Урок української мови "Прикметники - синоніми, прикметники - антоніми. Пряме і переносне значення слів."

Про матеріал

Мета: актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; ознайомити учнів із поняттями прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні, розкривати багатозначимість; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; розвивати творче мислення; виховувати любов до рідної мови, до праці.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, нестандартний.

Перегляд файлу

Тема. Прикметники - синоніми, прикметники - антоніми, прикметники - багатозначні слова. Пряме і переносне значення прикметників.

Мета: актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; ознайомити учнів із поняттями прикметники-синоніми, прикметники-антоніми, навчити розрізняти прикметники, вжиті в прямому і переносному значенні, розкривати багатозначимість; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні; збагачувати словниковий запас учнів; тренуватися давати повну й вичерпну відповідь на запитання; розвивати творче мислення; виховувати любов до рідної мови, до праці.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, нестандартний.

Обладнання: мультимедійна презентація, картки із завданнями для індивідуальної, парної та групової роботи, мікрофон.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

-   Діти, поверніться до гостей, привітайтесь, подаруйте їм свої посмішки.

  •   Працювати на цьому уроці будемо під девізом, який ви складете з розсипаних слів.

Знати, хто, добре, навчати, хоче, того, все (Добре того навчати, хто хоче все знати.)

  •   Діти, ми отримали листа. А від кого зараз дізнаємось. (Учень зачитує зміст листа)
  •   Доброго дня учні 4-Г класу!  Щоб виконати усі  завдання, які будуть на уроці, треба застосувати  уважність, кмітливість, активність. На уроці  буде багато підказок, які вам допоможуть. А в кінці ви розгадаєте ключове слово. Будьте пильними! Бажаю успіхів!

З повагою до вас «Українська мова»

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Перевірка домашнього завдання. Підказка №1 – розгадування загадки:

Ця будівля є повсюди

В ній живуть хороші люди.

Він складається з цеглинок.

Називається . . . (Будинок)

- Яке завдання ми з вами зараз виконаємо? (Перевіримо домашнє завдання)

а)  Прийом «Вірю -  не вірю»

- Чи вірите ви, що домашнє завдання була вправа 154?

- Чи вірите ви, що списати необхідно було опис синички, який ви знайшли в тексті вправи?

(На яблуневу гілку сіла весела синичка і зацвірінчала. Вона мала пір'ячко синього кольору із зеленкуватим відтінком, маленьку голівку з білими щічками і блискучі, як намистинки, очі.)

- Чи вірите ви, що це другий абзац вправи?

- Чи вірите ви, що підкреслили прикметники? (помилково)

б) Диференційована робота на картках (3 учні)

Картка 1

Підкресли іменник і зв'язаний з ним прикметник, визнач число, а в однині - рід.

     Цікаві зразки народної вишивки зібрала Олена Пчілка, українська письменниця. Вишивка Полісся зберегла давні узори і народні назви: лагідний хміль, дубові листочки, маленькі яблучка, кучерявий барвінок.

Картка 2

Підкресли сполучення іменників з прикметниками, визнач число прикметників.

І проліски, і травка, й земна муравка,

І кульбаба рясна, і фіалочка ясна.

Всі квіточки весняні, веселі, кохані

З-під листя виходять, голівки підводять

Од снігу зимового до сонця ясного.

Ті квіти дрібнесенькі, мов діти малесенькі,

Розбіглись у гаю, я їх позбираю.

Картка 3

Підкресли сполучення іменників з прикметниками, визнач рід прикметників.

Що таке Батьківщина?

За віконцем калина,

тиха казка матусі,

дужі руки у тата,

під тополями хата,

під вербою криниця,

в чистім полі пшениця,

серед лугу лелека

і діброва далека.

  1. Повторення правила про прикметник

Підказка №2  - Що допомагало вам у виконанні д/з? (Правило)

Мозковий штурм. Гра «Так чи ні»(долоні – хитання головою)

1) прикметник – самостійна частина мови (так)

2) прикметник називає предмет (ні)

3) прикметник називає дію предмета (ні)

4) прикметник називає ознаку предмета (так)

5) прикметник відповідає на питання який? яка? яке? які? (так)

6) у реченні прикметники – головні члени речення( ні)

7) у реченні прикметники другорядні члени речення (так)

8) прикметники повязані з іменниками (так)

9) прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразнішим, емоційнішим, яскравішим (так)

- Тож, давайте підведемо підсумок гри і зробимо висновок, що ж таке прикметник?

Підказка №3  

  1.   Каліграфічна  хвилинка 

 Щоб  оцінка  була  гарна,

 треба  вивести  старанно

 кожну  букву, кожен  штрих.

  • Тож почнемо без зупинки з … (каліграфічної хвилинки)

Робота із словниковими словами. Гра «Утвори нове слово»

  •   А тепер утворіть нове слово із підкреслених складів.

Асфальт + неділя + трамвай = Фанера

Фарба + лантух  = Фартух

Фанера - дерев'яний матеріал у вигляді тонких пластин, якими обклеюють столярні вироби для їх оздоблення.

Фартух - жіночий одяг у вигляді шматка тканини певного розміру та фасону, який одягають спереду на сукню, спідницю, щоб запобігти їх забрудненню.

- Пропишіть буквосполучення та слова (фа, ан, ара, ух, ерт)

- Що необхідно запам'ятати у цих словах? (У цих словах звук [ф], тому вимовляємо і пишемо букву еф.)

- Поділіть слова на склади, поставте наголос.

- Знайдіть звукові моделі слів.

- = -       - - -       = - - = -     - - - -

- Доберіть до кожного із поданих слів декілька прикметників, які їх характеризують.

  ІІІ. Робота над темою урока

1. Оголошення теми і мети уроку   Підказка №4 (тема)

- Слова, неначе кольорові камінчики. І недостатньо їх назбирати в купу... треба ще й уміти складати узори з них, а для цього треба розуміти значення слова.

- Ми з вами знову відвідаємо країну «Мова» і побуваємо в величному місті, яке називається «Прикметник» та пройдемося визначною вулицею «Синонімів», «Антонімів», «Прямих і переносних значень слів».

2. Спостереження за прикметниками-синонімами

- Пригадайте значення слова "синоніми". (Синоніми - слова, близькі за значенням.)

Робота в парах Підказка №5

  • Згрупуйте подані на дошці прикметники в синонімічні ряди.

Розумний, відважний , тямущий, сміливий, мужній, духмяний, хоробрий , кмітливий.

- Прочитайте першу групу; другу.

- Яке слово зайве? (Духмяний)

- Доберіть до нього синоніми. Запишіть. (Запашний, пахучий)

- Складіть з ним речення. (Духмяний хліб із золотою шкоринкою лежав на вишитій скатертині.)

3. Спостереження за прикметниками-антонімами

- Пригадайте визначення слів-антонімів.(Антоніми - слова з протилежним значенням.)

- Подивіться і скажіть, до якого жанру ми віднесемо цей текст? (Вірш)

Струмку говорила ріка:

- Ти вузький, а я широка.

Ти мілкий, а я глибока.

Про одне забула ріка,

що вона почалась із струмка.

- Відшукайте в даному вірші антоніми. (Вузька - широка, мілкий - глибока.)

- Отже, пригадайте ще раз, які слова ми називаємо синонімами, а які антонімами?

(Правило на дошці. З'єднати стрілками визначення даних слів.)

Підказка №6 (малюнок книги)

4. Робота з підручником

Вправа 155

- До виділених слів доберіть антоніми. Запишіть парами слова - антоніми.

Маленька праця краща за велике безділля.

Праця чоловіка годує, а лінь марнує.

Ранні пташки росу п'ють, а пізні сльози ллють.

Руки білі, а сумління чорне.

Ластівка день починає, а соловей закінчує.

- Яку роль відіграють антоніми у прислів'ях? (Вони увиразнюють мовлення, підсилюють зміст)

- До яких частин мови належать ужиті тут антоніми?

Маленька - велике,

Ранні - пізні,    прикметник

Білий - чорний.

Праця - лінь (неробство).       іменник

Починає - закінчує.      дієслово

Фізкультхвилинка    Підказка №7

5. Розпізнавання слів – прикметників у прямому і переносному значенні

-У тому, щоб наша мова була яскравою, різнобарвною нам допомагають не лише прикметники-синоніми та антоніми, а ще й інші прикметники. А які саме, допоможе з’ясувати наступне завдання.

-З чим асоціюються у вас слова               золотий

золота

золоте

золоті

 -  Ці слова вжиті в прямому чи переносному значенні?    (прямому)

 -  А чи можна значення цього слова перенести на інший предмет?  (так)

 -  Згадаймо правило про пряме та переносне значення слів.

(Слова у прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось (предмета, дії, ознаки). Слова в переносному значенні — назва образна, перенесена з одних предметів і явищ на інші ).

- Доберіть до них два іменники так, щоб утворити словосполучення у прямому і переносному значенні.

(Колективна робота. Вчитель працює біля дошки, діти - в зошитах.)                                           

                                               Значення

 

                   пряме                                                переносне

   каблучка                             золота                            осінь

              перо                                                золоте                         листя, сонце    

 сережки                             золоті                              руки

 годинник                         золотий                           голос     

- Чому ми записали слова - іменники в два стовпчики? (Бо одні слова мають пряме значення, а інші - переносне.)

- Яке слово багатозначне? (золота, золоте, золоті, золотий)

- З якою метою ми вживаємо їх у мовленні? (Пряме значення переносимо на інші слова, щоб наше мовлення було яскравішим,образнішим.)

Вправа 156 (Самостійна)

Вибрати зі всіх словосполучень І в. – в переносному значенні, а ІІ в. – в прямому.

ІV. Закріплення та систематизація знань

Підказка №8

Гра «Скажи без затримки»

Важкий - ... (легкий)

висока - ... (низька)

голосний - ... (приголосний)

повна - ... (порожня)

лівий - ... (правий)

великий - ... (малий)

верхнє - ... (нижнє)

солдкий - ... (гіркий)

біле - ... (чорне)

широка - ... (вузька).

Гра «Чи правильне твердження?» (аплодують – тупотять)

  • Прикметники-синоніми – це слова близькі за значенням.
  • Слова «веселий», «весело», «веселиться» – це слова-синоніми.
  • Прикметники-антоніми – це слова протилежні за значенням.
  • Словосполучення «працьовита людина» вжите в прямому значенні.
  • Антонім до слова «веселий» – «радісний».

V. Підсумок уроку

  • Над якою темою уроку ми сьогодні працювали?
  • Які прикметники сьогодні вчилися добирати? (Антоніми, синоніми)
  • А які вчилися розрізняти? (У прямому і переносному значенні)
  • Для чого ми вживаємо їх у мовленні? (Щоб мовлення було яскравішим, образнішим)
  • Що найбільше запам’яталось ?
  • Чи здійснилися ваші очікування?

VІ. Домашнє завдання

  • Куди кожен полюбляє повертатись ? (Додому ) Підказка №9
  • В класі знайдіть, малюнок будиночка, на якому записане домашнє завдання.

(1 група – впр.158, скласти речення з поданими словосполученнями; 2 група – впр.149 с.59 (д.), списати речення, вставляючи пропущені слова з довідки.)

  • Ви гарно сьогодні попрацювали, тож давайте розкриваємо ключове слово нашого уроку з підказок - Розумники!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Доброго дня учні 4-Г класу!

Щоб виконати усі  завдання, які будуть на уроці, треба застосувати  уважність, кмітливість, активність. На уроці  буде багато підказок, які вам допоможуть.  А в кінці ви отримаєте ключове слово. Будьте пильними! Бажаю успіхів!

З повагою до вас «Українська мова»

 

Картка 1

Підкресли іменник і зв'язаний з ним прикметник, визнач число, а в однині - рід.

     Цікаві зразки народної вишивки зібрала Олена Пчілка, українська письменниця. Вишивка Полісся зберегла давні узори і народні назви: лагідний хміль, дубові листочки, маленькі яблучка, кучерявий барвінок.

Картка 2

Підкресли сполучення іменників з прикметниками, визнач число прикметників.

І проліски, і травка, й земна муравка,

І кульбаба рясна, і фіалочка ясна.

Всі квіточки весняні, веселі, кохані

З-під листя виходять, голівки підводять

Од снігу зимового до сонця ясного.

Ті квіти дрібнесенькі, мов діти малесенькі,

Розбіглись у гаю, я їх позбираю.

Картка 3

Підкресли сполучення іменників з прикметниками, визнач рід прикметників.

Що таке Батьківщина?

За віконцем калина,

тиха казка матусі,

дужі руки у тата,

під тополями хата,

під вербою криниця,

в чистім полі пшениця,

серед лугу лелека

і діброва далека.

- = -       - - -       = - - = -     - - - -

 

 

docx
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
2637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку