Розробка уроку допоможе учням зрозуміти психологію подружжя Федорчуків як носіїв споконвічних моральних цінностей; розвивати вміння працювати в парах, групах, виступати з повідомленнями; удосконалювати навички стеження за текстом; обстоювати власну позицію; виховувати доброту, співчутливість, працьовитість; прививати бажання жити за законами й принципами народної моралі.
Тема. МАРІЙКА ТА ІВОНІКА - УОСОБЛЕННЯ ЦІННОСТЕЙ НАРОДНОЇ МОРАЛІ (за повістю О. Кобилянської «Земля»)
Мета:допомогти учням зрозуміти психологію подружжя Федорчуків як носіїв споконвічних моральних цінностей; розвивати вміння працювати в парах, групах, виступати з повідомленнями; удосконалювати навички стеження за текстом; обстоювання власної позиції; виховувати доброту, співчутливість, працьовитість; прививати бажання жити за законами й принципами народної моралі.
Тип уроку: комбінований
«Земля» зберігатиме тривале значення і як документ способу мислення нашого народу.
І. Франко
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотиваційний етап
2. Актуалізація опорних знань
Літературний акродиктант
Відповіді. Марійка. Онуфрій. Докія. Емансипація. Рахіра. Неоромантизм. Івоніка. Земля. Михайло.
Перші літери кожного слова з відповіді утворюють слово «модернізм».
- Записати, шо означає це поняття. Назвати ознаки модернізму в повісті «Земля».
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку
IV. Опрацювання навчального матеріалу
-Розмову про народну мораль та її носіїв почнемо з висловлювання І.Франка: «Земля» зберігатиме тривале значення і як документ способу мислення нашого народу», яке стало епіграфом нашого уроку. Як ви його розумієте?
-Які риси українського національного характеру розкриває О.Кобилянська у творі? Які з них характеризують подружжя Федорчуків?
Учні розкривають лінію життя Івоніки та Марійки Федорчуків, характеризуючи їх образи за планом-характеристикою.
Івоніка Федорчук
Марійка Федорчук
Бесіда з елементами дискусії. Робота з текстом
- Як відомо, для українців завжди багато важила думка громади. Доведіть, що Федорчуки мали неабиякий авторитет серед односельчан, проаналізувавши роздуми Докії та слова Парасинки (І розділ). (Федорчуки чи не найкращі господарі в селі, тому визначальною рисою родини є любов до землі та праця.)
-Проаналізуйте, якими були статки Федорчуків. Зауважте, що все це вони здобули завдяки чесній праці своїми руками на своїй землі.(Івоніка говорить, що разом із дружиною змолоду працювали, і земля «підпливла ...кров'ю і потом». Проте зараз у нього гектари найродючішої землі, худоба, пасіка. Отже, усупереч усталеній думці, що українське населення Буковини було бідним, О.Кобилянська показує, що працьовиті й наполегливі люди могли досягти великих статків.)
-Досягаючи багатства, людина пожинає плоди своєїпраці: облаштовує побут,неекономить, перекладає безпосередні обов′язки на інших. Чи змінився спосіб життя Федорчуків після досягнення ними певного рівня? Як розуміти слова Івоніки: «...Мужик багато не потрібує! Маємо тепер булками годувати себе? Маємо собі каву варити?» Чи поведінку Марійки: «Не мала навіть часу пригладити волосся... Від п'ятої години зрання була на ногах»? (Хоча односельчани інколи дивувалися Федорчукам у скупості для себе, пояснити таку поведінку можна психологією селянина. Звиклі до праці та обмеженьсебе в їжі й побуті, селяни залишалися такими і після збагачення. Недарма Івоніка зауважує: «Ми не пани». Праця була й залишилася органічною потребою подружжя, їм приносив задоволення сам процес. Крім цього, в українців генетично закладено жити заради дітей, тому Федорчуки працювали задля щастя синів).
Інсценізація уривка з повісті
Учитель. Давайте переглянемо інсценізацію з повісті і ще раз переконаємося, як Івоніка і Марійка Федорчуки тяжко працювали, щоб мати землю, яку згодом планували передати дітям (Від слів «Пощо чоловік живе?» до слів «Так уже сам бог дав… - повторила вона майже з жалем»)
- Якими батьками були Федорчуки? Прочитайте роздуми Марійки (початок II частини). Який висновок можна зробити про її ставлення до синів? Доведіть, що Івоніка майже фізично відчував страждання Михайла у війську і був готовим на все, аби їх полегшити.
-Чому Федорчуки не підтримували вибору Савою майбутньої дружини? Поясніть це з погляду народної моралі.(Учні мають зрозуміти, що не лише родинні зв'язки між Савою та Рахірою відіграють визначальну роль. Народна мораль засуджувала нечесних і ледачих людей. Івоніка не хотів навіть переховувати краденого коня, а про те, щоб поріднитися зі злодіями й циганами, не могло бути й мови. Сім'ї Івоніки та Григорія сповідують зовсім різні моральні принципи, і цим частково пояснюється факт відсутності землі в Чункачів.)
-Марійка й Івоніка стараються жити за Божими й людськими законами, проте саме їм довелося пережити найстрашнішу з трагедій; Як ми переконалися, страждання послані Федорчукам вищими силами, а отже, мають якийсь вищий сенс. Який саме?(Розібратися в собі, приборкати гординю, спокутувати гріхи, навчитися миритися з Божою волею. До усвідомлення цього прийдуть Федорчуки не відразу.)
Учитель вибірково прочитає окремі епізоди ХІХ та ХХ розділів.
-Для чого О.Кобилянська так докладно малює моторошні картини?
- Проаналізуйте поведінку Марійки та Івоніки в цих сценах. Чи можна стверджувати, що саме в екстремальних ситуаціях цілком проявляється характер людини?(Марійка втрачає контроль над емоціями; Івоніка гідно оплакує сина, здатен до аналізу фактів, одразу розуміє, хто вбивця.)
Робота у групах.
- Простежте, як змінюється ставлення батька й матері до Сави з моменту здійснення злочину і до його одруження з Рахірою. Записати у вигляді ланцюжка за зразком;
Мати:страх втратити й другу дитину - небажання бачити очевидне - ... - ненависть.
Батько:усвідомлення того, що зробив Сава - приховування очевидного доказу вини сина (куля)... - любов.
- Кого ви більше розумієте: - Марійку, яка зненавиділа Саву, чи Івоніку, який його полюбив?(Відповіді можуть бути різними, однак позиція Івоніки може здатися учням незрозумілою. Нагадаємо, що під час похорону односельчани зробили висновок: «Христос вступив в Івоніку!». Батько відчуває і свою вину в тому, що сталося, тому визнає себе грішним. Івоніка змиряється з карою: «Така доля наших дітей». У своєму милосерді й доброті він ніби справді уподібнився до Бога. Велика любов до старшого сина не може щезнути безслідно, тому Івоніка дарує її молодшому. Ця любов у таких випробуваннях долі допомогла йому зберегти в собі людину, не опуститися до ненависті. Його позиція, по суті, біблійне всепрощення.)
-Чому Марійка відштовхнула Анну, яка носила під серцем, а потім стала матір'ю Михайлових дітей? Що керувало нею?(Коли Анна відкрила свою таємницю, стоячи біля тіла вбитого Михайла, Марійка піддалася емоціям. Син був настільки дорогим їй, що безземельна проста наймичка «не сміла плямити пам'яті вмерлого». «Се не могло бути, щоб він любив цю дівчину... До всього нещастя ще такий сором». Знову ж таки реакція Марії - це результат її світосприйняття: Михайло вартує більшого, навіть зараз. Удруге Марійка, засліплена горем, вже усвідомлено виганяє Анну з дитиною. Тепер у її уявленні син святий, Анна ж розпусниця. Ще не прийнявши як істину те, що вбивцею є Сава, вона всю ненависть спрямовує на нещасну жінку.)
- Марія вчинила не по-християнськи. Несвідомо сприяла тому, щоб після Михайла не залишилося на світі нікого. Коли прийшло до неї усвідомлення гріха? Як спокутувала вона свою провину?
-Чи може бути виправданням для Івоніки, який також не підтримував Анни, те, що був перейнятий власним горем і не мав сили спинитися думками коло чужого горя?
- Чому Федорчуки і далі працювали на землі, якщо розуміли, що після їхньої смерті вона відійде чужим людям? Який був у цьому сенс? Чим ще вони рятували себе і свої душі? (У праці вони забували про горе. Земля для них залишалася живою істотою, яку не кинеш напризволяще. Земля і праця- це єдине, що підтримувало Федорчуків, було їхнім стимулом до життя і не допускало деградації. «Їхня праця йшла на служби Божі за душу покійного сина», і цим також можна пояснити їхню невтомну працю. Свої душі подружжя рятувало поминальними обідами, і «та ціль була одинокою силою, що удержувала їх при житті».)
V. Узагальнення і систематизація знань
-Підведемо підсумки розмови Федорчуків створенням асоціативного грона:-«Марійка й Івоніка - уособлення цінностей народної моралі».
праця,
земля
віра в бога
здатність
усвідомлювати
помилки, споку-
тувати гріхи
Марійка,
Івоніка
додержання звичаїв,
традицій, норм моралі,
взаємоповага
любов, що
перемагає
ненависть
усвідомлення
батьківського
обов’язку
‒ Кого з другорядних персонажів можна назвати уособленням цих рис?(Зв'язні відповіді про Докію та Петра.)
‒ Кого з літературних героїв ви поставили б поруч з Марією та ІвонікоюФедорчуками? У чому їхня схожість?
VI.Підбиття підсумків уроку
Оцінювання.
Рефлексія
VII. Домашнє завдання
Скласти план характеристики Рахіри й Анни (за варіантами) та підготувати розповідь за ним.
Індивідуальні:
1. Дослідити особливість мови повісті «Земля».
2. Довести, що в повісті наявні елементи лірики і драми.