Конспект уроку з теми "Різдвяна пісня у прозі". Подорож Скруджа у часі і просторі" сприятимуть забезпеченню на уроці розвитку соціальної, літературної й комунікативної компетентностей шестикласників..
Зарубіжна література 6 клас
Тема. Подорож Скруджа у часі й просторі. Динаміка образу
Скруджа, причини його духовного переродження
Мета:
зрозуміти причини деградації та еволюції Скруджа;
Очікувані результати:
Учень:
Обладнання: підручник - Зарубіжна література 6 кл. Ю.І Ковбасенко - Київ, Грамота – 2006; тексти «Різдвяної пісні у прозі», робочі зошити, ілюстрації до твору, презентації до твору, кольорові смужки-картки з написами (зелена – «Я зробив для себе певні висновки, твір позитивно вплинув на мене»; жовта – «Твір не вразив мене, але деякі моменти під час його вивчення були для мене цікавими»; червона – «Твір не справив на мене враження»), ялинка, паперові іграшки для ялинки.
Тип уроку: урок узагальнення набутих знань і формування на їхній основі
вмінь та навичок
ЗМІСТ УРОКУ
...Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.
Ч. Діккенс
І. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Тему уроку записано на дошці і (слайд №1).
Подорож Скруджа у часі й просторі. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження
ІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1. Вступне слово вчителя.
Не помилюся, коли скажу, що кожен з нас прагне піймати казкового синього птаха, якого звуть Щастя (або шукають квітку папороті на Івана Купала). Звичайно, кожен розуміє щастя по-своєму.
2. Знайомство з епіграфом до уроку
От і Скрудж, головний персонаж «Різдвяної пісні в прозі» англійського письменника Чарльза Діккенса вважав, що щастя можуть принести тільки гроші.
А сам автор говорив, що «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність». Ці слова ми взяли епіграфом до нашого уроку (слайд №2)
Мабуть, є якісь істини, обов'язкові для всіх, що полегшують його пошуки. Під час уроку ми спробуємо зрозуміти, чи обов’язково потрібні людині гроші, аби отримати те, що дарує людині щастя.
3. Повідомлення мети уроку: (слайді № 3)
4. Словникова робота (слайд № 4)
ДИНАМІКА - стан руху, хід розвитку, зміни чого-небудь
ДЕГРАДАЦІЯ – поступове погіршання, втрата якихось якостей,
властивостей; занепад, виродження
ЕВОЛЮЦІЯ – процес зміни, розвитку кого-, чого-небудь
5. Повторення теорії літератури.
Робота в зошитах. (слайд № 5)
Слово учителя.
Щоб нам легше було подорожувати в часі та просторі разом зі Скруджем, ми пригадаємо композицію твору
Композиція твору
Експозиція — життя Скруджа на початку твору, ставлення до
Різдва
Зав'язка — поява привида Марлі
Розвиток дії — подорожі Скруджа з Духами минулого,
теперішнього та майбутнього Різдва
Кульмінація — присутність Скруджа на власних похоронах
і біля своєї могили
Розв'язка — переродження Скруджа
6. Самостійна творча робота учнів.
Складіть, будь ласка, сенкан до образу Скруджа. Давайте пригадаємо, яким ми його побачили на початку «Пісні…» (слайд№ 6)
Перевірка самостійних творчих робіт.
Приклад сенкану (слайд №7)
До Різдва
СКРУДЖ
самотній, скупий
ненавидить, зневажає, злиться
Не любить відзначати свято Різдва
нелюд
7. Евристична бесіда. ( слайд № 8)
- Чи можете ви назвати Марлі справжнім другом для Скруджа?
Чому ви так міркуєте?
8. РОБОТА ГРУП
1 група. Дух минулого Різдва
а) Евристична бесіда (слайд № 9)
- В якому образі з’являється Дух минулого Різдва? Чому? Обґрунтуйте свою думку.
б) Евристична бесіда (слайд № 10)
- За даним планом перекажіть, куди поніс Скруджа Дух минулого Різдва.
в) Робота з підручником. Знайдіть у тексті рядки, які розповідають про те, що Дух-вогонь часом горів яскраво, а часом пригасав.
г) Проблемне питання:
д) Евристична бесіда (слайд №11)
1. Подумайте, у чому криється причина душевного холоду
Скруджа?
2. Чи любив він кого-небудь?
3. Що завжди було найголовнішим для Скруджа?
4. Чи принесли гроші йому щастя?
е) Виступ підготовлених учнів з творчими роботами.
- Яку творчу роботу ви підготували для аналізу Другого куплету?
2 група. Дух теперішнього Різдва
а) Евристична бесіда (слайд №12, 13)
- Що побачив Скрудж в родині Боба Крачита?
Чи були вони щасливі?
- Як відзначали свято в будинку племінника? Чи щаслива родина
племінника?
б) Виступ підготовлених учнів з творчими роботами.
- Яку творчу роботу ви підготували для аналізу Третього куплету?
3 група. Дух майбутнього Різдва
а) Евристична бесіда (слайд №14)
Що зрозумів Скрудж, побачивши власну могилу?
б) Виступ підготовлених учнів з творчими роботами.
- Яку творчу роботу ви підготували для аналізу Четвертого
куплету?
в) Слово учителя. (слайд №15)
- Яким став Скрудж? Складіть Сенкан-характеристику
Перевірка самостійних творчих робіт.
Приклад сенкану (слайд №16)
Скрудж після Різдвяної ночі
СКРУДЖ
життєрадісний, щедрий
радіє, любить, допомагає
Любить святкувати Різдво з родиною
Людина
г) Аналітична бесіда (слайд № 17)
д) Робота з підручником. Стор. 89 (Ю.І. Ковбасенко)
від слів «І Скрудж дотримав свого слова… до кінця твору.
е) Евристична бесіда (слайд №18)
- Які символи Різдва ви знаєте?
- Що вони символізують?
є) Слово учителя
- Отже, свято Різдва – це радісне свято, яке несе щастя в родини. Давайте ще раз поміркуємо, що потрібно людині для того, щоб бути щасливою?
Подумайте і напишіть свою думку на паперовій іграшці. Ви по черзі будете підходити до ялинки і прикрашати її не лише іграшками. А й своїми думками, мріями.
Сьогодні особливий день, тому можна загадувати бажання.
Учні підходять до ялинки і прикрашають її іграшками (ангелочками, зірками та дзвіночками) (слайд № 19)
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Розв’язати кросворд «Різдво» (учні мають картки з надрукованим кросвордом. Відповіді вписують)
|
Р |
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
І |
|
|||||||
|
|
|
|
|
З |
|
|
||||||
|
|
|
Д |
|
|
|
|
||||||
|
В |
|
|
|
|||||||||
|
О |
|
|
|
|||||||||
ВІДПОВІДІ ДО КРОСВОРДУ
|
Р |
а |
д |
і |
с |
т |
ь |
||||||
|
М |
а |
р |
л |
І |
|
|||||||
Е |
б |
е |
н |
е |
З |
е |
р |
||||||
|
і |
н |
Д |
и |
ч |
к |
а |
||||||
|
В |
і |
р |
а |
|||||||||
д |
О |
б |
р |
о |
|||||||||
V. Підбиття підсумків уроку
Слово учителя.
Учні піднімають обрану ними картку (зелена – «Я зробив для себе певні висновки, твір позитивно вплинув на мене»; жовта – «Твір не вразив мене, але деякі моменти під час його вивчення були для мене цікавими»; червона – «Твір не справив на мене враження»)
VІ. Завдання додому
Підготувати повідомлення про життя і творчість Миколи Гоголя.
1