Конспект уроку з української літератури для 5-го класу на тему "Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка». Світлий життєствердний погляд на світ"

Про матеріал

Урок з української літератури спрямований на розвиток вдумливого й виразного читання учнями казки, знання її змісту, формування навичок аналізу художнього твору, вміння правильно й логічно висловлювати свої думки.

Перегляд файлу

Урок - переконання

Тема.  Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка». Світлий життєствердний погляд

            на світ. Наскрізний гуманізм казки. Аналіз зовнішності (портрета)

            казкових істот.

Мета: продовжити роботу над казкою В. Королева-Старого «Хуха – Моховинка»; розвивати вміння вдумливо й виразно читати казки, переказувати її зміст, формувати навички коментувати прояви добра і зла, зображені в казці; вчити аналізувати зовнішність персонажів; виховувати бажання вчити українську літературу, любов до читання, кращі моральні якості особистості (гуманізм, оптимізм), прагнення творити добро, чуйність, бажання допомагати іншим.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, ілюстрації до казки, малюнки, портрет письменника, .

Хід уроку

І. Організаційна частина.

1. Привітання.

2. Організація учнів до уроку.

II. Вступне слово вчителя.

Споконвіку триває протистояння добра і зла — двох категорій, таких само протилежних, як життя і смерть, кохання і ненависть, світло і темрява. Здавалося б, ці поняття несумісні і можуть існувати лише як протиставлення одне іншому. Але це не так. І добро, і зло співіснують у людській душі, розриваючи її на шматки.

- Як ви розумієте поняття добро? Звернімося до тлумачних словників і прочитаймо, що таке добро.

- Скажіть, будь ласка, що ж є протилежністю добра? 
- Ще дуже-дуже давно мудреці говорили:
«Для того, щоб зрозуміти, що таке добро, треба відчути на собі зло».

Дехто запитав: «Чи правду говорять, що за зло потрібно платити добром?» Учитель відповів: «А чим же тоді платити за добро? За зло потрібно платити по-справедливості, а за добро – добром».

Конфуцій

- А в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди перемагає зло? (У казці.)
- На попередньому уроці ми познайомилися з творчістю письменника-казкаря, який облагородив «нечисту силу». Ім'я його Василь Королів-Старий.

 ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

- На сьогоднішньому уроці ми продовжимо знайомство з творчістю В. Короліва-Старого. Розглядаючи казку «Хуха-Моховинка», спробуємо оцінити вчинки героїв з позицій добра і зла, дати відповідь на запитання: чому люди повинні вибирати між добром і злом?

(запис у зошитах числа і теми уроку)

 IV. Актуалізація опорних знань.

1.Літературний диктант

  1. Справжнє прізвище письменника
  2. Де народився Василь Костьович?
  3. Як називалася збірка казок письменника?
  4. Творчий псевдонім В.Королева
  5. Де написав письменник більшість своїх творів?
  6. Головна героїня казки, яку ви мали прочитати.

2. Установіть послідовність подій у творі( робота з ілюстраціями до твору) 4-6-8-5-1-7-3-2

3. Гра-вікторина «наскільки ти уважний» ( так – ні)

  1. Хуха – Моховинка народилася навесні.  -
  2. Хухи живуть по різних місцях. +
  3. Хухи люблять жити біля боліт. -
  4. Домівку Моховинки зруйнував дід у валянках. +
  5. У нещасті, що сталося з козою Лискою винна Хуха. -
  6. Усі діти можуть бачити Хух -
  7. Хуха так і лишилася жити серед людей. -
  8. Хухи любили Моховинку, бо вона була найстаршою. -
  9. Моховинка врятувала діда, бо мала добре серце +

 V. Ідейно-художній аналіз казки.

  1. Проблемне запитання:

- Як ви вважаєте, які два світи представлені у казці ( світ людей і світ природи)

- Які дійові особи належать до світу людей?( діти, батьки, дід); а до світу природи ( хухи, тварини)

 

 

 

 

 

 

- В якому відношенні перебувають ці світи? (Кожен живе своїм життям)

- Ми з вами спробуємо розглянути два світи з позиції добра і зла.

-  Перед вами малюнок, на якому намальовано Моховинку. Як називається такий малюнок?

- Що ви знаєте про портрет?

- Для чого автор уводить у текст портрет?

(за допомогою портрета ми уявляємо зовнішній вигляд персонажа, розуміємо, хто він є та як до нього ставиться автор портрет дає уявлення про характер героя)

2. Робота з текстом

  • Прочитайте портрет Хухи. Якою вона постає? ( с. 83) Чи можна з портретної характеристики визначити ставлення оповідача – автора до Хухи? Доведіть словами.

Інструктаж щодо роботи зі схемою

  • За які якості всі  в лісі любили Хуху Моховинку? Як про це сказано в казці? ( с. 82) ( до схеми)
  • Як повели себе хухи, коли Моховинка потрапила у біду?
  • Куди вона подалася?  Навіщо Хуха подалася у світ людей?  ( автор хоче , щоб світ природи і людей поєдналися)
  • З ким подружилася у хліві? Як тварини ставилися до Хухи? ( до схеми)
  • Що змусило Моховинку пробратися в хату до людей? Як це характеризує Хуху ( готова на самопожертву заради тих, хто допоміг) Яким чином віддячила Моховина тваринкам? ( врятувала)  ( до схеми)
  •  Чи показувались Хухи людям?  А чому Моховинка показалась дітям?
  • Якою побачили Хуху діти? Як вони описали мамі її зовнішній вигляд? Чи збігається він із описом оповідача на початку твору?( с. 87)
  • Зазначте у схемі що моховинка дала дітям, і як вони ставилися до неї ( до схеми)
  • Назвіть одну причину, за що дід ненавидів Хух?
  • Якої шкоди заподіяв дід Хусі? ( до схеми). Чому діти не повірили дідові? ( с.88)
  • Зі схеми, що є уособленням зла
  • Чи помстилася Хуха дідові за кривду? Чи могла не допомогти? А чому допомогла? ( до схеми)
  • З якою метою автор вводить в казку епізод, про те яка біда трапилася з дідом?
  • Поясни слова: «Хухи не потребують подяки.  Вони роблять добро з повинності». Скажіть, а люди, які зображені в казці, готові допомогти?
  • Чи змінився дід? Хто його змінив? Як ви думаєте, який урок виніс  для себе дід?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • На початку уроку ми говорили про те, що світ людини і природи окремо один від одного, як в кінці казки?

 

 

 

Випереджувальне завдання:

  • Вдома ви виконували випереджувальне завдання, складаючи «Асоціації» зі словом МОХОВИНКА. Ви записали по одній асоціації з Хухою, використовуючи кожну літеру слова «Моховинка», крім и. Прочитайте свої асоціації. Це допоможе нам систематизувати сказане.

Маленька

Обережна

Хороша

Охайна

Віддана

И

Наполеглива

Культурна

Активна

- Отже, автор зображує не тільки зовнішні риси, а й внутрішні (риси характеру) Хухи, за якими ми можемо навчитися бути добрими.

 VI. Підсумки уроку. Оцінювання роботи учнів.

  • Чи сподобалася Моховинка?
  • Які персонажі казки є реальними, а які – фантастичними?
  • Що хотів донести до нас В. Королів – Старий своїм твором?
  • Учні, запам'ятайте, будь ласка, давно відомий вислів:«Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставились до тебе». Саме це, на мою думку, є відповіддю на запитання, як вибирати між добром і злом. Думаю ви зрозуміли і переконалися в тому, що основною моральною проблемою казки є проблема добра і зла. Кожна людина повинна пам’ятати, що, які б перешкоди не ставали на життєвому шляху, звинувачувати обставини та інших людей у своїх проблемах — це не вихід. Потрібно, перш за все, розібратися у собі і визначити, якою дорогою йти — дорогою добра чи дорогою зла. Вибір завжди за людиною. Нехай у ваших  серцях панує тільки добро, даруйте людям радість, робіть так, щоб не образити нікого в житті, нехай ваші добрі вчинки стануть для вас звичкою.
    І хай девізом вашого життя послужать слова з Бібілії Апостола Павла, взяті епіграфом до сьогоднішнього уроку: Не будь переможений злом, але перемагай зло добром.
    (Біблія, Апостол Павло )
  •   На закінчення нашого уроку хочеться побажати, щоб у ваших серцях панували лише добро і любов, щоб життя кожного з вас було схоже на казку, де зустрічатимуться тільки добрі герої, які завжди будуть готові прийти вам на допомогу.

VII. Домашнє завдання.

Для всіх - Прочитати казку «Потерчата»

Високий рівень- написати свою казку про пригоди Хухи

Достатній рівень-  скласти тестові запитання до казки

Середній рівень – підібрати прислів'я до казки, які виражають основну думку

Початковий рівень  - ілюстрація до твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Не будь переможений злом, але перемагай зло добром.

                     Біблія, Апостол Павло

 

 

 

 

 

Добро́ — категорія етики, якою позитивно оцінюють певну поведінку, явища чи події.

 

docx
Додано
21 лютого 2018
Переглядів
3735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку