Методична розробка уроку трудового навчання у 5-6 класі з проекту "Серветка". Урок застосування знань, навичок, умінь.Урок має на меті ознайомити учнів з технікою виконання"стеблового", "тамбурного" та "петельного" швів.
Проект: Серветка
Основна технологія: технологія виготовлення вишитих виробів
Додаткова технологія: технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом
Урок 36 Клас 5 Дата ____________
Тема уроку: Виконання початкових вишивальних швів («стебловий», «тамбурний», «петельний») для виготовлення серветки.
Мета уроку:
۞ навчальна: ознайомити з технікою виконання швів: «стебловий», «тамбурний», «петельний», їх графічним зображенням і застосуванням; вміння виконувати і розпізнавати шви; дотримуватись якісного виконання;
۞ формування вмінь та навички роботи з вибору інструментів і пристроїв для пошиття і вишивання виробів, організовувати робоче місце, відміряти і закріплювати робочу нитку без вузлика, складати технологічну карту виконання шва, виконувати інтерактивну вправу «мозаїка», дотримуватись правил техніки безпеки санітарно-гігієнічних вимог і під час виконання ручних робіт;
۞ виховувати повагу до українських традицій, старанність.
۞ розвивати навики роботи в групах, вміння аналізувати свою роботу, аргументувати свій вибір, пізнавальну активність;
۞ профорієнтаційна – ознайомити з професією мистецтвознавець української вишивки та формування інтересу до цієї професії.
Обладнання і матеріали: Голки, шпильки, ножиці, швейні нитки, фурнітура; мультимедійне обладнання, «Правила безпечної роботи», тканина, викрійка, кравецькі шпильки, крейда (мило), олівець, лінійка.
Методи навчання: розповідь і пояснення вчителя, бесіда, опитування, демонстрація, практична робота, спостереження, записування.
Форми організації пізнавальної діяльності учнів:
Після уроку учні зможуть:
Ключові поняття: «технічна культура», шви: «стебловий», «тамбурний», «петельний».
Тип уроку: уроку застосування знань, навичок, умінь.
Рішучість до нас на урок завітала,
Аж тут енергійність її наздогнала,
Завзяття з умінням до класу прийшли;
Й любов до навчання з собою взяли.
Терпіння й активність не забарились,
І творчість звичайно до класу з’явились.
Якщо об’єднати ці риси в одне ціле
То можна сміливо братись за діло.
Якщо ж вони стануть усі в один ряд,
То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ.
1. Гра «Доміно» – (правила безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання ручних робіт); (Додаток 1)
2. Головоломка – (інструменти і пристрої для ручних робіт) - 6 учнів виконують завдання. (Додаток 2).
3. Аналіз завдання, розкриття способів рішення творчих його елементів
Після уроку учні будуть знати:
вміти:
Інтерактивна вправа «Мозаїка»
1. Інструктування
Оголошення мети, правил виконання; послідовності дій, часу, який відводиться на виконання);
2. Об’єднання в групи
Фізкультхвилинка
Час настав нам спочивать.
Тож піднімем руки вгору,
Ніби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки,
Як зайчата — скоки-скоки!
Десять! Дев’ять! Вісім! Сім!
Час за парти нам усім.
Руки вгору! Погойдали —
Це дерева в лісі.
Опустили і стрибнули —
Збив росичку вітер.
Руки в сторони, змахнули —
Летимо, мов птахи.
Приземлились, відпочили —
Руки-крила склали.
6. Узагальнення й систематизація знань і способів виконання дій.
Виконання завдання
Кожен учень із групи досконало опрацьовує одне завдання з переліку. Потім члени різних команд, які вивчали одне й те саме питання, збираються для п’ятихвилинного обговорення його та уточнення. Після цього вони повертаються до своїх команд і пояснюють зміст своєї частини навчального матеріалу іншим членам групи.
Рівень засвоєння навчального матеріалу визначається за результатами індивідуальної самостійної роботи, яку виконує кожен учень за матеріалом усієї теми.
4. Презентація результатів виконання вправи
Заповнити картку взаємоконтролю.
Вправа «Незакінчене речення»
Учні по колу висловлюються одним реченням, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрана на дошці:
сьогодні я дізнався..
було цікаво…
було важко…
я виконував завдання…
я зрозумів, що…
тепер я можу…
я відчув, що…
я здобув…
я навчився…
у мене вийшло…
мене здивувало…
урок дав мені для життя…
мені захотілось…
я спробую…
я зміг…
Дати вказівку учням прибрати свої робочі місця, привести в порядок свій зовнішній вигляд, а черговим учням старанно прибрати майстерню. Виходити з навчальної майстерні учні мають тільки з дозволу вчителя.
Додаток 1
Гра «Доміно»
Починає гру учень, якому випала перша картка. Він читає питання і сам на нього відповідає. Наступний той, у кого відповідь на це питання в першій частині картки. Цей учень читає питання в другій частині картки і теж на нього відповідає, і т.д.
- З якого боку повинно падати світло?
- Через який час потрібно робити перерву? Для чого?
- Де зберігати інструменти?
- Як працювати голкою?
- Що не можна робити з голкою?
- Як класти ножиці на стіл?
– Що потрібно зробити перед роботою з тканиною?
- Чого дотримуватись на робочому столі?
Додаток 2
Головоломка
Переставте правильно букви в словах – отримаєте назви інструментів і пристроїв, необхідних для шиття:
1.
к |
а |
н |
і |
л |
і |
й |
лінійка |
ж |
и |
н |
о |
ц |
і |
ножиці |
п |
и |
л |
ь |
ш |
к |
и |
шпильки |
2.
г |
а |
к |
о |
л |
голки |
к |
н |
а |
п |
т |
о |
с |
е |
р |
наперсток |
ц |
і |
л |
о |
в |
і |
олівці |
||||||
Л |
І |
Н |
І |
Й |
К |
А |
||||||
Н |
О |
Ж |
И |
Ц |
І |
Б |
||||||
Ш |
П |
И |
Л |
Ь |
К |
И |
||||||
Г |
О |
Л |
К |
И |
О |
К |
||||||
Н |
А |
П |
Е |
Р |
С |
Т |
||||||
О |
Л |
І |
В |
Ц |
І |
Р |
||||||
Світ професій
Мистецтвознавець – це фахівець, який має глибокі знання з мистецтва. Мистецтвознавець у сфері української вишивки має знати історію і теорію української вишивки, а також закономірності її розвитку.
Мистецтвознавці працюють у музеях, видавництвах, екскурсійних бюро тощо. Вони вивчають колекції зразків вишитих виробів. Беруть участь в організації експозицій, тематичних заходів, дослідницьких експедицій. Проводять лекції, екскурсії, пишуть наукові праці, збірки мистецьких творів, путівники, мають власні сайти, де розміщують свої напрацювання та ін.
Мистецтвознавець української вишивки – це експерт, аналітик, ерудит, людина, яка занурена у світ вишивки.
Професійно важливі якості мистецтвознавця:
– вишуканий художній смак, розвинена образна уява;
– аналітичний розум, розвинена мова;
– хороша пам’ять, творче мислення тощо.
1