Урок з української літератури спрямований на розвиток вдумливого й виразного читання учнями казки, знання її змісту, формування навичок аналізу художнього твору, вміння правильно й логічно висловлювати свої думки.
Урок - переконання
Тема. Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка». Світлий життєствердний погляд
на світ. Наскрізний гуманізм казки. Аналіз зовнішності (портрета)
казкових істот.
Мета: продовжити роботу над казкою В. Королева-Старого «Хуха – Моховинка»; розвивати вміння вдумливо й виразно читати казки, переказувати її зміст, формувати навички коментувати прояви добра і зла, зображені в казці; вчити аналізувати зовнішність персонажів; виховувати бажання вчити українську літературу, любов до читання, кращі моральні якості особистості (гуманізм, оптимізм), прагнення творити добро, чуйність, бажання допомагати іншим.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, ілюстрації до казки, малюнки, портрет письменника, .
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1. Привітання.
2. Організація учнів до уроку.
II. Вступне слово вчителя.
Споконвіку триває протистояння добра і зла — двох категорій, таких само протилежних, як життя і смерть, кохання і ненависть, світло і темрява. Здавалося б, ці поняття несумісні і можуть існувати лише як протиставлення одне іншому. Але це не так. І добро, і зло співіснують у людській душі, розриваючи її на шматки.
- Як ви розумієте поняття добро? Звернімося до тлумачних словників і прочитаймо, що таке добро.
- Скажіть, будь ласка, що ж є протилежністю добра?
- Ще дуже-дуже давно мудреці говорили:
«Для того, щоб зрозуміти, що таке добро, треба відчути на собі зло».
Дехто запитав: «Чи правду говорять, що за зло потрібно платити добром?» Учитель відповів: «А чим же тоді платити за добро? За зло потрібно платити по-справедливості, а за добро – добром».
Конфуцій
- А в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло? (У казці.)
- На попередньому уроці ми познайомилися з творчістю письменника-казкаря, який облагородив «нечисту силу». Ім'я його Василь Королів-Старий.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
- На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство з творчістю В. Короліва-Старого. Розглядаючи казку «Хуха-Моховинка», спробуємо оцінити вчинки героїв з позицій добра і зла, дати відповідь на запитання: чому люди повинні вибирати між добром і злом?
(запис у зошитах числа і теми уроку)
IV. Актуалізація опорних знань.
1.Літературний диктант
2. Установіть послідовність подій у творі( робота з ілюстраціями до твору) 4-6-8-5-1-7-3-2
3. Гра-вікторина «наскільки ти уважний» ( так – ні)
V. Ідейно-художній аналіз казки.
- Як ви вважаєте, які два світи представлені у казці ( світ людей і світ природи)
- Які дійові особи належать до світу людей?( діти, батьки, дід); а до світу природи ( хухи, тварини)
- В якому відношенні перебувають ці світи? (Кожен живе своїм життям)
- Ми з вами спробуємо розглянути два світи з позиції добра і зла.
- Перед вами малюнок, на якому намальовано Моховинку. Як називається такий малюнок?
- Що ви знаєте про портрет?
- Для чого автор уводить у текст портрет?
(за допомогою портрета ми уявляємо зовнішній вигляд персонажа, розуміємо, хто він є та як до нього ставиться автор портрет дає уявлення про характер героя)
2. Робота з текстом
Інструктаж щодо роботи зі схемою
Випереджувальне завдання:
Маленька
Обережна
Хороша
Охайна
Віддана
И
Наполеглива
Культурна
Активна
- Отже, автор зображує не тільки зовнішні риси, а й внутрішні (риси характеру) Хухи, за якими ми можемо навчитися бути добрими.
VI. Підсумки уроку. Оцінювання роботи учнів.
VII. Домашнє завдання.
Для всіх - Прочитати казку «Потерчата»
Високий рівень- написати свою казку про пригоди Хухи
Достатній рівень- скласти тестові запитання до казки
Середній рівень – підібрати прислів'я до казки, які виражають основну думку
Початковий рівень - ілюстрація до твору.
Не будь переможений злом, але перемагай зло добром.
Біблія, Апостол Павло
Добро́ — категорія етики, якою позитивно оцінюють певну поведінку, явища чи події.