Конспект уроку розроблений за новою програмою з української літератури для 6-го класу. Поданий матеріал може бути використаний на першому уроці вивчення повісті «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9»
Комунальний заклад «НВО «ЗНЗ І-ІІІ ступенів №16 – ДЮЦ «Лідер»
МР міста Кропивницького
Леся Воронина.
«Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9»
фантастична, романтична, багатоепізодна повість про виховання мужності та гідності
Автор:
учитель української
мови та літератури
Каратаєва І.С.
Кропивницький. 2018 р.
Леся Воронина. «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9». Фантастична, романтична, багатоепізодна повість про виховання гідності та мужності
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст повісті; дати поняття про фантастичну, романтичну, багатоепізодну повість; удосконалювати вміння учнів виразно читати твір, переказувати його, дискутувати; розвивати логічне мислення; розширювати лексичний запас учнів; виховувати бажання самовдосконалюватися, сприяти виробленню рис сміливості, хоробрості, кмітливості.
Обладнання: мультимедійна презентація, учнівські ілюстрації із зображенням асоціацій почуття страху .
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І Оргмомент.
ІІ Оголошення і запис теми.
ІІІ Мотивація.
Постановка мети учнями.
Метод «Мікрофон». Яку мету ви ставите перед собою на уроці? Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Після висловлювань учнів учитель розширює мету .
ІV Активізація пізнавальної діяльності.
Чи доводилося вам коли-небудь відчувати страх? Як ви себе в цей момент почували?
Дискусія. Як ви вважаєте, чи соромно бути боягузом? Чому?
V Основна частина.
1. Мозковий штурм.
Чому, на вашу думку, ми розпочали урок розмірковуванням про страх і боягузів?
(Очікувана відповідь учнів: назва твору, який сьогодні розглядатиметься, пов’язана із цими поняттями; із теми уроку зрозуміло, що ми будемо говорити про виховання мужності).
2. Асоціативний ряд.
Сьогодні на урок ви повинні були, за бажанням, намалювати малюнки із вашими асоціаціями до почуття страху.
Покажіть ваші малюнки і поясніть, що саме ви зобразили. (Малюнки прикріплюються на дошці).
А тепер ланцюжком відтворіть словесно, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «страх». (Відповіді записуються на дошці поряд із малюнками.)
(Очікувані відповіді: темрява, війна, смерть, голод, страх невдачі, катастрофа, страх осоромитися і т. ін.)
3. Слово вчителя.
На початку уроку ми обговорювали, як ви ставитеся до боягузів. Більшість із вас висловили негативне ставлення до людей, які часто відчувають почуття страху. Але відомо, що боятися – це цілком нормальна реакція людини. Психологи стверджують, що відчувають страх усі люди, навіть ті, які здаються безстрашними і кожен їх день пов'язаний із переборенням того ж таки страху. Наприклад, рятівники, пожежники, охоронці й ін. Тема переборення почуття побоювання, страху постійно піднімається і в літературі, і образотворчому мистецтві. Ми тільки що подивилися ваші малюнки із асоціаціями до почуття страху. А тепер перегляньте, як його бачать художники Джон Генрі, П’єрретта Діас, Кіріл Роландо, Дейв Девріс. (Перегляд мультимедійних слайдів
Тож, чи можливо повністю позбавитися від страху, чи це природне почуття, яке викоренити не можливо. Сьогодні на уроці про це і піде мова.
4. Відтворення змісту повісті.
Для того, щоб відтворити зміст повісті Лесі Вороніної вам потрібно поставити в правильній послідовності пункти плану і коротко за ними переказати текст.
1. Зустріч із Кактусом.
2. Таємне товариство боягузів.
3. Пригода в банку.
4. Часоліт.
5. Єгипет.
6. Синьомордики наступають.
7. Порятунок планети.
Синьомордики наступають.
Часоліт.
Зустріч із Кактусом.
Єгипет.
Порятунок планети.
Таємне товариство боягузів.
Пригода в банку.
5. Робота над словничком.
За картинками учні намагаються пояснити значення нових слів. Потім перевіряють себе за інформацією слайда «Вузлики напам’ять»
6. Теорія літератури.
Тепер повернімося до теми нашого уроку. Чи всі слова у формулюванні теми вам відомі? Щоб пояснити їх виконайте таке завдання.
Правильно поєднайте термін із його визначенням.
1.Фантастичний твір -
2.Романтичний твір -
3.Багатоепізодна повість -
А. повість, у якій кожний новий розділ має свій сюжет.
Б. це будь-який художній твір, в якому введений елемент чудесного, неможливого
або надзвичайно маловірогідного.
В. твір, у якому герой потрапляє у незвичайні обставини, переслідує благородну мету порятунку когось або чогось, виявляючи при цьому незвичайну кмітливість.
Фантастичний твір – це будь-який художній твір, в якому введений елемент чудесного, неможливого або надзвичайно маловірогідного.
Романтична твір – твір, у якому герой потрапляє у незвичайні обставини, переслідує благородну мету порятунку когось або чогось, виявляючи при цьому незвичайну кмітливість.
Багатоепізодна повість - повість, у якій кожний новий розділ має свій сюжет.
Довести, що «ТТБ» - це фантастична, романтична та багатоепізодна повість.
6. Бесіда за змістом .
- Як починається повість? Яким постає перед нами головний герой Клим Джура? (Зачитати уривок з повісті) (Клим - боягуз, страждає від цього, але ніяк не може позбутися своїх страхів.)
- Чому Клим не намагався дати відсіч Сашкові, адже вони були ровесниками? (Йому заважала невпевненість у власних силах.)
- Чому саме Клим потрапляє до ТТБ? (Він сам себе вважає боягузом і дивується, чому його вибрали для такого героїчного вчинку, як рятування Землі.)
- Чому Климові не відразу повідомили, що саме він має робити, підписавши угоду? (Хлопчик міг злякатися і відмовитися, а ще, крім цього, його хотіли випробувати.)
- Коли Клим зрозумів, що йому відступати нікуди, що він відчув? (Коли йому потрібно було взяти участь у таємній операції в банку, він розгубився і страшенно злякався. В тексті знаходимо слова: «мов загіпнотизований», «мені кінець»; «так просто це не скінчиться»; «клятва зв’язала мене по руках і ногах».)
- Знайдіть у тексті, як сам Клим пояснює, чому він погодився піти на таємну операцію? (Я погодився допомогти цим дивним хлопцям лише через те, що одного дня дав ідіотську клятву вступити до Таємного Товариства Боягузів. Раптом я зрозумів, що в глибині душі у мене жила божевільна мрія: а що як і справді я позбудуся цього огидного страху, що переслідує мене скрізь? І одного разу, коли Кактус крикне мені: «Гей ти, поганський Паганіні! Ходи-но сюди, я трохи тебе відлупцюю!» - я зроблю блискавичний рух рукою, і Кактус полетить шкереберть на асфальт, розмазуючи соплі і сльози.
- Як повівся Клим у банку? (Він переборов свій страх, допоміг Жуку і Зайцю: показав шлях до потрібної кімнати, відволік собаку, не розгубився, коли побачив синьомордиків.)
- Яке відкриття зробив для себе Клим після цієї операції? (Його нові друзі не розбійники, а мисливці за прибульцями. І вірус страху найперше вражає хоробрих, бо в них немає імунітету.)
- Як тепер поводиться Клим по відношенню до Кактуса? (Він вперше протистоїть йому, не боїться виступити проти Сашка і перемагає його, хоча й за допомогою якоїсь таємної сили.)
- Чи могло б таке статися, якби Клим не вступив до ТТБ? Чи тільки таємна сила допомогла Климові перемогти Кактуса? (Клим в ході таємної операції вже спробував свої сили і відчув, що може побороти свій страх. Якщо це йому вдалося один раз, то це може статися і ще. «Мабуть, усе, чого я боявся досі, тепер здавалося мені дитячими забавками». )
- Чи було ще страшно Джурі після цієї пригоди? ( Неодноразово. При зустрічі із синьомордою потворою на буд майданчику, тікаючи від екскаватора ватажка синьомордиків, вирушаючи в подорож на часольоті, спускаючись у підземелля в табір синьомордів та рятуючи планету.)
- Чому ж він не відступив, не побоявся, як це було із Сашком? (Він розумів, що допомоги у більшості випадків йому не було звідки чекати, в нього не було вибору. Хлопець знав, що від його дій залежить доля всієї цивілізації Землі.)
- Якби ви не знали Клима таким, як на початку повісті, ви могли б про нього сказати, що він – боягуз? (В кінці повісті він змінюється із боягуза на мужнього і кмітливого героя.)
- Що допомогло Джурі перебороти свій страх? (Обставини, в які він потрапив, його власне бажання допомогти планеті й водночас перебороти свій страх.)
- Тож, із ким головний герой боровся протягом усього твору? (Із синьомордами і самим собою.)
- Чи дозволить Клим Джура тепер, після такої пригоди, кому-небудь ображати чи принижувати себе? (Ні. Він уже відчув власну гідність, відчув гордість за те, що зміг зробити для землян, тому буде відстоювати власну позицію.)
- Чи можна сказати, що після усіх цих пригод Клим став безстрашним, і він ніколи не відчуватиме страх? (Він буде чогось боятися, але тепер знатиме, як його перебороти. Просто діяти і перемагати.)
VІ Підсумок уроку.
Отож, чого вчить цей твір? (Треба виховувати в собі силу волі, щоб перемагати свої вади, а саме: страх. Так можна допомогти і собі, й навіть планеті.)
Слово вчителя.
Ви сьогодні познайомилися із хлопчиком, який врятував планету, переборовши самого себе. Можливо, він не позбувся свого боягузтва до кінця. Адже це природна властивість людини. Але він навчився із своїм страхом співіснувати. Ще давні філософи говорили: «Якщо хочеш перестати боятися, йди в сторону страху!» Тобто не відступай перед труднощами, перешкодами, намагайся їх здолати, і поступово ти виробиш тактику переборення власного страху або невпевненості.
VІІ Рефлексія.
Чи досягнуто мети уроку?
VІІІ Оцінювання.
ІХ Домашнє завдання. Знайти в повісті цитати, які характеризують Клима Джуру та Сашка Смика.
На високий рівень – написати листа літературному герою Климові .