Тема: Типи мовлення:розповідь,опис, роздум.
Мета уроку: сприяти поглибленню мовленнєвої соціалізації; формувати знання учнів про текст та його ознаки, типи мовлення; навчити розрізняти висловлювання різних типів мовлення й створювати тексти-розповіді, описи та роздуми; розвивати вміння зіставляти й порівнювати; поглибити знання дітей про український віночок, як народний символ, оберіг; дати дітям поняття про значення квітів та розташування стрічок в українському віночку; виховувати інтерес до традицій рідної землі.
Культурологічна лінія: «Хто вміє віночок вити – той вміє життя любити»
Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, віночок, стрічки для віночка 12 кольорів, скринька.
Тип уроку: розвитку зв’язного мовлення
Епіграф до уроку:
Заплету віночок, заплету шовковий,
На щастя, на долю, на чорнії брови.
Та й пущу віночок на биструю воду,
На щастя, на долю, на милого вроду
(народна пісня).
( слайд 1)
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Поетична хвилинка.
Які в народу звичаї крилаті,
Який багатий наш духовний світ!
Традиції живуть у кожній хаті
І їх вивчають діти з юних літ.
Щоб українцями по світу крокувати,
Й на цій землі прожити недарма.
І щоб ніхто не зміг нам дорікати,
Що в нас коріння власного нема.
Традиції ніколи не вмирали,
Їх українці свято берегли.
А в світлий час їх з пам’яті дістали
І, наче стяг, в майбутнє понесли.
( слайд 2)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку
Обговорення плану уроку. Сьогодні на уроці ми:
( слайд 3)
ІV. Актуалізація опорних знань.
Бесіда з учнями:
1). Що ви знаєте про текст? Дайте йому визначення.
2). Які основні ознаки тексту?
( слайд 4 )
V. Сприймання й усвідомлення теоретичного матеріалу
1. Ознайомлення з новим матеріалом. ( слайд 5)
2.Робота з таблицею
Розгляньте таблицю і заповніть порожні колонки.
Типи мовлення
Назва типу мовлення |
На які питання відповідає |
Про що йдеться у висловлюванні |
Розповідь |
Що відбувалось, коли і де? |
|
Опис |
|
Про ознаки предмета або особи |
|
Чому це відбувалося? Чому такий? |
Про причиново-наслідкові зв’язки між явищами, діями,ознаками. |
3. Слово вчителя: Сьогодні незвичайний урок, діти, недаремно на початку його прозвучав віршик про традиції нашого народу. Світ народних традицій українців – це невичерпна тема. Давайте зазирнемо до «Скриньки народної мудрості». Вислів, що схований в ній сьогодні і назве нам традицію, про яку піде мова на сьогоднішньому уроці. (Діти дістають зі скриньки вислів – «Хто вміє віночок вити – той вміє життя любити»). (слайд 6,7)
Отож, сьогодні ми поговоримо про традицію вінкоплетіння. Зверніть увагу на рядки на дошці:
Заплету віночок, заплету шовковий,
На щастя, на долю, на чорнії брови.
Та й пущу віночок на биструю воду,
На щастя, на долю, на милого вроду
(народна пісня).
Мистецтво плести вінок — ціла наука, яку сьогодні майже забули. А раніше вона передавалася з покоління в покоління. Важливо було знати, як і коли збирати квіти, як вплітати і зберегти, яке зілля з яким поєднувати, як замочувати квіти у рослинних соках щоб вони довше були свіжими, оскільки свіжий вінок — на добро, а зів’ялий — недобрий знак; якщо вінок розвився чи розірвався — чекай біди.
Всього в українському вінку могло бути до 12 квіток, і кожна з них є оберегом (показ квітів та їх символіки в презентації).
Безсмертник - символ здоров'я ( слайд 8)
Деревій - нескореності ( слайд 9)
Барвінок - життя і безсмертя людської душі , ( слайд 10)
Цвіт вишні та яблуні - символ материнської відданості ( слайд 11)
Калина - символ краси та дівочої краси ( слайд 12)
Любисток і волошка - відданості та вірності ( слайд 13)
Ромашка - символ дівочої чистоти ( слайд 14)
Ружа , мальва та півонія - віри , надії і любові ( слайд 15)
Хміль ( вусики ) - символ гнучкості та розуму ( слайд 16)
Колір маку долучають у вінок ті дівчата , у чиїх родинах хтось загинув у боротьбі з ворогом. Мак - символ печалі і смутку.
Використовували і інші квіти, головне, щоб кількість їх не перевищувала 12.
Однак повернемося до теми нашого уроку. Сьогодні ми навчаємося розрізнювати тексти різних типів. Але зробимо ми це незвичайним способом.
VI. Основний зміст роботи.
1. Робота в парах. Гра «Розмалюй квітку» ( слайд 18)
Умови гри. Перед учнями на доршці знаходиться не розфарбована квітка, кожний елемент якої підписаний номером. Поряд подається таблиця з зазначенням кольорів. На аркуші надруковані тексти. Потрібно прочитати текст – визначити до якого типу він належить і за таблицею з’ясувати, яким кольором розфарбовувати елементи квітки.
Текст 1.
Чому наші предки так серйозно ставилися до обряду вінкоплетіння? Адже польові квіти не являли собою якоїсь особливої матеріальної цінності. Чомусь сьогодні цю науку майже забули. Раніше вона передавалася з покоління в покоління. Важливо було знати, як і коли збирати квіти, як плести і зберігати вінки, щоб вони мали дійсно чудодійну силу. Впродовж багатьох років люди спостерігали за тим, як віночок підтверджує свою чудодійну силу. Тому і стали довіряти йому важливу справу – охорону власної домівки та свого життя.
Текст 2.
Колись давно , розповідають люди старшого віку , жили в Україні два птахи : Любисток і Волошка . А через те, що вони були дуже гарними від природи , люди почали знищувати їх. Знайшли собі притулок у гаю останні двоє з тих пташенят , і скорбота здружила їх настільки , що всі ставили їх у приклад. До кінця своїх днів вчили всіх Любисток і Волошка любити й оберігати одне одного, поважати, бути щирими у розмовах. А як померли , то проросли двома пахучими квітками. З тих пір дівчата вплітають ці квіти в свої віночки.
Текст 3.
На високому гінкому стебельці росте лугова цариця – ромашка. У віночку вона майже не помітна, хоча і додає йому витонченості . Та коли вона росла серед яскравої трави, вона була найпрекраснішою в світі квіткою: рівною, високою, з сумно нахиленою набік головою, яскраво жовтою в білих прозорих пелюстках. Ще й зверху вона була трохи прикроплена дрібною росичкою.
Текст 4.
Мене спитали: «Яке народне свято мені подобається і чому?». Я подумала і відповіла: «Івана Купала». Чому? Можливо тому, що в цей день завжди влаштовують народні гуляння на луках. Дівчата збираються на сході сонця і, співаючи пісні, плетуть дивовижні віночки, якими потім прикрашають себе. А ввечері дівчата та хлопці проводять обряд ворожіння, пускаючи вінки із запаленою свічкою. Хто зловить віночок – той і стане нареченим тієї дівчини. Ось чому Івана Купала – це моє улюблене свято.
Тип тексту |
Розповідь |
Опис |
Роздум |
Текст 1 |
1 |
1 |
1 |
Текст 2 |
2 |
2 |
2 |
Текст 3 |
3 |
3 |
3 |
Текст 4 |
4 |
4 |
4 |
Перевіряємо правильність виконання завдання ( слайд 19)
2. Фізкультхвилинка.
( слайд 20)
Сплетемо віночок з квітів та стрічок - коло руками, вдихаємо повітря
Візьмемо в дубочка трохи гілочок - максимально тягнемось вгору
У барвінка гілочки пружні та гнучкі - присідання додолу
Зв’яжемо докупи гілочки тонкі - імітуємо руками в’язання вінка
На вітру гойдаються мак, ромашка, хміль. – нахили вліво-вправо
Додолу нагинаються трави золоті. – нахили вперед
Колом обертається святковий наш вінок, - рухи головою по колу
Сядемо за парти, продовжимо урок. – сідаємо на місця
3. Обряд в’язання стрічок. ( слайд 21)
Слово вчителя. Окрім того, що кожна квітка, вплетена у вінок, щось означала,символічними були і стрічки, якими зв’язували вінки. Кожна дівчина повинна була знати, в якій послідовності вплітати стрічки у віночок, і що колір стрічки означає . І сором був тій дівчині , яка не знала, яка після якої має бути вплетена стрічка.
Діти передають вінок від одного до іншого і в’яжуть на нього свої стрічки. ( слайди 22-29)
Скажімо, найпершу у вінку - посередині , в'яжуть світло - коричневу стрічку - символ землі - годувальниці. По обидві сторони від коричневої - жовті стрічки - символ сонця , за ними світло та темно зелену - символ краси і молодості . Потім блакитну, синю - символи неба і води , дають силу і здоров'я , далі в'яжуть жовтогарячу - символ хліба , фіолетову - символ мудрості людини , малиновий - символ душевності , щирості , рожеву - символ достатку . В'язали також і білу стрічку , але тоді , коли кінці її були розшиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали сонце , а на правому - місяць . Якщо стрічка не була вишита , то її не пов'язували , бо це символ пам'яті про померлих. Дівчата, що вплітали до віночку мак, прив’язували червону стрічку – символ смутку і печалі за кимось, знак магічного зв’язку.
4. Бесіда з учнями.
1). Чи знаєте ви, діти, від чого оберігали вінки своїх власників?
2). А які обряди з використанням вінків вам відомі?
Інформаційна довідка.
Дорогі нам віночки не тільки за красу. Ними мили волосся , купали новонароджених , освіжали приміщення . Колись дівчата дарували вінки з любистку і волошок коханим у хвилю розлуки. І возив козак такий засушений віночок у шовковій хустці на серці по далеких світах .
Вінки залишали на деревах і горищах від блискавок , клали під перший сніп для збільшення наступного врожаю , підкладали в гніздо квочки , в колиску новонародженого , ховали під одяг від відьом , вішали в полях і городах . Дівчата вмивалися водою з мокрого вінка для краси і здоров'я. Вінок давали чоловікам , як оберіг , якщо вони йшли на війну. Саме звичай вручати коханій ( коханому) вінок на знак сватання переріс пізніше в обмін кільцями - заручення . Раніше після вінчання наречена кидала в натовп подружок не букет , а свій вінок. Хто зловить - той швидше за інших вийде заміж.
VII. Закріплення вивченого.
Колективна робота. Складання тексту- роздуму. (слайд 30)
Чарівна сила українського віночка
Теза – постановка питання |
Особливим оберегом в Україні завжди був і є вінок. Це не просто краса, а «знахар душі». Чому наші предки вірили, що в ньому є чарівна сила, що біль знімає, силу береже? Спробуймо розібратись, в чому була сила українського віночка. |
Аргументи. Про квіти, з яких плетуть вінок, про стрічки, про обряди та дійства з віночком. |
По-перше,..
По-друге,..
Вінок використовували в обрядах…
|
Висновок. Про те, що вінок дійсно допомагав нашим пращурам долати негаразди. Заклик пам'ятати традиції свого народу. |
Отже, … |
VIII. Підсумки уроку. ( слайд 31)
Бесіда з учнями:
1). Що нового ви дізналися сьогодні про типи мовлення?
2). Що навчилися писати?
3). Що нового дізналися сьогодні про український вінок?
4). Що було складним на уроці?
5). Чи сподобався вам урок?
IX. Домашнє завдання
Дописати твір-мініатюру на тему «Чарівна сила українського віночка»
( слайд 32)