Комунальний заклад Сумської обласної ради –
Шосткинський ліцей-інтернат спортивного профілю
Конспект уроку
з трудового навчання в 8 класі по темі:
«Виготовлення ляльки – мотанки, добір конструкційних матеріалів та оздоблення»
Підготувала
вчитель трудового навчання
вищої кваліфікаційної категорії
Автюхова З.В.
Шостка – 2019
Тема:
Виготовлення ляльки – мотанки, добір конструкційних матеріалів та оздоблення.
Мета:
освітня: навчити виготовляти традиційну ляльку-мотанку, а також традиційним прийомам виготовлення ляльки, розвинути уміння і навички роботи з матеріалами.
розвивальна: розвивати почуття прекрасного, художнього смаку, інтерес до історичної культури нашого народу, перлин народної творчості.
виховна: виховувати практичні навички художньо-творчої діяльності; поглибити знайомство учнів з народним декоративно-ужитковим мистецтвом, його символікою, оберегами; забезпечити засвоєння прийомів виготовлення оберегів.
Очікувальний результат: називає конструкційні матеріали, необхідні для виготовлення запланованого виробу; виконує малюнок виробу, технологічні операції відповідно до обраного виробу та технології його виготовлення;
проводить міні-маркетингові дослідження для обґрунтування вибору виробу та його конструкційних особливостей; складає інструкційну картку добір конструкційних матеріалів та оздоблення. Робить висновки про необхідність економного використання конструкційних матеріалів.
Тип уроку: комбінований
Методи і методичні прийоми
Форма уроку: набуття нових знань, комплексного застосування умінь і навичок.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; уміння аналізувати, формувати практичні навички, формулювати висновки; здоров’язбережувальна, комунікативна.
Обладнання: презентація: « історичні відомості про виникнення ляльки - мотанки»; презентація: «технологічна послідовність виготовлення ляльки – мотанки»; відео: « народження ляльки – мотанки»; технічні засоби: (комп’ютер, інтерактивна дошка).
Структура уроку:
1.Організаційний момент.
2.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
3.Актуалізація опорних знань.
4.Викладення нового матеріалу.
5.Практична робота.
6.Узагальнення та систематизація знань.
7.Підбиття підсумків.
8.Рефлексія.
9.Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Метод «Вікно в історію»
Діти, ми з вами продовжуємо опановувати виготовленню української ляльки-мотанки як оберіг. Ці ляльки застосовуються як символічні обереги так і для прикрашення оселі. А також обереги виготовляли для воїнів , які захищали їх та зберігали їхнє життя. Ці відважні воїни носили обереги біля свого серця.
Учениця розповідає вірш:
Наш народ скарби свої зберіг.
Тих скарбів коштовних не злічити,
Серед них – і лялька оберіг.
Лялька-мотанка – це забавка дитяча
І мистецьке диво, але ще
Іноді здається нам, неначе
Вічність сіла ляльці на плече.
Бо її історія прадавня
Вже сягає пꞌять тисячоліть.
Крізь віки гіркі, страшні і славні
На сторожі памꞌяті стоїть.
Відео: «Народження ляльки-мотанки».
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Метод «Бесіда»
-Що означає слово «оберіг»? (від грецького слова «богиня»-земля, богиня землі).
-Яке призначення мають обереги за традиціями українського народу?
(Обереги-наші давні символи, які захищають дім та людину від негараздів).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
У ляльки-мотанки є своя історія. Зверніть увагу на дошку.
Показ презентації №1
Перша лялька-мотанка була виготовлена більше 5 тисяч років тому. Вона виготовлена із полотна в Стародавньому Римі. Такі ляльки можна знайти в будь-якій країні. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей та бід.
У Єгипті знайдена римська ганчір'яна набивна лялька: виконана з грубого полотна та набита клаптиками і папірусом.
Виготовлялися ляльки з обпаленої глини (найдешевший варіант), а також з кістки, дерева, воску, бронзи, міді і навіть срібла з золотом.
Час проходить і вигляд ляльки-мотанки стає іншим. Не можна малювати обличчя ляльці, вона не повинна ні на кого бути подібна. Кожна лялька-мотанка має своє символічне значення:
-лялька-мотанка «дзвіночок» -ця лялька приносить добрі вісті, закликає радість. Вона ігрова. Передбачалося, що її роблять під Новий рік, як лялечку на яку можна загадувати новорічні бажання. У лялечки є дзвіночок, який закликає всіх порадіти, повеселитися!
-лялька-берегиня - ці обереги використовувалися для захисту будинку, захищали від поганого слова і злих людей.
- лялечка – трав’яниця – вважалося, що вона в дім приносить достаток, благополуччя, допомагає досягти успіхів у роботі;
- лялька-матюся – символізує головне призначення жінки;
- лялька обрядова .
Метод «Навчаюсь, вчуся»
Показ презентації №2
V. Практична робота.
Учні отримують завдання: « складання інструкційної картки конструкційних матеріалів, та оздоблення необхідних для виготовлення Ляльки – мотанки», яке виконують на комп’ютері. Вони мають змогу зайти на пост вчителя опрацювати вчительську презентацію і взяти необхідний матеріал для складання інструкційної картки. Кожен учень самостійно працює над завданням, виконану роботу підписує і здає на пост вчителя.
Інструкційна картка
Конструкційні матеріали для виготовлення Ляльки – мотанки.
№ |
Вид технологічної операції
|
Конструкційний матеріал |
Лінійний розмір (см) |
Малюнок |
1. |
Виготовлення голови для ляльки- мотанки |
Бавовняна тканина |
30 х20 |
|
2. |
Виготовлення голови для ляльки- мотанки |
Бавовняна тканина |
25 х25 |
|
3 |
Виготовлення голови для ляльки |
Швейні нитки № 40 |
|
|
VІ. Узагальнення та систематизація і контроль знань і вмінь учнів.
Метод «Мозковий штурм»
-Що таке «лялька-мотанка»? (зроблена з тканини вузликова лялька, назва походить від укр. мотати. Вважається, що у давнину мотанки виконували функцію сакральних оберегів).
-Коли з'явилася перша лялька-мотанка? (більше 5 000 років тому)
-Які ви знаєте ляльки-мотанки? (лялька на щастя, дзвіночок, крупꞌянечка, багаторучниця, лялька-берегиня).
VІІ. Підбиття підсумків.
В наших презентаціях ми ознайомилися з історією виникнення та різновидом ляльки – мотанки. Розглянули технологічну послідовність виготовлення ляльки – мотанки. Вивчили конструкційні матеріали та матеріали для оздоблення необхідні для виготовлення ляльки. Склали інструкційні картки для подальшої роботи над виробом.
VІІІ. Рефлексія.
У вас на партах знаходяться лайки червоного і зеленого кольору, будь ласку по черзі прикріпіть на дошку. Якщо вам сподобався урок прикріпіть лайк зелений, а якщо не сподобався прикріпіть- червоний.
ІХ. Домашнє завдання.
Підготувати доповіді: цікавинки про будь-яку ляльку-мотанку. Принести оздоблення для ляльки – мотанки.
Інструкційна картка послідовності виготовлення ляльки – мотанки