Те, що я встиг пізнати, - чудово.
Сподіваюся, таке ж чудове те,
Що мені ще доведеться пізнати.
Сократ
Тема уроку. Функція у = х² та її графік.
Мета уроку.
Навчальна: формування в учнів математичних знань як невід’ємної складовою загальної культури людини; ознайомлення з функцією у=х² та її властивостями; формування вмінь будувати графік даної функції.
Розвиваюча: інтелектуальний розвиток учнів, розвиток логічного мислення, пам’яті, уваги, інтуїції, уміння аналізувати, робити умовиводи за аналогією.
Виховна: виховання акуратності записів, чіткості й точності думки, працелюбства, наполегливості, алгоритмічної культури.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Методи і прийоми: Вправа «Незакінчене речення», робота з комп’ютерною програмою Gran 1, робота в групах, використання опорних конспектів.
Обладнання: комп’ютери, лінійка, роздатковий матеріал.
Підручник: Алгебра 8, А.Г. Мерзляк, В.Б.Полонський, М.С.Якір
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Вправа «Незакінчене речення»
Закінчіть наступні речення:
1.Якщо кожному значенню змінної х відповідає одне певне значення змінної у, то змінну у називають…(функцією від змінної х).
2.Незалежну змінну х ще називають…(аргументом функції).
3. Залежну змінну у називають…(функцією від аргументу).
4. Усі значення, яких набуває незалежна змінна х, утворюють область…(визначення).
5. Усі значення, яких набуває залежна змінна у утворюють область…(значень).
6. Обчислення периметра квадрата задається такою формулою…(Р=4а).
7. Обчислення площі квадрата задається такою формулою…(S=а²).
8.Швидкість автомобіля, який проїхав 14 км за t годин можна задати формулою…(v=).
9.Функцію виду у =kx+b, де х незалежна змінна,k і b деякі числа називають…(лінійною).
10.Функцію виду у=
, де k=0 називають…(оберненою пропорційністю).
2.Заповнення опорних схем по відомих функціях.
2 учні біля дошки, всі решту заповнюють карточки.
Карточка 1 варіанту
Функція у =kx+b, х незалежна змінна,k і b деякі числа |
|
Область визначення |
|
Область значень |
|
Графік |
|
k>0 |
Графік утворює з додатним напрямом осі х______ кут |
k<0 |
Графік утворює з додатним напрямом осі х______ кут |
K=0 |
Графік_____________________ |
Карточки для 2 варіанту
Функція у= |
|
Область визначення |
|
Область значень |
|
Графік |
|
Нуль функції |
|
k>0 |
Графік розміщений у наступних чвертях___________ |
k <0 |
Графік розміщений у наступних чвертях___________ |
ІІ. Мотивація. Багато інформації про навколишній світ людина сприймає за допомогою органів зору. Тому часто дуже важливо не тільки знайти переконливі дані, а й стисло й наочно їх подати. Для цього люди навчилися зображати її у вигляді графіків . Побудову графіків використовують в різноманітних областях науки, бізнесу, виробництва, медицини. Наприклад, вираження статистичних даних захворювань підлітків на грип або інші хвороби у різних областях, містах; аналіз даних про кількість перелітних птахів; порівняльні характеристики ринків збуту у різних населених пунктах. В шкільному курсі ми також використовуємо побудову графіків при вивченні різних навчальних предметів. Зокрема, біологія – побудова графіків для порівняння швидкості тварин, віку життя тварин, географія – графіки, що відображають співвідношення між кількістю населення континентів, площ частин світу тощо.
ІІІ. Тема, мета і основні завдання уроку.
Сьогодні на уроці ми навчимося будувати графік функції у= х² і за побудованим графіком досліджувати функцію. Крім того ви навчитеся розв’язувати графічно деякі рівняння, будувати графіки функцій заданих системою і за заданими графіками встановлювати кількість розв’язків систем рівнянь.
Запишіть тему уроку в зошит: «Функція у= х² та її графік».
IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
Для вивчення даної теми клас об’єднаємо в групи Учні витягують листок з номером групи)
1 група «Програмісти». Сідають за комп’ютери і виконують завдання згідно інструкції.
Інструкція.
Натискаємо ОК.
Функція у =х² та її графік |
|
Область визначення |
|
Область значень |
|
Нулі функції |
|
Графік |
|
х |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
у |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 група «Статисти»
Завдання
1. Накресліть таблицю значень для функції у =х² і заповніть її.
х |
-3 |
-2 |
-1,5 |
-1 |
-0,5 |
0 |
0,5 |
1 |
1,5 |
2 |
2,5 |
3 |
у |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Побудуйте систему координат і зобразіть на ній точки вашої таблиці.
3. Плавно з’єднайте точки в порядку їх розміщення.
4.По заданому графіку заповніть опорний конспект
Функція у=х² та її графік |
|
Область визначення |
|
Область значень |
|
Нулі функції |
|
Графік |
|
3 група «Експерти»
Завдання
Функція у= х² та її графік |
|
Область визначення |
|
Область значень |
|
Нулі функції |
|
Графік |
|
Звіт груп і порівняльна характеристика отриманих результатів.
Вчитель. Ви самостійно вивчили властивості функції у= х² та навчилися будувати її графік. А зараз розглянемо використання графіків функцій для розв’язання рівнянь
Приклад . х²=х+1.
Побудуємо графіки функцій у= х² і у=х+2.
Запитання до класу:
1.Що є графіком функції у= х²?(Очікувана відповідь. Графіком функції є парабола).
2. Назвіть деякі точки графіка.(Очікувана відповідь. Точки (-3;9),(-2;4), (-1;1),(0;0),(1;1),(2;4),(3;9))
3. Як називається функція у=х+2.(Очікувана відповідь. Дана функція лінійна).
4. Що є її графіком? (Очікувана відповідь. Графіком функції є пряма).
5. Скільки точок достатньо поставити, щоб побудувати графік даної функції (Очікувана відповідь. Достатньо поставити дві точки).
6.Назвіть абсциси точок в яких дані графіки перетнулися(Очікувана відповідь. Це є точки з абсцисами -1 і 2).
Отже, розв’язком даного рівняння є числа -1 і 2
Давайте разом сформулюємо алгоритм розвязування таких рівнянь графічно:
1.Виконуємо всі можливі спрощення.
2. Здійснюємо перенесення членів рівняння зліва направо і навпаки для того, щоб отримати в обох частинах функції, графіки яких ми вміємо будувати.
3. Будуємо графіки даних функцій.
4. Абсциси точок перетину даних графіків є розв’язками рівнянь.
V. Осмислення знань.
1. Вправа «Ланцюжок».Усне виконання №350 і №351.
2.Колективне виконання №353(3),№355(4), №359, №363
3.№361(2) Вчитель. Є функція у. Виконавши скорочення деякий учень отримав у=0.
Чи правильно виконане скорочення?
Виправте помилку. (очікувана відповідь. Скорочення неправильне. Необхідно, у==х².
Отже, будуємо графік функції у =х². Що необхідно ще врахувати? (Очікувана відповідь. Необхідно врахувати, що знаменник не перетворюється в нуль, тобто х²-4≠0, а тому х≠ 2 і х ≠-2)
Вчитель. На графіку точки із абсцисами 2 і -2 робимо виколотими, тобто малюємо там порожні кружечки
Самостійно №361(1).
VІ. Узагальнення системи знань.
Метод «Мікрофон»
VІІ. Підсумок уроку.
Вчитель. Сьогодні на уроці ми ознайомилися з функцією. « Поняття функції таке ж основне й первісне, як і поняття множини.»- сказав Ф. Хаусдорф.
А скажіть, яку формулу Вам нагадує дана функція?
Очікувана відповідь. Дана функція нагадує формулу знаходження площі квадрата.
Вчитель. Отже, ви сподіваюсь розумієте, що будь-які математичні відкриття робилися на основі практичних потреб людства. А зараз оцініть свою роботу на уроці?
VІІІ. Домашнє завдання.
Вивчити п 11(с.83-85), виконати письмово №354(1),№362,№358
1