Конспeкт уроку української літeратури у 6 класі "Легенда про дівчину–Україну, яку Господь обдарував піснею та її зв'язок із «Молитвою» О. Кониського, духовним гімном України"

Про матеріал

Конспeкт уроку української літeратури у 6 класі "Легенда про дівчину–Україну, яку Господь обдарував піснею та її зв'язок із «Молитвою» О. Кониського, духовним гімном України"

Перегляд файлу

Тема. Легенда про дівчину–Україну, яку Господь обдарував піснею та її зв'язок із «Молитвою» О. Кониського, духовним гімном України

Мета: продовжити роботу щодо ознайомлення учнів з особливостями та ідейним змістом літературних пісень, розповісти про зв'язок народної легенди про дівчину–Україну, яку Господь обдарував піснею із «Молитвою» О. Кониського, духовним гімном України; вчити визначати і коментувати провідні мотиви пісні; розвивати навички виразного читання; виховувати патріотичні почуття.

Обладнання: «Пам’ятка декламатора», текст легенди про дівчину–Україну, яку Господь обдарував піснею, пісні «Молитва» О. Кониського, духовного гімну України, презентація до уроку.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація знань учнівю

  1. Виразне читання напам'ять гімну «Ще не вмерла Україна».

- Зразкове виразне читання учителем.

- Робота з «Пам’яткою декламатора».

- Виразне читання напам'ять учннями.

2. Літературна вікторина.

1) У перекладі з якої мови слово «гімн» означає «урочиста пісня»? (Грецької)

2) В якій країні «урочисті пісні» виконувалися вперше? (Давня Греція)

3) Хто автор слів гімну «Ще не вмерла Україна»?

4) Де вперше пролунав гімн «Ще не вмерла Україна»?

5) Мелодію до пісні-гімну створив... (М. Вербицький)

6) Який твір називається літературною піснею?

7) Яких художніх засобів (тропів) найбільше у гімні «Ще не вмерла Україна»? (Метафор)

8)  У якому році гімн «Ще не вмерла Україна» урочисто зазвучав на засіданні Верховної Ради? (1991)

9) Як змінився перший рядок Гімну?

10) Назвіть Державні символи України.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

IV.Формування та вдосконалення вмінь та навичок

1.   Евристична бесіда

  •         Пригадайте, який літературний твір називається легендою?
  •         Чим легенда відрізняється від переказу?
  •         Назвіть відомі вам легенди.
  1.          Інсценізація підготовлених учнів народної легенди про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею.
  2.          Бесіда за змістом легенди.

-  Що, за цією легендою, значила пісня для України, для її на роду; чому вона названа «неоціненним даром»?

— Визначіть за легендою риси національного характеру україн­ців. (Поетичні, покірні, з гарним естетичним смаком, богобоязливі, волелюбні та ін.)

— Що фантастичне, а що реальне у цій легенді?

- Що зробила дівчина-Україна з дарунком Всевишнього?

4. Повідомлення підготовлених учнів про поняття „молитва” та автора духовного гімну України «Молитви»  О. Кониського.

     Молитва виникла на основі первісних магічних замовлянь і за­плітань як звертання до бога, до надприродних сил з проханням про дарування різних благ й відвернення зла. Молитва є невід'єм­ною частиною всіх релігійних культів, обов'язковим атрибутом обрядів богослужінь, церковних свят. Молитва пов'язана з вірою в ма­гічну силу слова.

У літературі молитва — це переважно поетичні твори на біблійні та життєві сюжети.

Літературну діяльність почав 1858. У поезіях, повістях, драмах, оповіданнях обстоював українську національну ідею, проголошував теорію малих діл. Автор популярних поезій: «Я не боюсь тюрми і ката», «На похорони Т. Шевченка», інші, які, втім, стримано оцінюються критиками. В оповіданнях Кониський порушує проблему соціального й національного гноблення України в складі Російської імперії («Півнів празник», «Млин», «Спокуслива нива»), народного побуту («Хвора душа», «Старці», «За кригою»). В повістях «Семен Жук і його родичі» та «Юрій Ґоровенко» подав образи українських національних інтелігентів, просвітян-культурників.                            Народився 6 (18 серпня) 1836 року в селі Переходівці (тепер Ніжинського району Чернігівської області). Походив із стародавнього чернігівського роду, який нараховував понад 400 років. Його дитинство пройшло в місті Ніжині. Друкуватися почав у 1858 році у «Черниговском Листке». Вів велику і різноманітну громадську роботу.

Кониський — автор першої ґрунтовної біографії поета Шевченка (у 2 томах), яка не втратила свого значення і нині: «Тарас Шевченко-Грушівський: Хроніка його життя» (тт. I—II, Львів, 1898—1901). Цю працю високо оцінили І. Франко, А. Кримський. Створення гімну «Молитва за Україну», покладеного на музику Миколою Лисенком, також припадає на період його плідної праці над дослідженням життя та творчості Т. Шевченка. Гімн ніби став тим нектаром любові до України, який Олександр Кониський зібрав з квітів, що ростуть у саду творчості великого Кобзаря.

5. Виразне читання вчителем пісні «Молитва» О. Кониського. Перегляд відеоролика «Молитва» О. Кониського у виконанні дитячого колективу «Джем»

6. Робота в групах.

1-ша група  визначає тему,основну думку поезії.

2-га група з'ясовує, якими художніми засобами розкривається головна думка твору.

7. Бесіда за змістом пісні:

- Що спільного ви помітили у легенді про про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею і «Молитві» О. Кониського?

- Які кольори переважають у пісні? Про що це свідчить?

8.  Підготовка до виразного читання. Складання партитури тексту. (Партитура -  графічне відтворення звучання художнього твору)

V. Закріплення знань, умінь і навичок.

Встановіть відповідність. Які таланти вибрали діти світу

Французи                       пісні

угорці здатність до торгівлі

німці владність

росіяни хист до музики

поляки дисципліна і порядок

італійці любов до господарювання

українці елегантність і краса

VІ. Підсумок уроку.

Вправа «Мікрофон». Дайте відповідь на запитання

- Що нового я дізнався сьогодні на уроці?

VІІ. Домашнє завдання.

Навчитися виразно й урочисто декламувати «Молитву» О. Кониського, намалювати ілюстрації до легенди про дівчину–Україну, яку Господь обдарував піснею.

Список використаних джерел:

Література :

   -  Жадько В.О. Український некрополь.-К.,2005.-С.202.

   -  Жадько В.О. Некрополь на Байковій горі. -К.,2008.-С.128,228,229,267.

Інтернет-ресурси:

 

 

doc
Додано
28 січня 2018
Переглядів
6959
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку