Конспект уроку з теми "Праця і господарство: колись і сьогодні." (Вступ до історії, 5 кл.)

Про матеріал
Конспект уроку створено за підручником І.Щупака. У конспекті намагалася розглянути наступні питання: Праця і господарство: колись і сьогодні. Традиційні заняття українців. Від натурального до ринкового господарства. Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки. Слабко зображено - "Місто та село. Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер.", оскільки в даному підручнику це питання висвітлюється через порівняння фото - минуле і сучасність (в конспекті порівнюємо ці іл.). використано компетентнісний підхід та сучасні методики.
Перегляд файлу

Тема:  Праця і господарство: колись і сьогодні. Традиційні заняття українців. Від натурального до ринкового господарства. Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки.

Місто та село. Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер.

Розумію:

  •        господарство (економіку) як виробництво необхідних для життя і розвитку суспільства речей і послуг, обмін ними, їх розподіл і використання;
  •        причини підвищення ролі міст у господарському й культурному житті суспільств;
  •        поняття «натуральне господарство», «ринкове господарство», «місто»
  •        Умію:
  •        розпізнати явні зміни, яких упродовж історії зазнало життя в місті й селі;
  •          висловити припущення про характер занять людей у майбутньому.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Емоційне настроювання

Вправа «Конкурс хвальків». Робота в парах з сусідом

Завжди приємно чимось похвалитися. Але сьогодні ми будемо хвалити свого сусіда.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. Бесіда

На минулих уроках ми з вами знайомилися з істориками та їх дослідженнями.

  •          Давайте пригадаємо, а яка мета історичного дослідження?

Учні: Метою історичного дослідження є встановлення фактів, подій, їх причин та наслідків.

  •          Хто впливає на хід історії? (історичні особи, люди, що живуть в певну епоху)

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Учитель

Пропоную вам зараз теж прийняти участь у невеликому дослідженні.

Робота з ілюстративним матеріалом (сучасний солдат і лицар). Історична задача.

  •          Як ви думаєте, чи однаково воювали ці солдати? Чи однаково вони діяли б у бою? Під час пересування? Чи однаковою була б їхня їжа?
  •          У чому б полягала різниця? Що вплинуло на таку різницю?

АБО

Літературно-історична задача

Американський письменник-фантаст А.Азімов теж намагався досліджувати історію і він написав твір, в якому розповідається про імператора з планети, яка втратила усі свої рослини, окрім імператорського саду. Тому садівниками брали людей з інших планет, які звикли і любили доглядати рослини. Одного разу імператор вирішив призначити дуже старанного садівника головним. Це була робота в кабінеті – планувати полив газонів, підрізання кущів, купівлю нових рослин. Садівник так хотів доглядати за улюбленими рослинами сам, що вбив імператора, щоб його рішення не набуло сили. 

Завдання

  •          Що вплинуло на хід історії на планеті імператора? (вбивство імператора)
  •          Чому садівник убив імператора? (щоб знову доглядати рослини, працювати в саду)
  •          Що вплинуло на рішення цього садівника? (любов до рослин, яку він отримав на своїй планеті)

 

Учитель

У ХХ столітті історики, як і ви зараз, припустили, що на історію впливають не лише видатні історичні особи – воєначальники, царі, науковці, а й прості люди. Ученим стало зрозуміло, що на вчинки людей впливають не лише ідеї, а й їх оточення.

Сьогодні на уроці та на наступних заняттях ми з вами розглянемо, що і як впливає на життя та діяльність людей.

 

V. Вивчення нового матеріалу

1.Форми господарства людини

 

Мозковий штурм . Складання схеми на дошці

Учитель

Давайте разом визначимо, що впливає на вчинки людей

 

 

Причини/ фактори, що впливають на вчинки людей

Умови життя (побут, житло, їжа, хвороби )

Умови праці

Освіта

Вірування, ідеї

Дозвілля

Технології

 

Людина, як і будь-яка біологічна особа, організм, має біологічні потреби, тому найперше турбується про поживу.

 

Робота зі схемою + робота з підручником

 

Форми господарства людини

Привласнювальне

Відворювальне

Збиральництво

Полювання

Рибальство

Землеробство

Скотарство

Ремесло

Натуральне

Товарне

 

Робота з ілюстрацією с. 161.

  •          Який вид господарства з’явився у людини першим?
  •          Що люди брали з природи?
  •          Як називаються ці заняття?  Чи існують вони досі?

 

Робота з термінами

Привласнювальне господарство - форма господарства, за якої все необхідне для життя людина бере з природи.

Відтворююче господарство – форма господарства, за якого людина необхідне для життя створює сама.

 

Робота з підручником  с. 160 , 162

 Назвіть види відтворюючої форми господарства (землеробство, скотарство, ремесло)

 

Робота з іл..с 162

Назвіть види ремесел.

 

Робота з діаграмою

 

Первісна доба

Античність

Новий час

Новітній час

Привласнювальне господарство

Відтворююче господарство

Запитання

  •          Яка форма господарства переважала у первісних людей? (іл.. с 161)
  •          Яка форма господарства переважає останні тисячоліття? (іл.1-5. с.161)
  •          Чи можна сказати, що привласнювальні види господарства остаточно зникли? Чи відіграють вони головну/ допоміжну роль?
  •          Як ви думаєте, які види господарства будуть панувати у майбутньому?

 

2. Традиційні заняття українців.

Фізхвилинка

"Його змололи, і змісили вкpай, 
    І випікали вдосвіта у хаті -
    Зеpно тужаве, з піснею на святі 
    Стpункий, достиглий уpожай 
    На стіл поклали, як пахучий май"   ("Уpожай" А.Малишко).

 

Учитель

По собі народ українських земель залишив дуже багато прислів’їв і приказок про хліб – «Хліб – усьому голова», «Хліб та каша – їжа наша», «І рибка без хліба бридка». Майже кожен укр. поет залишив вірш про хліб.

Бесіда

  •          Як ви думаєте, чому така увага саме хлібу?
  •          Про який панівний  вид діяльності українців це свідчить?

 

Учитель

Коли ще не було прізвищ, щоб відрізняти людей з однаковими іменами, люди почали давати їм прізвиська, часто – за видом діяльності. Прізвиська передавалися від батька до сину і так ставали прізвищами.

Бесіда + робота з ілюстративним матеріалом с. 162

  •          Як ви думаєте, на які традиційні види діяльності українців вказують такі прізвища як Рибак, Пасічник,  Винник, Мірошник, Бондар, Швець, Тесляр, Стельмах, Коваль, Римар, Гончар, Кушнір тощо?

 

3. Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки. Від натурального до ринкового господарства.

Робота з ілюстративним матеріалом (іл.1-5. с.161)

  •          Які види діяльності людини зображено на малюнках?
  •          Згрупуйте малюнки за видом діяльності. Чим відрізняється господарювання людини в різні часи? Що вплинуло на їх діяльність?

(іл..1-3 – землеробство, 4-5 – ремесло/ промисловість. Малюнки свідчать про зміну технологій, знарядь праці)

 

Робота з підручником с.163

  •          Чи потрібно бути винахідником?

Робота з ілюстративним матеріалом (іл.1-6. с.163)

  •          Які винаходи ви бачите на малюнках?
  •          Як винаходи впливають на життя людей?
  •          Як винаходи впливають на господарство людини?

 

Робота з термінами (с.161)

Натуральне господарство — господарство, де продукти виробляють для задоволення власних потреб, а не для продажу.

Ринкове господарство — господарство, у якому головною метою діяльності є отримання прибутку шляхом продажу виробленої продукції.

АБО  Учитель

Тривалий час основною метою людини було виживання: полювання не завжди було вдалим, земля не завжди приносила хороший урожай, худоба могла загинути від голоду взимку або хвороб. Тому все, що виготовила одна родина, вона сама і споживала. Це називається натуральним господарством.

 Проте з появою нових винаходів (ви їх називали – плуг, трактор; добрива, ліки для тварин, технологія зберігання кормів для худоби; технологія видобутку заліза, доменні печі) – люди стали виробляти більше, ніж могли спожити, тому надлишки почали продавати. Так виникло товарне  господарство, коли окремі люди почали займатися лише виробництвом речей для продажу.

 

Робота з ілюстративним матеріалом с. 167

До якого типу господарства відносились традиційні заняття українців?

 

Учитель

Винаходи та досягнення в науці та техніці не лише впливали на розвиток господарства людини, але поступово впливали і на життя суспільства, стародавні традиції.

 

Робота в парах з ілюстративним матеріалом с. 168-169.

Які зміни в житті людей настали і у зв’язку з якими винаходами?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

Вправа   На уроці я дізнався про…

 

VІ. Висновки

Сьогодні на уроці ми дізналися, що на хід історії впливає оточення людини. Одним з важливих факторів впливу є господарська діяльність людини та її винаходи.

 

VІІ. Домашнє завдання

Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:

на основі інформації від батьків (бабусь і дідусів, інших родичів), а також доступних писемних і речових джерел:  підготувати повідомлення (міні-проект) про одяг людини в минулому;  підготувати повідомлення (міні-проект) про харчування людей у минулому; скласти розповідь про родинні традиції та свята.


 

 

https://atn.ua/sites/default/files/soldier-rus-V.jpg

 

 

 

 

 

Первісна доба

Античність

Новий час

Новітній час

 

Привласнювальне господарство

 

 

 

Відтворююче господарство

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Руденко Людмила Петрівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
13 травня 2019
Переглядів
9554
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку