Конспект уроку з трудового навчання в 8 класі по темі: «Виготовлення ляльки – мотанки, добір конструкційних матеріалів та оздоблення»

Про матеріал
Назва: Виготовлення ляльки – мотанки, добір конструкційних матеріалів та оздоблення. Автор: Автюхова З.В. Анотація: Комбінований урок трудового навчання у 8 класі, спрямований на формування в учнів уявлення про українську культуру, відродження та творення національних культурно-історичних традицій українського народу. Оволодіння основами мистецтва виготовлення народної ляльки, послідовного виконання операцій проектно-технологічної діяльності від задуму до його реалізації в готовому вигляді. Розвиток національної свідомості. Забезпечення формування ключових, предметних, галузевих компетентностей. На уроці використовувалися технології: технології на основі опорних схем, критичне мислення та проектного навчання; пошук відповідних джерел необхідної інформації, процес рішення завдання; складання інструкційних карток.
Перегляд файлу

Комунальний заклад Сумської обласної ради –

Шосткинський ліцей-інтернат спортивного профілю

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з  трудового навчання в 8 класі по темі:

 «Виготовлення ляльки – мотанки, добір конструкційних матеріалів та оздоблення»

 

 

 

                                     Підготувала

                             вчитель трудового навчання

                                   вищої кваліфікаційної категорії

                                     Автюхова З.В.

 

 

 

 

 

Шостка – 2019

Тема:

Виготовлення ляльки – мотанки, добір конструкційних матеріалів та оздоблення.

Мета:

освітня: навчити виготовляти традиційну ляльку-мотанку, а також традиційним прийомам виготовлення ляльки, розвинути уміння і навички роботи з матеріалами.

розвивальна: розвивати почуття прекрасного, художнього смаку, інтерес до історичної культури нашого народу, перлин народної творчості.

виховна: виховувати практичні навички художньо-творчої діяльності; поглибити знайомство учнів з народним декоративно-ужитковим мистецтвом, його символікою, оберегами; забезпечити засвоєння прийомів виготовлення оберегів.

 

Очікувальний результат: називає конструкційні матеріали, необхідні для виготовлення запланованого виробу; виконує малюнок виробу, технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення;

проводить міні-маркетингові дослідження для обґрунтування вибору виробу та його конструкційних особливостей; складає інструкційну картку добір конструкційних матеріалів та оздоблення. Робить висновки  про необхідність економного використання конструкційних матеріалів.

Тип уроку:  комбінований

Методи і методичні прийоми

  1. Нові інформаційні технології навчання: розвивальне навчання, групове навчання, інформаційно-комунікативні технології, інтерактивні технології, технології на основі опорних схем, критичне мислення та проектного навчання.
  2. Метод проблемного викладу: постановка проблеми, формування завдання на основі різних джерел і засобів, науковий пошук.
  3. Дослідницький метод: пошук відповідних джерел необхідної інформації, процес рішення завдання.
  4. Візуальний: складання схем, інструкційних карток.

Форма уроку: набуття нових знань, комплексного застосування умінь і навичок.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; уміння аналізувати, формувати практичні навички, формулювати висновки; здоров’язбережувальна,  комунікативна.

Обладнання: презентація: « історичні відомості про виникнення ляльки -  мотанки»; презентація: «технологічна послідовність виготовлення ляльки – мотанки»; відео: « народження ляльки – мотанки»; технічні засоби:  (комп’ютер, інтерактивна дошка).

Структура уроку:

1.Організаційний момент.

2.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

3.Актуалізація опорних знань.

4.Викладення нового матеріалу.

5.Практична робота.

6.Узагальнення та систематизація знань.

7.Підбиття підсумків.

8.Рефлексія.

9.Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Метод «Вікно в історію»

Діти, ми з вами продовжуємо опановувати виготовленню української ляльки-мотанки як оберіг. Ці ляльки застосовуються як символічні обереги так і для прикрашення оселі. А також обереги виготовляли для воїнів , які захищали їх та зберігали їхнє життя. Ці відважні воїни носили обереги біля свого серця.

Учениця розповідає вірш: 

Нездоланий і талановитий

Наш народ скарби свої зберіг.

Тих скарбів коштовних не злічити,

Серед них – і лялька оберіг.

Лялька-мотанка – це забавка дитяча

І мистецьке диво, але ще

Іноді здається нам, неначе

Вічність сіла ляльці на плече.

Бо її історія прадавня

Вже сягає пꞌять тисячоліть.

Крізь віки гіркі, страшні і славні

На сторожі памꞌяті стоїть.

 

Відео: «Народження ляльки-мотанки».

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Метод «Бесіда»

-Що означає слово «оберіг»? (від грецького слова «богиня»-земля, богиня землі).

-Яке призначення мають обереги за традиціями українського народу?

(Обереги-наші давні символи, які захищають дім та людину від негараздів).

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

У ляльки-мотанки є своя історія. Зверніть увагу на дошку.

Показ презентації №1

Перша лялька-мотанка була виготовлена більше 5 тисяч років тому. Вона виготовлена із полотна в Стародавньому Римі.  Такі ляльки можна знайти в будь-якій країні. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей та бід.

У Єгипті знайдена римська ганчір'яна набивна лялька: виконана з грубого полотна та набита клаптиками і папірусом.

Виготовлялися ляльки з обпаленої глини (найдешевший варіант), а також з кістки, дерева, воску, бронзи, міді і навіть срібла з золотом.

Час проходить і вигляд ляльки-мотанки стає іншим. Не можна малювати обличчя ляльці, вона не повинна ні на кого бути подібна. Кожна лялька-мотанка має своє символічне значення:

-лялька-мотанка «дзвіночок» -ця лялька приносить добрі вісті, закликає радість. Вона ігрова. Передбачалося, що її роблять під Новий рік, як лялечку на яку можна загадувати новорічні бажання. У лялечки є дзвіночок, який закликає всіх порадіти, повеселитися!

-лялька-берегиня - ці обереги використовувалися для захисту будинку, захищали від поганого слова і злих людей.

- лялечка – трав’яниця – вважалося, що вона в дім приносить достаток, благополуччя, допомагає досягти успіхів у роботі;

- лялька-матюся – символізує головне призначення жінки;

 

- лялька обрядова .

Метод «Навчаюсь, вчуся»

Показ презентації №2

V. Практична робота.

Учні отримують завдання: « складання інструкційної картки конструкційних матеріалів, та оздоблення необхідних для виготовлення Ляльки – мотанки», яке виконують на комп’ютері. Вони мають змогу зайти на пост вчителя опрацювати вчительську презентацію і взяти необхідний матеріал для складання інструкційної картки. Кожен учень самостійно працює над завданням, виконану роботу підписує і здає на пост вчителя.

Інструкційна картка

Конструкційні матеріали для виготовлення Ляльки – мотанки.

Вид технологічної операції

 

Конструкційний матеріал

Лінійний розмір (см)

Малюнок

1.

Виготовлення голови для ляльки- мотанки

Бавовняна тканина

30 х20

2.

Виготовлення голови для ляльки- мотанки

Бавовняна тканина

25 х25

3

Виготовлення голови для ляльки

Швейні нитки № 40

 

 

 

VІ. Узагальнення та систематизація і контроль знань і вмінь учнів.

Метод «Мозковий штурм»

-Що таке «лялька-мотанка»? (зроблена з тканини вузликова лялька, назва походить від укр. мотати. Вважається, що у давнину мотанки виконували функцію сакральних оберегів).

-Коли з'явилася перша лялька-мотанка? (більше 5 000 років тому)

-Які ви знаєте ляльки-мотанки? (лялька на щастя, дзвіночок, крупꞌянечка, багаторучниця, лялька-берегиня).

VІІ. Підбиття підсумків.

В наших презентаціях ми ознайомилися з історією виникнення та різновидом ляльки – мотанки. Розглянули технологічну послідовність виготовлення ляльки – мотанки. Вивчили конструкційні матеріали та матеріали для оздоблення необхідні для виготовлення ляльки. Склали інструкційні картки для подальшої роботи над виробом.

VІІІ. Рефлексія.

У вас на партах знаходяться лайки червоного і зеленого кольору, будь ласку по черзі прикріпіть на дошку. Якщо вам сподобався урок прикріпіть лайк зелений, а якщо не сподобався прикріпіть- червоний.

ІХ. Домашнє завдання.

Підготувати доповіді: цікавинки про будь-яку ляльку-мотанку. Принести оздоблення для ляльки – мотанки.

 

 

 

Інструкційна картка послідовності виготовлення ляльки – мотанки

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Седлецька Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 квітня 2019
Переглядів
6289
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку