Урок "Пам'ятки культури індійської цивілізації"

Про матеріал
Розробка нестандартного уроку з історії 6 класу "Пам'ятки культури індійської цивілізації " дає можливість учителю максимально ефективно розкрити тему уроку. Методи та прийоми використані на уроці дадуть можливіть учням працювати з різними формами роботи, самостійно, в групах, що є більш ефективно для засвоїння матеріалу. Матеріал направлений на розвиток критичного мислення учнів.
Перегляд файлу

Конспект уроку 6 клас інтегрований курс

Тема уроку: «Пам’ятки культури індійської цивілізації»

Мета уроку:  ознайомити учнів із найдавнішими культами та культурою  Давньої  Індії; сформувати уявлення про особливості суспільного устрою Індії; показати внесок давньоіндійської культури в розвиток світової науки і культури; створити комфортну атмосферу на уроці; зняти розумове перевантаження, психологічну напругу, відновити позитивний енергетичний тонус; розвивати в учнів вміння знаходити необхідну інформацію в писемних джерелах для пояснення історичних явищ і подій; активізувати пізнавальну діяльність учнів; Виховувати любов до власної  Батьківщини, повагу до українського народу і до своєї віри.

Основні поняття: індуїзм. буддизм, варни, касти, кшатрії, вайші, шудри

Обладнання уроку: підручник 6 клас Всесвітня історія. Історія України «Генеза» , автори О. Бандровський, В.Власов, зошит, карта, документи з історичними джерелами з джерелами, роздатковий матеріал,     ілюстрації, відео, презентація, квіти

Очікувані результати:  після цього уроку учні зможуть: називати основні досягання культури Індії; застосовувати та пояснювати на прикладах понять «буддизму», «індуїзму»; визначати внесок Давньої Індії у скарбницю світової культури. ;  розвинути вміння знаходити необхідну інформацію в різних джерелах та в тексті підручника

Тип уроку: нестандартний

Хід уроку.

І Вступна частина

       Організаційні моменти

«Символ уроку»

Троянда Фрідом (Freedom) - купити в Києві з доставкою по Україні за ціною  виробника в інтернет-магазині yaskravaklumba.com.ua 23403Палочка корицы похудение

Учитель (тримає в руках троянду і корицю): Цю чудову квітку оспівували в багатьох творіннях художники, поети різних країн. Троянда є символом країни, якою ми будемо подорожувати сьогодні.

(На дошці намальована троянда, на її пелюстках упродовж  уроку записуються важливі відкриття та висновки з теми, що вивчається)

Эскиз садовой розы . — Вектор: изображение, рисунок © Designer_an #96612520  | Depositphotos

Метод «Асоціативний кущ»

Учитель, діти які асоціації у вас виникають із перелічених країн (на екрані зображені країни, діти відповідають, що вони знають про дану країну, вчитель робить записи)

Урок №1

Відповіді учнів:

Єгипет: Ніл, фараон, мумія, піраміда, ієрогліфи.

Фінікія: пурпурова фарба, колонія, алфавіт

Вавилон: Тигр і Єфрат, висячі сади «Семіраміди», «Закони Хамурапі»

Перська держава: Дарій І, скіфо-перські війни, легенда про дарунок скіфів – персам

Метод «Мозковий штурм»

  • Де знаходиться Індія?
  • Які моря та океани омивають Індію?
  • Які річки протікають через Індію? Яке їх значення?
  • Заняття індійців?

 

Робота з картою

Географическое положение и природные условия — урок. География, 7 класс.

ІІ Основна частина

Учитель: Ми продовжуємо вивчати Стародавню Індію. Діти, запишіть у зошити тему уроку: « Пам’ятки культури індійської цивілізації». На сьогоднішньому уроці ознайомимося з найдавнішими релігійними віруваннями та культурою Стародавньої Індії.

Завдання: дізнатися про найдавніші  пам’ятки культури Індійської цивілізації. Як поділялося суспільство? Які релігійні вірування виникли? Які винаходи були винайдені?

Проблемне питання:

«Які досягнення і відкриття Стародавньої Індії є візиткою сучасної Індії?»

ІІІ Осмислення нових знань і умінь.

План:

  1.               Суспільний устрій Стародавньої Індії. Брахманізм.
  2.               Релігії стародавніх індійців: індуїзм і буддизм.
  3.               Повсякденне життя, наука, культура

Суспільний устрій Стародавньої Індії.

Розповідь учителя

Суспільний устрій – форма устрою країни або держави, яка полягає в чіткому поділі населення на певні соціальні категорії.

  •                   Пригадайте, в якій країні ми вивчали суспільний устрій? (Єгипет)
  •                   Яким був суспільний устрій Стародавнього Єгипту? (фараони, чиновники, жерці, воїни, селяни, ремісники, раби)

СТАРОДАВНІЙ ЄГИПЕТ. ГОСПОДАРСЬКЕ І ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ. СУСПІЛЬСТВО. -  презентація з всесвітнії історіїА весь індійський народ поділявся на чотири групи – варни.

Робота з підручником: «Діти, відкрийте підручник на ст.74, знайдіть:

  1.               Що таке варна? (група людей)
  2.               Чим визначається місце в суспільстві цих людей? ( Звичаями та релігійними законами)
  3.               А знаєте чому? (Усе життя людина належала до тієї варни, в якій вона народилася. Перейти з однієї варни  до іншої було неможливо)

Розповідь учителя.

За легендою, на варни поділив людей Бог Брахма, і він же визначив заняття, права та обов’язки, а також кольори – білий, червоний, жовтий, чорний – для кожної варни.(Розповідь супроводжується показом слайдів із зображенням)

 

Брахман - це За що індійці вважали брахманів

 

Зі своїх уст Брахма створив жерців – брахманів, тому тільки вони можуть говорити від імені Бога. Їхній обов’язок – вивчати священні книги, приносити жертви богам і навчати народ.

 Зі своїх рук Брахма  створив воїнів – кшатріїв.

 

Брахманы, кшатрии, вайшьи, шудры - Русская историческая библиотека

 

Який обов’язок воїнів? (захищати народ)

Молодці, воїни захищали людей від ворогів і управляли державою. Головний воїн – цар.

Ідея патріотизму в усі часи займала особливе місце  не тільки в духовному житті суспільства, а й в усіх найважливіших сферах його діяльності. Обов’язок захищати Батьківщину є священним  обов’язком кожної людини. Тому і зараз наші співвітчизники захищають нашу країну.

Отже, обов’язок воїнів -  кшатріїв – захищати Батьківщину.

Зі стегон Брахми виникли вайші – селяни, купці і ремісники.

 

Всемирная история 5 класс: Индийские касты

Ці три варни називаються «варни двічі народжених», бо лише вони справляли особливий обряд у день повноліття, який вважався другим народженням людини.

Четверта варна – це шудри, тобто слуги, яких Брахма створив зі своїх ніг. Вони прислуговували людям  із трьох вищих варн. Шудрами були поневолені арійці- темношкірі жителі Індії.

Шудри

Існувала ще п’ята група – недоторкані, які не належали до жодної варни. Це були найбільш нещасні і знедолені люди в усій Індії.  Недоторкані не мали прав жити в селищах. Одяг вони носили тільки після померлих, а прикраси лише залізні. Їжу подавали у розбитому посуді. Вони виконували найбруднішу і неприємну роботу: прибирали нечистоти, обдирали шкури з вбитих тварин. Індійці з вищих варн боялися навіть доторкнутися до цих людей,  щоб не осквернити себе.

Варни в Стародавній Індії — риси і особливості поділу каст

 

У середині чотирьох варн, населення Індії поділяється ще на менші групи людей за професіями. Вони називаються кастами.

Закони і правила касти регулювали кожний крок індійця.

Учитель: Діти, зараз ви будете працювати з документом, кожна група отримає своє питання.

Робота в групах

І група – Як починається обряд жертвоприношення?

ІІ група – Чим обряд супроводжувався?

ІІІ група – На чиї кошти відбувався?

Робота з історичними документами.

«Легенда про те, як брахмани приносили жертви».

Ця та інші наведені легенди цитуються за посібником «Міфи народів світу: Посібник з літератури народів світу для середньої школи»./ Автор-упорядник О.Боднарчук . – Львів: Просвіта, 1997. – 327с.

«Найшанованішими і наймудрішими в Індії  вважались брахми. Їх запрошували в кожний дім, де хотіли принести жертву богам. Вважалось, що брахмани володіють «священним знанням», яке допомагає їм правильно молитися та здійснювати  жертвоприношення.  Господар обіцяв їм за це багатий дарунок.

Спочатку брахмани розпалювали вогонь тертям двох дерев’яних паличок. Потім вони співали хвалебну пісню богам і кликали їх в гості – посидіти на зв’язках трави біля вогнища, вдихаючи пахощі їжі, яку кидали у вогонь.

Індійці думали, що зерна рису і ячменю, масло і молоко не згоряють у жертовному вогні, а з димом відносяться на небеса. Якщо боги будуть ситі і задоволені, то у подяку пошлють дощ, щоб був гарний врожай на полях. Усі витрати по обряду покладались на того, заради кого він здійснювався!»

Узагальнююча бесіда по І питанню з плану:

  1.               Кого вважали найшанованішим Богом індійці?
  2.               На які варни населення поділив Брахма?
  3.               Хто не входив до жодної варни? Яке було ставлення до них у суспільстві?
  4.               Чи справедливо поділяли людей на варни?

Релігія стародавніх індійців.

Учитель

  •                   Діти, що таке релігія?

Релігія – віра, особлива система світогляду та світосприйняття конкретної людини або групи людей.

  •                   Якими були первісні вірування людей? (магія, фетишизм, анімізм, тотемізм)
  •                   Як називається віра в багатьох богів? (багатобожжя, язичництво)
  •                   Який народ прийшов до єдинобожжя? (євреї)
  •                   Діти, а Україні сьогодні існує багатобожжя чи єдинобожжя? (єдинобожжя)

Біоадекватна методика. Валеологічна хвилина.

Розповідь учителя:

«Міф про створення світу»

А зараз ми вирушаємо у мандрівку до Стародавньої Індії, щоб краще вивчити, дослідити, збагнути релігію цієї незвичної країни.

Послухайте уважно міф про створення світу ( за індійськими уявленнями) і скажіть:

І група – Хто створив світ? Що було до появи світу?

ІІ група – Опишіть творця світу?

ІІІ група – Що відомо вам про синів творця світу? Опишіть їх.

           Сядьте зручніше, заплющіть очі, розслабтесь. Ми вирушаємо до Стародавньої Індії, тоді коли …(звучить музика) ще не було нічого: ні сонця, ні місяця, ні зірок. Кругом була порожнеча. Та ось … з темряви первісного хаосу виникає вода.

Торкніться долонями її, відчуйте приємну прохолоду … . З води виникає вогонь…. І ось … пустка поповнюється теплом… . Стає затишно… . Приємно…. Повітря змінилося. Відчуйте ці зміни у просторі. Запросіть це тепло вогню у свою душу, зігрійтесь біля вогню. Відчуйте силу двох стихій: води і вогню. Від великої сили тепла зародилося Золоте Яйце, а з нього вилупилося зненацька чудернацька постать. Чотири голови, чотири руки, дві з них складенні на животі. Це Брахма – творець світу. Він посміхається до кожного з вас, бо радий зустрічі з вами. Посміхніться і ви. Потисніть руку. Станьте друзями. Допоможіть розколоти йому Золоте Яйце на дві половини….

Молодці! Щойно ви стали помічниками Брахми, долучилися до створення світу. Верхня частина яйця стала небом – чистим, безхмарним, блакитним. Нижня – землею. А між ними – повітряний простір.

Світ створено і він прекрасний!  Барвистий, чистий, квітучий, досконалий!...

Час познайомитися з синами Брахми – Вішна і Шива. Розгляньте ці цікаві постаті. Вішна … 4 руки, блакитна шкіра, у руках квітка лотосу, булава, мушля, чакра. Шива – біла шкіра, але синя шия, яку обвивали змії. На ногах і руках – браслети. На чолі – третє око. 

Вішна – Бог-охоронець. Шива – Бог-руйнівник.  З останнім перебувати у просторі небезпечно. Тому не затримуємося. Повертаємося….

Відчуйте ступні ніг, поворушіть пальцями рук. Розплющіть очі.

Отже, діти, кожна група мала завдання. Дайте,будь ласка, відповідь (кожна група дає відповідь)

Учитель: Діти, хто хоче відтворити міф « Мислеобраз»

 

Характер Брахмы, или Почему он считает себя создателем мира?  Вишну | Боги индийской мифологииБог Шива – читать про богов Индуизма, мифы и легенды Индии

 

Учитель: Брахманізм не відкидав поділу суспільства на варни і закликав змиритися з повсякденним життям, але, щоб змінити своє становище в потойбічному житті, потрібно було всіляко задобрювати богів і приносити жертви.

Розповідь учителя.

Найдавніша релігія Індії – буддизм. Діти, ви мали випереджуючі завдання

Как выглядел Будда. Интересные факты о Будде Шакьямуни. Учение Будды.

Г.Будда

Випереджуюче завдання.

Повідомлення про засновника буддизму.

І група:

  1.               У якому столітті до н.е. виникла найдавніша світова  релігія?
  2.               Як називається найдавніша релігія?
  3.               Хто вважається засновником даної релігії?

ІІ група:

  1.               Що таке буддизм? (Буддизм – релігія, названа на честь її творця Будди)
  2.               Яке основне вчення?
  3.               Назвіть 4 істини, які покладенні в основу буддизму. ( 4 благородні істини : існування страждання, його причини, стан звільнення, шлях до нього.)

ІІІ група:

Які найважливіші правила поведінки за буддизмом? ( не вбивати нічого живого; не красти; не брехати; не вживати їжу надмірно; любити весь навколишній світ; вживати тільки рослинну їжу)

Учитель: Що вам нагадують такі правила поведінки за Буддою, як не вбий, не кради…?

На уроці Основи християнської етики  вчили заповіді Божі.

А які ви знаєте заповіді Божі? (діти відповідають)

Таким чином, індійці сприяли вченню Будди, оскільки воно не ділило людей на варни.

Пам’ятки культури

Розповідь учителя.

У Стародавній Індії значного розвитку набули науки : філософія, математика, астрономія, медицина. Індійські філософи вважали, що основою і джерелом знань є сприйняття навколишнього світу . Вчення Йоги детально вивчало людську психіку і пропонувало спеціальні вправи, які зокрема, сприяли зміцненню здоров’я. Сьогодні йога- одна з найпоширеніших серед молоді.

Видатне досягнення Стародавньої Індії  - система цифр, якою користуються до сьогодні. Саме в Індії почали використовувати цифру 0 (нуль), гру в шахи «Чотири ряди військ».

Визначним творенням давньоіндійської літератури є поеми  «Махабхарата» та «Рамаяна», «Річведа».

Перегляд уривок відео (YouTube історія. 6 клас. Урок 20. Давня Індія)

ІІІ Закріплення.

Учитель. Діти , дайте відповідь  на « Проблемне питання».

Вайш'ї - це хто такі? Визначення і поняття

ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап

«Кросворд»

Діти, складіть, будь ласка , кросворд до 10 слів по вивченій темі.

 

Кросворд - Податкова система

Кросворди | Головоломки | Математика, логіка, інтелектКросворди | Головоломки | Математика, логіка, інтелект

Діти, зачитують питання виконаного кросворду, інші активно відповідають.

Ви сьогодні - молодці, гарно працювали, за роботу на уроці отримали бали. У вас на партах є кольорові кружечки, які збігаються із світлофором, виберіть той колір із світлофора, який смайлик вам підходить, враження від уроку (діти активно піднімають кружечки де зелений колір – веселий , жовтий – нічого особливого, червоний - втомлений)

V  Домашнє завдання. Прочитати параграф 16, доопрацювати кросворд.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Желізняк Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
27 березня 2021
Переглядів
3286
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку