Українська література
6 клас
Тема. Микола Вороний. Поема «Євшан – зілля». Зміст, головна думка. Образи твору.
Мета:
Обладнання: підручник, портрет М.Вороного, ілюстрації до поеми «Євшан - зілля», полин – трава.
Методи та прийоми: евристична бесіда, ідейно – художній аналіз поеми, методи «Інформаційне ґроно», «Доміно», «Незакінчене речення», сенкан, робота з підручником.
Тип уроку: комбінований
Епіграф уроку:
Краще в ріднім краї милім
Полягти кістьми, сконати,
Ніж в землі чужій, ворожій
В славі й шані пробувати!
М.Вороний
Клас: 6
Дата:
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
На попередньому уроці ми познайомилися з основними фактами життя і творчості Миколи Вороного.
На сьогоднішній урок ви повинні були скласти «Доміно» за темою: «Хто ж він, Микола Вороний?» (додаток 1.1).
Перевіряємо домашнє завдання наступним чином: кожен зачитує одну характеристику, наступний зачитує – іншу, не повторюючись.
Я починаю: М. Вороний – поет – письменник – літературний і театральний критик – історик – публіцист – знавець музики та живопису – актор (працював у трупах Кропивницького та Саксаганського) – перекладач – дитячий письменник – засновник гуртка «Українська громада» - земляк – люблячий батьки – «учень І. Франка» - «вчитель Тичини» - в’язень – мученик – патріот – поет-емігрант.
ІІІ. Актуальність опорних знань і навичок учнів.
Бесіда за запитаннями
Сьогодні ми продовжимо аналізувати твір М.Вороного «Євшан - зілля» (додаток 1.2.).
В давніх літописах наших
Єсть одне оповідання…,
а якщо точніше, то легенда – прозовий фольклорний твір, у якому розповідається про якусь незвичайну, фантастичну подію, що сприймається як достовірна.
ІV.Повідомлення теми, мети уроку.
Тема сьогоднішнього уроку звучить так: «М.Вороний. Поема «Євшан - зілля». Зміст, головна думка. Образи твору».
А мету нашого уроку ви сформулюєте самі.
( Метод «Незакінчене речення»)
На сьогоднішньому уроці я познайомлюся з…; дізнаюся…; опрацюю…; охарактеризую… .
V. Мотивація навчальної діяльності.
Опрацювавши зміст поеми, ми пригадаємо прадавню історію нашого народу, виховуватимемо в собі пошану до рідного краю, народу.
VІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
Краще в ріднім краї милім
Полягти кістьми, сконати,
Ніж в землі чужій, ворожій
В славі й шані пробувати!
М.Вороний
Вдома ви прочитали поему “Євшан - зілля». Спробуймо визначити тему твору: (перебування у Володимира Мономаха ханського сина, який потрапив до Русі разом з ясиром, повернення хлопця на Батьківщину за допомогою євшан - зілля).
Одним із завдань нашого уроку є робота над змістом поеми «Євшан – зілля». Обговорення змісту поеми у нас буде за запитаннями. Пропоную відповідати цитатами із тексту, вибираючи рядки за принципом «Нічого зайвого».
Відкриймо підручник на стор.39.
Володимир Мономах – видатний державний і політичний діяч. На київський престол зійшов у 1113 році. Вів активну боротьбу проти половців. За часів його князювання Київська Русь стала на деякий час могутньою, він придушив князівські міжусобиці. Написав твір – заповіт «Повчання дітям». Помер 1125 році.
Одним із завдань уроку є характеристика образів поеми.
Над характеристикою працюємо, складаючи «інформаційне ґроно» щодо образів.
«ханський син»
«малий хлопчина»
Юнак «найулюблена дитина»
бранець, полонений
забув батька та родину
згадав рідний край, понюхавши євшан – зілля
має божий дар
віщує долю
Гудець мудрий
вірний
патріот (співає про славетні події)
Євшан – зілля
Чарівне, рідне, пахуче
Рятує, оберігає, нагадує, лікує, допомагає
Направляє на певний шлях – до рідного краю (Символ рідного краю)
Надія (приворот, чудо, диво)
Звернемо увагу, що особливістю композиції поеми є обрамлення – це такий композиційний прийом, за якого сюжетний твір включається в розповідь, немов у рамку, яка не має безпосереднього зв’язку з розвитком сюжету.
Поема написана в 1899 році, але й зараз залишається вона актуальною, пробуджує приспані серця українців, щоб повернути їх обличчям до рідної землі, щоб побачили вони, що не можна так зневажати свою Батьківщину.
Ми завжди повинні пам’ятати прадавню історію нашого краю, пишатися своїм корінням, бо інакше і нам доведеться шукати:
Того зілля – привороту,
Що на певний шлях направить,-
Шлях у карай свій повороту.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
І хочеться до вас, юного покоління, звернутися словами поезії М. Вороного «Привітання» (вірш присвячений Марку Вороному):
Більше розуму та хисту,
Талану без краю;
Мати душу добру, чисту,
Вдачу чесну, кременисту –
Ось чого бажаю…
Не ходить рабом похилим,
Плачучи з одчаю,
А з обличчям ясним, милим
Бути певним, бути смілим –
Ось чого бажаю!
VІІІ. Підсумок уроку.
Повернімося до мети нашого уроку, яку ми ставили на його початку. Використовуючи метод «Незакінчене речення», кожен для себе зробіть висновок:
ІХ. Оцінювання учнів та коментування балів.
Х. Домашнє завдання
Опрацювати стор. 46 - 47, підготувати інформацію про дитинство і юність Т. Г.Шевченка.
Додаток 1.1.
1