Конспект уроку з української літератури для 10-го класу на тему: "САВА І РАХІРА - ВТІЛЕННЯ ДЕГРАДАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ." (за повістю О. Кобилянської «Земля»)

Про матеріал

Розрабка уроку допоможе вчителю показати, наскільки життєвими створила О. Кобилянська образи персонажів повісті; поглибити знання учнів про соціальні та біологічні чинники характеротворення; розвивати навички порівняльної характеристики персонажів, уміння дискутувати та обстоювати свою позицію; виховувати чесність, порядність, відчуття власної гідності, гуманізм.

Перегляд файлу

Тема.   САВА І РАХІРА - ВТІЛЕННЯ ДЕГРАДАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ. ТРАГЕДІЯ ШЛЯХЕТНОЇ, ЧУТЛИВОЇ ДУШІ В ЖОРСТОКИХ ОБСТАВИНАХ ТОГОЧАСНОГО СІЛЬСЬКОГО ЖИТТЯ (ОБРАЗ АННИ) (за повістю О. Кобилянської «Земля»).

Мета: показати, наскільки життєвими створила О. Кобилянська образи персонажів повісті; поглибити знання про соціальні та біологічні чинники характеротворення;

розвивати навички порівняльної характеристики персонажів, уміння дискутувати та обстоювати свою позицію;

виховувати чесність, порядність, відчуття власної гідності, гуманізм.

Тип уроку: комбінований

 

                                                                      Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотиваційний етап

  1. З′ясування емоційної готовності до уроку
  2. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант

  1. Кого хотіла бачити чоловіком Парасинки Докія?

(Михайла Федорчука)

  1. У скільки років і за кого видали заміж Парасинку?

(У 16 років за Тодорику)

  1. Яка дика думка промайнула раптом у Михайла під час служби у війську?

(Дизертирувати)

  1. Який сон приснився Івоніці? (Не зумів врятувати сина від небезпеки)
  2. Хто примовкою відмовляв смуток і слабість Михайла?

(Домініка)

  1. Яке покарання придумав капрал воякам?

(Лизати сміття з підлоги)

7. Як часто обіцяв батько навідувати сина?

(Щотижня)

8. Для чого Домініка ставила біля себе на ніч чашку з водою?

(Уві сні цю чашку мав піднести Богом суджений)

  1. Куди збиралася йти Анна з Марійкою?

(На прощу до святого Івана)

  1. Чому Саву випустили із в'язниці?

(Не було доказів проти нього)

  1.     Як сприйняла трагедію - смерть Михайла - Анна?

(Важко захворіла)

  1. На який крок зважився Івоніка щодо сина Анни? (Записав хлопцеві найкращий ланець Михайла)

Перевірка підготовки домашнього завдання

-Перевіримо індивідуальні завдання, які ви виконували вдома. Мета цих завдань - показати особливості стилю письменниці на вивченому творі, ще раз підкреслити її новаторство, звернути увагу на деталі, які пройшли повз увагу за браком часу (описи природи, роль невласне-прямої мови, неповних речень і т.п.).

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку

IV. Опрацювання навчального матеріалу

- Розгляньте ліногравюри П. Адамовича, на яких зображені персонажі повість. Висловіть думку, чи вдалося художникові передати вдачу героїв, їхній психологічний стан.

-З якими птахами, рослинами асоціюється у вас Рахіра, Сава, Анна? Обґрунтуйте свій вибір. Утіленням яких рис є ці герої? Яка з цих рис є основною для Рахіри та Анни?

- Вислухаємо зв'язні відповіді характеристики Рахіри та Анни,підготовлені вдома.

Рахіра

  1. Лінивство.
  2. Злодійкуватість.
  3. Розв'язність поведінки.
  4. Жадоба землі.
  5. Ненависть до родичів.
  6. Великий вплив на Саву.
  7. Нездатність до співчуття.

Анна

  1. Відчуття себе обділеною долею.
  2. Чесна вдача дівчини.
  3. Здатність до передчуттів.
  4. Постійне цькування у сім'ї.
  5. Працьовитість.
  6. Щира любов і довіра до Михайла.
  7. Невпевненість у собі, заляканість.
  8. Здатність виступити проти вбивці.
  9. Вистраждане щасливе життя.

Бесіда з елементами дискусії

- Як і образи Михайла та Сави, образи Анни і Рахіри побудовані за принципом контрасту. Зрозуміло, що біологічні чинники вплинули на характер і спосіб життя Рахіри. Однак родина Анни не набагато вища в духовному плані за Чункачів. Як могла в такої матері вирости шляхетна донька?

-Прочитайте характеристику Анни від слів «Не говорила ніколи багацько...» до «..так усі розходилися байдужно» (розділ III). Погодьтеся, що ця розповідь дуже подібна на характеристику Марусі з повісті Г.Квітки-Основ'яненка. Чи немає тут ідеалізації, яка характерна для сентиментального твору?

-Відомо, що коханням керує серце. У чому ж провина Рахіри, яка послухала його голос і покохала Саву?

-Чи можна звинувачувати  Рахіру в безгосподарності, лінощах? Де, на чому вона мала працювати?

-«Осягнути ласку» Рахіри сільським хлопцям було легко, тому за це її всі у селі й засуджували . З Анною «годі було як-небудь шуткувати, зачіпати», однак вона завагітніла до шлюбу, а це народна мораль засуджувала. Можливо, Анна переслідувала мету «прив'язати» до себе Михайла?

-Прочитайте сцену зустрічі Анни й Рахіри (розділ XIV). Чи не здається вам, що дівчата провокують одна одну й Анна ні в чому не поступається Рахірі? (Звичайно, учні знайдуть багато аргументів на користь Анни, що стала жертвою обставин тогочасного життя. Це трагічний образ людини, до якої доля була не зовсім прихильною).

- Анну вибрав Михайло, а це свідчить про її особливість, несхожість на інших. Дівчина наділена великим даром відчувати людей і підсвідомим умінням передчувати небезпеку. Останнє не дає Анні можливості бути щасливою навіть тоді, коли її коханий поруч. Які знаки долі підказували про наближення нещастя?

-Анна не любила Сави і боялася його. Чому ж вона єдина а усього села прямо вказувала на нього як на вбивцю?

-Пригадайте сцену зустріч» Анни із Савою(розділ XVI). Чому він не вбив тоді дівчину?(Сава вже спланував убивство і вибрав більшу жертву - свого брата.)

-Горе - це поняття, яке не порівнюють. Однак який момент Анниного життя ви все-таки вважаєте найтрагічнішим?

-Як Бог віддячив Анні за муки та страждання? Прочитайте й прокоментуйте останній абзац повісті.

-Чи можна вважати, що в трагедії Анни та сім'ї Федорчуків є велика доля провини й Рахіри?

-У які моменти Рахіра здається вам особливо відразливою?

-«Чи був Сава щасливим з Рахірою?» - знайдіть відповідь на це запитання в XXXI розділі й прокоментуйте його.

-Письменниця мала намір написати другу частину твору, в якій Рахіра змінюється під впливом землі. Чи було б логічним таке розгортання сюжету?

-На початку розмови про Анну й Рахіру ви називали основну рису вдачі кожної. Це була характеристика персонажів із морального боку. Як ви охарактеризували б одним словом Анну й Рахіру стосовно їхнього місця в суспільстві?(Анна - жертва, Рахіра - пляма, виродок.)

 

 

 

Порівняльна характеристика Анни і Рахіри за технологією «Кола Венна»

 

 

АННА

Добра, щира, роботяща, чесна.

Доля склалася нещасливо. Працювала наймичкою. Щиро покохала Михайла. Готова була заради нього на все

і завагітніла до весілля.

Повністю довіряла Михайлові і терпіла його слабохарактер­ність. Не наполягала, щоб він розповів батькам про неї, а просто чекала, поки Михайло сам наважиться.

Заради кохання готова піти на гріх — вбити Саву.

 

 

 

 

 

 

 

І Анні, і Рахірі не пощастило з батьками.

Жили в злиднях без власної землі.

Анна відчувала ненависть до коханого Рахіри, а Рахіра до коханого Анни.

 

РАХІРА

 Циганка, родичка Федорчуків.

З дитинства була лінивою й злодійкуватою.

Не вірила в Бога і часто грішила. " '

Полюбляла випити.

Мала сильний вплив на Саву, хоча й нелюбила його, а використовувала, щоб мати власну землю.

Злопам'ятна, скупа.

Користувалася довірою Сави і підбурювала його на крадіжки, брехню і навіть вбивство рідного брата заради землі!

 

-Що спричинило духовну деградацію Рахіри? Чому Анна стала жертвою жорстоких обставин тогочасного сільського життя?

(Рахіра знехтувала законами моралі, зневажила суспільну думку, потурала злочину, тому й стала втіленням духовної деградації. Проте реалії тогочасного життя були надто суворими, навіть жорстокими. Та ж суспільна думка ставила в один ряд Анну й Рахіру як втрачених для нормального життя людей через відсутність у них землі. Анні поспівчували в горі, але не підтримали її: «станула вона духовно і морально вище від своїх ровесниць, а того не простило їй ніколи консервативне, упряме, мужицьке розуміння жіночого суспільного світу». Отже, О.

Кобилянська показала здорову суть українського народу як носія високої моралі, з іншого боку зобразила недосконалість суспільства, члени якого не можуть позбавитися від таких рис, як жорстокість, черствість, заздрість, егоїзм. Співіснування одвічних категорій добра і зла бачимо протягом усієї повісті).

V. Систематизація й узагальнення знань

-Прокоментуйте слова О. Кобилянської про повість «Земля»: «Се праця писана з інстинктом на будучність».

-У чому новаторство в зображенні землі у творі?

-Проведіть паралелі між Біблією і твором О. Кобилянської.

- У чому полягає глибокий символізм і психологізм твору?

- Сформулюйте теми наукових досліджень або творчих робіт за повістю «Земля», які ви запропонували б ровесникам. Яку з цих робіт ви хотіли б виконати самі?

Рефлексія

Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення

- найбільші труднощі я відчув(ла)…

- на наступних уроках мені хотілося б…

-я зрозумів(ла), що…

Оцінювання навчальних досягнень учнів

VI. Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи

Написати твір - мініатюру «Чого вчить О. Кобилянська у повісті «Земля»»

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
24 лютого 2018
Переглядів
1797
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку