Розробка уроку з української літератури у 5 класі, яку можна використати як позакласне читання, ознайомлення із сучасними письменниками, літературними казками чи літературою рідного краю
Тема. Подорож у різдвяну казку
(за оповіданням Оксани Лущевської
«Дивні химерики, або Таємниця старовинної скриньки»)
Мета. Познайомити учнів з ім’ям нашої землячки – письменниці Оксани Лущевської, її оповіданням для дітей, зацікавити до прочитання твору, розвивати навички виразного читання, вміння зв’язно висловлювати власну думку, виховувати людяність, вміння дружити, повагу до народних традицій.
Наочність. Мультимедійна дошка, виставка книг О.Лущевської, відео- та звукозаписи.
Тип уроку. Реклама книги
Хід уроку
На Святвечір панує казка
Та всілякі дива й пригоди…
На Різдво всі погратися прагнуть,
Добрі чари стають у пригоді…
(М. Бойко)
Бесіда.
На уроці ми познайомимося з нашою землячкою, чудовою дитячою письменницею та її пригодницьким твором; покращимо навички виразного читання та відправимося у подорож за пригодами.
Першу сторінку нашого уроку перегорне шкільний бібліотекар.
2. Презентація «О.Лущевська. Біографія. Твори»
Отже, твір, з яким ми познайомимося, - це «Дивні химерики, або Таємниця старовинної скриньки»
(Записи у зошити теми уроку, епіграфа)
Під назвою стоїть напис «Різдвяний детектив». Тож, з’ясуймо, що таке детектив і чи буде нам цікавим такий жанр твору.
На дошці записано визначення, діти записують у зошити, з’ясовуємо особливості жанру та чи подобаються детективи дітям.
– Коли ще ставатися усіляким дивам , як не на Різдво.
3. З’ясовуємо, які традиції притаманні Різдву.
Слайд – святковий Різдвяний стіл із стравами.
За столом в святковий вечір
і дорослі, і малеча.
Перша зірка у родину принесла
благу новину.
Місяць аж дванадцять страв на столі
нарахував.
Раз у рік таке буває. А коли?
Хто пригадає?
– Правильно. Це – Різдво.
4. Слайд – зимове село
Виразне читання вчителем або спеціально підготовленою дитиною початку оповідання (ст. 5-6)
Ось так напередодні Різдва Ляля - головна героїня казки – з батьками їхала до бабусі.
Стук у двері. Входить дівчинка
5. Вчитель. Наступного дня мама з татом поїхали до міста.
Протягом наступного дня селом ходили колядники.
Мультфільм.
Вчитель. Увечері дівчинка з бабусею пішли до сусідів Колодіїв у гості.
Робота з текстом. Прочитайте уривок твору (ст. 13), де авторка описує цю подію.
Бесіда за змістом прочитаного.
Вчитель. А тепер час познайомитися із друзями Лялі.
6. Інсценізація уривку з оповідання
Ляля. Під час святок бабуся Марія обіцяла мене зводити до лялькового театру.
Славко. Так це ж у наш клуб.
Ляля. Так, так… Сільський клуб, але є там одна кімната, а в ній…
Костик. Що в ній?
Ляля. Вертеп! Старовинний вертеп, у якому живуть химерики.
Славко. Ти вважаєш, Лялю, що в тому вертепі, а чи то в ляльковому театрі живуть Химерики?
Ляля. Та я не знаю, хлопці, але думаю, що там вони й живуть, бо де ж їм ще ховатися.
Славко. А хто ж вони такі ті Химерики?
Костик. Може, то ляльки?
Ляля. Хлопці, не буває, щоб ляльки були чарівними.
Славко. Дай-но подумати.
Костик. Треба іти в розвідку.
Славко. Я буду командиром, а ти, Костику, будеш моєю правою рукою. А ти , Лялю, - лівою! Кожен матиме свої завдання.
Костик. Які завдання?
Славко. Ми розпочинаємо нову операцію – «Химерики». Ти шукаєш стежку до клубу, якою мало хто ходить.
Костик. Спробую.
Ляля. А я ?
Славко . Ти підеш у гості до діда Маркіяна й подивишся на ляльки, які він виготовляє.
Ляля. Гаразд. А раптом дід - чарівник. Треба бути обережною.
Настуня. А я тез хоцу з вами. У розвідку хоцу!
Славко. Що це? Тобі почулося все, Настуню.
Настуня. Не візьмете, розповім усе татові.
Ляля і Костик. Що робитимемо, командире?
Славко. Доведеться брати. А ти таємницю вмієш берегти?
Настуня. Вмію!
Вчитель. Отже, які вони – друзі Лялі.
У вас на столах лежать тексти твору. Знайдіть опис Славка.
Показ слайдів супроводжуємо читанням тексту з розповідями - описами героїв.
Славко –ст. 25-26, Костик – ст. 26, Ляля – ст. 26-27, Настуня - ст. 27-28.
7. Вчитель. Отже, щоб знайти старовинну скриньку з химерниками, кожен із друзів мав виконати певне завдання.
Лялі випало іти до діда Маркіяна.
Робота з текстом, самостійне читання ст. 40-41.
А тепер закрийте очі, а я ще раз зачитаю вам портрет діда. Уявіть його.
Слайд із зображенням діда.
8. Вчитель. Саме тут Ляля загубила своїх друзів. А вони теж виконували завдання, які їм були доручені, потрапляли в цікаві історії. Але про це ви вже прочитаєте самостійно. І чи дійшли друзі до вертепу. А я розповім вам, що ж таке вертеп.
На дошці запис: Вертеп – старовинний ляльковий театр на Україні. Вертеп поєднував релігійні теми з народною творчістю. Найпоширенішою темою була, звичайно ж, Різдвяна тема.
Щоб було зрозуміліше, подивімося уривок старовинного вертепу у виконанні галицького театру.
Підсумок. Отже, ми познайомилися із деякими сторінками детективу Оксани Лущевської, дізналися, що таке вертеп. Маю надію, що ви прочитаєте цей цікавий твір повністю.
Використана література:
Альфа-Прес, 2004. – 304 с.