Поняття про числівник як частину мови.

Про матеріал
Розробка уроку з теми: Поняття про числівник як частину мови.(4 клас) Мета: Дати учням початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні, вчити правильно ставити запитання до числівників, які означають кількість предметів та порядок при лічбі. Розвивати мислення учнів, вміння роботи висновки. Виховувати культуру мовлення щодо вживання числівника. Виховувати любов до рідної мови, національну свідомість. Формувати полікультурну, комунікативну, мовленнєву соціальну компетентності.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Поняття про числівник як частину мови.

Мета: 

Дати учням початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні, вчити правильно ставити запитання до числівників, які означають кількість предметів та порядок при лічбі. Розвивати мислення учнів, вміння роботи висновки. Виховувати культуру мовлення щодо вживання числівника. Виховувати любов до рідної мови, національну свідомість. Формувати полікультурну, комунікативну, мовленнєву соціальну компетентності.

 

                                             ХІД  УРОКУ.

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Читання учням епіграфа уроку:

            Постараймося працювати плідно

            Протягом всього уроку,

            Щоб всі знали на «відмінно»

            Мову рідного  народу.

 

- Що вимагає від нас  епіграф уроку?

- В кінці уроку проаналізувати, чи всі працювали плідно?

 

ІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ ПРО ЧАСТИНИ  МОВИ.

 

- Які частини мови ми вивчали?

- Що означає іменник? Прикметник? Дієслово?

- Що таке прийменник, сполучник?

- Розглянемо та порівняємо  два речення.

  Півники горох молотили

  Два півники горох молотили.

 

- З якої пісні слова?

-Чи можете ви сказати, скільки півників виконували дію в першому реченні?

- А в другому?

- Отже, з якою метою вжите слово «два»?

- Щоб показати, скільки було дійових осіб.

- Назвіть відомі вам частини мови в першому реченні? А в другому?

- На яке питання відповідає слово «два»? ( Скільки)

- Що називає? (Кількість предметів).

- Отже, що ви дізналися про слово «два?» ( Воно відповідає на питання «скільки»?).

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.

 

- Сьогодні ми познайомимося з новою частиною мови - числівником.

Тема ця хоч не проста, та для вас цікава,

Будуть в ній нові слова, буде і забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо-

Будуть в ній  знання й уміння, правила й завдання,

Думки вашої творіння і оповідання,

І пісні, й загадки ваші, і цікава казка.

Тему нашого уроку запишіть, будь ласка.

 

- З числівниками ви зустрічалися вже, найчастіше - на уроках математики.

 

ІV. НОВИЙ МАТЕРІАЛ.

 

1. Виконанні вправи № 11 ( усно).

2. Хвилина каліграфії

 

Полічи і пропиши каліграфічно:

Три сови і два сичі.

Скільки всіх їх? Полічи. ( П’ять)

3. В зошиті вправа № 11 (2).

 

ІV. ЗАКРІПЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

1. Читання жартівливого вірша.

«Де п’ятий?» Вправа 14 ( усно).

 

Виділення числівників, звуко - буквений аналіз слова «п’ять», пояснення правопису  апострофа.

 

2. Письмове виконання вправи №13 ( полікультурна компетентність).

Звертаю увагу на вимову слова «одинадцять».

Опрацьовується вимова та правопис слів «футбол»  та «футболіст».

- Футбол від англійського слова. Пригадайте, що воно означає?

- Фут- нога, боло - м’яч.

- За допомогою якого суфікса утворилося слово «футболіст»?

- Назвіть інші слова, утворені за допомогою цього суфікса ( Машиніст, піаніст, баяніст).

- Що вони означають? (Назви людей за професією).

V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.

3. Гра - розминка “Знайди числівник”.

Руки вгору підніміть,

Пальці швидко підніміть,

Зліва п’ять і справа п’ять,

Скільки разом? Як сказать? (Десять).

 

“Знайди числівник”:

П р и с л і в ’я.

Сім разів відміряй, один раз відріж.

З а г а д к и.

Один ллє, другий п’є, третій підростає. ( Дощ, земля, пшениця).

Хто у році чотири рази переодягається? (Земля)

Два скельця, три дужки - на ніс і за вушка. ( Окуляри)

 

VІ. Робота в групах ( за вправою 12)

 

 Учні діляться на групи за завданням вчителя ( кожна група - учні з двох сусдідніх парт).

Розглядають малюнки годинників на визначають  час, зображений на кожному з них. Важливо з’ясувати: до 12  години вважається час до полудня, після 12 — час після полудня.

Полудень - чому так назвали? ( Половина дня).

 

Вправи на моделі годинника з рухомими стрілками.

Цікаве завдання:

Прочитайте слова:

г 1а                      пі 2л                                    ві 3 ло

пі 100 лет            100 янка                             мі100

ві3на                    100ляр                               

100рона               3буна                                  по 3вожив

 

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

 

- З якою новою частиною мови ви познайомилися?

- На які питання відповідають числівники?

- А як числівники позначаються на письмі? ( Цифрами або записуються словами). Підкреслюю, що цифрами учні користуються на уроках математики, а на уроках мови числівники записуються словами.

 

ДОДАТКОВЕ ЗАВДАННЯ ( соціальна, полікультурна компетентність).

- Впізнай і запам’ятай числівник.

    Числівник

Число числівник назове,

у світ лічби нас поведе.

Ми навчимося рахувати,

додавати, віднімати.

Одна на світі Батьківщина

і матір теж одна - єдина.

Над нами сонечко одне,

проміння шле нам золоте.

Земля - одна, планет - багато,

на небі - тисячі зірок.

Шість буднів тижня — одне свято,

і безліч у полях квіток.

Число числівник називає,

і всяк школяр це добре знає.

Один, два, три, чотири, п’ять-

учімось, друзі рахувать.

- Назвіть числівники, які почули у вірші.

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ З ІНСТРУКТАЖЕМ.

 

Вправа 15 ( дати повні письмові відповіді на запитання).

doc
Додано
30 січня 2019
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку