Конспект уроку з теми "Пам'ятки Української революції 1917-1921 рр." (Вступ до історії, 5 кл.)

Про матеріал
Розробка до підручника історії І.Щупака, але в цілому, із поправкою підходить і до підручників інших авторів. Використано компетентнісний підхід, враховані програмові вимоги та методичні рекомендації для вивчення історії в 5 класі. Використано методики розвитку логічного мислення, залучається досвід учнів. Фізхвилинка створена на основі реальних подій у Києві 1917 р.
Перегляд файлу

Українська революція і боротьба за збереження державності (197-1921 рр.)

Знаю:    1917–1921 рр. – Українська революція. Формування національної державності;

Розумію:    пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу;  поняття «пам’ятка історії», «пам’ятник», «права людини і громадянина»

Умію:     розпізнати історичні пам’ятки і пам’ятники;   описати пам’ятку історії; показати на карті місцевість, де розташовані вказані вчителем пам’ятки історії України; визначити епоху, в яку вони виникли;  відшукати (у бібліотеці, за допомогою електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план) інформацію про пам’ятки і пам’ятники, що встановлені в Україні, у рідному краї; розповісти про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники; наводити приклади порушення прав людини у минулому; розпізнати символічний зміст пам’ятників.

Орієнтовний перелік пам’яток і пам’ятників України для навчальної роботи:

пам’ятник Михайлові Грушевському (м. Київ), пам’ятник Героям Крут (Чернігівська обл.), Меморіал воїнам УГА (Личаківський цвинтар у Львові).

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Привітання

 “Хай-файв” (вітання, коли одна людина плескає піднятою долонею в долоню іншої людини)

Учні вітаються, плескаючи долонею

ІІІ. Перевірка д/з    /   Актуалізація опорних знань

  1. Робота з картками біля дошки

Розв’яжи історичну задачу  

Будівництво ханського палацу в Бахчисараї розпочалося в 1532 р. Скільки років цій пам’ятці історії кримськотатарського народу?

 

 

Розташуй на лінії часу наступні події:

  •   988 р. – хрещення Русі;
  •   1648 р. – Утворення Української козацької держави;
  •   1253 р. – коронація Данила Галицького;

Скільки років минуло від хрещення Русі до коронації Данила Галицького?

Розташуй на ліній часу (історичних епох) пам’ятки

 

Князівська доба

Козацька доба

 

 

 Перелік пам'яток:

  •     Портрет Б.Хмельницького на гравюрі
  •     Софіївський собор
  •     Ханський палац у Бахчисараї
  •     Руська правда
  •     Іллінська церква у Субботові

 

  1. Експерес опитування

Історична пам'ять – це … знання та уявлення суспільства про спільне історичне минуле

Історичні пам’ятки  - це …місця, події та речі, що зберігають історичну пам'ять

Пам'ятники –це … споруди для вшанування минулих історичних подій та видатних осіб, пов’язаних з ними. 

  1. Перевірка д/з за підручником

Скласти логічні ланцюжки з відновлених слів:

  1. Вол, Соф, Хр, Яр, Рус, Кор, Дан, 1253
  •     Володимир Великий – Хрещення Русі;
  •     Ярослав Мудрий – Софія Київсська
  •     Данило – Король -1253 р.
  1. Хм, Ко, Мик, 1888, Чи, 1648, зах, пам
  •     Микешин - 1888 – пам’ятник – Хмельницький
  •     Чигирин – козацька держава – Хмельницький – 1648
  •     Козаки – захищали
  1. Скласти сенкан про Б.Хмельницького
  1. Хто
  2. Який
  3. Зробив
  4. Речення
  5. Висновок/ асоціація

АБО Гра «Так чи ні»

Оберіть речення, у який йдеться про Б. Хмельницького (оплесками – так, тупотом - ні)

  1. Був сином князя Володимира ;
  2. Був обраний козацьким гетьманом
  3. Спорудив Софіївський собор
  4. Очолив національно-визвольну війну українського народу у 1648 р.
  5. Створив козацьку державу Військо Запорозьке
  6. Мав  союзником кримського правителя – хана
  7.  Воював в Австрії
  8.  Мав вищу владу у козацькій державі

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Розгадати ребус (революція)

Мозковий штурм

Хто знає, що таке революція? Що означає це слово?

Учитель

Так, революція означає зміни. Саме змін вимагав українських народ на початку ХХ століття. Сьогодні ми дізнаємось з вами що викликало революцію, основні її події та результати.

 

V. Вивчення нового матеріалу +  паралельно Закріплення нового матеріалу

1. Як розпочалася революція (Причини)

1. Коментоване читання (абз.1, 2)

Бесіда:

  1. Під владою яких держав перебували укр..землі?
  2. Як жилось українцям під владою іноземних держав?
  3. Яка подія початку ХХ ст.. стала великою трагедією для українців?
  4. Які лиха принесла українцям  війна двох імперій між собою ?
  5. Як українці вирішили позбавитись влади імператорів?

 

Робота з поняттям (за підручником)

Революція – швидкі та рішучі зміни і житті суспільства.

 

Робота з хронологічною таблицею

Дата

Подія

Пам'ятки

1917-1921

Українська революція

 

 

Коментоване читання . с 107

 

Бесіда

Які ви знаєте права людини?

Чи потрібно боротися за свої права? Чому?

 

Робота з поняттям

Демократичні права – права народу впливати на управління країною. 

 

2. Здобуття незалежності

Учитель

Оскільки Україна була розділена між 2 імперями, то на кожній її частині українці проголосили утворення власної держави. Одна з нах отримала назву Українська народна республіка, а інша – Західноукраїнська народна республіка

Робота з іл.. матеріалом «Маніфестація на Софіївському майдані»

Учитель

Давайте розглянемо пам'ятку тих часів – фотографію із величезного зібрання українців з різних куточків України. Давайте зараз уявимо себе свідками тих подій

 

Фізхвилинка

Українські патріоти написали в газетах запрошення усім бажаючим приєднатися до маніфестації. Після панахиди біля величного Володимирського собору, учасники пройшли урочистою ходою.

На Софіївському майдані люди зупинились. Тут зібрались представники різних регіонів України – із Заходу  та Сходу, Півдня та Півночі. Навколо майоріли синьо-жовті прапори.

Очільник Центральної Ради Михайло Грушевський підняв руку і натовп стих . Михайло Грушевський закликав усіх боротися за незалежність України і присутні впали навколішки, і присягнули боротися до кінця.

 

Потягнутися догори

Маршируємо на місці

Зупинитись, нахили з руками – вправо-вліво, нахилитись – потягнутись. «помахати прапором ». Учні заспокоїлися і сіли за парти.

 

Бесіда

Ви щодня можете бачити зображення М.Грушевського. Де ви можете його зустріти? (на купюрах)

Чому М.Грушевський удостоївся такої пошани?

 

Учитель

Одним з найбільших досягнень Української Центральної Ради стало проголошення незалежності УНР. Давайте знайдемо цю події і її дату в підручнику та запишемо до хронологічної таблиці.

Дата

Подія

Пам'ятки

1917-1921

Українська революція

 

1918

Проголошення незалежності УНР

ІV універсал Центральної Ради

Завдання :

Визначте за ілл. с.108, яка історична пам'ятка увіковічнює проголошення незалежності.

 

Учитель

На знак вшанування видатної особистості М. Грушевського  та його заслуг перед Україною, в Києві було встановлено пам’ятник.  Бронзову скульптуру з ретельно відтвореними портретними рисами встановлено біля будинку, де в роки революції працювала Центральна Рада, та поряд з Київським університетом ,де Грушевський працював як професор історії.

Запитання до іл.. Пам'ятник Михайлові Грушевському

Про що свідчить поза М.Грушевського? Чим він зайнятий?  (роздуми)

 

Робота з картою

Покажіть на карті місто, де встановлено пам’ятник М.Грушевському

 

3. Бійці за незалежність

Учитель

Хоча українці проголосили себе незалежними, проте нова влада в нових державах, що утворились замість імперій, не хотіли визнавати цього і силою прагнули знову підкорити українців.

Однією з героїчних сторінок нашої історії є бій під Крутами.

 

Завдання

Переглянути відео та визначити, у чому полягав героїзм бійців під Крутами?

 

Перегляд відеоролику  «Бій під Крутами» (Радіо Свобода)   https://www.youtube.com/watch?v=kd8FvqaKbjY  1:43

АБО  «Бій під Крутами – як це було» https://www.youtube.com/watch?v=0Tn83yvZDBk 1:23

ТА «100-річчя бою під Крутами. Вшанування Героїв битви з більшовиками» https://www.youtube.com/watch?v=JxlJoe0JUIQ

 

Бесіда:

-          Чому вчинок гімназистів та курсантів був геройським?

-          Як ви думаєте, чому меморіальний комплекс створено у вигляді хреста? (у християн – хрест- символ жертовності)

-          Чому центральною спорудою є колона  з тризубом на горі? (продемонструвати, що курсанти боролися за найвище – незалежність української держави)

-          Чому колона червоного , а не іншого кольору? (червоний - символ крові, що пролили укр.. бійці. )

Учитель

Давайте запишемо цю подію до хронологічної таблиці

Робота з хронологічною таблицею

Дата

Подія

Пам'ятки

1917-1921

Українська революція

 

1918

Проголошення незалежності УНР

ІV універсал Центральної Ради

29 січня 2018 р.

Бій під Крутами

Аскольдова могила

1918-1919

Бої Української Галицької Армії

 

 

Учитель

За незалежність ЗУНР в цей період боролася УГА (Українська Галицька Армія), багато вояків якої полягло в боях з польськими військами. Пам'ять про сміливих борців вшановують сьогодні у Меморіальному комплексі пам'яті полеглих воїнів УГА у Львові.

 

Робота з картою

Покажіть на карті місто ,де розташовано  Меморіальний комплекс пам'яті полеглих воїнів УГА

 

Учитель

Лише у 1919 р. двом окремим українським державам вдалося об’єднатися. Цей день ввійшов в історію як День соборності України.

 

Робота з хронологічною таблицею

Дата

Подія

Пам'ятки

1917-1921

Українська революція

 

1918

Проголошення незалежності УНР

ІV універсал Центральної Ради

29 січня 2018 р.

Бій під Крутами

Аскольдова могила

1918-1919

Бої Української Галицької Армії

 

22 січня 1919 р.

Акт злуки УНР та ЗУНР. День Соборності України

 

 

VІ. Підсумки та висновки уроку

 

VІІ. Домашнє завдання

1. Підготувати факти з життя М.Грушевського

2. підготувати спогади про голодомор

3. підготувати буклет про Меморіал пам'яті жертв Голодомору

4. параграф, завд 1

 


 


 

 

Пов’язане зображення

 

 


Розв’яжи історичну задачу  

Будівництво ханського палацу в Бахчисараї розпочалося в 1532 р. Скільки років цій пам’ятці історії кримськотатарського народу?

 

 

Розташуй на лінії часу наступні події:

  • 988 р. – хрещення Русі;
  • 1648 р. – Утворення Української козацької держави;
  • 1253 р. – коронація Данила Галицького;

Скільки років минуло від хрещення Русі до коронації Данила Галицького?

 

Розташуй на ліній часу (історичних епох) пам’ятки

 

Князівська доба

Козацька доба

 

 

 Перелік пам'яток:

  •    Портрет Б.Хмельницького на гравюрі
  •    Софіївський собор
  •    Ханський палац у Бахчисараї
  •    Руська правда
  •    Іллінська церква у Субботові

 

 

 

Гра «Так чи ні»

Оберіть речення, у який йдеться про Б. Хмельницького

1. Був сином князя Володимира ;

2. Був обраний козацьким гетьманом

  1. Спорудив Софіївський собор
  2. Очолив національно-визвольну війну українського народу у 1648 р.
  3. Створив козацьку державу Військо Запорозьке
  4. Мав  союзником кримського правителя – хана
  5.  Воював в Австрії
  6.  Мав вищу владу у козацькій державі

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Босько Аня
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гусак Віта Олексіївна
    Дякую за розробку! Тема повністю висвітлена, структурована, поєднуються різні форми роботи.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 січня 2019
Переглядів
7839
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку