Українська революція і боротьба за збереження державності (197-1921 рр.)
Знаю: 1917–1921 рр. – Українська революція. Формування національної державності;
Розумію: пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу; поняття «пам’ятка історії», «пам’ятник», «права людини і громадянина»
Умію: розпізнати історичні пам’ятки і пам’ятники; описати пам’ятку історії; показати на карті місцевість, де розташовані вказані вчителем пам’ятки історії України; визначити епоху, в яку вони виникли; відшукати (у бібліотеці, за допомогою електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план) інформацію про пам’ятки і пам’ятники, що встановлені в Україні, у рідному краї; розповісти про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники; наводити приклади порушення прав людини у минулому; розпізнати символічний зміст пам’ятників.
Орієнтовний перелік пам’яток і пам’ятників України для навчальної роботи:
пам’ятник Михайлові Грушевському (м. Київ), пам’ятник Героям Крут (Чернігівська обл.), Меморіал воїнам УГА (Личаківський цвинтар у Львові).
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Привітання
“Хай-файв” (вітання, коли одна людина плескає піднятою долонею в долоню іншої людини)
Учні вітаються, плескаючи долонею
ІІІ. Перевірка д/з / Актуалізація опорних знань
Розв’яжи історичну задачу Будівництво ханського палацу в Бахчисараї розпочалося в 1532 р. Скільки років цій пам’ятці історії кримськотатарського народу?
|
Розташуй на лінії часу наступні події:
Скільки років минуло від хрещення Русі до коронації Данила Галицького? |
|||
Розташуй на ліній часу (історичних епох) пам’ятки
Перелік пам'яток:
|
Історична пам'ять – це … знання та уявлення суспільства про спільне історичне минуле
Історичні пам’ятки - це …місця, події та речі, що зберігають історичну пам'ять
Пам'ятники –це … споруди для вшанування минулих історичних подій та видатних осіб, пов’язаних з ними.
Скласти логічні ланцюжки з відновлених слів:
АБО Гра «Так чи ні»
Оберіть речення, у який йдеться про Б. Хмельницького (оплесками – так, тупотом - ні)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Розгадати ребус (революція)
Мозковий штурм
Хто знає, що таке революція? Що означає це слово?
Учитель
Так, революція означає зміни. Саме змін вимагав українських народ на початку ХХ століття. Сьогодні ми дізнаємось з вами що викликало революцію, основні її події та результати.
V. Вивчення нового матеріалу + паралельно Закріплення нового матеріалу
1. Як розпочалася революція (Причини)
1. Коментоване читання (абз.1, 2)
Бесіда:
Робота з поняттям (за підручником)
Революція – швидкі та рішучі зміни і житті суспільства.
Робота з хронологічною таблицею
Дата |
Подія |
Пам'ятки |
1917-1921 |
Українська революція |
|
Коментоване читання . с 107
Бесіда
Які ви знаєте права людини?
Чи потрібно боротися за свої права? Чому?
Робота з поняттям
Демократичні права – права народу впливати на управління країною.
2. Здобуття незалежності
Учитель
Оскільки Україна була розділена між 2 імперями, то на кожній її частині українці проголосили утворення власної держави. Одна з нах отримала назву Українська народна республіка, а інша – Західноукраїнська народна республіка
Робота з іл.. матеріалом «Маніфестація на Софіївському майдані»
Учитель
Давайте розглянемо пам'ятку тих часів – фотографію із величезного зібрання українців з різних куточків України. Давайте зараз уявимо себе свідками тих подій
Фізхвилинка
Українські патріоти написали в газетах запрошення усім бажаючим приєднатися до маніфестації. Після панахиди біля величного Володимирського собору, учасники пройшли урочистою ходою. На Софіївському майдані люди зупинились. Тут зібрались представники різних регіонів України – із Заходу та Сходу, Півдня та Півночі. Навколо майоріли синьо-жовті прапори. Очільник Центральної Ради Михайло Грушевський підняв руку і натовп стих . Михайло Грушевський закликав усіх боротися за незалежність України і присутні впали навколішки, і присягнули боротися до кінця. |
Потягнутися догори Маршируємо на місці Зупинитись, нахили з руками – вправо-вліво, нахилитись – потягнутись. «помахати прапором ». Учні заспокоїлися і сіли за парти. |
Бесіда
Ви щодня можете бачити зображення М.Грушевського. Де ви можете його зустріти? (на купюрах)
Чому М.Грушевський удостоївся такої пошани?
Учитель
Одним з найбільших досягнень Української Центральної Ради стало проголошення незалежності УНР. Давайте знайдемо цю події і її дату в підручнику та запишемо до хронологічної таблиці.
Дата |
Подія |
Пам'ятки |
1917-1921 |
Українська революція |
|
1918 |
Проголошення незалежності УНР |
ІV універсал Центральної Ради |
Завдання :
Визначте за ілл. с.108, яка історична пам'ятка увіковічнює проголошення незалежності.
Учитель
На знак вшанування видатної особистості М. Грушевського та його заслуг перед Україною, в Києві було встановлено пам’ятник. Бронзову скульптуру з ретельно відтвореними портретними рисами встановлено біля будинку, де в роки революції працювала Центральна Рада, та поряд з Київським університетом ,де Грушевський працював як професор історії.
Запитання до іл.. Пам'ятник Михайлові Грушевському
Про що свідчить поза М.Грушевського? Чим він зайнятий? (роздуми)
Робота з картою
Покажіть на карті місто, де встановлено пам’ятник М.Грушевському
3. Бійці за незалежність
Учитель
Хоча українці проголосили себе незалежними, проте нова влада в нових державах, що утворились замість імперій, не хотіли визнавати цього і силою прагнули знову підкорити українців.
Однією з героїчних сторінок нашої історії є бій під Крутами.
Завдання
Переглянути відео та визначити, у чому полягав героїзм бійців під Крутами?
Робота з хронологічною таблицею
Дата |
Подія |
Пам'ятки |
1917-1921 |
Українська революція |
|
1918 |
Проголошення незалежності УНР |
ІV універсал Центральної Ради |
29 січня 2018 р. |
Бій під Крутами |
Аскольдова могила |
1918-1919 |
Бої Української Галицької Армії |
|
Учитель
За незалежність ЗУНР в цей період боролася УГА (Українська Галицька Армія), багато вояків якої полягло в боях з польськими військами. Пам'ять про сміливих борців вшановують сьогодні у Меморіальному комплексі пам'яті полеглих воїнів УГА у Львові.
Робота з картою
Покажіть на карті місто ,де розташовано Меморіальний комплекс пам'яті полеглих воїнів УГА
Учитель
Лише у 1919 р. двом окремим українським державам вдалося об’єднатися. Цей день ввійшов в історію як День соборності України.
Робота з хронологічною таблицею
Дата |
Подія |
Пам'ятки |
1917-1921 |
Українська революція |
|
1918 |
Проголошення незалежності УНР |
ІV універсал Центральної Ради |
29 січня 2018 р. |
Бій під Крутами |
Аскольдова могила |
1918-1919 |
Бої Української Галицької Армії |
|
22 січня 1919 р. |
Акт злуки УНР та ЗУНР. День Соборності України |
|
VІ. Підсумки та висновки уроку
VІІ. Домашнє завдання
1. Підготувати факти з життя М.Грушевського
2. підготувати спогади про голодомор
3. підготувати буклет про Меморіал пам'яті жертв Голодомору
4. параграф, завд 1
Розв’яжи історичну задачу Будівництво ханського палацу в Бахчисараї розпочалося в 1532 р. Скільки років цій пам’ятці історії кримськотатарського народу?
|
Розташуй на лінії часу наступні події:
Скільки років минуло від хрещення Русі до коронації Данила Галицького? |
|||
Розташуй на ліній часу (історичних епох) пам’ятки
Перелік пам'яток:
|
Гра «Так чи ні»
Оберіть речення, у який йдеться про Б. Хмельницького
1. Був сином князя Володимира ;
2. Був обраний козацьким гетьманом