Конспект уроку
Узагальнення й систематизація вивченого з теми « Однорідні члени речення»
Мета: узагальнити й систематизувати знання восьмикласників з розділу «Однорідні члени речення», структурувати вивчений теоретичний матеріал, удосконалювати пунктуаційні вміння й навички, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини.
Перебіг уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Вибіркова робота ( Виписати зі статті «Національна драма», яка вміщена в підручнику літератури на с. 110, чотири речення з однорідними членами, пояснити розділові знаки).
ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень теми
1. Укажіть правильне твердження.
А. Однорідні члени речення можуть відповідати на різні питання.
Б. Для зв’язку однорідних членів речення використовуються сполучники підрядності.
В. Не є однорідними членами фразеологізми з повторюваним сполучником: ні риба ні м’ясо.
Г. Означення неоднорідні, якщо виступають художніми означеннями (епітетами).
2. Розв’яжіть кросворд
По горизонталі:
3. … не ставиться між частинами фразеологізму з повторюваним сполучником.
4. Визначте, скільки рядів однорідних членів у реченні: « У комедії засобами гумору й сатири висміюються й розвінчуються негативні суспільні та побутові явища».
6. Засіб зв’язку однорідних членів речення.
По вертикалі:
1. Визначте вид помилки в реченні: « Сонце світить та не гріє».
2. … ставиться, якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами речення.
5. Цей розділовий знак пропущено в реченні: « Усі присутні: і студенти, і батьки, і викладачі зайшли до аудиторії».
7. Протиставний сполучник.
ІV. Робота над закріпленням знань, умінь та навичок.
Гра «Редактор». Відредагуйте речення, визначте види помилок.
1. В Україні веселі обряди супроводжували народні свята, коли виконувалися колядки, щедрівки, весільні, купальські пісні, тощо.
2. Старі, товсті дуби, розставивши волохаті віти-руки, вітали нас.
3. У виставі використовуються сценічні засоби розкриття образів, гра акторів, декорації, зорове та світлове оформлення.
4. На полях, луках і садках лежить сніг.
5. Учитель цікавиться та використовує у своїй роботі досягнення суміжних галузей науки і культури.
Творча робота
Напишіть мінітвір «Чи актуальна трагікомедія «Сто тисяч» у наш час?», використавши речення з узагальнювальним словом та однорідними членами, однорідними та неоднорідними означеннями.
Виконайте синтаксичний розбір речення.
Багато людей, прагнучи збагатитися, утрачають не лише власне здоров’я, а й честь, гідність, зрікаються найсвятішого.
V. Підсумки уроку
Вправа «Незакінчене речення»
1. Найбільші труднощі в мене були…
2. З п’ятого класу добре пам’ятав такі правила з цієї теми….
3. Абсолютно новою була для мене така інформація про однорідні члени речення…
4. Тепер я знаю…
5. Тепер я вмію…
6. Набуті на уроці знання я застосую…
VІ. Домашнє завдання.
Виконати запропоновані тестові завдання ( с. 124-125)