Конспект уроку з теми:
П’єса Б. Шоу «Пігмаліон»
(проблематика, система образів)
Підготувала вчитель зарубіжної літератури
Світлана Баранець
Тема. П’єса Б. Шоу «Пігмаліон» (проблематика, система образів)
Освітні цілі уроку: 1) знаннєва: навчити здобувачів освіти читати і «бачити» драматургічний твір, на прикладі п’єси «Пігмаліон» показати майстерність Шоу-драматурга, значимість змісту, парадоксальність ситуацій і характерів, динамізм діалогів, психологізм монологів у творі; 2) діяльнісна: у процесі аналізу композиції та сюжету п’єси розкрити її основну ідею, показати під впливом чого відбувається перетворення простої квіткарки на «даму з вищого товариства»; 3) ціннісна: звернути увагу на те, що драматург торкався конче важливих та актуальних проблем, намагатися розв’язати їх.
Тип уроку: урок вивчення художнього твору.
Методи: бесіда, коментоване читання, пообразний аналіз, розповідь.
Обладнання: портрет Б. Шоу, портрет артистки С.П. Кемпбел, фото епізодів зі спектаклю «Пігмаліон», повне зібрання п’єс Шоу.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Бесіда зі здобувачами освіти
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
Теорія літератури
Коротка доповідь здобувача/чки освіти на тему «Драма як рід літератури, жанри драми». Здобувачі освіти конспектують доповідь.
Драма (від грецьк. drama – дія) – рід літератури, нарівні з епосом і лірикою. Драма, на відміну від лірики і подібно до епосу, об’єктивно відтворює життя через події, вчинки, зіткнення героїв, боротьбу, тобто через явища, які складають зовнішній світ. Але те, що в епосі розповідається, як про здійснену подію, у драмі з’являється в якості живої дії, що розгортається в теперішньому часі (на очах у глядача), і показана через конфлікти і у формі діалогу.
Конфлікти у драматичних творах можуть виявлятися як у боротьбі між діючими особами (драми Шекспіра, Шиллера), так і в обміркуванні і переживанні ними якої-небудь конфліктної ситуації (п’єси Шоу, Сартра).
Історично склалися і розвинулися різні жанри драми: трагедія, комедія, драма (у вузькому розумінні), мелодрама, водевіль, фарс, сатирична, лірична комедія та ін.
Бесіда за запитаннями вчителя
Вчитель нагадує, що роман – це великий оповідний художній твір зі складним сюжетом. Роману властива багатоплановість, багатопроблемність, велика кількість дійових осіб.
Назвавши «Пігмаліон» романом, Шоу довів своє прагнення наблизити драматургічний твір до реального життя, тим самим підкресливши його актуальність. Розширені детальні ремарки (особливо до І дії) – це своєрідна романна експозиція. Відсутність традиційного списку діючих осіб також не характерно для загальновживаної схеми побудови п’єси.
IV. Вивчення нового матеріалу
П’єса була написана у 1912 – 1913 рр. Робота над її постановкою ознаменувалася любовним захопленням Шоу. Головна роль призначалася для відомої артистки Стелли Патрік Кемпбелл. Розмовляючи з нею про роль, відвідуючи її будинок, Шоу все більше закохувався в цю жінку. Йому в той час було 56 років, їй – 47. Роль Елізи Дулітл виявилася для місіс П. Кемпбелл її сценічною вершиною.
Сварки і бурхливі з’ясовування хитали відносини письменника і актриси. Стелла вимагала його розлучення з дружиною. Але Шоу не пожертвував коханням і відданістю дружини заради свого захоплення. У відповідь Стелла порвала стосунки з ним і раптово вийшла заміж за людину, значно молодшу за себе. Вона була тоді на вершині слави, багато хто пропонував їй руку і серце. Так вона помстилася тому, кого кохала.
П’єса «Пігмаліон» стала одним з найгучніших театральних тріумфів Шоу, обійшла театральні сцені багатьох країн світу.
На вітчизняну сцену п’єса попала у 1915 році, і з того часу стала одним з найпопулярніших творів Шоу.
У 1938 році п’єса була екранізована. У 1956 р. за її сюжетними мотивами був створений мюзикл «Моя прекрасна леді» (автор лібрето Алан Лернер).
- Розкажіть про першу зустріч професора з квіткаркою. Передайте ваші враження від початкового сприйняття образів Елізи та Хіггінса.
- Який задум виник у професора?
- Опишіть соціальне становище Хіггінса, рід його діяльності, оточення професора.
- Чому Еліза погодилась на експеримент?
- Розкажіть детально про Елізу, її походження. Дайте портретну, мовну характеристику дівчини по першій дії п’єси.
- Що допомогло Елізі швидко освоїтися у нових обставинах? (твердий погляд на життя, непересічні здібності)
- Розкажіть про те, як проходить перетворювання Елізи, вуличної продавчині квітів, на Елізу – світську даму.
- Як розвивається характер дівчини у період спілкування з Хіггінсом?
- Що можна сказати про постать професора? Які риси характеру властиві йому? Аргументуйте свою відповідь.
- Хто вам більше до вподоби – Хіггінс чи Пікерінг? Чому?
- Як Еліза ставилась до цих героїв?
- Розкажіть, яке враження справив на вас батько Елізи. Як відреагував старий Дулітл на перетворення своєї доньки на герцогиню?
- Проаналізуйте розмову Елізи і Хіггінса у IV дії п’єси. Чим підтверджується кульмінаційність відносин між ними? Чому Еліза повстала проти свого вчителя?
- Передайте своє враження від образу Елізи в кінці п’єси.
- Яким ви уявляєте майбутнє головної героїні?
- Що є спільним і відмінним між Елізою та Попелюшкою?
- Як ви розцінюєте фінал п’єси?
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Колективне обговорення та заповнення таблиць-характеристик
Хіггінс
І дія |
ІІ дія |
ІІІ дія |
IV дія |
V дія |
|
а) постійно |
|
|
|
|
|
б) епізодично |
|
|
|
|
|
Еліза
Риси характеру, що виявляються |
І дія |
ІІ дія |
ІІІ дія |
IV дія |
V дія |
а) постійно |
|
|
|
|
|
б) епізодично |
|
|
|
|
|
а) виділіть і розшифруйте основні проблеми твору (Природна рівність людей, культура мовлення, духовний розвиток людини)
б) у чому проявляється гуманізм п’єси?
VI. Підсумки уроку. Рефлексія. Оцінювання
Підсумкове слово вчителя
П’єса Б. Шоу «Пігмаліон» - це гостра соціальна сатира на світ буржуазних відносин і почуттів, суспільну несправедливість. Автор постає проти бідності як сили, що сковує інтелектуальний розвиток народу, в якому прихований величезний запас духовної і творчої енергії.
Це гуманістична п’єса, яка показує, як дбайливо і обережно потрібно ставитися до людини, доводить неприпустимість холодного експерименту над людиною.
VII. Домашнє завдання
1