Конспект уроку з теми:" Системи нерівностей з двома змінними." 10 клас, профіль

Про матеріал
Мета: дидактична – розвивати пізнавальну діяльність учнів, вдосконалювати вміння і навички розв’язувати нерівності і системи нерівностей різного рівня складності графічним способом; методична - ознайомити з поняттям систем нерівностей з двома змінними, закріпити поняття нерівностей з двома змінними, вдосконалювати навички розв’язання задач за допомогою графічного способу розв’язання нерівностей.
Перегляд файлу

УРОК

 

Тема. Системи  нерівностей з двома змінними . Розв’язування задач.

Мета:

дидактична розвивати пізнавальну діяльність учнів, вдосконалювати вміння і навички розв’язувати нерівності і системи нерівностей різного рівня складності графічним способом;

методична -  ознайомити з поняттям систем нерівностей з двома змінними, закріпити поняття нерівностей з двома змінними, вдосконалювати навички розв’язання задач за допомогою графічного способу розв’язання нерівностей;

виховна - виховувати в учнів позитивну мотивацію навчання, розвивати вміння встановлювати логічний зв'язок між прикладними задачами і їх математичними моделями для успішного розв’язання.

Тип уроку: засвоєння нових  знань, умінь, навичок, закріплення основних понять з попередньої теми.

 Учні повинні:

  •       закріпити поняття про  нерівності з двома змінними  ;
  •       засвоїти основні способи  розв’язування систем нерівностей;
  •       здійснювати  аналіз умови задачі для вибору більш вдалого способу її розв’язання;
  •       розв’язувати системи нерівностей різного рівня складності графічним способом.

   Обладнання та матеріали: інтерактивна дошка, слайди.

ХІД  УРОКУ 

І. Організаційний  момент  уроку (1-3 хв.)

Вступне слово вчителя.

- Сьогодні на уроці ми будемо закріплювати вже вивчені  методи розв’язку нерівностей з двома змінними, повторимо графічний спосіб розв’язку нерівностей і будемо розвивати вміння розв’язувати задачі за допомогою нерівностей. Почнемо з перевірки домашнього завдання.

 ІІ. Перевірка домашнього завдання ( 5-7хв.)

Фронтальна перевірка проходить у формі ігрового моменту(щоб заощадити час на цьому етапі уроку). Відповіді до завдань(разом з неправильними) представлені  на дошці. Вчитель повідомляє учням, що всі відповіді були правильними, але випадково хтось переплутав картки і вивісив їх в довільному порядку. Треба поновити правильний порядок і знайти серед запропонованих карток ті, що відповідають домашнім вправам

Слайд 1

№345

1)    50   2)    51

3)52      4)    54

5)   53   Відповіді: 4) х – 2у > 3;1) х +4у 5;2) у > -2;

5).х -2.

Перевірка за малюнками  на дошці.  Для перевірки домашнього завдання на дошку проектується слайд 2

Слайд 2


№332(1), 335(1)

 Коментар. = .

При  у0 – без змін, при у<0 - симетрія відносно Ох.

56

 

Коментар .х = ,

 

55        


 

№348(1,3,5)


1) у < 2х-х2 

Вершина параболи (1,1). Точка А(0;-1) належить графіку нерівності.

57

 

3) Коментар. (х-1)2+(у+2)2   1. Рівняння кола з центром (1,-2) і радіусом 1

(х-1)2+(у+2)2 = 1.

59


5) Коментар. ху < 2.

62у = - гіпербола ( І, ІІІ чв.). Перевіримо, чи належить точка А(2,2) графіку нерівності:

 22  < 2- невірно, тому точка А не належить графіку. Точка В(1;-2) належить графіку нерівності, той частині площини, яка є розв’язком.

 

В ході перевірки задаються питання:

  1.   Графіки яких функцій були представлені при розв’язку нерівностей?
  2.   На яких малюнках представлені графіки функцій?
  3.   Як за відомим графіком функції у = f(x) побудувати графіки нерівностей

у > f(x), у < f(x)?

4. Що є графіком нерівності х > a, x < a?

5. Що є графіком нерівності х2+ у2 < R2, х2+ у2 > R2?

6. Що називається графіком нерівності з двома змінними?

Далі учитель підводить підсумки.

Графіки нерівностей можна знайти за однією загальною схемою:

  • Побудувати графік рівняння F(х, у) = 0, який розбиває координатну площину на декілька областей.
  • У кожній області обираємо «пробні точки».
  • За допомогою цих точок встановлюємо, які з областей належать шуканому графіку та об’єднуємо їх.

III. Формулювання мети і завдань уроку (5-7 хв.)
3.1 Мотивація навчальної діяльності учнів

Учням пропонується розв’язати задачу.

Задача . Зустрічаються дві команди шашкістів А і В. За умовами змагань кожен учасник однієї команди грає по одній партії з кожним учасником іншої команди. Загальна кількість майбутніх партій у 4 рази більша за кількість усіх гравців в обох командах. Однак через хворобу два гравці не змогли з’явитися на матч, у зв’язку з чим кількість усіх зіграних у матчі партій виявилося на 17 менше за передбачувану. Скільки гравців виступило в матчі за команду А, коли відомо, що в ній було менше гравців, ніж у команді В?

(колективно розв’язується)

Позначимо кількість гравців, що повинні були виступити відповідно за команди А і В, через m і n (n >m)

Очевидно, що планувалося зіграти т n партій. Перша умова задачі приводить до рівняння  m n = 4( m + n).

Друге рівняння відразу записати не можна, оскільки невідомо, до яких команд належали захворілі гравці. Можливі три випадки:

1) якщо занедужали гравці команди А, то (m - 2) n  = m n – 17;

2) якщо занедужали гравці команди В, то (n - 2) m = m n – 17;

3) якщо занедужало по одному гравцю з команд А і В, то

 (m - 1) ( n - 1) = m n – 17.

Перший випадок дає 2n = 17, що неможливо, оскільки п — ціле число. Другий випадок також неможливий з цієї причини: 2m ≠ 17, у третьому випадку дістаємо систему:

.

Звідси легко знаходимо m = 6, n = 12.

Відповідь. За команду А виступило 6 гравців.

Вчитель зазначає, що розв’язок зводить до складання системи рівнянь та нерівності, яку можна розв’язати графічно.

3.2 Актуалізація опорних знань учнів.

Графічне розв’язання системи: позначимо х = n, у = m

,

Графік першого рівняння – гіпербола, другого рівняння – пряма; нерівність показує ту частину площини, яка відповідає її розв’язкам. Точка А(12,6) є точкою перетину графіків рівнянь і задовольняє множині розв’язків нерівності ( див. рис.).

Слайд 3

90Можна побачити на малюнку, що э ще одна точка перетину графіків

у = 18-х і у = 4х/(х-4), це точка (6,12). Але координати цієї точки не задовольняють нерівність у < х.

 

 

 

 

Вчитель задає питання:

  •                               Як на вашу думку можна розв’язати графічно систему нерівностей з двома змінними?
  •                               Що буде множиною розв’язків системи нерівностей в координатній площині?

Після обговорення пропонується практична робота в парах на графічне розв’язання систем.

ІV.  Вивчення нового матеріалу (10-15хв.)

План вивчення нового матеріалу

1.Уявлення про системи нерівностей з двома змінними.

2. Прикладні задачі, що зводяться до складання систем нерівностей з двома змінними.

 3. Розв'язок систем нерівностей  з двома змінною  графічним способом.

Приклад. Розв’язати нерівність: (х22-4)(х22-16) 0.

Оскільки добуток дорівнює нулю тоді і тільки тоді, коли хоча б один із множників дорівнює нулю, то рівняння (х22-4)(х22-16)=0 буде задавати дві лінії х22 = 4, х22 = 16. Графіки рівнянь ділять площину на три частини. За допомогою “пробних” точок з’ясовуємо, що шукана нерівність виконується в кільці, яке обмежено двома колами з R=2 і R=4

( див. рис.3). Розв’язок нерівності зводиться до роз візку систем   або

Розв’яжемо, наприклад, першу систему.

Алгоритм практичної роботи, яка пропонується на етапі побудови множини розв’язків системи нерівностей.

Рис. 1

н17Один з учнів пари будує графік нерівності х224 на чистому папері з відповідним масштабом.

Після аналізу умови будуємо графік рівняння х22=4, для цього в кожного учня заготовлено папір у клітинку і за допомогою “пробних” точок з’ясовуємо область, яка є розв’язком нерівності х224 (заштриховуємо її зеленим кольором, рис. 1)

Другий учень будує графік нерівності х2216  на прозорому папері з таким самим масштабом, що і у першого учня ( заштриховуємо червоним кольором, рис. 2).

Рис.2

н18Далі другому учню вчитель пропонує сумістити  накладанням прозорий папір (рис.2) з фігурою (рис.1) першого учня і знайти перетин множин розв’язків двох нерівностей наочно  – область перетину різних кольорів (рис.3).

Рис.3

н19Вчитель робить висновки:

Розв'язати систему нерівностей з двома змінними— значить знайти множину всіх таких точок координатної площини, координати яких задовольняють одночасно всім нерівностям системи.

 

Отриману фігуру називають графіком системи нерівностей.

 Аналогічно можна показати розв'язок систем нерівностей з трьома або більшою кількістю нерівностей.

Приклад. Розв’язати систему нерівностей

 

Розв’язки системи можна зображувати на координатній площині. Для цього слід побудувати графіки нерівностей, які складають систему, і знайти їх перетин. Графіком першої нерівності є фігура, показана на рисунку горизонтальною штриховкою. Графіком другої нерівності є півплощина, показана на рисунку штриховкою іншого напряму. Фігура, яка зображує розв’язки системи, позначена подвійною штриховкою.

н14

V. Закріплення нових знань та вмінь учнів (7-10 хв.)

Приклад. Розв’язати систему нерівностей:

 

 

н22

 

Рис. 4

Приклад. Задайте за допомогою нерівностей область, яка зображена на малюнку.

 

Відповідь.

 

 

 

 

 

 

Вчитель підводить підсумок уроку.

 

VІ. Домашнє завдання (заздалегідь записано на дошці).

Вивчити  §17, (підручник. А.Г. Мерзляк, Алгебра 10, проф. рівень,

№ 354(2), №355(5),№356(2), №358(2).


 

1

 

doc
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
3462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку