

Ялинки лише зелені

Залишились в самоті.

 

І пишаються дерева

Золотим своїм вбранням.

Це якийсь маляр, напевне,

Догодити хоче нам.

 (Відповіді-роздуми дітей на поставлене запитання).

-          Пригадайте свою останню екскурсію в природу. Ми мандрували з вами осіннім лісом, милувалися золотими шатами дерев, блакитним небом, не дуже щедрим, але ще яскравим сонечком.

Частину цієї краси ми принесли в клас. Що це? (Букети осіннього листя).

-          Осіннє листя прикрасило наш клас. Я хочу, щоб на ці листочки полився «дощ компліментів», але так, щоб він був рясний і красивий.

-          Скажіть, які вони? На що схожі, коли летять? (Золотий листопад, ніби сльози, ніби парашути, золотисте, червонясте, схожі на яскравих метеликів, пурхають, линуть, миготять, майорять, золоті метелики з дерева летять, наче полум’я горить, запроменіли, падають, як зорі, злітають, кружляють).

3.     Опрацювання дібраних ілюстрацій, фотографій, малюнків

-          Погляньте на ці осінні пейзажі і скажіть, яку осінь ви тут бачите? (Ранню, золоту, пізню).

-          Чому осінь в народі називають золотою?  (Осінь одягає в  золото сади, ліси, фарбує все у жовтий або багряний колір; сонячного дня дерева восени здаються позолоченими).

-          Що зачаровує вас в осінньому лісі?

-          Які фарби найбільше використали художники, щоб намалювати осінні пейзажі? (Всі відтінки жовтого і червоного).

Жовтогарячим, червоним вогнем

Дерева палають під буйним дощем.

Пожежа в діброві аж неба сягла.

А дощик не відав: то осінь прийшла!...

С. Жупанин

4.     Робота над прикметами, приказками та прислів’ями про осінь

– А тепер звернемося до джерел усної народної творчості. Пригадайте, будь ласка, народні прислів’я, приказки, прикмети, які найбільше  відображають тему нашого уроку.

Прислів’я:

·        Добре восени працюєш – спокійно зиму чекатимеш.

·        Вересень пахне яблуками, а жовтень - капустою.

·        Холодний вересень та ситий.

·        Весна багата на квіти, а осінь – на сніпки.

·        У жовтні кожен знає, що з великої хмари малий дощ буває.

·        Жовтень як не з дощем, то зі снігом.

Приказки:

·        Як листя жовтіє, то й поле сумніє.

·        Осінь іде - дощі за собою веде.

·        Восени ложка води, а цебр багна.

·        В осінню пору – праця з двору.

·        Осінь збирає, а зима з’їдає.

-    Чи доводилося вам спостерігати за такими прикметами?

Прикмети:

·        Кілька днів поспіль видно білі хмари – на похолодання, темні і чорні – на дощ.

·        Грім у вересні – на теплу осінь.

·        Павутина стелить по рослинах – до тепла.

·        Комарі з’явилися пізно восени – до м’якої зими

·        Якщо журавлі восени летять високо – осінь буде тривалою.

5.     Літературна хвилинка

-          Які поетичні твори про осінь ви підготували?

-          Чому саме цей вірш ви вибрали?

-          Яку картину природи можна уявити за змістом вірша?

-          А ось як сказав про цю сумну пору року у своєму вірші Петро Осадчук. Зверніть увагу, які образні слова використав поет у своєму вірші?

Осінь

Щебетали птахи в лісі

На крислатому горісі.

А як сонечко схололо,

Птахи всі за видноколом

Позникали.

 

В лісі звірі танцювали –

Аж травичку потоптали.

А як змерзли вуха й ноги

Звірі в нори та барлоги

Повтікали.

 

Поселився вітер в лісі

Серед ночі на горісі,

І на всіх деревах віти

Почали тоді тремтіти -

Бідолахи.

 

Вранці клени посмутніли,

А надвечір пожовтіли, –

І злетіло в небо листя

Понад містом золотистим,

Ніби птахи.

(Крислатий горіх, містом золотистим, віти-бідолахи, злетіло листя, ніби птахи).

-          Багато оповідань знайомлять нас із осінніми змінами у природі.

Осінній ліс

Кожне дерево стоїть у золотому листі й на золотому листі. Віттям ледь-ледь похитує. Верхівкою погойдує. Начебто хоче зрушити з місця й ступити нам назустріч. Я притуляюся вухом до стовбурів дерев і слухаю. Як вони гудуть. Може, це вони передають свої лісові вісті? А на гілках птахи сидять і розмову дерев підслуховують. Ого, скільки їх у вирій не летить! Зимують вдома. У своєму лісі.

М. Слабошпицький

-          Подумайте, діти, чи є щось спільне в цьому оповіданні та у вірші, який ви почули? Що саме? (Описано ліс, як живу істоту).

6.      Музична пауза

-          А зараз давайте послухаємо звуки осіннього лісу.

-          Які саме звуки ви можете почути в осінньому лісі? (Шурхіт опалого листя, спів синиці, стукіт дятла, тріск гілок, вітер погойдує віти).

-          Люди, які пишуть музику, теж звертають увагу на цю чудову пору року. П. І. Чайковський написав чудовий твір, присвячений усім порам року. Послухайте його осінню мелодію.

-          Які картини викликає музика у вашій уяві?

-          Які почуття пробуджує у вас мелодія?

7.     Підсумок

-          Ви послухали і подивилися, як поети, художники, композитори змальовують осінь, а тепер прийшла і наша черга.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

-          Сьогодні і ми спробуємо створити картину осені, але не фарбами, а мовними засобами. Ми станемо художниками слова. Будемо вчитися писати твори на основі власних спостережень, добирати потрібні слова для вираження думки, спочатку в усній, а потім у письмовій формі.

Наш урок – це урок творчості, натхнення, добра і радості.

Розкажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Навчитися точно, правильно й красиво висловлювати свої думки, факти, збагатити своє мовлення образними словами і виразами…).

ІV. Робота над складанням твору

1.     Бесіда з метою упорядкування необхідного матеріалу

-          Чи подобається вам осінню? Чим саме вона вас приваблює?

-          Що змінилось у лісі з приходом осені? (Опадає жовте листячко, і вся земля встелена золотим килимом, плутаються в гіллі павутинки бабиного літа, туляться один до одного тонконогі опеньки, дерева вгрузають в червоне золото, промінчики сонця попадають на жовті листочки і підсвічують їх зсередини, наче світильники).

-          Чим пахне в лісі? (Повітря прохолодне, пахне грибами, падолистом, корою дерев, сухою травою…).

-          Як виглядають берізки на фоні небесної сині? ( Вона завжди ніжна і красива. Осінь розфарбувала її листочки в жовтий колір, ніби вплела в її гілля золоті стрічки).

-          Якого кольору листки у клена? (У нього великі гарні листки, наче вирізьблені. Золотаво-червоні, багряно-вишневі, яскраво-жовті, багряні).

-          В який колір розфарбувала осінь листя осики? (Бронзовий, коричневий, жовтий).

-          Чим відрізняються кольори стовбурів дерев? (У дуба – потріскана кора темно сірого або червонувато-білого кольору, у берізки - стовбур білий з чорними цятками, гладенький).

-          Як ви гадаєте, добре чи погано, що опадає листя з дерев?

-          Добре: дерева готуються до зими, листя - добриво для ґрунту, земля менше промерзає, корені дерев не замерзнуть.

 Погано: краса зникає, дерева не такі гарні без листя.

-          Давайте побудуємо речення про осінній одяг дерев.

 

 

Робота в парах

(У кожної пари на парті малюнки осінніх дерев).

Завдання: описати своє дерево, використовуючи найвлучніші слова. (Осінь фарбує листя осики в багряний колір. Тремтять холодними вогниками рожеві листочки на осиках. Клен скидає із себе багряні шати. Берізки одягли золоті платтячка. Стрункі білокорі красуні-берізки позолотили свої довгі коси. Дика груша хизується своїми червоними дукатами. Поволі скидає з себе розфарбовані зубчасті листочки клен. Вітер заплутався в побурілому каштановому листі).

-          Яке небо восени? (Похмуре, сіре, затьмарене).

-          Яке сонечко? (Привітне, тепле, сумне).

-          Які птахи відлітають у теплі краї? (Лелеки, дикі гуси, журавлі, зозулі, ластівки, стрижі).

-          Яка причина їхнього відльоту? (Птахам важко знайти собі їжу).

-          Які думки навіває на вас осінь?

2.     Складання плану

-          Пригадайте, з яких частин складається текст?

-          Про що буде мова спочатку? (Спочатку буде мова про те, куди, коли та з ким ходили діти на екскурсію).

-          Що розкриємо в основній частині? (В основній частині буде розкрито, за чим вони спостерігали, що цікавого помітили для себе).

-          Про що напишемо в кінцівці? (В кінцівці висловимо свої враження від побаченого).

-          Що потрібно зробити, щоб написати цікавий твір? (Правильно скласти план, вдало підібрати заголовок).

-          Самостійно складіть і запишіть план майбутньої розповіді в зошит.

Варіанти планів

План

1. Прихід осені.

2. Свято осінніх кольорів.

3. Казкова красуня-чарівниця.

План

1. Осінь – золота пора року.

2. Зміни в природі:

а) сонце, небо;

б) дерева, кущі, трави;

в) птахи.

3. Настрій від побаченого.

 

План

1. Яка пора року настала?

2. Які зміни відбулися в природі? (Які стали дні? Як світить сонце? Як змінилися дерева, кущі? Як поводяться птахи, звірі, комахи? Що роблять люди?).

3. Чи подобається тобі ця пора року?

План

1. Настала золота осінь.

2. Зміни в природі восени: погода, тварини, птахи.

3. Моє враження від осінньої природи.

3. Словникова робота

-          Доберіть антоніми до прикметників, які характеризують осінь.

Сумна – весела,

Тривожна – спокійна

Буденна – святкова (урочиста)

Холодна – тепла

-          Доберіть до поданих слів близькі за значенням:

Осінь - чарівниця, щедра тітонька, художниця, господиня,                  

красуня;

прийшла – прилинула, завітала, настала, наступила;

одягла – вбрала, причепурила;

красивий – гарний, чарівний, чудовий;

шелестіла – шурхотіла.

-          Доберіть до поданих слів епітети:

осінь – золота, щедра, красуня, чарівниця, художниця, чаклунка, різнобарвна, барвиста;

дерева – різнокольорові, барвисті, святково вбрані;

вбрання у клена – червоне, жовтогаряче;

листя у берізки – жовте, золотисте, ніжне;

земля – барвистий килим, розкішна ковдра.

-          Доберіть порівняння:

Осінь, як … (золотокоса дівчинка);

листочки клена, як … (зірочки, метелики);

листочки верби, як … (рибки, човники);

туман, неначе … (молоко, серпанок);

хмарки, ніби … (пух, кучугури снігу, вовна).

-          А тепер створимо словникову скарбничку.

Пожовкле                  шелестить           тривожно

червоне            тремтить             урочисто

зелене               стоять                  непокірно

кремезні           танцюють            весело

жовте                опадають            замріяно

золоті               торкнулася                   непомітно

багряні             красуються                   по-особливому

металевий         дзвенить              безшумно

пишні               пливуть               казково

суха                  шумить               хороше

-          Давайте заглянемо в чарівну скриньку Знайка і прочитаємо вислови, які він нам запропонував. Олівцем підкресліть ті, які використаєте при написанні свого твору.

-          Якими словами можемо описати ранок?

-          Ранок похмурий, туманний, прохолодний, сонячний.

-          Як ще можна назвати осінь, щоб передати її ознаки?

-          Осінь щедра, золота, багата, барвиста, багряна, тепла.

-          Які вислови можна використати, описуючи дерева?

-          Дерева пожовтіли, позолотилися, одягли жовте вбрання, вбралися у золоті шати. Дерева стояли задумані, замріяні, сумні.

-          Що зробила осінь із землею?

-          Накрила барвистою скатертиною, жовтим килимом.

-          Що скажемо про птахи?

-          Не чутно співу пташок. Скрекотала сорока, стукав дятел, пищали синиці.

-          Чим пахло в лісі?

-          Пахло сирим листям, мохом, грибами.

-          Що сказано про сонечко?

-          Сонячні промені пробивалися крізь крону дерев. На жовтому листі вигравали сонячні зайчики. Сонечко усміхалося із-за хмар.

-          В якій частині тексту можна використати наступні вислови?

-          Хотілося милуватися, затамувати подих. Найбільше. Приваблювало око, зачаровувало. Гріло, тішило душу. вразило, здивувало.

4.Складання усної зв’язної розповіді

-          А зараз на мить закриємо очі і уявимо ліс, котрий нас так радісно зустрів нещодавно. Пригадаємо ту красу, яка вразила нас, запала нам у душу.

Зразок

Осінній ліс

Нещодавно ми ходили на прогулянку до осіннього лісу. Ранок видався на диво сонячний.

Жовтокоса чарівниця-осінь одягла природу в різнобарвні шати. Святково прибрала красуня дерева, кущі. Вони стояли замріяні і трішечки сумні. Торкнулась чарівною паличкою до верхівок дерев - і покрились вони багряними шатами, жовтогарячими платтячками, золотими мережками. На землі рясніє барвистий килим. Йдеш осіннім лісом і милуєшся його прив’ялою красою. Пахне грибами, ягодами, корою дерев.

Тихо довкола. Не чути співу пташок. Тільки здалеку доноситься стукіт дятла і скрекотання сороки. Та що це? Над головою хтось закурликав. Це відлітають у теплі краї журавлині ключі.

Сонечко усміхається із-за хмар, і на жовтому листі виграють його сонячні зайчики.

Дмухне легенький вітерець - і на землю летять намистинки-листочки. Кружляють, вальсують вони у повітрі, вітають свою щедру господиню.

А ми милуємося її барвами. Осінь дарує нам радість і спокій. Ми ще не раз згадаємо її красу!

5.     Робота над заголовком

-          Як можна назвати твір? (Свято осені. Осінь. Чарівна осінь. Зачарований ліс. Золота осінь. Осінь в лісі. Осінній ліс).

-          Запишіть назву, яка найбільше вам сподобалася.

V. Фізкультхвилинка

Злітає листя зливою

І падає німе.

Вітрець пісні наспівує,

А сам все дужче дме.

 

Хмарки в небі розігнав,

І листочки позбирав.

Їх підкинув в вишину

Й полетів у далину.

 

Із неба ллються крапельки

Холодної води.

Хмарки закрили сонечко

Нема його ніде.

VІ. Самостійне написання тексту учнями

-          З яких частин складається кожен текст?

-          Пригадайте, як треба записувати кожну частину тексту.

-          Про що ще ми повинні пам’ятати?

(Старатись уникати повторів, ставити розділові знаки при однорідних членах речення, пам’ятати про види речень за метою висловлювання та інтонацією).

-           Зверніть увагу на написання деяких слів і словосполучень:

різнобарвні, непомітно, доторкнулась, прикрасила, багряний, вбрання.

-          Запишіть твір самостійно, дотримуючись складеного плану.

VІІ. Перевірка написаного, удосконалення тексту, виправлення недоліків, помилок

VІІІ. Слухання та рецензування окремих робіт

ІХ. Підсумок уроку

-          Про яку пору року ми говорили на уроці?

-          Чим приваблює нас осінь?

-          Сьогодні ми говорили про осінь, слухали музику, милувалися чарівними пейзажами. Мені дуже сподобалось, як ви працювали. Молодці! Чи справдилися ваші очікування?

-          Мої очікування справдилися, адже ви передавали свої враження, захоплення від побаченого, почутого, вчилися правильно висловлювати свою думку, ваше мовлення збагатилося образними словами, словосполученнями. Я дякую вам за роботу! Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про спостереження, намагалися передати у словах власні почуття. Урок творчості завершується. Але бажання творити нехай ніколи не покидає ваші маленькі душі.

 

Додаткові матеріали

Осінь в парку

Осінь. Вона тихо і непомітно підійшла до нашого парку. Ми зразу відчули її прохолодний подих.

Дерева стоять в тривожні задумі. Ось кремезні дуби, мов вартові. Осінь не торкнула їх своїм пензлем, але листя дуба якось по-особливому дзвенить, як бляшане. На березах ледь пожовкли листочки. Лиш ялини стоять пишні та зелені.

Ми підійшли до нашої річечки. Вода в ній темна. А по її холодному плесу, мов золоті кораблики, пливуть кленові листочки. Над річкою схилилась горобина. Жовті листочки весело тріпотіли на вітрі, а кетяги ягід ще жовті, бо не було морозу, від якого вони червоніють.

Прощаємось з красою осіннього парку. Повертаємось до школи, під ногами шарудить килимок першого опалого листя. Хороше, урочисто, і трішечки казково.

 

Казка про осінь

Золота Осінь узяла пензлик і фарби, почала малювати. Берізкам і кленам подарувала жовте листя. Пофарбувала яблука в червоний колір. Пройшлася своїм пензлем по жовтих грушах. Усі дерева і кущі розфарбувала Осінь, тільки зелені ялинки залишилися. А хмари на небі Чаклунка прикрасила сірим кольором. Тепер по небу пливуть важкі сірі хмари.

Це цікаво

З приходом осені припинили концерт цвіркуни. З першими холодами гине більшість метеликів. Деякі ж забираються у щілини дерев, огорож, будинків і там зимують. У теплі краї відлітають птахи: дрібні – великими зграями, качки – шеренгами, гуси – вервечкою, а журавлі – довжелезним кутом, або ключем. А є такі, які мігрують на південь восени і весною повертаються пішки. Це дрохви – прекрасні бігуни.

Легенда про Осінь

За народним переказом, Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:

-          Забирай усе своє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і люди полюблять тебе.

І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.

А.С. Волкова «Осінь»

Осінь за вікном казку чарівну пише

Оксанка прокинулась рано. Підійшла до вікна, привідкрила фіранку і ... здивувалась. Все навкруги перетворилось на чарівну осінню казку.

Тепле лагідне сонечко дивилося у вікно привітно і весело. У високому синьому небі пливли білі хмарки. Повітря напоєне пахощами, які бувають тільки восени. А все навколо розмальоване теплими барвами.

Торкнулася невидимка своїм пензлем до дерев, кущів, трав і вони одяглися в розкішне казкове вбрання. Ось вкрився багрянцем клен. Мов свічки палахкотять білокорі берези. Пожовкло листя на ясенах, в’язах і осиках. Кораловими китицями горить горобина, красується калина. Побувала осінь і біля річки, бо золотом сяє вербове листя. Тільки ялинка так і не передяглася, а залишилася в своєму зеленому платтячку. У дворі палав квітник розмаїттям кольорів. За ним виднівся багряний садок.

-         Осінь за вікном казку чарівну пише, – подумала Оксанка.

Золота осінь

Ще недавно в небі синім

Пролітали журавлі.

А сьогодні в безгомінні

Ходить осінь по землі.

І від краю і до краю,

Від двора і до двора

                  Золотого урожаю

                  Знов до нас прийшла пора.          

                                                О. Бродський

* * *

Як же гарно, чудово, привітно,

Ніби в казці, в осіннім гаю.

Клен з берізкою золотом квітне,

Я на килимі жовтім стою.

А вітрець поміж гіллям гуляє,

По осінньому лісі іде –

Листям жовтим в повітрі кружляє

І тихенько додолу кладе.

Лист злітає у синяву неба

І співа в кучерявій сосні,

То пригорнеться ніжно до тебе,

На ліричній заграє струні.

Осінь гріється в теплім промінні,

Усміхається сонцем згори

І малює картини чарівні

Та міняє щодня кольори.

Ніби дівчина золотокоса,

Кожен день нову стрічку впліта,

По шовковій травиці йде боса

Й землю всю до грудей пригорта.

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Крицька Любов Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
27 листопада 2018
Переглядів
16854
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку