23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Система уроків за темою « Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»

Про матеріал

Ознайомить учнів з біографічною довідкою про письменника; вироблятиме вміння аналізувати зміст худужнього твору; розвиватиме навички аналізу тексту, виразного читання, інсценування, творчу уяву, абстрактне мислення, формуватиме гуманістичні ідеали- сумління, справедливості, милосердя.

Перегляд файлу

 

Система уроків зарубіжної літератури у 6 класі за темою « Ч. Діккенс  «Різдвяна пісня у прозі»

 

Урок № 1  зарубіжної літератури, 6 клас        

 

Тема.   Ч. Діккенс « Різдвяна пісня в прозі».  Короткі відомості про письменника.

Подорож Скруджа в різдвяну ніч у просторі й часі як можливість

осягнути своє життя.

                    Мета.      Ознайомити учнів з біографічною довідкою про письменника; виробляти вміння аналізувати зміст худужнього твору; розвивати навички аналізу тексту, виразного читання, інсценування, творчу уяву, абстрактне мислення, формувати гуманістичні ідеали- сумління, справедливості, милосердя.

         Обладання.     Портрет Ч. Дікенса, дзвіночок, роздатковий матеріал.

 

« Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення.

 Це єдині дні в усьому календарі, коли люди,

 наче з мовчазної згоди, вільно розкривають

 одне одному серця».

Ч. Діккенс

 

 

                                                             Хід уроку

 

1. Актулізація опорних знань

Сьогодні ми розпочнемо  знайомство з творчістю великого англійського письменника Ч.Діккенса. Ви мали випереджальне завдання: прочитати статтю підручника про

 Ч. Діккенса. Пригадайте, що ви дізналися про письменника.( відповіді учнів). А зараз я вам роздам текст з більш повною інформацією про Ч. Діккенса. Працювати з ним  будемо, використовуючи систему « Поміч». Коли опрацюєте текст, на основі позначок укладемо список нової інформації.

 Форма роботи з текстом поєднує читання з аналізом прочитаного шляхом розстановки знаків з конкретним логічним наповненням. Працюють з олівцем, позначаючи одиницю прочитаного тексту однією з позначок залежно від того, якому змісту вона відповідає:

« *» - це я знаю,

« +» - нова інформація,

«-» - суперечить тому, що я знаю,

«?» - інформація дивує мене.

 

 

* У Лондонi, недалеко вiд дiлового центра міста - Сіті, на Даутi-стрiт, 48 зна­ходиться музей вiдомого англiйського письменника Чарльза Дiккенса.Усе тут нинi так само, як i за часiв митця. Увагу вiдвiдувачiв завжди привертає груба рама з маленьким вiконцем, трохи завбiльшки за кватирку. Дивний експонат ... Екскурсовод пояснить вам, що саме у це вiконечко дивився маленький Чарльз на світ. Де i коли це було? Розповiв про все це письменник лише у спецiальному листi, нiкуди не вiдiсланому,- адресованому майбутньому бiографовi.

 * Виявляється, Дiккенсам довелося зазнати злиднiв, коли батька кинули до боргової в'язницi. 3алишившись без засобiв до iснування, сiм'я теж переlхала туди. Саме там, у борговiй в'язницi, i було те маленьке вiконечко.

* 3 12 pоків Чарльз змушений був заробляти на хлiб. Йому доводилося працю­вати по 16 годин на добу за мiзерну платню - 6 шилiнгiв на тиждень. Тоді Дiккенс дав собi обiтницю самостiйно боротися з труднощами.

* Юнак наполегливо займався самоосвiтою, працював у контоpi юриста, судо­вим репортером. Через деякий час він посiв чiльне мiсце серед англiйських жур­налiстiв. 1833 року в газетi «Мансли мэгэзин» з'явилося його перше оповiдання пiдписане дивним iм'ям «Боз» (це було жартiвливе прiзвисько його молодшого брата). «Нариси Боза» стали популярними. Так в англiйськiй лiтературi з'явило­ся нове iм'я: Чарльз Дiккенс. Попереду були роки важкої працi й слава, яку принесли романи «Олiвер Tвіст», «3аписки Пiквiкського клубу», «Домбi i син», «Девiд Копперфiлд» та iншi.

* Слава не змiнила демократичних поглядiв письменника. Biн любив людей, був завжди самостiйним у висловлюваннях. Митець все життя вiрив у те, що немає нiчого сильнiшого за людину, що будь-яке зло можна побороти зусиллям ЛЮДСЬКОl волi.

* Вiдомо, що королева Вiкторiя мала намiри подарувати Дiккенсовi титул дво­рянина. Однак ця звiстка не викликала у нього великого захоплення. Найбiль­шою нагородою для Дiккенса була любов читачiв.

* Ознайомлення з творчiстю англiйського письменника в Українi розпочалося з переказiв його творів у 1880 роцi. 1987 року роман «Олiвер Tвіст» переклали М. Пiнчевський i О. Терех.

Укладання списку нової інформації, що позначена у текстах позначкою «+».

(Запис дати. кл. роботи ітеми уроку)

Підсумок вчителем

Отже, слава прийшла до Діккенса після виходу оповідання « Обід на Поплар-Уок».А попереду були ще роки важкої письменницької праці: романи « Олівер Твіст», « Ніколас Нікльб», « Домбі і син», « Холодний дім», збірки « Американські нотатки» і, нарешті,

« Різдвяні оповідання», з якими ми сьогодні познайомимось.

Збірка « Різдвяні оповідання» побачила світ в 1843р. У ній відбились погляди Ч. Діккенса на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір як соціальну програму, заклик до єднання багатих і бідних. Але його надії були нездійсненними, мрії – ілюзорними. Та автор не втомлювався звертатися до людей з проповіддю  добра і взаємодопомоги, він прагнув різдвяним дзвоном розбудити людські душі. Діккенс вірив у всемогутню силу слова « Різдвяних оповідань», які б мали з’являтися щороку в дні Різдва, щоб славити сина Божого, наставляти людей на шлях істини, добра. Він бачив у різдвяних святах вияв не тільки релігійних почуттів народу, а й уродженої доброти та життєрадісності, щирих веселощів, без яких життя бідняків було б ще убогішим.

Звернення до запису на дошці:( читання вголос тези) « Ці радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця».

Бесіда за питаннями:

* Про які дні йдеться у тезі, яку ми щойно прочитали?

* Коли відзначать Різдво в Англії та в Україні?

* А як святкуєте Різдво ви ?

* Чим Різдво є для кожного з вас?

 У ці дні кожна людина чекає на диво, бо душа потребує його. Для одних дивом буде річ, про яку давно мріяв, для інших – зустріч з друзями, рідними людьми. А є й такі, для яких дивом буде зустріч з цікавою книгою, що здатна перенести нас у невідомі краї, подарувати зустріч з улюбленими героями. Саме така зустріч чекає нас на сьогоднішньому уроці.

Нашим завданням буде розгляд змісту оповідання « Різдвяна пісня у прозі». Ми вирушимо в уявну подорож сторінками « Різдвяної пісні», разом з героєм помандруємо у часі й просторі, допоможемо йому осягнути його життя і зробити певні висновки.

Ми з вами володіємо навичками складання сенканів. Тому в кінці уроку попрошу синтезивувати інформацію і факти у стисле висловлювання, тобто, сенкан, на тему: Ір. –

 « Скрудж», ІІр. – « Різдво». А щоб ви не забули про це, завдання запишу на дошці.

Як підготуватися до написання сенкана

Сенкан - п’ятирядковий неримований вірш, складається з одинадцяти слів:

1. У першому рядку записується одне слово, іменник, який є темою сенкану.

2. У другому – два слова, прикметники, які є означеннями теми.

3. У третьому – три слова, дієслова, які вказують на активність, дієвість, пов’язану з темою.

4. У четвертому – фраза ( з чотирьох слів), якою висловлюється розуміння теми (чи ставлення до теми).

5. У п’ятому – одне слово, іменник – синонім ( висновок) до теми.

Отже, вирушаємо в уявну подорож сторінками « Різдвяної пісні». Перенесемось в Англію. Лондон...Вечір напередодні Різдва.(Встає Скрудж)

Симулятивна гра – випереджальне завдання

* Ну що ви все про святки та про святки! Багато вам користі від цих святок? Дурниці це все! Нісенітниця!

Учитель. Шановний пане! Даруйте, але хто ви такий?

*Діти, ви знаєте цього пана?

*Чому він такий сердитий?

*Чому Скрудж не любить Різдва?

Учитель. Ви прочитали оповідання і знаєте містера Скруджа. Зараз ми ближче познайомимося з ним.

Сорінка першої нашої уявної подорожі – « Знайомство з містером Скруджем» - зараз ми працюватимемо зі стратегією « Гронування». Ми побудуємо  інформаційне гроно на тему « Скрудж», тобто пригадаємо все, що ми знаємо про Скруджа. Спочатку ви попрацюєте в зошитах, а потім збиремо інформацію і запишемо на дошці.

СКРУДЖ: скнара, черствий, безжалісний, любить гроші, жадібний, байдужий до оточуючих, жорстокий у стосунках, зрадив коханій, друзям, самотній, винен у своїх нещастях тільки сам.

Дзвенить дзвіночок.

*Що за звук, звідки він іде?( Звук дзвіночків почув Скрудж, сидячи в кріслі у себе вдома, а згодом в кімнаті з’явився привид його компаньйона Марло)

* Про що нагадує Скруджу Дух Марло і для чого він уведений до твору? ( Привід провістив прихід трьох Духів)

Продовжуємо подорож сторінками твору і разом із Скруджем чекатимемо появу Духів. А поки що ви отримуєте завдання скласти план-карту подорожей Скруджа різдвяної ночі:

Ігр. – подорож з духом Минулого Різдва

( Різдвяне місто----У школі)

ІІгр. – подорож з Духом теперішнього Різдва

(  Різдвяний ранок--- Свято в родині Боба Кретчита---У домі племінника---  Зустріч із Бідністю та Темнотою)

ІІІгр.- подорож з Духом Майбутнього Різдва

( На біржі--- Розмова перехожих---У лавці лахмітника---Біля ліжка небіжчика---У родині боржника---На  цвинтарі---Благання про помилування).

Сторінка друга нашої подорожі – « Зустріч з духом Минулого Різдва»

Симулятивно-рольова гра:

Учень. Я Дух Минулого Різдва, останнього Скруджевого Різдва. Я прийшов задля його добра.

* Знайдіть у тексті і прочитайте опис Духа Минулого Різдва. Порівняйте: до нас прийшов саме той Дух чи може якийсь зовсім інший?(ст. 86)

* Куди повів Скруджа Дух Минулого Різдва? ( робота з планом подорожі, підготовленим Ігр.)

Учитель. Перегорнемо третю сторінку уявної подорожі сторінками оповідання.

Третя сторінка – « Прихід Духа Теперішнього Різдва».

Симулятивно- рольва игра

Учень. Я Дух Теперішнього різдва. Я найменший з братів, яких у мене більш як 1800. прийшов до Скруджа, щоб учити його, і хочу, щоб він скористався моєю наукою.(ст.90)

 

Учитель. Знайдіть у тексті й зачитайте опис Духа Теперішнього Різдва.

* Робота за складеним планом ІІгр.  Що побачив Скрудж подорожуючи з Духом Теперішнього Різдва?

* Кого в кінці подорожі зустрів Скрудж?

Учитель: Перегортаємо четверту сторінку – « Візит Духа Майбутнього Різдва»

 

Симулятивно-рольва гра.

Учень. Я Дух Майбутнього Різдва. Прийшов, щоб показати Скруджу тіні тих подій, що мають статися. (ст. 94)

Учитель. Знайдіть у тексті й зачитайте опис Духа Майбутнього  Різдва.

* Що побачив і почув Скрудж під час подорожі? Робота з планом подорожі, підготовленим ІІІгр.

Учитель. І, нарешті, перегортаємо останню сторінку нашої подорожі –

« Переродження героя». Скрудж прокидається зовсім іншою людиною.

* Чи почав спокутувати Минуле Теперішнім і Майбутнім Скрудж?

Колективне складання схеми « Шлях Скруджа до щастя»

 

Підбиття підсумку уроку.

Дійсно казковий кінець! Усі щасливі, і Скрудж теж. Гармонія в душі героїв підкреслюється гармонією природи. На початку твору природа була сумна: на вулиці туман, мряка, темрява, а в кінці твору, коли описується різдвяний ранок, світиться яскраве сонце, яке розігнало мряку і туман.

І хоча в житті таких казкових перетворень, на жаль, не буває, але письменнику хотілось, щоб усі пошерхлі серця, заскорузлі душі вмить, за велінням різдвяних чарів, перетворилися на добрих і чуйних. Він вірив у Любов і Милосердя. А ми з вами, завдяки письменникові, тепер знаємо, що людське щастя не залежить від багатства. І лише добрій, щедрій, щирій людтні відкриті істинні радощі буття.

У нас ще залишилося одне завдання, яке ми поставили на початку уроку. Прошу прочитати написані сенкани на тему « Скрудж» та « Різдво».

Оцінювання учнів за роботу на уроці.

Домашнє завдання. Написати твір- мініатюру « Чого навчив мене Скрудж?», намалювати ілюстрації до твору.

Підсумок. « Продовж речення»

Сьогодні на уроці я:

*здивувався...

*дізнався...

*познайомився...

*зробив висновки...

Спасибі за урок і я маю надію, що ви  будете ділитися з людьми добром, радістю і  робити їх щасливим.

 

Урок № 2

 

Тема. Причини деградації Скруджа та його переродження

Цілі: допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа; вдосконалювати навички характеристики літературного героя, виразного читання; розвивати творчу уяву; виховувати прагнення до самовдосконалення та повагу до християнських традицій.

Обладнання: на дошці написані словник уроку та проблемні запитання.

Май душу, май серце і будеш

 людиною на всі часи

Ч. Діккенс

Хід Уроку

І. Актуалізація опорних знань.

 Перевірка домашнього завдання

 

Підготовка до сприйняття матеріалу – «Карусель» ( групова робота)

Учитель. Прошу об’єднатися у групи за принципом  жеребкування. Кожна група по черзі дає відповідь на пропоноване запитання. Уважно послухайте запитання для всіх:

* Про що нагадує Скруджу Дух Марло і  для чого він уведений до твору?

* Яким ми побачили минуле головного героя?

* Чи вплинула подорож з Духом Теперішнього Різдва на переконання Скруджа?

* Чому видиво Духа Майбутнього Різдва так налякало Скруджа?

Методичний коментар

Учні об’єднуються у чотири групи. На окремих аркушах записані запитання. Кожна  група відповідає на одне, працюючи з одним аркушем.Аркуш складається таким чином, щоб відкритим залишилися тільки запитання. Потім за годинниковою стрілкою група переходить до іншого столу, де знаходиться аркуш з наступним запитанням. Так кожна група по черзі відповідає на чотири питання. Після завершення роботи виголошуються відповіді всіх груп.

Словникова робота

Деградація –занепад.

Деградувати – ставати гіршим, йти назад у розвитку, занепадати.

Бесіда за питаням:

1. Чи можемо сказати про головного героя «Різдвяної пісні» Скруджа,що він деградує, стає гіршим з року в рік?

Учитель: Давайте спробуємо розібратися, чому спокійний,  самостійний хлопчина перетворився на злого, скупого  «жмикрута». Сьогодні ми будемо працювати над характеристикою Скруджа. Кожна дитина приходить у цей світ доброю, адже людина –творіння Боже, а Бог –це добро. То звідки береться зло? Чому у світі так багато злих, недобрих людей? Чому добра від народження людина стає злою, безсердечною, бездушною особою? Саме ці проблемні питання ми намагатимемося розв’язати на прикладі життя Ебенезера Скруджа.

Проблемні питання записані на дошці:

1) Чому добра від народження людина стає злою?

2) Звідки береться зло?

Учитель: Давайте для початку поговоримо про поняття « Добро» і « Зло». Представимо ці поняття у формі сенкану.

 

ДОБРО                                                                                    ЗЛО

Чарівне, лагідне.                                                            Жорстоке, чорне.

Допомагає, підтримує, навчає.                                    Кривдить, вбиває, знищує.

Воно збагачує людську душу.                            Нещадно руйнує людську душу

Щастя.                                                                            Ненависть.

* Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слова «добро», «зло»?

* А які, на вашу думку, є кольори добра? А зла? Поясніть.

* Які кольори домінують у творі Діккенса? Що можна сказати про Скруджа і кольорову гамму, використану у тексті?

Учитель: Щоб з’ясувати, чому Скрудж став черствим, байдужим до чужої біди, потрібно проаналізувати все його життя від самого дитинства. Давайте ще раз звернемось до змісту повісті й докладніше розкажемо про зустріч Скруджа з Духами Часу та заповнимо цитатну таблицю. Допоможуть впоратися з роботою запитання за сюжетом твору, які лежать у вас на столі.

 

Картини, що показували Духи Часу

Почуття героя

 

 

 

Ми наблизились до розв’язання одного з проблемних запитань: « Чому добра від народження людина стає злою?» Щоб його зрозуміти, краще відповісти на запитання:

* Чи радісним було дитинство Скруджа?

* Чи були в нього друзі?

* Які стосунки були у Скруджа із сестрою?

* Чи був Скрудж в дитинстві злим, жорстоким, жадібним?

* Якою була юність Скруджа?

* Як змінилося життя, коли він почав працювати в крамниці Фецвіга?

*Чому надав перевагу Срудж – дорослий чоловік: коханню чи грошам?

Виразне читання в особах фрагмента повісті від слів « Знову Скрудж побачив себе..» до « вона вийшла, і вони розлучилися».

* Що зробило його заздрісним і злим?

Учні працюють з текстом, підкріплюють свої відповіді цитатами з твору.

Учитель: Отже, Скрудж не завжди був злим і скупим, але з плином часу брязкіт золотих монет витіснив з його душі такі почуття, як людяність, милосердя, співчуття, кохання. Він власноруч відштовхує від  себе все, що не приносить багатства: сім’ю, близьких, друзів.

 

Завдання

        Доберіть десть слів, що характеризують Скруджа-жмиркута. Слова-характеристики підтвердіть уривками з тексту.

        Учітель. Чи можемоми сказати, що Скрудж деградував? Які були причини деградації Скруджа? ( діти відповідають. )

         Отже, автор у творі намагався пояснити походження зла. Скрудж став скнарою, тому що все своє життя присвятив накопиченню грошей. Він замкнув свою душу. Чим більше грошей у нього ставало, тим менше в нього  в душі залишалось людяності, доброти, милосердя, щедрості. Поступово скупість, жорстокість, жадібність, бездушність,злість, ненависть до людей  стали постійними супутниками. У нього були гроші, і він вважав, що більше нічого в житті не треба. Але автор вірив у добро,  вірив, що людина може змінитися, що ті паростки добра, з якими вона приходить у світ, не загинули і можуть відродитися. І Скрудж не залишається злим і жорстоким. Він перероджується.

Словникова робота

Переродження –оновлення, зміна.

Переродитися –стати зовсім іншою людиною.

Учитель. Ми багато говорили про Скруджа. Склалося враження, що у творі Діккенса  два героя, але з одним і тим самим  іменем. Так це чи ні? Якщо ви переконані, що мова йде про одного героя, давайте порівняємо, яким був Скрудж до переродження і яким став після подорожей з Духами Часу.

Допоможе нам у цьому стратегія «Кола Вена»

 

Методичний коментар

У першому колі учні записують риси, характерні для Скруджа до його переродження. Це можуть бути цитати з тексту або ж узагальнення, до яких прийшли учні в результаті читання та обговорення твору на уроках. У другому колі записується інформація, що стосується змін, які відбулися зі Скруджем після подорожей. У перетин двох кіл заносяться риси, які є в одному й другому колі, тобто ті, що залишилися незмінними.

Після закінчення відбувається аналіз роботи.

Підбиття  підсумку уроку

Учитель. Отже, Скрудж пригадав своє минуле, дізнався, що про нього думають оточуючі, побачив свою смерть і зрозумів, що на нього чекає самотність. Герой зрозумів свої помилки. Він не тільки на словах, а й усіма своїми вчинками доводить, що переродився. Скрудж, врешті –решт, став щасливим. Напевно, тому, що навчився ділитися з людьми добром, радістю, робити їх щасливими.

 

Домашнє завдання

Проілюструвати улюблені епізоди твору, підготуватися до відповідей за  стратегією «Залиш останнє слово за мною».

 

 

Урок  № 3

Тема: Гуманістичний пафос повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».

Мета: донести до учнів сутність гуманістичних ідеалів письменника; розвивати критичне мислення; виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати.

На дошці записаний епіграф на тлумачення слова « гуманізм»:

У кожної людини душа не

повинна бути замкнена.

Ч. Діккенс.

Хід уроку

 

І. Актуалізація опорних знань

Учитель. На попередніх уроках ми ознайомилися з повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» та її героєм Ебенезером Скруджем. Кожного з  вас схвилював той чи інший момент твору. Вдома ви виписували цитати, які вас найбільше схвилюваюли, на картках, а зі зворотного  боку – свій коментар, чому саме ця цитата й на які роздуми вона вас наштовхнула. ( Учні зачитують свої цитати, клас обговорює їх, після чого зачитується власний коментар).

ІІ. Усвідомлення змісту

Учитель. Скрудж, маючи гроші, не цінував прості, на перший погляд, речі: сімейний затишок, злагоду, дружбу. А його писар, якому він платив мізерну платню, все це мав.

Бесіда за питаннями:

* Перекажіть епізод святкування  Різдва в родині Кретчитів?

*Як жила родина писаря?

* Чи були Кретчити та їхні діти добрими, але часто злиденне існування робить людей злими?

* Які почуття викликали у вас образи писаря та його родини?

*Яка риса характеру об’єднує всіх Кретчитів?

Учитель. Людяність притаманна цим героям. Вони не мають грошей, зате їхні серця сповнені любов’ю і повагою до людей. Тож варто замислитись: хто з них двох, Скрудж чи Кретчит, був багатим?

Що важливіше: гроші чи людяність?

Ми з вами прийшли до певного висновку, хоча не можна сказати, що всі в класі погодилися з тим, що людяність  куди важливіше за гроші, не всіх переконали наведені аргументи та Чарльз Діккенс, про творчість якого ведемо мову.

Давайте ще раз повернемося до словничка й прочитаємо, що ж ховається за словом « людяність».

Методичний коментар.

Учні набирають аргументи з отриманої на уроці інформації, щоб довести правоту свого вибору. Кожний аргумент заноситься у відповідну колонку на підтвердження чи  заперечення тези:

 

Гроші

Людяність

Так

Ні

Так 

Ні

 

 

 

 

 

 

Таким чином, учні об’єднуються у дві групи: прихильників «грошей» і прихільників « людяності». Усі аргументи в кожній з груп сумуються. У групах відпрацьовується власна позиція, що спирається на аргументи, формулюється кілька найсильніших аргументів. Кожна групачерез одного представника виголошує аргументи щодо вибраної позиції. Якщо для когось дібрані аргументи іншої групи видадуться більш переконливими, учень має право змінити групу, пояснивши свій вчинок.

Словникова робота

Слово « людяність» - це синонім слова «гуманізм». Це чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності.

Учитель: Твір англійського письменника глибоко гуманістичний. Гуманістичний зміст повісті допомагають розкрити не тільки образи Боба Кретчита та його родини, а й образ племінника, людини небагатої, зате доброї. Щороку перед Різдвом він запроршує дядька на вечерю, але той відмовляється. Фред знає, що святкування Різдва завжди пов’язане з примиренням ворогів та взаєморозумінням між людьми, і хоче врятувати Скруджа від самотності та злості, що панують у його серці.

Виразне читання в особах уривку ( від слів « З веселим Різдвом, дядечку!» до слів « ... я славлю його»).

Учитель. Поміркуйте:

* Як племінник ставиться до дядька?

* Як ви думаєте, у чому полягає гуманізм цього героя?

Завдання

Доповніть фразу:» Діккенсс стверджував, що не гроші роблять людину щасливою, а ...» ( людяність)

Учитель

* Чи можемо ми назвати Ч. Діккенса письменником – гуманістом?

* У чому полягає, на вашу думку, головна думка повісті « Різдвяна пісня у прозі»?

ІІІ. Рефлексія

Завдання

Написати есе на тему « Чи можна замкнути душу?» ( зачитуються два-три есе)

Підсумок уроку.

Учитель. Ми закінчуємо вивчення « Різдвяної пісні у прозі», яку сам Діккенс назвав « повістю про переродження людини, яка понад усе цінувала ддзвін монет». Я думаю, що кожен зробив для себе відповідні висновки. Кожен з нас повинен пам’ятати, що рано чи пізно доведеться відповідати за свої вчинки. Відкриймо свої душі, робімо добро, співчуваймо, будьмо милосердними не тільки під час різдвяних свят, а кожного дня, кожної хвилини. Є така народна мудрість: « Якщо в тебе горе, поділися з ним – і у тебе залишиться тільки половина горя. Коли у тебе щастя, поділися ним, і у тебе буде удвічі більше щастя». Скрудж навчився ділитися з людьми добром, радістю, робити їх щасливими. Саме тому він сам став надзвичайно щасливою людиною.

« Продовж речення»

Сьогодні на уроці я:

*здивувався...

*дізнався...

*познайомився...

*зробив висновки...

Домашнє завдання на вибір:

1) скомпонувати « Щоденник подвійних нотаток»;

2) виписати прислів’я про щастя, добро.

 

 

Урок № 4

Тема. Написання твору – роздуму « Що в житті людини найцінніше?» ( за повістю Ч. Діккенса « Різдвяна пісня в прозі»)

Мета: вчити писати твір – роздум, складати план до твору; розвивати зв’язне мовлення; виховувати повагу до справжніх життєвих цінностей.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мвлення.

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Читання прислів’їв про добро і щастя;

« Щоденник подвійних нотаток»

 

Фраза з тексту

Мої міркування

1.

1.

 

 

ІІ. Підготовка до написання твору

1. Бесіда

* Які цінності у житті ви вважаєте головними? ( Любов, дружба, сім’я, здоров’я)

* Чи знаєте ви, які життєві цінності називають підробними, сурогатними? ( Багатство, слава, якщо прагнення до них перетворюються на єдину мету життя)

2. Складання плану

 

І. Вступ

Головні цінності містера Скруджа.

ІІ Основна частина

Що в людтні найцінніше:

1) уміння робити добро;

2) сім’я;

3) дружба і любов;

4) здоров’я;

5) улюблена справа;

6) уміння радіти життю.

ІІІ. Висновок

Справжні цінності життя.

Коментар вчителя. У вступній частині потрібно коротко викласти, що саме було важливим у житті для Скруджа ( його справи і гроші), і висловити своє ставлення до життєвої позиції (  згоден або не згоден з героєм).

В основній частині треба розкрити свою думку і навести докази того, що саме вона є правильною. Наприклад, якщо зазначається, що цінністю для людини є дружня сім’я, то можна аргументувати це постійною підтримкою, на яку може розраховувати така людина у якійсь складній ситуації.

У висновку потрібно ще раз підсумувати, що в житті людини ви вважаєте найціннішим, і наголосити на небезпечності для людини фальшивих життєвих цінностей.

ІІІ. Написання твору на чернетках.

ІV. Редагування творів.

V. Переписування твору в зошити.

VІ Домашнє завдання: прочитати повість М. В. Гоголя « Ніч перед Різдвом», намалювати ілюстрації.

Індивідуальне завдання: підготувати невелике повідомлення про життя і творчість М. В. Гоголя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
5 вересня 2018
Переглядів
520
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку