Розрабка уроку допоможе вчителю показати, наскільки життєвими створила О. Кобилянська образи персонажів повісті; поглибити знання учнів про соціальні та біологічні чинники характеротворення; розвивати навички порівняльної характеристики персонажів, уміння дискутувати та обстоювати свою позицію; виховувати чесність, порядність, відчуття власної гідності, гуманізм.
Тема. САВА І РАХІРА - ВТІЛЕННЯ ДЕГРАДАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ. ТРАГЕДІЯ ШЛЯХЕТНОЇ, ЧУТЛИВОЇ ДУШІ В ЖОРСТОКИХ ОБСТАВИНАХ ТОГОЧАСНОГО СІЛЬСЬКОГО ЖИТТЯ (ОБРАЗ АННИ) (за повістю О. Кобилянської «Земля»).
Мета: показати, наскільки життєвими створила О. Кобилянська образи персонажів повісті; поглибити знання про соціальні та біологічні чинники характеротворення;
розвивати навички порівняльної характеристики персонажів, уміння дискутувати та обстоювати свою позицію;
виховувати чесність, порядність, відчуття власної гідності, гуманізм.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотиваційний етап
Літературний диктант
(Михайла Федорчука)
(У 16 років за Тодорику)
(Дизертирувати)
(Домініка)
(Лизати сміття з підлоги)
7. Як часто обіцяв батько навідувати сина?
(Щотижня)
8. Для чого Домініка ставила біля себе на ніч чашку з водою?
(Уві сні цю чашку мав піднести Богом суджений)
(На прощу до святого Івана)
(Не було доказів проти нього)
(Важко захворіла)
Перевірка підготовки домашнього завдання
-Перевіримо індивідуальні завдання, які ви виконували вдома. Мета цих завдань - показати особливості стилю письменниці на вивченому творі, ще раз підкреслити її новаторство, звернути увагу на деталі, які пройшли повз увагу за браком часу (описи природи, роль невласне-прямої мови, неповних речень і т.п.).
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку
IV. Опрацювання навчального матеріалу
- Розгляньте ліногравюри П. Адамовича, на яких зображені персонажі повість. Висловіть думку, чи вдалося художникові передати вдачу героїв, їхній психологічний стан.
-З якими птахами, рослинами асоціюється у вас Рахіра, Сава, Анна? Обґрунтуйте свій вибір. Утіленням яких рис є ці герої? Яка з цих рис є основною для Рахіри та Анни?
- Вислухаємо зв'язні відповіді – характеристики Рахіри та Анни,підготовлені вдома.
Рахіра
Анна
Бесіда з елементами дискусії
- Як і образи Михайла та Сави, образи Анни і Рахіри побудовані за принципом контрасту. Зрозуміло, що біологічні чинники вплинули на характер і спосіб життя Рахіри. Однак родина Анни не набагато вища в духовному плані за Чункачів. Як могла в такої матері вирости шляхетна донька?
-Прочитайте характеристику Анни від слів «Не говорила ніколи багацько...» до «..так усі розходилися байдужно» (розділ III). Погодьтеся, що ця розповідь дуже подібна на характеристику Марусі з повісті Г.Квітки-Основ'яненка. Чи немає тут ідеалізації, яка характерна для сентиментального твору?
-Відомо, що коханням керує серце. У чому ж провина Рахіри, яка послухала його голос і покохала Саву?
-Чи можна звинувачувати Рахіру в безгосподарності, лінощах? Де, на чому вона мала працювати?
-«Осягнути ласку» Рахіри сільським хлопцям було легко, тому за це її всі у селі й засуджували . З Анною «годі було як-небудь шуткувати, зачіпати», однак вона завагітніла до шлюбу, а це народна мораль засуджувала. Можливо, Анна переслідувала мету «прив'язати» до себе Михайла?
-Прочитайте сцену зустрічі Анни й Рахіри (розділ XIV). Чи не здається вам, що дівчата провокують одна одну й Анна ні в чому не поступається Рахірі? (Звичайно, учні знайдуть багато аргументів на користь Анни, що стала жертвою обставин тогочасного життя. Це трагічний образ людини, до якої доля була не зовсім прихильною).
- Анну вибрав Михайло, а це свідчить про її особливість, несхожість на інших. Дівчина наділена великим даром відчувати людей і підсвідомим умінням передчувати небезпеку. Останнє не дає Анні можливості бути щасливою навіть тоді, коли її коханий поруч. Які знаки долі підказували про наближення нещастя?
-Анна не любила Сави і боялася його. Чому ж вона єдина а усього села прямо вказувала на нього як на вбивцю?
-Пригадайте сцену зустріч» Анни із Савою(розділ XVI). Чому він не вбив тоді дівчину?(Сава вже спланував убивство і вибрав більшу жертву - свого брата.)
-Горе - це поняття, яке не порівнюють. Однак який момент Анниного життя ви все-таки вважаєте найтрагічнішим?
-Як Бог віддячив Анні за муки та страждання? Прочитайте й прокоментуйте останній абзац повісті.
-Чи можна вважати, що в трагедії Анни та сім'ї Федорчуків є велика доля провини й Рахіри?
-У які моменти Рахіра здається вам особливо відразливою?
-«Чи був Сава щасливим з Рахірою?» - знайдіть відповідь на це запитання в XXXI розділі й прокоментуйте його.
-Письменниця мала намір написати другу частину твору, в якій Рахіра змінюється під впливом землі. Чи було б логічним таке розгортання сюжету?
-На початку розмови про Анну й Рахіру ви називали основну рису вдачі кожної. Це була характеристика персонажів із морального боку. Як ви охарактеризували б одним словом Анну й Рахіру стосовно їхнього місця в суспільстві?(Анна - жертва, Рахіра - пляма, виродок.)
Порівняльна характеристика Анни і Рахіри за технологією «Кола Венна»
АННА Добра, щира, роботяща, чесна. Доля склалася нещасливо. Працювала наймичкою. Щиро покохала Михайла. Готова була заради нього на все і завагітніла до весілля. Повністю довіряла Михайлові і терпіла його слабохарактерність. Не наполягала, щоб він розповів батькам про неї, а просто чекала, поки Михайло сам наважиться. Заради кохання готова піти на гріх — вбити Саву.
|
І Анні, і Рахірі не пощастило з батьками. Жили в злиднях без власної землі. Анна відчувала ненависть до коханого Рахіри, а Рахіра до коханого Анни. |
РАХІРА Циганка, родичка Федорчуків. З дитинства була лінивою й злодійкуватою. Не вірила в Бога і часто грішила. " ' Полюбляла випити. Мала сильний вплив на Саву, хоча й нелюбила його, а використовувала, щоб мати власну землю. Злопам'ятна, скупа. Користувалася довірою Сави і підбурювала його на крадіжки, брехню і навіть вбивство рідного брата заради землі! |
-Що спричинило духовну деградацію Рахіри? Чому Анна стала жертвою жорстоких обставин тогочасного сільського життя?
(Рахіра знехтувала законами моралі, зневажила суспільну думку, потурала злочину, тому й стала втіленням духовної деградації. Проте реалії тогочасного життя були надто суворими, навіть жорстокими. Та ж суспільна думка ставила в один ряд Анну й Рахіру як втрачених для нормального життя людей через відсутність у них землі. Анні поспівчували в горі, але не підтримали її: «станула вона духовно і морально вище від своїх ровесниць, а того не простило їй ніколи консервативне, упряме, мужицьке розуміння жіночого суспільного світу». Отже, О.
Кобилянська показала здорову суть українського народу як носія високої моралі, з іншого боку зобразила недосконалість суспільства, члени якого не можуть позбавитися від таких рис, як жорстокість, черствість, заздрість, егоїзм. Співіснування одвічних категорій добра і зла бачимо протягом усієї повісті).
V. Систематизація й узагальнення знань
-Прокоментуйте слова О. Кобилянської про повість «Земля»: «Се праця писана з інстинктом на будучність».
-У чому новаторство в зображенні землі у творі?
-Проведіть паралелі між Біблією і твором О. Кобилянської.
- У чому полягає глибокий символізм і психологізм твору?
- Сформулюйте теми наукових досліджень або творчих робіт за повістю «Земля», які ви запропонували б ровесникам. Яку з цих робіт ви хотіли б виконати самі?
Рефлексія
Висловіть свої враження від уроку, продовживши речення
- найбільші труднощі я відчув(ла)…
- на наступних уроках мені хотілося б…
-я зрозумів(ла), що…
Оцінювання навчальних досягнень учнів
VI. Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи
Написати твір - мініатюру «Чого вчить О. Кобилянська у повісті «Земля»»