Тема. Вимова і правопис прикметників у називному відмінку множини.
Мета. з'ясувати закінчення прикметників у називному відмінку множині , вчити вживати прикметники для всебічної характеристики предметів, складати загадки, вдосконалювати навички розбору слів за будовою та розбору речення, розвивати мислення, усне мовлення, виховувати любов до своєї країни.
Обладнання:карта України, малюнки рослин-символів, індивідуальні картки, таблиці.
Хід уроку
I. Організація класу
Постараймось працювати плідно протягом всього уроку,
Щоб всі знали на відмінно мову рідного народу.
II. Перевірка домашнього завдання
1.Доповідь консультантів про виконане завдання
2.Тестові завдання( комп’ютерна презентація)
1. Яка частина мови називається прикметником?
а)частина мови, яка вказує на дію предмета і відповідає на питання який? Яка? Яке? Які?
б) частина мови, яка вказує на ознаку предмета і відповідає на питання який? Яка? Яке? Які?
в)частина мови, яка вказує на предмет і відповідає на питання хто? Що?
2. Які граматичні ознаки має прикметник?
а)рід, число, відмінок
б)число, відмінок
в) відмінок
3. Як змінюється прикметник?
а) за родами, числами та відмінками
б) за числами та родами
в) за числами та відмінками, має певний рід.
4. Як визначити число , рід та відмінок прикметників
а) за іменниками, від якого прикметник залежить
б) за питаннями
( Учні перевіряють правильність відповідей шляхом взаємоперевірки)
III. Актуалізація опорних знань
1. Індивідуальні картки
а) У поданому тексті визначити прикметники, визначити відмінок
б) Визначити число, рід та відмінок у поданих словосполученнях
2.Відгадування кросворда
|
У |
К |
Р |
А |
Ї |
Н |
С |
Ь |
К |
А |
|||||
Д |
О |
Н |
Е |
Ц |
Ь |
К |
|
||||||||
|
|
Г |
Е |
Р |
Б |
|
|||||||||
|
К |
А |
Л |
И |
Н |
А |
|||||||||
К |
И |
Ї |
В |
|
|||||||||||
Г |
І |
М |
Н |
|
|||||||||||
|
П |
Р |
А |
П |
О |
Р |
|||||||||
- Яке слово можна прочитати по вертикалі? Назвати звуки та букви у цьому слові? Який синонім можна дібрати до слова Україна? Як пишуться ці два слова? Чому?
(Перевірка індивідуальних карток)
3. Каліграфічна хвилинка
Ук, Ба, ків, на , їн
4. Робота із словниковими словами
Україна, Батьківщина
- Які прикметники можна дібрати до цих слів?
5. Синтаксичний розбір речення
- Скласти з одним із слів речення, зробити його розбір.
IV. Повідомлення теми та мети уроку
- Сьогодні на уроці ми з'ясуємо, які закінення мають прикметників у називному відмінку множини .
V. Робота над новим матеріалом
1.Вибірокве списування з граматичним завданням.
Робота в парах( одна пара працює біля дошки, а інші у зошитах)
- Прочитайте поданий вірш, випишіть прикметники, які вжиті у називному відмінку однини.
Що таке Батьківщина?
За віконцем калина,
Тиха казка бабусі,
Ніжна пісня матусі,
Дужі руки у тата,
Під тополями хата,
Під вербою криниця,
В чистім полі пшениця,
Серед лугу лелека,
І діброва далека,
І веселка над лісом,
І стрімкий обелісок.
Ким в житті ти не станеш –
Шахтарем, хліборобом,
Мореплвцем хоробрим,
Будівничим, солдатом,-
Слід завжди пам`ятати:
Коли любиш ти все це
І приймаєш у серце,
І готовий щомиті
Від біди боронити
Кожну в лузі билину,
Кожну в гаї пташину,
Значить це –
Батьківщина має доброго сина
2. Робота з правилом.
3. Вживання прикметників у називному відмінку множини
( Один учень читає прикметники в однині , інші учні називають прикметники)
4.Відмінювання прикметників у множині. Гра “відмінковий ланцюжок”.
Учитель називає прикметник у називному відмінку і викликає учня, який повинен сказати прикметник у родовому відмінку. Другий викликає учня називає прикметник у давальному відмінку і т.д.
Загадкові, чудові
5. Доповниеня речення
Тече вода з-під явора,
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона …( калина)
(Калина – символ неперервності роду українців, символ любові, гармонії.)
6. Розбір слів за будовою
Червона, калина.
Фізхвилинка
7. Бесіда. Словникова робота.
- Які квіти вам подобаються?
- Ви перелічили дуже багато квітів . Комусь з вас подобаються розкішні троянди, комусь звичайні різнокольорові анютини глазки, а комусь граціозні гладіолуси. А зараз ми з вами прочитаємо про інші квіти, які є символами української землі.
8. Коментоване письмо .Вибіркове списування з граматичним завданням
Кожен народ має народні символи. Народні символи - це те, що найбільше любить і шанує даний народ. Народні символи України є рослинні і тваринні. До рослинних символів відносяться мак, чорнобривці, волошки, рута-м´ята ,барвінок та інші. Барвінок – вічнозелена трав'яниста рослина, листя якої зберігає зелений колір навіть під снігом. В українському фольклорі це символ молодості, кохання та шлюбу. Волошки в засушеному вигляді мають сильний стійкий запах. В народній поезії волошки є символом святості, чистоти, приязності. Вони згадуються і в купальських піснях. Широко розповсюдженим було вірування в чудодійні властивості маку. Мак як оберегу від лиходійства відьом, упирів та інших істот. У фольклорі м’ята нерідко згадується поруч із рутою, утворюючи немовби одну рослину — руту-м'яту. М’ята відігравала важливу роль у весільній обрядовості. За традицією, вінок для молодої та вінки для дружок плели з м’яти, барвінку і рути. Рута — багатолітня рослина, квітки якої мають сильний і своєрідний запах, її цілющі властивості добре відомі в народній медицині.
- Для чого служать прикметники у мові?( Забарвлюють мову, роблять її красивішою, мелодійнішою)
9. Вживання прикметників для всебічної характеристики предметів
( фрагмент мультимедіа уроку)
10. Робота в груах
Добір прикметників для характеристики іменників( усно)
Маки
Калина-
Барвінок
11. Складання загадок ( фрагмент мультимедіа уроку)
VІ. Узагальнення й систематизація знань
Творче завдання . Складання загадок про народні символи( за поданими римами).
- Які прикметники вжито у загадках?
VIІ. Домашнє завдання
1 група. Описати один із символів української землі, використовуючи прикмеиттники
2. група . Скласти сенкан про однин із символів української землі
VІIІ. Підсумок уроку
Рефлексія
- Які ще символи української землі ви знаєте?( учні виходять до дошки та , промовляючи слова, які влучні до характеристики цього символа, висловлюють свої побажання та прикріплюють символи на карту України)