МЕТА: розширити знання учнів про види лічильної гладі, ознайомити їх з технікою виконання швів „пряма гладь” і „коса гладь”; навчити учнів виконувати ці техніки вишивання; виховувати акуратність під час виконання вишивальних робіт, шанобливе ставлення до національних традицій української народної вишивки; розвивати естетичні смаки учнів.
ТЕМА. Вишивка лічильною гладдю.
МЕТА: розширити знання учнів про види лічильної гладі, ознайомити їх з технікою виконання швів „пряма гладь” і „коса гладь”; навчити учнів виконувати ці техніки вишивання; виховувати акуратність під час виконання вишивальних робіт, шанобливе ставлення до національних традицій української народної вишивки; розвивати естетичні смаки учнів.
ІНСТРУМЕНТИ І МАТЕРІАЛИ: вишиті вироби, зразки швів, ілюстрації, інструкційні картки, п’яльця , голки, нитки, тканина, ножиці.
ТИП ЗАНЯТТЯ: комбіноване
СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У невичерпній скарбниці духовної культури нашого народу є особлива, винятково важлива її частина – вишивка.
Вишивка – це духовний символ українського народу, рідного краю, батьківської оселі, тепла материнських рук.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
На минулому уроці ми з вами ознайомились з основами композиції вишивки і підрубили наш виріб ажурним швом - мережка.
Тому давайте повторимо, що ви знаєте.
ГРА „ ЩАСЛИВИЙ ВИПАДОК”
„Щасливий випадок” – інтелектуальна гра,
В неї грає наша класна вся сім’я
Знань потрібен всім великий запас
Змагайтесь, а ми підтримаємо вас.
У грі беруть участь дві команди ...
Починаємо
І гейм „Далі, далі,...”
Питання першій команді ( За кожну правильну відповідь команда отримує по одному балу. Якщо команда не знає відповіді на питання вона говорить „Далі”. Якщо команда суперник знає відповідь то вона може відповісти й отримати додатковий бал.
Питання другій команді
Рахунок у першому геймі....
Попереду команда....
ІІ гейм „Заморочки з діжки”
Конкурс для капітанів. Капітани дістають з діжки аркуші паперу на яких записано запитання і відповідають на них. Кожна правильна відповідь 1 бал.
Після другого гейму лідером є команда ...
ІІІ гейм „Погоня за лідером”
Питання першій команді
Питання другій команді
Остаточний рахунок у грі ...
Поздоровляємо команду ... з перемогою.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Різні народи протягом століть розробили найрізноманітніші техніки вишивок і швів. На сьогоднішньому уроці ми з вами познайомимось з технікою вишивання – гладь.
На сьогоднішньому уроці ви :
Види лічильної гладі
дізнаєтесь про Техніку виконання швів : пряма
гладь, коса гладь
Організацію робочого місця,
охорону праці при вишиванні
Виконувати шви: пряма і коса гладь
Дотримуватись безпеки праці
Навчитесь Правильно організовувати робоче
місце
Дотримуватись санітарно –
гігієнічних вимог при вишиванні
(Учні записують в зошиті : число, класна робота. Тема уроку: Вишивка лічильною гладдю)
Гладь –це техніка вишивання прямими або похилими стібками, що цілком або частково заповнюють площину узору.(Демонстрація зразків швів і виробів прикрашених цими швами, ілюстрації). Гладдю вишивають6 сорочки, подушки, скатертини,..
Відомі
У односторонній заповнюють візерунком тканину тільки з лицьового боку, а з виворотного є лише окремі стібки, а у двостороньої узор має однаковий або подібний вигляд з обох боків тканини.
У лічильній гладі стібки кладуть, рахуючи нитки тканини, а в мальованій – стібки розташовують за контуром малюнка, нанесеного на тканину.
Розрізняють такі техніки лічильної гладі:
Технологія виконання прямої гладі.
Додаткова інформація
В Україні лічильну гладь називають „лиштва”, тому що свого часу нею найчастіше оформляли подоли жіночих сорочок – лиштви. Існує і інша версія походження такої назви: у давнину вишивали нитками, що залишалися після ткання полотна (тобто „лишками” - залишками). Навіть зараз на Полтавщині пряму гладь виконують нитками білого і сірого кольорів, а на Буковині, у Закарпатті та Прикарпатті – тільки білого.
Прямою гладдю виконують геометричні орнаменти. Під час вишивання прямою гладдю стібки розташовують паралельно ниткам основи (мал. .а) або піткання (мал. . б). Кожний стібок виконують через одну нитку тканини.
Бесіда.
ПРАКТИЧНА РОБОТА .
Виконання узору технікою пряма гладь.
Інструменти та матеріали: тканина, нитки, голка, п’яльця, ножиці.
Учитель роздає нескладний узор, учні повинні виконати вишивку цієї композиції, враховуючи, що вишивка нитками двох кольорів ( блакитний – синій, червоний – рожевий тощо).
Послідовність виконання.
Розповідь учителя
Коли жінки вишивали рушник то голки вони купували в понеділок і не міняли поки не закінчували вишивку. Вишивку ж розпочинали в четвер.
Міні – тренінг.
Визначте, до якої групи швів (одно - чи двосторонніх) можна віднести пряму гладь. Відповідь аргументуйте.
Коса гладь відрізняється від прямої тим, що стібки кладуть під кутом 45* до ниток основи й піткання тканини.
Додаткова інформація
Дві паралельні смужки гладі, стібки яких спрямовані в різні сторони, в Україні називають „кицькою, а в Росії – „ялинкою”. Коса гладь найбільш поширена на Київщині, де її здавна виконують нитками червоного й чорного кольорів. На Поділлі косу гладь вишивають білими нитками
Вишивання косою гладдю розпочинають з того, що підбирають квадрат із ниток тканини (наприклад 4 на 4, 6 на 6 тощо)
ПРАКТИЧНА РОБОТА .
Виконання узору технікою коса гладь.
Інструменти та матеріали: тканина, нитки, голка, п’яльця, ножиці.
Для освоєння техніки коса гладь учні виконують запропонований зразок вишивки.
Послідовність виконання роботи.
Розповідь учителя
Дані археологічних розкопок, свідчення літописців минулого дають змогу вважати, початок мистецтва вишивання на території України сягає у глибину віків, його розвиток триває з незапам’ятних часів і до наших днів.
Раніше кожна дівчина повинна була вишити собі придане: сорочки, скатертини, рушники, простині,.. і тому взимку в селах України ввечері збирались дівчата на вечорниці. Вони там пряли починки, шили сорочки, вишивали рушники собі на придане. Не могли обминути вечорниць і хлопці. Вони приходили на вечорниці щоб залицятися до дівчат, розповідали їм всякі бувальщини та небилиці, співали пісень, танцювали.
Тобто вечорниці – це був свого роду клуб сільської молоді в Україні, де молоді люди зближалися, пізнавали один-одного і як наслідок, одружувалися.
Під час вишивання дівчата співали багато гарних ліричних пісень про кохання, про стосунки між молодими. Тягнеться нитка і тягнеться пісня про те „як любили і розійшлися”, або „як поїхав мій миленький іншої шукати”.
Прослуховування української народної пісні „Цвіте терен”
Але не лише сумні пісні співали дівчата на вечорницях. Співали і про невдалі залицяння ”Ти до мене не ходи куций-коротенький”, або ж жартівливі
Виконання української народної пісні „В місяці іюні”.
Добираючи нитки для вишивання, кожна дівчина вплітала в них свої мрії і сподівання. Кожна нитка несла своє психологічно-змістовне значення. Так мати виряджаючи сина в дорогу, давала йому рушник, на якому вишита росяниста доріжка, яка завжди повертає сина в спогади про рідну домівку. Про це співається в пісні А. Малишка та П. Майбороди „Пісня про матір”
Прослуховування пісні „Пісня про матір”
Про те, що кольори мали змістовне значення, співається в пісні вище згаданих авторів „Два кольори”. Червоний колір вважається кольором кохання життя та любові, а чорний – то журба.
Прослуховування пісні „Два кольори”
Міні – тренінг.
Визначте, до якої групи швів (одно - чи двосторонніх) можна віднести пряму гладь. Відповідь аргументуйте.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Гра „ Блеф – клуб „
Гра може проводитись або письмовій формі.
Учням пропонується визначити правильні й помилкові твердження.відповідь аргументувати.
VІ. ПІДСУМКИ ЗАНЯТТЯ.
Підводячи підсумки заняття, учитель демонструє кращі роботи учнів, аналізує допущені помилки.
Виставлення оцінок.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Підготувати необхідні інструменти та матеріали для вишивання