Прислівник як самостійна частина мови (4 клас)

Про матеріал

Спираючись на відповідний дидактичний матеріал, вчитель має вчити школярів розпізнавати прислівник на основі сукупності лексичних формальних ознак; показати роль цієї частини мови у текстах різних типів і стилів (крім публіцистичного), збагачувати мовлення дітей прислівниками, близькими і протилежними за значенням, вживання їх у текстах та реченнях відповідно до ситуації спілкування.

Деякі зразки вправ та методичні коментарі щодо їх виконання, які допоможуть вчителю дати молодшим школярам необхідні мовні знання та сформувати мовленнєві уміння.

Перегляд файлу

Курс української мови — важлива складова загального змісту початкової освіти, оскільки він не тільки є окремим навчальним предметом, а й виступає основним засобом опанування всіх інших шкільних дисциплін. Основна його мета - забезпечити розвиток, удосконалення умінь і навичок усного мовлення, навчити дітей читати і писати, сформувати певне коло знань про мову і мовні уміння, забезпечити мотивацію навчання рідної мови.

Спираючись на відповідний дидактичний матеріал, вчитель має вчити школярів розпізнавати прислівник на основі сукупності лексичних формальних ознак; показати роль цієї частини мови у текстах різних типів і стилів (крім публіцистичного), збагачувати мовлення дітей прислівниками, близькими і протилежними за значенням, вживання їх у текстах та реченнях відповідно до ситуації спілкування.

Деякі зразки вправ та методичні коментарі щодо їх виконання, які допоможуть вчителю дати молодшим школярам необхідні мовні знання та сформувати мовленнєві уміння.

Для спостереження за лексичним значенням прислівників, їх роллю в текстах можна запропонувати учням виконати ряд вправ із такими завданнями.

 

Вправа 1. Прочитай обидва тексти. Пригадай назву казки, з якої взято цей уривок. У якому з текстів краще змальовано події? Яку роль виконують прислівники?

 

1. Жили собі двоє мишенят - Круть та Верть і півник Голосисте Горлечко. Мишенята було тільки й знають, що танцюють та співають. А півник удосвіта встане, всіх піснею збудить та й до роботи береться.

 

2. Жили собі разом двоє мишенят - Круть та Верть і півник Голосисте Горлечко. Мишенята було тільки й знають, що весело танцюють та голосно співають. А півник удосвіта встане, всіх піснею раненько збудить та й до роботи береться.

 

Вправа 2. Прочитай текст. Скажи, що означають виділені прислівники. Поясни, яку роль вони виконують у тексті.

 

Листопад.

А славний місяць листопад

Все листя обтрусив підряд,

Замів стежини чисто,

Прикрасив кожне місто.

(Т. Коломієць)

 

Вправа 3. Прочитай. Про кого розповідається? Це опис чи розповідь? Добери до нього заголовок. Спиши, знайди і підкресли прислівники. Поясни, що вони означають.

 

Лиска була проворна і красива. Шкурка аж виблискує, вушка стирчать, хвіст прапорцем. Ступає повільно, м’яко, до всього придивляється, дослухається, вгадуючи товкотнечу мишей і полівок під снігом.

 

Вправа 4. Прочитай загадки. Відгадай. Знайди у них прислівники. Випиши їх із дієсловами, поставивши у дужках питання. Яку роль виконують прислівники у загадках?

 

Куди заєць швидше біжить: угору чи вниз?

 

Сонце пече, липа цвіте, жито доспіває, - коли це буває?

 

Узимку горою, а влітку водою.

 

Нижче трави, а вище гори.

 

Відгадки: 1. Угору. 2. Улітку. 3. Сніг. 4. Стежка.

 

Вправа 5. Прочитай. Спиши. Підкресли прислівники, що надають тексту художньої виразності.

 

Перша пороша.

Тихо навкруги. Присмерком починають спускатися на землю перші сніжинки. Спочатку небагато, а потім більше і більше пурхає їх у повітрі, безшумно сідають на почорніле листя, гілки ялин. А на ранок навкруги чисто, біло. (За В. Пархомепком)

 

У ході виконання таких завдань учні усвідомлюють, що прислівники використовуються у художніх, наукових, ділових текстах. Причому в художніх висловлюваннях вони надають більшої образності, виразності, емоційності. У ділових і наукових текстах за допомогою цієї частини мови можна більш точно передати ту чи іншу інформацію.

Найголовніше призначення наступної групи завдань - забезпечити більш грунтовне засвоєння учнями теоретичних відомостей про прислівник. З цією метою пропонуються вправи на вилучення із тексту дієслів і залежних від них прислівників, на встановлення зв’язків між дієсловами та прислівниками, на добір до дієслів необхідних за значенням прислівників, на утворення прислівників від інших частин мови.

 

Вправа 1. Прислів’я та приказки прочитай, поясни. Прислівники випиши разом з дієсловом, від якого залежать.

 

1. Хто літом ледарює, той взимку голодує.

2. Хто пізно приходить, той сам собі шкодить.

3. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.

 

Вправа 2. До поданих дієслів добери й запиши прислівники, з якими ці дієслова могли б уживатися.

 

Вчитися добре, відмінно:

розповідати  ... , ... ;

звертатися  ... ,  ... ;

ходити  ... ,  ... ;

оберігати  ... , ... ;

 

Вправа 3. Від поданих слів утвори за зразком прислівники. Склади з двома з них речення.

 

Зразок. Рік - щороку, веселий - весело.

 

Гора, ніч, день, неділя, літо, пам’ять, довгий, швидкий, міцний.

 

Наступний різновид вправ допоможе вчителеві реалізувати настанову програми щодо формування у вихованців умінь використовувати прислівники адекватно ситуації спілкування.

 

Вправа 1. Прочитай текст. Спиши, розкривши дужки і вибираючи з них ті прислівники, які найбільше відповідають науковому тексту.

 

Кульбаба як лікарська рослина відома (давно, давненько).

Вона має довге, зубчасте листя, жовту квітку у формі кошика. У кульбаби (добре, гарно) розвинена коренева система. Тому рости вона може (де завгодно, скрізь).

Кульбабу використовують у народній медицині та в косметиці. Коріння та листя кульбаби збуджують апетит, а сік сприяє усуненню веснянок.

 

Вправа 2. Прочитай текст. Спиши, вибравши з дужок прислівники, які краще відповідають меті висловлювання.

 

Для чого лисці хвіст потрібен? Та вона ж без нього (зовсім, абсолютно) пропаде. Поженуться за нею собаки — (швиденько, швидко) її безхвосту зловлять. А з хвостом лисиця (обоє ’язково, неодмінно) їх надурить. Поведе хвостом праворуч, а сама вліво метнеться, Так і втече руда геть від переслідувачів.

 

Вправа 3. Прочитай. Спиши ці правила, поставивши потрібні за змістом прислівники. Доведи, що це діловий текст.

 

Стеж за своєю ходою. Вона повинна бути вільною, пружною, ... човгати ногами, випинати живіт, розмахувати руками, ступати ... або... . Ступай на всю ступню, але став її ....

Не горбся, не волочи ноги. Стій ... , не згинаючись, не тримай руки в кишенях.

(За В. О. Білоусовою та ін.)

Для довідок: негарно, недобре; важко тяжко; розслаблено, немічно; легко, легенько.

 

Вправи на спостереження за роллю близьких і протилежних за значенням прислівників сприяють збагаченню словникового запасу молодших школярів, розвиткові умінь використовувати ці слова у власному зв’язному мовленні. Робота з синонімами та антонімами залишається в центрі уваги вчителя при вивченні теми "Прислівник".

 

Вправа 1. Прислів’я та приказки прочитай, поясни. Спиши, замість крапок запиши прислівники, протилежні за значенням до виділених.

 

Хто багато говорить, той ... творить.

Бур’ян росте швидко, а добра трава ....

М’яко стеле, та ... спать.

Поранити легко, загоїти ....

 

Вправа 2. Добери синоніми до слів тихо, радісно, навколо, зліва, недалеко, добре.

 

Вправа 3. Поясни, як ти розумієш ці вислови. Склади з ними речення. Усно заміни ці вислови синонімічними прислівниками.

 

Мчати, як стріла; лягати разом з курьми; шукати по гарячих слідах; жити, як риба з водою; знати, як свої п ’ять пальців.

 

Вправа 4. Добери антоніми. Склади речення.

 

Радісно –  ...    щедро –  ...

рано –   ...    щиро –  ...

світло –  ...    високо – ...

 

Вправа 5. Прочитай загадки. Відгадай. Скажи, яку роль виконують у них прислівники-антоніми.

 

Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю сідає. (Сонце)

Взимку гріє, навесні тліє, влітку вмирає, восени оживає. (Сніг)

Вдень вікно розбивається, а вночі само вставляється. (Ополонка)

 

Вправи на поширення речень служать засобом усвідомлення учнями функції прислівників у мовленні - забезпечити точнішу сутність висловлювання, надати йому виразнішого стилістичного забарвлення. Такі вправи є складовою частиною системи підготовки до побудови власних зв’язних висловлювань.

 

Вправа 1. Пошир опис необхідними за змістом прислівниками. Добери до тексту заголовок. Запиши текст, який у тебе вийшов.

 

(Як?) дихає вільна земля. Вітерець (як?) колише свіжі запашні трави, (як?) перебирає листочки на гілках дерев, (як?) гойдає стебельця квітів. Пагорби (де?) вкриті червоними тюльпанами. Як жар горять вони (де?).

Для довідок: легко, ніжно, ледь-ледь, вільно, навкруги, скрізь.

 

Вправа 2. Прочитай речення. Визнач, якого вони змісту - ділового чи художнього. Пошир їх однорідними прислівниками.

 

Учися ... і ... накривати на стіл. Подарунок має бути ... , ... оформлений. Коли тебе про щось запитують, відповідай ... , .... У гостях поводься ... , ... , ... .

Для довідок: правильно, красиво, гарно, акуратно, чітко, люб’язно, скромно, просто, невимушено.

 

Вправа 3. Пошир речення однорідними прислівниками.

... , ... проминуло літо. Прийшла осіння пора. ... , ... падають пожовклі листки. Вітер ... , ... жене похмурі хмарки, жбурляє холодний пісок. Дерева ронять у воду дрібненьке листя. ... , навкруги, ... .

 

Формування умінь будувати власні зв’язні висловлювання мотивоване використання у них прислівників неможливе без виконання належних тренувальних вправ.

 

Вправа 1. Скажи, що означають слова удень, уночі, ввечері, завтра, вчора, сьогодні, післязавтра. Склади з ними речення.

 

Вправа 2. Розкажи, як треба поводитися на вулиці. Запиши складені тобою правила поведінки і підкресли використані прислівники. Поясни, що вони означають.

 

Вправа 3. Дай відповідь на такі запитання:

 

1. Як буває влітку у лісі?

2. Чим пахне у лісі?

3. Як одягнені дерева влітку?

4. Як пташки співають?

5. Як поводяться звірі?

 

Склади розповідь, використавши такі прислівники: хороше, привільно, голосно, багато, незвичайно.

 

Вправа 4. Склади казку за поданим початком. Уживай при цьому прислівники, які виражають ознаку дії або пояснюють, де й коли відбувається дія.

 

Був собі один чоловік дуже вбогий; працював він гірко, тяжко робив укупі зі своєю молодою жінкою. Та все дарма: горя не меншало, щастя не більшало... От він і надумався пошукати щастя на чужій стороні...

 

Щоб уроки української мови були цікавими треба використовувати різноманітні граматичні ігри та цікаві вправи. Вони дають можливість у захоплюючій формі розвивати, збагачувати мову учнів, поглиблювати знання, закріплювати вивчений на уроках матеріал.

 

Гра "Хто більше?"

 

Підібрати прислівники, щоб відповідали на питання:

 

I-й ряд – як?

II-й ряд – коли?

III-й ряд – де?

 

Гра "Зайве слово

 

1. Напрокат, внічию, прокатний.

2. Щонеділі, недільний, нашвидку.

3. Післязавтра, учора, учорашній.

Гра "Знайди прислівник".

 

Скільки їх у тебе вийшло, а скільки у твого товариша? Перевір правопис за словником і запам’ятай.

Навкруги, посередині, кругом, середній, залюбки, любити, наприкінці, насамперед, кінцівка, спочатку, тричі, передній, утроє.

 

Гра "З букв одного слова ".

 

Ввечері (річ, речі, вечір, реве, рев...)

Взимку (ви, ми, зиму, зим...)

Восени (ви, син, неси, сови...)

 

КРОСВОРД

Усі потрібні прислівники мають протилежне значення до даних

прислівників.

1) рано    6) слабко

2) косо     7) легко

3) голосніше    8) грубо

4) весело    9) брудно

5) важко    10) прямо

 

КРОСВОРД "Чарівні клітинки".

 

  1. Лід на річках, сніг на полях

віхола гуляє, коли це буває? (Взимку)

 

  1. Голі поля, мокне земля,

дощ поливає, коли це буває? (Восени)

 

 

  1. Тане сніжок, квітне лужок

день прибуває, коли це буває? (На весні)

 

  1. Уночі гуляє, вдень спочиває,

має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)

 

  1. Узимку біле, навесні чорне,

влітку зелене, восени стрижене. (Поле)

 

  1. Високо стоїть, одне око має,

всюди заглядає. (Сонце)

 

  1. Два брати у воду дивляться,

а повік не зійдуться. (Береги)

 

  1. Нижче трави, вище гори. (Стежка)

 

  1. Всім перехожим я моргаю,

Щоб пильно глянули на мене.

Очей же я аж троє маю -

червоне, жовте і зелене. (Світлофор)

 

  1.  Що у світі найдорожче ціниться? (Життя)

 

Гра "Доповніть прислів'я."(з ’єднай стрілочками)

 

Уночі тріщить,     солодко з ’їси.

Сій вчасно –       той багато знає.

Гірко поробиш –     вродить рясно.

Хто багато читає,    вдень плющить.

 

 

РЕБУСИ

Відповіді. 1) Вдень, 2) взимку, 3) восени, 4) вперед.

 

ЗАГАДКИ

  1. Який прислівник однаково читається зліва направо і справа наліво? (зараз)
  2. В яких прислівниках є три-чотири приголосних і один голосний? (вдень, вверх, вниз)
  3. Які прислівники запитую про себе? (щотижня, щогодини, щороку, щоденно)
  4. Який прислівник вживається з серцем? (натщесерце)

 

Отже вся система роботи над прислівником має бути спрямована на усвідомлення учнями особливостей цієї частини мови та на розвиток умінь користуватися прислівниками залежно від ситуації спілкування.

Викликати інтерес до роботи над словом, почуття гордості за рідну мову, розвивати дитячу уяву, фантазію, а ще збагачувати мовлення школярів.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Вікторова Тамара Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
10211
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку