УРОК З ІСТОРІЇ СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ 6 КЛАС
Тема: Природа і населення Давньої Греції (слайд 1) (запис в зошиті)
Мета уроку: (слайд 2)
-
дати уявлення про природно-кліматичні умови Греції та їхній вплив на розвиток господарської діяльності населення Еллади;
-
формування навичок роботи з інтерактивною дошкою;
-
продовжити відпрацьовувати навички роботи з історичною картою;
-
продовжити формування навичок роботи з підручником;
-
формувати у учнів інтерес до історії держав світу
Тип уроку: урок засвоєння нових знань. (слайд 3)
Обладнання: підручник, атлас історії стародавнього світу для 6 класу,
комп’ютер, презентація, ілюстрації, інтерактивна дошка
Очікувані результати: Після цього уроку ви зможете: показувати на
карті Пелопоннес, Лаконіку, Аттику;
визначати вплив природних умов на життя
людей та їхні релігійні вірування на
Балканському півострові та островах
Егейського моря.(слайд 4)
Структура уроку (слайд 5)
-
Організаційний момент.
-
Актуалізація опорних знань.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Природа і географічне положення Балканського півострова й островів Егейського моря.
-
Населення Давньої Греції та довколишніх земель.
-
Узагальнення і систематизація знань.
-
Підсумки уроку.
-
Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ
-
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
-
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Запитання на повторення: (слайд 6)
-
Що таке цивілізація?
-
Де виникли перші цивілізації?
-
Які природні умови цьому сприяли?
-
Назвіть основні заняття людей у давнину.
Розглянувши запропоновані питання учні за допомогою вчителя дійдуть висновку: найдавніші цивілізації виникли в Єгипті та Месопотамії, потім в Індії та Китаї. Виникненню перших цивілізацій сприяли природні умови, що, з одного боку, позитивно впливали на розвиток рільництва та скотарства, а з іншого – були поштовхом до постійного вдосконалення організації суспільства, поліпшення знарядь праці, розвитку ремесел.
А сьогодні ми починаємо розглядати виникнення цивілізацій в Європі. Одна з перших європейських цивілізацій – Грецька.
-
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
-
Природа та географічне положення Балканського півострова й островів Егейського моря.
Проблемне питання: опрацювавши матеріал наприкінці уроку нам з вами потрібно буде дати відповідь на питання: Яким заняттям населення сприяли природні умови Давньої Греції?
(слайд 7)
Учитель: А тепер розглянемо карту (робота з атласами), на дошці (слайд 8).
Сьогодні ми приступаємо до вивчення найдавніших держав Європи. З’ясуємо, де вони виникли.
Відправляємося у плавання з дельти Нілу на північний захід. Наближаємося до острова продовгуватої форми. Яку він носить назву? (Кріт). Кріт вважається частиною Європи, на цьому острові виникла перша в Європі держава. Вона виникла майже в той час, коли в долині Інду були засновані найдавніші індійські міста. Але про Кріт ми поведемо мову на наступному уроці.
Пливемо далі (робота з картою) (слайд 9) у тому ж напрямку і досягаємо берегів Греції. Греція – європейська країна, яка розташована на Балканському півострові. (Вчитель учить дітей, як правильно показувати на карті півострів.) (слайд 10)
Греція розташована в південній частині Балканського півострова. Приблизно на п’ятсот років пізніше, ніж на Криті, в Греції виникло декілька невеликих держав.
За своїми природними умовами материкова Греція (слайд 11) поділяється на три частини ( робота учнів з підручником с. 132, та картою 7): (запис в зошиті)(Слайд 12)
-
на Північну Грецію(області – Фессалія, Епір, Македонія)
-
Середню Грецію (області –Беотія, Фокіда, Етолія, Локрида, Аттика)
-
та Південну Грецію (Пелопоннес) (області – Мессенія, Лаконіка, Аркадія, Ахайя)
-
Природа Греції дуже відрізняється від природи Єгипту. (перегляд фільму?) – Завдання: під час перегляду виділіть відмінності.
Розповідь:
-
Греція з усіх боків окрім північної оточена морем.(слайд 13,14,15,16) Велика затока між Малою Азією та Грецією називається Егейським морем, а затока між Грецією та Італією – Іонічним морем. В Егейському морі розкидано багато великих і малих островів, які відносяться до Греції і називаються острівною Грецією. Море в житті греків відігравало велику роль. З найдавніших часів греки стали морським народом.(слайд 17) Вони будували кораблі, схожі на великі човни, які мали щогла з вітрилами. Вздовж бортів сиділо 50 гребців, на кормі стояв кормчий (рульовий), який управляв кораблем за допомогою великого весла.
В давнину греки плавали головним чином вздовж берегів і не виходили у відкрите море.(слайд 18) Як ви вважаєте, за яких причин? (невеликий легкий корабель(шторми), у греків не було компаса, велика команда – не вистачало запасів їжі та води)
-
Греція горна країна, (слайд 19) найвища гора – Олімп, розташована в північно-східній частині країни, покрита снігами.(робота з атласами). Греки ніколи не піднімалися на неї, вони вважали, що там живуть боги.
-
В горах Греції багато корисних копалин –руди – залізної, мідної, срібної, великі запаси гарної глини та різні породи будівельного каміння. (слайд 20)
-
Каменисті схили гір голі,(слайд 21,22,23,) або вкриті кущами та низькорослими деревами зі скрюченими стовбурами. Така деревина не придатна для будівництва. Кора та листя були їжею для кіз та овець, які паслися на схилах. Хвойні ліси були тільки на півночі Греції та де-не-де на Пелопоннесі – це була для греків велика цінність
-
в Греції було мало родючих земель, ґрунти були кам’янисті та збіднілі, тому ланів та пасовисьок не вистачало.
-
В Греції нема повноводних річок. Коли в березні танули в горах сніги, річки переповнюються водою – бурлять – страшно підійти.(слайд24,25). Але в травні вони вже міліють, а вже в липні стоїть жара +40° в тіні, все вигорає, і від річок залишається невеличкий струмочок.
-
Греція має середземноморьский клімат. (слайд 27). Погода досить однорідна по всій території самої Греції та її островів. Через своє географічне положення погода в Греціїї характеризується поміркованими зимами и теплом влітку, охолодженими різними видами сезонних вітрів.
Влітку для Греції характерно яскраве сонце та дуже невелика кількість опадів. Хоча в гористих регіонах можуть наблюдатися больш низькі температури. Зими в низмених областях помірковані, з мінімальною кількістю снігу и льоду, але все ж гори, як правило, вкриті снігами. В деяких регіонах характерен літний вітер, який дує, головним чином, у напрямку Егейських островів і утворює ідеальні умови для вітрильного спорта. Погода на островах Егейського та Іонічного морей більш поміркована.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Робота з інтерактивною дошкою
-
Позначити на карті три частини, на які поділялася Греція. (Північна, Середня, Пелопоннес). (слайд 28,29)
-
Позначте моря, які омивали береги Греції. (Егейське, Іонічне). (слайд 30,31)
-
Визначте, які природні умови були притаманні Греції, а які Єгипту: (запис в зошиті) (слайд 32,33)
Єгипет Греція
Кам’яниста, випалена земля
Багато корисних копалин
Пустелі
Гори
Повноводна річка
Невеликі річки, які пересихали
Родючі ґрунти
З трьох боків оточена морями
V.ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель: А тепер повернемося на початок уроку до проблемного питання, яке я поставила вам на початку уроку: Яким заняттям населення сприяли природні умови Давньої Греції? (слайд 34)
Вислухавши відповіді, учитель підводить учнів до висновку
-
Греція – бідна країна, в давнину ледве забезпечувала себе хлібом, в той же час її природні умови сприяли розвитку мореплавства, рибальства, скотарства та ремесел (ковальства, виготовлення зброї, гончарного, ювелірного, ткацтва).(слайди 36,37,38,39,40)
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (слайд 41)
-
Опрацювати § 27 (стр. 131-133) підручника
-
Попрацювати з картою.
-
Підготувати розповідь-повідомлення з теми Міфи Давньої Греції – «Міфи про Тесея»