Тема: Праця і господарство: колись і сьогодні. Традиційні заняття українців. Від натурального до ринкового господарства. Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки.
Місто та село. Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер.
Розумію:
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Емоційне настроювання
Вправа «Конкурс хвальків». Робота в парах з сусідом
Завжди приємно чимось похвалитися. Але сьогодні ми будемо хвалити свого сусіда.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель. Бесіда
На минулих уроках ми з вами знайомилися з істориками та їх дослідженнями.
Учні: Метою історичного дослідження є встановлення фактів, подій, їх причин та наслідків.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Учитель
Пропоную вам зараз теж прийняти участь у невеликому дослідженні.
Робота з ілюстративним матеріалом (сучасний солдат і лицар). Історична задача.
АБО
Літературно-історична задача
Американський письменник-фантаст А.Азімов теж намагався досліджувати історію і він написав твір, в якому розповідається про імператора з планети, яка втратила усі свої рослини, окрім імператорського саду. Тому садівниками брали людей з інших планет, які звикли і любили доглядати рослини. Одного разу імператор вирішив призначити дуже старанного садівника головним. Це була робота в кабінеті – планувати полив газонів, підрізання кущів, купівлю нових рослин. Садівник так хотів доглядати за улюбленими рослинами сам, що вбив імператора, щоб його рішення не набуло сили.
Завдання
Учитель
У ХХ столітті історики, як і ви зараз, припустили, що на історію впливають не лише видатні історичні особи – воєначальники, царі, науковці, а й прості люди. Ученим стало зрозуміло, що на вчинки людей впливають не лише ідеї, а й їх оточення.
Сьогодні на уроці та на наступних заняттях ми з вами розглянемо, що і як впливає на життя та діяльність людей.
V. Вивчення нового матеріалу
1.Форми господарства людини
Мозковий штурм . Складання схеми на дошці
Учитель
Давайте разом визначимо, що впливає на вчинки людей
Причини/ фактори, що впливають на вчинки людей
Умови життя (побут, житло, їжа, хвороби ) |
Умови праці |
Освіта |
Вірування, ідеї |
Дозвілля |
Технології |
Людина, як і будь-яка біологічна особа, організм, має біологічні потреби, тому найперше турбується про поживу.
Робота зі схемою + робота з підручником
Форми господарства людини |
|||||||
Привласнювальне |
Відворювальне |
||||||
Збиральництво |
Полювання |
Рибальство |
Землеробство |
Скотарство |
Ремесло |
||
Натуральне |
Товарне |
||||||
Робота з ілюстрацією с. 161.
Робота з термінами
Привласнювальне господарство - форма господарства, за якої все необхідне для життя людина бере з природи.
Відтворююче господарство – форма господарства, за якого людина необхідне для життя створює сама.
Робота з підручником с. 160 , 162
Назвіть види відтворюючої форми господарства (землеробство, скотарство, ремесло)
Робота з іл..с 162
Назвіть види ремесел.
Робота з діаграмою
|
Первісна доба |
Античність |
Новий час |
Новітній час |
Привласнювальне господарство |
|
|||
Відтворююче господарство |
|
Запитання
2. Традиційні заняття українців.
Фізхвилинка
"Його змололи, і змісили вкpай,
І випікали вдосвіта у хаті -
Зеpно тужаве, з піснею на святі
Стpункий, достиглий уpожай
На стіл поклали, як пахучий май" ("Уpожай" А.Малишко).
Учитель
По собі народ українських земель залишив дуже багато прислів’їв і приказок про хліб – «Хліб – усьому голова», «Хліб та каша – їжа наша», «І рибка без хліба бридка». Майже кожен укр. поет залишив вірш про хліб.
Бесіда
Учитель
Коли ще не було прізвищ, щоб відрізняти людей з однаковими іменами, люди почали давати їм прізвиська, часто – за видом діяльності. Прізвиська передавалися від батька до сину і так ставали прізвищами.
Бесіда + робота з ілюстративним матеріалом с. 162
3. Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки. Від натурального до ринкового господарства.
Робота з ілюстративним матеріалом (іл.1-5. с.161)
(іл..1-3 – землеробство, 4-5 – ремесло/ промисловість. Малюнки свідчать про зміну технологій, знарядь праці)
Робота з підручником с.163
Робота з ілюстративним матеріалом (іл.1-6. с.163)
Робота з термінами (с.161)
Натуральне господарство — господарство, де продукти виробляють для задоволення власних потреб, а не для продажу.
Ринкове господарство — господарство, у якому головною метою діяльності є отримання прибутку шляхом продажу виробленої продукції.
АБО Учитель
Тривалий час основною метою людини було виживання: полювання не завжди було вдалим, земля не завжди приносила хороший урожай, худоба могла загинути від голоду взимку або хвороб. Тому все, що виготовила одна родина, вона сама і споживала. Це називається натуральним господарством.
Проте з появою нових винаходів (ви їх називали – плуг, трактор; добрива, ліки для тварин, технологія зберігання кормів для худоби; технологія видобутку заліза, доменні печі) – люди стали виробляти більше, ніж могли спожити, тому надлишки почали продавати. Так виникло товарне господарство, коли окремі люди почали займатися лише виробництвом речей для продажу.
Робота з ілюстративним матеріалом с. 167
До якого типу господарства відносились традиційні заняття українців?
Учитель
Винаходи та досягнення в науці та техніці не лише впливали на розвиток господарства людини, але поступово впливали і на життя суспільства, стародавні традиції.
Робота в парах з ілюстративним матеріалом с. 168-169.
Які зміни в житті людей настали і у зв’язку з якими винаходами?
V. Закріплення вивченого матеріалу
Вправа На уроці я дізнався про…
VІ. Висновки
Сьогодні на уроці ми дізналися, що на хід історії впливає оточення людини. Одним з важливих факторів впливу є господарська діяльність людини та її винаходи.
VІІ. Домашнє завдання
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
на основі інформації від батьків (бабусь і дідусів, інших родичів), а також доступних писемних і речових джерел: підготувати повідомлення (міні-проект) про одяг людини в минулому; підготувати повідомлення (міні-проект) про харчування людей у минулому; скласти розповідь про родинні традиції та свята.
|
Первісна доба |
Античність |
Новий час |
Новітній час |
Привласнювальне господарство
|
|
|||
Відтворююче господарство |
|