Конспект уроку з теми "Прикметник. Узагальння вивченного"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 4 класу на тему "Прикметник як частина мови. Узагальнення вивченого".
Перегляд файлу

Конспект відкритого уроку з української мови у 4 класі.

Тема: Узагальнення вивченого про прикметник.

Мета:поглибити й систематизувати знання учнів про прикметник, вміння відрізняти прикметники від інших частин мови, визначати рід, число, відмінок; збагачувати словниковий запас учнів,розвивати творче мислення, пам'ять ; виховувати любов до рідної землі, природи, мови.

Обладнання: картки, ноутбук, презентації  PowerPoint.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого.

ХІД УРОКУ

І Організація класу.

Продзвенів для нас дзвінок,

Починаємо урок.

    Попрацюємо старанно,

    Щоб почути у кінці,

    Що у нашім дружнім класі

    Діти просто молодці!

  • Діти, сьогодні у нас не простий урок. На ньому присутні гості, поверніться і привітайтеся з ними.

ІІ Актуаліазія набутих знань і умінь.

  1. Відгадування загадок про весну.

 

  1. Тане сніжок, зеленіє лужок,

          День прибуває – коли це буває? (Навесні)

  1.  Три брати ідуть по світу-

           Від зими на зустріч літу.

          Перший пройде – тане лід,

         Другий пройде – всюди цвіт,

        Третій пройде – укрива

       Землю шовкова трава!

       Нерозлучні ці брати.

      Не стрічався з ними ти?  ( Березень, квітень, травень)

  1. Зацвітаю навесні

         Білі квіти лісові.

        Їх не варто, друже рвати.

       Слід ці квітки охороняти. (підсніжники)

 

  1. Робота з текстом.

Перед вами на дошці записані два тексти. Прочитайте їх і подумайте , чим вони відрізняються один від одного?

Варіант 1.

    Після  зими прийшла  весна.

    Сонце кинуло  проміння на землю. Розтопило кригу та сніг. І вже навколо потекли струмочки. Напоєна  водами земля пробудилася від сну. Проліски піднімають голівки до неба. Прилетіли пташки. Всі мешканці вилазять зі своїх домівок, щоб привітатися із сонечком.

    Все співає, дзюрчить, радіє пробудженню природи.

 

Варіант 2.

   

     Після морозної зими прийшла довгоочікувана весна.

    Сонце кинуло тепле проміння на землю. Розтопило кригу та сніг. І вже навколо потекли дзвінкі струмочки. Напоєна талими водами земля пробудилася від зимового сну. Ніжні проліски піднімають блакитні голівки до неба. Прилетіли пташки. Лісові мешканці вилазять зі своїх домівок, щоб привітатися із ласкавим сонечком.

    Все співає, дзюрчить, радіє пробудженню природи.

 

Для того щоб ви краще уявили собі пробудження природи пропоную подивитесь відео.

ІІІ Повідомлення теми і мети уроку.

- Подумайте, про що ми будем говорити на уроці? (про весну, про прикметник)

- Яку мету уроку ми можемо поставити та на протязі роботи досягти  її? (ми повині  повторити  те, що називає прикметник, його роль у мовленні,  вміти відрізняти від інших частин мови та визначати рід, число, відмінок)

 

- Про що йдеться в цих текстах?

- Назвіть тему і головну думку текстів? ( тема: весна, головна думка: прийшла весна або довгоочікувана весна).

- Назвіть тип тексту? (розповідь)

- Який текст більш точніше описує початок весни? Чому?

А тепер ми пригадаємо те що ми з вами вчили на уроках і пограємо в гру.

Гра «Так/ні»

Дайте відповідь на запитання одним словом : так чи ні.
1. Прикметник називає ознаку предмету? (так)
2. Прикметник відповідає на питання хто?, кого? ,чому? (ні)
3. Прикметники змінюються тільки за родами?(ні, за родами, числами, відмінками)
4. Щоб визначити рід, число, відмінок в реченні потрібно шукати дієслово? (ні, іменник)

ІV  Робота над матеріалом, що узагальнюється. 

  1. Каліграфічна хвилинка.
  1. Передвами аркуші паперу, на яких ви будете сьогодні працювати, запишіть число, класна робота. Сьогодні у нас «Сімнадцяте березня» , Класна робота.
  2.  Розв'язати  анаграми:

нийнявес (весняний),   кинжінсдіп  (підсніжник), нцесо (сонце),   вурозтан (розтанув).

3.Робота з текстом.

  1. Перед вами текст. Знайдіть прикметники з відповідними іменниками, визначте рід, число, відмінок.

     Після морозної зими ( ж.р., одн., Р. в.)  прийшла довгоочікувана весна    (ж. р., одн., Н. в.).

    Сонце кинуло тепле проміння ( с. р., одн., З. в.) на землю. Розтопило кригу та сніг. І вже навколо потекли дзвінкі струмочки (мн., Н. в.). Напоєна талими водами ( мн., Ор. в.)  земля пробудилася від зимового сну ( ч. р., одн., М. в.) . Ніжні проліски ( мн., Н. в.) піднімають блакитні голівки( мн., З. в.) до неба.. Прилетіли пташки. Лісові мешканці ( мн.. Н. в.) вилазять зі своїх домівок, щоб привітатися із ласкавим сонечком ( с. р., одн., Ор. в.).

    Все співає, дзюрчить, радіє пробудженню природи.

 4.  Словникова робота: запишіть нові слова: 

проміння -лучи,                      крига - лед,

струмочки - ручейки,           пробудилася – проснулася ,

 проліски -  пролески,            блакитні - голубые,

мешканці  - жители.

 

Фізкультхвилинка.

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть.

Так повторим кілька раз.

За роботу – все гаразд.

 

V Удосконалення вмінь і навичок з теми.

Творчі  вправи.

  1. З'єднайте іменники з відповідними іприкметниками

 

        Пісня                                мелодійна

       Книжка                            материнська

       Дзвінок                             рідна

      Бджілка                           чарівна

      Казка                                дзвінкоголосий

      Соловейко                        співучий

      Мова                                 працьовита

     Хата                                 цікава

 

  1. Від поданих  іменників утворіть прикметники і запишіть їх:

весна (весняний), школа (шкільний), дерево ( дерев'яний), радість

( радісний), сонце ( сонячний).

 

  1. Поясніть, що означає пряме та переносне значення слова. Наведіть приклади вживання слів в прямому та переносному значеннях.

Розподіліть на два стовпчики словосполучення вжиті  у прямому значені та словосполучення вжиті  у переносному значенні

 

Гострий олівець, гостре слово;  золота ложка, золоті руки; сумне небо, сумна  мати; вишневе плаття – вишневе варення; колючий вітер,   колюча троянда ; ніжна берізка,  ніжна мама; м'який хліб, м'який характер.

  1. Я зараз прочитаю вірш, а ви визначте число і рід всіх прикметників. Думаю, що вам це зробити буде неважко, бо вірш складається з одного речення. 


Ніжна, мила, світанкова, ясна, чиста, колискова, мелодійна, дзвінкотюча, дивна, радісна, співуча, лагідна, жива, казкова, красна, чарівна, шовкова, найдорожча, добра, власна, мудра, сонячна, прекрасна, солов’їна, барвінкова, калинова, українська, рідна мова. 
 

- А чи знаєте скільки прикметників вжито в цьому реченні? (28!)
- Як же нам за 1хв визначити число і рід всіх прикметників? 

(Всі прикметники залежать від іменника – мова, відповідають на питання яка?, мають закінчення –а, ж.р.) 

V І Підсумки уроку

-  Що на сьогоднішньому уроці вам найбільш запам’яталось та було найбільш цікавим ?

- Що викликало у вас труднощі ?

- Чи хотілося б вам щось змінити в ході уроку?

- Отже, наш урок був яким? Добирайте прикметники, продовжуйте мою думку.

- Отже, ми ще раз з вами переконалися в тому, що прикметники відіграють важливу роль в нашому мовленні. 

- Оцініть за допомогою кольорових олівців вашу роботу на уроці.

Червоний – було складно, жовтий – не все зрозуміло, зелений – все зрозуміло.

- Дійсно, добре того навчати, хто хоче все знати! 

Домашнє завдання:

На «5» - скласти міні-твір за одним з малюнків на вибір (6-7 речень);

 

http://dreempics.com/img/picture/Apr/16/736f8b592f18054644bcfbcceff21194/5.jpg         https://www.proza.ru/pics/2012/03/07/1919.jpg

 

на «4» - списати текст, дібрати заголовок, виписати прикметники з іменниками, визначити рід, число, відмінок:

 

Настали весняні дні. Гарно навкруги. Стиха шумлять верби.

Раптом синє небо закрили великі  грозові хмари.  Блиснула блискавка і загримів грім. Пішов перший весняний дощ. Він обмив  молоді, зелені листочки на деревах, напоїв молоду травичку. Усі раді дощеві.

 

     на «3» - переписати прислів’я , підкреслити прикметники:

На чорній землі білий хліб родить.

З малої іскри великий вогонь буває.

Від щирого слова світ радіє.

Краще добра стежка, ніж поганий шлях.

 

Слово вчителя!

На уроці про прикметник ми говорили,

Рід, число, ознаки уточнили.

Ми й про роль і значення сказали

Багато цікавого про весну ми пізнали.
 

Завдання нові нас покличуть в майбутнє,

Найскладніше ж завдання – життя.

Тож старайтеся, діти, все вправно вивчати!

Пам’ятайте: скарб учня – знання! 

 

  • Ви сьогодні  молодці! За урок всі хто працював отримують «5». Поаплодуємо собі за хоро­шу роботу.

 

                     _______________________________________________

_____________________________________________

  1. Каліграфічна хвилинка.

Розв'язати  анаграми:

нийнявес ,   кинжінсдіп  , нцесо ,   вурозтан.

_________________________________________________________

_________________________________________________________

  1. Перед вами текст. Знайдіть прикметники з відповідними іменниками, визначіть рід, число, відмінок.   

     Після морозної зими прийшла довгоочікувана весна.

    Сонце кинуло тепле проміння на землю. Розтопило кригу та сніг. І вже навколо потекли дзвінкі струмочки. Напоєна талими водами земля пробудилася від зимового сну. Ніжні проліски піднімають блакитні голівки до неба. Прилетіли пташки. Лісові мешканці вилазять зі своїх домівок, щоб привітатися із ласкавим сонечком.

    Все співає, дзюрчить, радіє пробудженню природи.

  1.  Словникова робота.

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Творчі  вправи.

-З'єднайте іменники з відповідними прикметниками

 Пісня                                мелодійна

Книжка                          материнська

Дзвінок                             рідна

Бджілка                           чарівна

Казка                                дзвінкоголосий      

      Соловейко                        співучий

     Мова                                 працьовита

Хата                                 цікава

 

  1. Від поданих  іменників утворіть прикметники і запишіть їх:

весна - _________________

школа - _________________

дерево - ________________

радість - _______________

сонце - ________________

 

  1. Поясніть, що означає пряме та переносне значення слова. Наведіть приклади вживання слів в прямому та переносному значеннях.

Розподіліть на два стовпчики словосполучення вжиті  у прямому значені та словосполучення вжиті  у переносному значенні( на екрані).

Гострий олівець, гостре слово;  золота ложка, золоті руки; сумне небо, сумна  мати; вишневе плаття , вишневе варення; колючий вітер,   колюча троянда ; ніжна берізка,  ніжна мама; м'який хліб, м'який характер.

З двома словосполученями складіть речення.

Пряме значення                                    Переносне значення

         _____________________                         _______________________

         _____________________                         _______________________

         _____________________                         _______________________

         _____________________                         _______________________

         _____________________                         _______________________

         _____________________                         _______________________

         _____________________                         _______________________

         _____________________                         _______________________

         _____________________                         _______________________

 

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Домашнє завдання:

На «5» - скласти міні-твір за одним з малюнків на вибір (6-7 речень);

 

http://dreempics.com/img/picture/Apr/16/736f8b592f18054644bcfbcceff21194/5.jpg         https://www.proza.ru/pics/2012/03/07/1919.jpg

 

на «4» - списати текст, дібрати заголовок, виписати прикметники з іменниками, визначити рід, число, відмінок:

 

Настали весняні дні. Гарно навкруги. Стиха шумлять верби.

Раптом синє небо закрили великі  грозові хмари.  Блиснула блискавка і загримів грім. Пішов перший весняний дощ. Він обмив  молоді, зелені листочки на деревах, напоїв молоду травичку. Усі раді дощеві.

 

     на «3» - переписати прислів’я , підкреслити прикметники:

На чорній землі білий хліб родить.

З малої іскри великий вогонь буває.

Від щирого слова світ радіє.

Краще добра стежка, ніж поганий шлях.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Криган С. Г.)
Додано
16 січня
Переглядів
116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку