Відділ освіти
Костопільської районної державної адміністрації
Районний методичний кабінет
Перетоцька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Костопільської районної ради
Савтира Оксана Олександрівна
Тестові завдання на уроках української мови та літератури: формування ключових компетентностей учня
Костопіль 2020
Савтира О.О. Тестові завдання на уроках української мови та літератури: формування ключових компетентностей учня. – Костопіль, 2020. – 67с.
У методичному посібнику розкрито зміст поняття «тест» у світлі сучасної освітньої парадигми та подано тестові завдання з окремих тем уроків української мови та літератури в 7 класі, які допоможуть вчителю-словеснику здійснити оцінювання навчальних досягнень учнів на різних етапах уроку.
Посібник призначений для вчителів української мови та літератури для творчого використання у роботі.
Посібник рекомендовано до друку рішенням науково-методичної ради Перетоцької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів (протокол №2 від 18.12.2019 року).
Рецензент
Захожа К.І. – заступник директора з навчально-виховної роботи.
Комп’ютерна верстка та набір О. Савтира
ЗМІСТ
ВСТУП…………………………………………………………………………..5
РОЗДІЛ І. ТЕСТУВАННЯ ЯК ОДНА ІЗ ФОРМ ПІДВИЩЕННЯ УСПІШНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ…………………………………………………………………...7
РОЗДІЛ ІІ. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕСТІВ У НАВЧАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ…………………………………..25
ВИСНОВКИ…………………………………………………………………...64
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ………………………………...66
ВСТУП
Система управління освітою потребує об'єктивної картини її реального стану для забезпечення обґрунтованості рішень, які приймаються. Сучасні соціально-економічні та політичні зміни в державі стали передумовою реформування національної системи освіти. Основною соціальною вимогою суспільства є якісна освіта.
У сучасній освіті одним із напрямів фомування ключових компетентностей учнів стала тестова технологія. Як наголошується в методиці викладання, використання тестів – це одне з раціональних і ефективних доповнень до методів перевірки компетентностей учнів на різних етапах навчання. Крім цього, тестування стало одним із засобів індивідуалізації в освітньому процесі, тому що надає можливість враховувати існуючі психологічні особливості учнів, які заважають їх успішній навчальній діяльності. Одночасно тестовий контроль має ряд істотних переваг перед іншими видами існуючого контролю. По-перше, він дає можливість перевірити значний обсяг вивченого матеріалу дозовано і, по-друге, за допомогою тестування вдається швидко діагностувати оволодіння навчальним матеріалом значної кількості учнів.
Сучасний урок української мови та літератури вимагає від учителя застосування не тільки добре продуманих методів і прийомів навчання, спрямованих на вивчення й закріплення матеріалу, але й ефективних засобів перевірки знань учнів. Якість засвоєння вивченого має перевірятися на кожному уроці, що дасть вчителеві змогу своєчасно отримати зворотну інформацію. Крім того, щоурочна перевірка вивченого стимулює школяра до самостійної роботи над книгою, активізує навчальну діяльність, сприяє глибокому засвоєнню знань, оскільки учень впевнений у тому, що праця його буде належно оцінена. Обмаль часу(10-15 хв), який відводиться на перевірку домашнього завдання, спонукає учителів шукати таких форм роботи, які б дали змогу за короткий час перевірити знання учнів усього класу або, принаймні, більшості.
Актуальність впровадження тестів на уроках української мови та літератури покликана ще іншою вимогою часу – необхідністю використовувати тестові технології для якісної підготовки учнів до зовнішнього незалежного оцінювання.
Досвід проведення незалежного зовнішнього оцінювання переконливо засвідчує, що протягом навчального року, починаючи з 5-ого класу, вчителям-словесникам слід постійно готувати учнів до такої особливої форми контролю, якою є тестування. Учителеві-словеснику доцільно використовувати різноманітні тестові завдання під час проведення поточного і контрольного оцінювання, широко практикувати тестування не тільки, як контрольну форму перевірки компетентностей школярів, але і як продуктивний навчальний прийом, відпрацьовувати у школярів навички виконання тестових завдань різної форми й різного ступеня складності.
Для якісного впровадження в шкільну практику тестування як методичної форми обов'язковим є систематичність, вписаність у загальну структуру уроку і продуманість методів його використання протягом усього навчального року.
РОЗДІЛ І. ТЕСТУВАННЯ ЯК ОДНА ІЗ ФОРМ ПІДВИЩЕННЯ УСПІШНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
1. Поняття тесту і його особливості: класифікація, зміст і форми
На сучасному етапі освіти в загальноосвітньому закладі контроль і оцінка знань учнів все частіше і частіше забезпечується за допомогою різноманітних тестів. Тести, як одна з форм контролю, в українській освіті з’явилися порівняно недавно, на відміну від зарубіжних країн, де з цього питання напрацьовано багатий досвід. Інтерес до тестування у вітчизняній освіті пояснюється тим, що окрім своєї основної функції – контролю знань учнів, воно може виконувати й інші функції:
• служить засобом діагностики труднощів навчального матеріалу;
• є мірою визначення якості навченості;
• дає можливість для прогнозування успішності чи неуспішності навчання.
Тест (від англійського test – проба, випробування, досвід) – це невеликі стандартизовані завдання, що складаються з питань і завдань, за допомогою яких проводиться певне психологічне дослідження. Істотні ознаки тестів, а також їх функції знайшли відображення в сучасних словникових визначеннях тестів насамперед в психолого-педагогічній області. В одному з психологічних словників відзначається, що тест – це «коротке, стандартизоване, звичайно обмежене в часі психологічне випробування, призначене для встановлення в порівнюваних величинах міжіндивідуальних відмінностей».
Тестування розглядається наразі як спосіб перевірки результатів навчання, визначення рівня навченості чи ступеня готовності до тієї чи іншої діяльності.
Завдання в тестовій формі – це, власне, те, з чим учитель має справу під час поточного чи тематичного контролю. Воно відповідає певній формі (завдання з вибором однієї чи кількох правильних відповідей, на встановлення відповідності тощо).Тестові завдання однаковою мірою надаються до використання під час здійснення поточного, тематичного та підсумкового (зокрема й незалежного зовнішнього оцінювання) контролю, можуть пропонуватися учням із різними навчальними можливостями, тобто передбачати градацію завдань за ступенем складності, мати творче спрямування. Дидактична мета поточного оцінювання – відстежувати процес навчання й отримувати оперативну інформацію про відповідність (невідповідність) знань учнів вимогам чинної програми. Найпоширенішою формою проведення поточного контролю, крім усного опитування й самостійних робіт, є виконання педагогічних тестів, які допоможуть учителеві вчасно відкоригувати й удосконалити навчальний процес. Поточний тестовий контроль можна здійснювати за допомогою кількох варіантів тестів, дібраних із спеціальної літератури або розроблених самим учителем. Систематичне відстеження всіх етапів засвоєння знань у формі тестування стимулюватиме учнів до самостійної роботи під час виконання класних і домашніх завдань, підвищуватиме інтерес до навчання та відповідальність за його результати.
Використання тестових технологій здійснюється в три етапи:
- теоретична й практична підготовка вчителя та учнів до проведення тестування;
- організація тестування;
- аналіз і корекція результатів.
У сучасній методиці викладання відомо кілька класифікацій існуючих тестів. В основу цих класифікацій покладено різні ознаки. Однією з найбільш популярних і загальноприйнятих класифікацій є класифікація, запропонована доктором педагогічних наук А. Н. Майоровим в статті «Тести і їх види. Тести досягнень. Шкільні технології».
З його точки зору всі тести, які використовуються з різними цілями, можуть бути класифіковані за такими ознаками:
- за процедурою виконання тести можуть бути стандартизовані і нестандартизовані;
- за своїм призначенням тести можуть бути: загальнодіагностичні; тести спеціальних здібностей (технічних, музичних, тест для пілотів, радіооператорів і т.ін.); тести професійної придатності; тести досягнень, наприклад, вимови, якості письмових творів і т.п., тобто тести, які призначені для оцінювання предметних результатів, досягнутих учнями в процесі свого навчання.
Тести, які застосовуються в процесі тестування:
• бланкові,
• апаратні,
• предметні,
• практичні,
• комп’ютерні
За кількістю учасників тестування: індивідуальні або групові.
За формою відповіді тести можуть бути як усні, так і письмові.
За провідною орієнтацією тести можуть бути: тести швидкості, тести потужності або результативності, а також змішані тести.
За характером дій:
• вербальні (пов’язані з необхідністю виробляти розумові дії);
•невербальні (пов’язані з практичним маніпулюванням якимись предметами, це можуть бути картки, блоки або деталі).
За спрямованістю:
• тести інтелекту, що виявляють особливості;
• особистісні тести (іноді звані тестами темпераменту) і ін.
За характером відповідей на питання:
• відкритого типу (коли здобувачеві освіти необхідно самостійно дописати слово, словосполучення, пропозицію, знак, формулу і т.ін.);
• закритого типу (коли здобувачеві освіти необхідно вибрати із запропонованих варіантів відповідей той чи інший варіант).
Провідний спеціаліст у галузі освітніх технологій, доктор педагогічних наук В.П. Беспалько пропонує класифікацію тестів, яка заснована на різних рівнях засвоєння знань. У зв’язку з цим він виділяє чотири рівні:
• тести першого рівня, головне завдання яких – виконання діяльності по пізнанню;
• тести другого рівня, тестовані працюють на рівні репродукції;
• тести третього рівня – продуктивна діяльність;
• тести четвертого рівня – робота на рівні творчої діяльності.
Найчастіше в освітньому процесі використовуються тести, які діляться на дві групи:
• тестові завдання закритого типу – їх особливість полягає в тому, що тестованому необхідно обрати із запропонованих варіантів відповіді той чи інший варіант (іноді їх може бути декілька);
• тестові завдання відкритого типу – вони характеризуються наявністю вільної відповіді, коли тестованому необхідно самостійно дописати слово,
Крім цього, дані тести характеризуються певними варіантами відповідей і формами тестового завдання.
Таким чином, аналіз існуючих класифікацій дає можливість стверджувати, що існують різні форми тестів, а також безліч варіантів завдань до них. Але при всій множинності існуючих видів тестів і їх класифікації основна функція тестів – контроль і оцінка знань учнів все ж залишається.
2. Функції та переваги тестового контролю
В ході навчального процесу тест може виконувати кілька функцій:
1. Контролююча функція. Суть цієї функції полягає у виявленні стану сформованості компетентностей учнів, рівня їх розумового розвитку, у вивченні ступеня засвоєння прийомів пізнавальної діяльності, навичок раціональної навчальної праці.
2. Навчальна функція. Основне призначення цієї функції полягає в удосконаленні компетентностей, їх систематизації. У процесі перевірки учні повторюють і закріплюють вивчений матеріал. Вони не тільки відтворюють раніше вивчене, а й застосовують знання і вміння в новій ситуації.
3. Діагностична функція. Особливість цієї функції пов’язана з тим, що її основне призначення полягає в отриманні інформації про помилки, недоліки і прогалини в знаннях і уміннях учнів і причини труднощів учнів в оволодінні навчальним матеріалом, про кількість, характер помилок.
4. Розвиваюча функція. Ця функція спрямована на стимулювання пізнавальної активності учнів, у розвитку їх творчих здібностей.
5. Орієнтуюча функція. Основне призначення цієї функції полягає в отриманні деякої інформації: ступінь засвоєння і як глибоко вивчений навчальний матеріал окремим учнем і класом в цілому. Одночасно контроль допомагає учням краще пізнати себе, оцінити свої можливості і знання.
6. Виховна функція полягає у вихованні в учнів відповідального ставлення до навчання, дисципліни, акуратності, чесності.
В освітньому процесі самі функції проявляються по-різному. Реалізація зазначених функцій в практиці педагогічної діяльності робить цей контроль більш ефективним, а також набагато ефективнішим стає і сам освітній процес. Які б функції не визначалися у тестів, але основна їх функція – це контроль і оцінка знань учнів.
Перевагами тестових завдань над іншими формами контролю є те, що вони:
Тестування є більш об’єктивною формою оцінювання навчальних досягнень учнів. За допомогою тестування вчитель може легко і швидко відстежувати якість засвоєння кожним учнем навчального матеріалу, особливо тоді, коли застосована комп’ютерна перевірка. А також дана форма оцінювання ставить учнів у рівні умови, використовуючи єдині процедуру та критерії. Тестові завдання однаковою мірою надаються до використання під час здійснення поточного, тематичного та підсумкового (зокрема й зовнішнього оцінювання) контролю, можуть пропонуватися учням із різними навчальними можливостями, тобто передбачати градацію завдань за ступенем складності, мати творче спрямування.
При розробці змістового наповнення тесту з української мови має бути врахована необхідність перевірки навчальних досягнень учнів за такими рівнями класифікації когнітивної сфери (таксономія Бенджаміна Блума):
- знання;
- розуміння;
- застосування;
- аналіз;
- синтез;
- оцінювання.
Застосування тестових технологій орієнтовано на визначення рівня засвоєння ключових понять, тем і розділів навчальної програми, ступінь оволодіння компетентностями тощо, а не констатацією наявності в учнів певної сукупності засвоєних знань. Систематичне тестування стимулює учнів до самостійної роботи, підвищує їхній рівень підготовки, адже кожен учень усвідомлює, що його знання оцінюються постійно. Отже, тестування є якісним і об’єктивним засобом оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках української мови та літератури .
3. Вимоги до змісту і форми тесту
Тест як форма контролю знань являє собою завдання, яке складається з ряду питань і декількох варіантів відповідей на них для вибору в кожному випадку одного (іноді кількох) правильного. З їх допомогою можна отримати, наприклад, інформацію про рівень засвоєння елементів знань, про сформованість компетентностей та застосуванню їх у різних ситуаціях.
Незважаючи на ефективність і популярність в сучасній методиці використання тестової форми контролю під час уроків, у тесту як і в будь-якої іншої методики є свої позитивні і негативні сторони. Головне достоїнство тестового контролю полягає в швидкості, а традиційної перевірки за допомогою дидактичних матеріалів – в її обрунтованості. У той же час, якщо в ході своєї роботи учень проставляє тільки номери відповіді, тут вчитель не може бачити характеру самого ходу рішення – розумова діяльність учня і результат може бути тільки імовірнісним. Повної гарантії наявності в учня міцних знань у вчителя немає. До недоліків тестів також відносять можливість вгадування. Якщо, наприклад, тестове завдання містить тільки дві відповіді, одна з яких правильна, то половину відповідей на такі тестові завдання найчастіше можна вгадати. Тому при складанні тестів необхідно дотримуватися певних вимог як до змісту, так і до форми тесту.
• Предметна чистота. Пропоновані в тесті завдання обов’язково повинні відображати зміст тільки даного навчального предмета. Крім цього завжди важливо враховувати значимість обраного навчального матеріалу, його наукову достовірність, відповідність змісту тесту рівню сучасного розуміння науки.
• Формальна чистота. Форма тестового завдання обов’язково повинна відповідати одній з обраних спеціальностей. Крім цього, шрифт повинен також відповідати загальноприйнятим нормам.
• Надійність. Дана вимога забезпечується сукупністю тестів даного рівня з певною кількістю суттєвих операцій в них. Крім цього надійність передбачає враховувати і те, що в тести не рекомендується включати:
- питання і відповіді дискусійного характеру;
- завдання, які мають громіздкі або нечіткі формулювання.
• Стислість завдань. Багатослівні завдання не є тестами. Ідеально сформульоване – не більше семи слів. Крім цього, і час тестування також має бути мінімальним. На виконання одного завдання повинно бути витрачено не більше двох хвилин, для більш важких завдань – до п’яти. При підготовці до тестування точний час для відповідей визначається експериментально. Важливо й те, що при складанні тестів необхідно враховувати: тест може включати в себе завдання різної форми в будь-якому порядку і в будь-якій кількості.
Тестові завдання, складові тесту, можуть бути представлені в одній з наступних стандартизованих форм:
- в закритій формі (з вибором однієї або кількох варіантів зі списку запропонованих);
- у відкритій формі (в текстове завдання вписується слово, вставляється формула і т.ін.);
- завдання на встановлення правильної логічної послідовності (для опису подій, технологій);
- на встановлення певної відповідності.
Вибір форми завдання для проведення тестового контролю залежить насамперед від навчального матеріалу, знання якого потрібно вчителеві перевірити. Послідовність обраних завдань визначається тільки за одним принципом: від більш простого завдання до складнішого. У той же час сама форма тестового завдання повинна бути для учня впізнаваною і відповідно не вимагати від учителя додаткових пояснень. В ідеальному варіанті в тесті ніколи не повинно бути дуже легких, абсолютно всіма вирішуваних завдань. Хоча на початку самого тесту відповідно до його структури можна ввести кілька легших завдань, щоб таким чином підбадьорити тестованого, підвищити його впевненість в собі, в своїх знаннях і, таким чином, допомогти реалізувати свій навчальний потенціал. Крім цього, в тест можна включати 1-2 завдання більш високого рівня складності, щоб в учня не сформувалося почуття непогрішності і завищеної самооцінки, щоб йому було до чого прагнути.
Багато науковців визначають конкретні вимоги до складання тестів. В першу чергу, тест завжди складається з двох частин - інформаційної та операційної. В інформаційному вікні зрозуміло і просто сформульовано інструкцію і приклади правильного виконання завдань. Операційна частина складається з певної кількості завдань або питань. Крім цього, кожне тестове завдання може супроводжуватися набором відповідей, які називаються вибірковими або альтернативними. Серед відповідей міститься одна правильна відповідь і кілька неправильних. Всі варіанти вибору повинні бути приблизно однієї величини і належати до одного рівня предметних труднощів. Тести з багатьма завданнями, як вважає Е.А. Штольман, називаються комплексними тестами. І в той же час при складанні тестів необхідно пам’ятати, що тестові завдання повинні бути коректними і розрахованими на оцінку рівня навчальних досягнень учнів з конкретної галузі знань.
4. Літературний диктант як різновид тестових завдань
Одним із різновидів тестового завдання є літературні диктанти. Їх дають після закінчення засвоєння матеріалу та під час уроку, оцінювання домашнього завдання.
Використання літературних диктантів на уроках свідчить про інтерес учнів до виконання цього виду роботи, прагнення аналогічно конструювати подібні завдання.
Під терміном «літературні диктанти» розуміємо систему вправ та завдань, які дають змогу швидко і різнобічно перевірити рівень компетентності учнів з теми, що вивчається, вміння відокремлювати основне, систематизувати, узагальнювати матеріал. Літературні диктанти розвивають логічне та асоціативне мислення, пам'ять; дають змогу економно використати час на уроці.
Літературні диктанти подібні до тестових завдань, бо також є вправами зворотної дії: можна одразу ж проконтролювати правильність виконання роботи. Проте, на відміну від них, де потрібно вибрати одну відповідь з-поміж інших, пропонований вид роботи потребує відповідного усного чи письмового пояснення, коментування тощо.
Літературні диктанти зазвичай проводять на початку уроку (перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань) або в його кінці (підсумок, узагальнення); ефективні вони також на уроках узагальнення та контролю знань. Окремі завдання можуть бути використані як елементи тематичного оцінювання, у позакласній роботі. Літературні диктанти виконують у зошитах чи на окремих аркушах, можливе й усне опитування.
Форми перевірки можуть бути різними: самоперевірка (після диктанту учням пропонується правильний варіант), взаємоперевірка з наступним коментуванням, перевірка учнями та вчителями.
Переваги літературних диктантів :
- стимулюють учнів до читання творів;
- відбувається диференційований підхід до учнів;
- кожен може отримати оцінку;
- відповідь дається одним-трьома слова(максимум простим реченням);
- учитель відразу ж бачить хто і як читав твір;
- готує учнів до тестових завдань (вміння вибирати правильну відповідь);
- тренують увагу дітей, зосередженість, наполегливість, старанність (адже за невеликий проміжок часу можна отримати оцінку).
В педагогічній практиці виділяють такі види літературних диктантів:
- асоціативний – перевіряє, як учні орієнтуються в біографії та творчості письменника. Учителем диктуються дати, географічні об’єкти, назви творів, прізвища людей, які мають певне відношення до автора. Учні розшифровують ці поняття усно чи письмово. Для ускладнення завдання можна пропонувати диктанти за варіантами;
- цитатний – перевіряє знання учнями текстів, висловлювань про письменника, творчість якого вивчається;
- логічний – дає змогу з’ясувати, як учень вміє пов’язувати факти, поняття, знаходити спільне в подіях, біографіях тощо;
- хронологічний – пропонується тоді, коли є потреба запам’ятати найважливіші дати, пов’язані з життям і творчістю автора;
- диктант-співпраця – проводиться під час пояснення нового матеріалу, коли учень вже має певні знання, набуті в попередніх класах;
- бліц-диктант – вимагає блискавичної реакції. Учень відразу ж записує у зошит відповіді на запитання вчителя.
Літературні диктанти урізноманітнюють форми роботи вчителя на уроках, дають можливість оцінити практично всіх учнів, економно використавши при цьому час.
5. Онлайн-ресурси для тестування учнів
На даний час достатньо ресурсів для того, щоб урізноманітнити тестування. Так, наприклад, в школах з достатньою оснащеністю комп’ютерами можна проводити комп’ютерні тестування в режимі онлайн, які пропонують безлічі сайтів, наприклад: www.testorium.net
Функціонал сайту дозволяє організувати дистанційне навчання та перевірку знань учнів.
Якщо комп’ютер всього один, то такі онлайн-тестування можна проводити для 1-2 учнів, які працюють за комп’ютером вчителя безпосередньо під час уроку.
Цей сайт допоможе провести контрольні роботи, зрізи знань, тести й оцінювання в ігровій формі. На Kahoot! вчитель може створити опитування з будь-якої теми, однак попередньо йому потрібно зареєструватися.
Запитання тестів відображатимуться лише на вчительському екрані — ноутбуці чи проекторі. А на гаджетах дітей будуть тільки чотири варіанти відповіді, з яких треба обрати правильний.
Викладач може робити опитування яскравими, що подобається дітям: додавати фото, малюнки, відео чи графіку. Також є можливість увімкнути на сайті режим усіляких бонусів, наприклад – додаткові бали за швидкі відповіді. Це перетворить навіть складний іспит на цікаве змагання.
Поіменні відповіді викладач бачить одразу, а також може скачати результати контрольної у формі таблиці.
Ця програма зручна тим, що для її використання не потрібно, щоб гаджети були в усього класу. Достатньо, щоб смартфон чи планшет мав вчитель.
Схема створення опитування проста: вчителю потрібно завантажити в мобільний додаток запитання з варіантами відповідей і роздрукувати для учнів картки з QR-кодами. Вони вже готові для скачування на сайті.
Кожна картка має персональний номер, тому її легко закріпити за окремою дитиною. Це чотирикутне зображення, де з кожного боку стоїть літера a, b, c чи d. Літери відповідають варіанту відповіді з тесту.
Під час уроку викладач ставить запитання, а діти піднімають вверх свої картки. Треба пояснити учням, що під час опитування слід підняти картку так, щоб правильна, на їх думку, літера була зверху.
Щоб перевірити результати, вчителю достатньо навести свій смартфон на клас — програма відсканує всі результати відразу. Викладач може не розголошувати, хто відстав у тесті, та не ставити оцінок, однак сам матиме повний аналіз того, як клас засвоїв тему.
Це онлайн-конструктор різноманітних навчальних вікторин, тестів та ігор. Його особливість у тому, що на запитання, які завантажив вчитель, учні можуть відповідати як у класі, так і вдома. Тобто немає необхідності, щоб усі діти проходили опитування одночасно. Отож Quizalize можна використовувати і для контрольних робіт, і для домашніх завдань.
Вчитель може зайти в тест зі свого комп’ютера в будь-який момент і подивитися на прогрес усього класу чи окремих учнів.
Учень після кожного запитання і сам бачить, чи правильно відповів та скільки балів отримав за відповідь. При цьому програма враховує швидкість, з якою зреагувала дитина.
Щоб школярі не боялися помилок чи реакції однокласників, кожному учаснику опитування можна дати нікнейм чи умовний номер. Хто є хто – знатиме лише вчитель.
Сервіс для створення та проведення опитувань. Вчитель у кілька кліків може завантажити на сайт одне чи декілька запитань. А потім дає учням посилання з кодом доступу чи можливість сканувати QR-код.
Це може бути, наприклад, тест з української літератури з кількома варіантами відповідей. Наприклад, у якому році побачило світ перше видання «Кобзаря» Тараса Шевченка. А може бути просте опитування, що дає змогу проаналізувати настрій аудиторії. Наприклад: «Чи зрозуміли ви нову тему?»
Вчитель визначає, скільки часу клас має на те, щоб відповісти. А також обирає, у якому вигляді хоче отримати відповіді від аудиторії: просто кількість голосів, відсоткове співвідношення, діаграма, «хмара слів», графік. Далі учні відповідають зі своїх смартфонів та планшетів.
Важливе уточнення — сервіс не персоніфікований (вчитель не бачить, хто з учнів як відповів). Тому для оцінювання успішності не підійде. Однак може допомогти відслідкувати динаміку засвоєння матеріалу, оскільки результати кожного опитування зберігаються. А учні відповідають більш розкуто, коли знають, що за неправильну відповідь ніхто не дорікатиме.
Це сервіс для створення презентацій, на основі яких можна провести цілий інтерактивний урок або ж просто опитування.
Вчитель робить презентацію на певну тему, а код доступу до неї надсилає учням. Діти можуть відкрити роботу безпосередньо на уроці зі смартфонів, планшетів чи комп’ютерів.
Сайт дає змогу додавати до презентацій не лише фото, відео та графіки, а й запитання. Таким чином, на дітей психологічно не тисне атмосфера опитування. Вони просто переглядають цікавий контент, а заразом обирають правильні відповіді до тестів.
Є також можливість створювати відкриті запитання, тобто такі, де дитині треба записати власний варіант відповіді чи просто висловити свою думку з певного приводу. Або навіть намалювати малюнок замість текстової відповіді.
Вчитель бачить онлайн і відповіді кожного окремо, і загальну ситуацію в класі.
На сьогоднішній день використання онлайн-ресурсів на уроках є актуальним. У навчальному інформаційному просторі володіння засобами ІКТ, як учителем, так і учнями, дозволяє розширити світогляд дітей, дати можливість розкритися індивідуальним особливостям учнів, урізноманітнити урок і подати матеріал різнобічно.
Хотілося б підкреслити, що застосування Plickers, Kahoot!, Nearpod, Mentimeter, Quizalize, на уроках української мови та літератури забезпечує:
- економію часу при поясненні, закріпленні матеріалу;
- презентацію результатів перевірки в більш наочному, доступному для сприйняття вигляді;
- постійний оперативний контроль засвоєння матеріалу учнями.
Це, в цілому, стимулює різноманітність творчої діяльності учнів, виховує навички самоконтролю, підвищує інтерес до предмету. Результатом систематичного застосування даних ресурсів на уроках є підвищення кваліфікації самого вчителя, залучення більшої кількості учнів в активну діяльність, активізує увагу учнів, посилює їх мотивацію, розвиває уяву і фантазію, а з цим і підвищується ефективність уроку. Все це служить запорукою глибоких і міцних знань з предмета і зумовлює розвиток особистості учня.
Використання онлайн-ресурсів на уроці дозволяє вчителю поліпшити зворотний зв’язок між собою і класом. Для дітей це свого роду розвага, що дозволяє відволіктися від одноманітності уроків і в ігровій формі відповідати на питання.
РОЗДІЛ ІІ. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ТЕСТІВ У НАВЧАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
Тестові завдання використовую на всіх етапах роботи над матеріалом, які покликані вчасно відкорегувати й удосконалити рівень оволодіння матеріалом, закріпити або повторити його. Головна їх мета – виявити прогалини у формуванні компетентностей школярів, спрямувати їх на усунення недоліків у вивченні української мови та літератури.
Пропоную розробку тестових завдань з української мови та літератури у 7 класі з окремих тем. Подані тести та літературні диктанти використовую на уроках вивчення та закріплення навчального матеріалу, уроках узагальнення та систематизації, що є гарним тренінгом для школярів, призвичаює їх до виконання завдань такого типу.
Українська мова. 7 клас
Тема: Дієслово
Бліцопитування.
Тест.
Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
А виражає ознаку дії, предмета чи іншої ознаки;
Б означає дію або стан предмета;
В означає назву предмета;
Г означає назву ознаки предмета або його приналежності.
А бігаємо, читати, стрибки, малювати;
Б біг, стрибати, малюнок, читання;
В бігати, читаємо, малюватиме, читатиме;
Г читання, радіти, радість, малювати.
А таланити, шаленіємо, ходила б, говорять;
Б щастити, буяти, скаженіти, керувати;
В вирувати, висловлюємося, говоріть, зробив би;
Г правити, фортунило, дейкають, ректи.
А блукають, кружляє, проспати, розбуди;
Б купуватиму, ходить, прозираємо, тремтіли;
В вечеряти, являється, захищає, вміти;
Г готувати, символізував, знаходити, дзвонімо.
А читав, малюю, буду вчити; Б проводити, прочитав, глянула;
В вивчати, привітав, говорити; Г казати, принести, ворушиться.
А пообіцяла, стояли, доказати; Б падало, мріяв, вміти;
В люблю, думав, відпочивати; Г прочитав, відвідала, забули.
А пишу, малюю, читаємо, співає; Б росте, буде вчити, напишу, скажу;
В повіває, малюватиму, виріже, виконає; Г сидить, буде виконувати, зріжемо, вивчу.
А пишу, малював, читаємо, співав;
Б росте, буде читати, напишу, скажу;
В повівав, малював, вирізав, виконав;
Г сидить, буде виконувати, зріжемо, вивчу.
А пишу, малюю, читаємо, співає;
Б росте, буде вчити, напишу, скажу;
В повіває, малюватиму, виріже, виконає;
Г буде сидіти, буде виконувати, зріжемо, вивчу.
А робити, сидить, писати, читала; Б світає, співають, говориш, світить;
В писати, читати, горить, малювати; Г дивитися, розмовляти, писав, слухає.
А Дієслова доконаного і недоконаного виду здебільшого складають видові пари, що відрізняються будовою слова – суфіксами, префіксами, а зрідка наголосами.
Б Неозначена форма дієслова не має категорії виду.
В Безособові дієслова не можуть мати категорії виду.
Г Дієслова теперішнього часу змінюються за особами, числами та родами.
Завдання 12 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, потрібно дібрати відповідник, позначений цифрою.
А читаю 1 доконаний вид, майбутній час
Б малюватиме 2 недоконаний вид, минулий час
В напишу 3 недоконаний вид, майбутній час
Г робив 4 доконаний вид, минулий час
5 недоконаний вид, теперішній час
Тестова самостійна робота
Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
А ходи, мріятиму, учили б, довелося; Б порадь, покладу, казала б, встанемо;
В лети, відчинімо, встаньте, слухай; Г їж, запитав би, покладу, працював би.
А говорити, ходити, кричати, стати; Б вчити, малювати, працювати, спати;
В бігти, сидіти, любити, боротися; Г мати, везти, казати, іти.
А Уранці добре працюється. Б Дитя було добре і лагідне.
В Дме сильний вітер. Г Він не має зошита і ручки.
А прибуд.., змел.., підмет.., колиш..; Б прибуд.., знайд.., розірв.., закле..;
В переглян.., вимет.., полегш.., почне..; Г довар.., дмухн.., впевн.., закопт...
Завдання 5-6 передбачають встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, потрібно дібрати відповідник, позначений цифрою.
А Доконаний вид, майбутній час 1 Перерахував
Б Недоконаний вид, майбутній час 2 Буду вчити
В Доконаний вид, минулий час 3 Напечемо
Г Недоконаний вид, теперішній час 4 Говорив
5 Пишу
6. Установіть відповідність між дієсловами та їхніми морфологічними ознаками:
А Доконаний вид, майбутній час, перехідний, зворотний, І особи
Б Недоконаний вид, майбутній час, неперехідний, незворотний, II особи
В Доконаний вид, минулий час, неперехідний, зворотний, І особи
Г Недоконаний вид, теперішній час, перехідний, незворотний, III особи
Завдання 7- 8 — завдання відкритої форми.
Море поблискувало злою блакиттю.
Клоуз-тест
Тест «Перевір себе!»
Завдання 1-4 закритого типу - на вибір однієї правильної відповіді з чотирьох варіантів.
А мовчать, приносить, шукаю, зроблю; Б робиш, мріємо, діждуся, замітає;
В плачу, любить, морочать, бачите; Г пробігав, кричить, шелестять, несе.
А пропав, гнала, дивилися, тримає; Б єднати, веслувала, любили, прибіг;
В минуло, бентежила, проспівав, несли; Г гримить, ломив, чекала, снили.
А Месники дужі приймуть мою зброю, кинуться з нею одважно до бою. (Леся Українка).
Б Довго чаруватимуть своєю піснею бурхливі карпатські потоки. (Ф. Мамчур).
В Буду я навчатися мови золотої у трави-веснянки, у гори крутої.(А. Малишко).
Г Буде в домі твоя правда, твій закон і заповіт (О. Лупій).
А Та згодом завихріло так, що не стало видно кінських голів. (В. Малик).
Б Коні важко брьохалися по глибокому снігу. (В. Малик).
В Дикі груші ще тільки брунькуються, ще не випустили своїх листочків.
(Г. Тютюнник).
Г Слова заспівувачів важко було розібрати (М. Нагнибіда ).
Завдання 5-8 закритого типу - на вибір правильної відповіді з п’ятьох поданих варіантів.
А Спробуй – і ти побач..ш, як цікаво виходитиме. (М. Рощин).
Б Уч..ся, серденько, колись з нас будуть люди. (Т. Шевченко).
В Рідна моя, чому ж ви не стріча..те мене? (О. Довженко ).
Г Див..шся на тебе й не надив..шся. (О. Довженко ).
Д Ти, зимо, лиш вад..ш бригадам. (П. Усенко).
6. Виділіть речення, у якому вжито дієслово доконаного виду.
А На поля тихо спускався сизувато-синій шовк надвечір’я. (М. Стельмах).
Б Не зібрав ні срібла, ні золота, а літа й здоров’я віддав. (М. Стельмах).
В У видолинку матово темніла вода. (М. Стельмах ).
Г Земля куталася в мрійливу голубінь і радісно тремтіла. (М. Стельмах).
Д Журавель слухняно нахилявся до криниці. (М. Зарудний ).
7. Позначте рядок, у якому всі слова - дієслівні форми на -но, -то:
А зорано, засіяно, спечено, вибито;
Б зоряно, змелено, отримано, надламано;
В розглянуто, сито, вишито, вимито;
Г радістю, зважено, ділено, ліплено;
Д розкрито, пересипано, сонячно, люблено.
8. Виділіть речення, у якому вжито дієслово минулого часу.
А Шумує Черемош, і дорога біжить до нього, мов потік. (М. Стельмах).
Б Вечір опускається в гори, і грудочки першого снігу блищать на них. (М. Стельмах).
В Її очі тримали під вечоровими віями нерівні росинки свіжого сонця. (М. Стельмах).
Г Десь недалеко в якомусь потоці розплітається по камінні вода. (М. Стельмах).
Д Весніє вже, цвіте по подвір’ю мигдаль, але весна холодна. (О. Гончар).
Завдання 9-10 закритого типу - на вибір кількох правильних відповідей з семи поданих варіантів.
А Перелітними птицями летять чутки (М. Стельмах).
Б У сухий настій лісових трав і квітів вплітається повів яблук і меду. (М. Стельмах).
В Приходь, парубче, картоплі їсти. (М. Стельмах ).
Г Сива повновода туча вже висіла над цілим степом. (М. Стельмах).
Д Селезень погойдується на легкій ранковій хвильці. (О. Сазопепко).
Е Мого несхибного ножа не з’їсть, не вищербить іржа. (М. Рильський).
Є Шелестить пожовкле листя но діброві. (Т. Шевченко).
10. Позначте речення, у яких ужито дієслово в умовному способі.
А Їх нещадно підкидало й трясло. (О. Гончар).
Б На літературному полі мені пощастило. (М. Коцюбинський).
В Розказав би про те лихо, та чи ж то повірять. (Т. Шевченко).
Г Світлі паруси дощу розпускались на обрії, помітно наближалися нивами. (О. Гончар).
Д У цю пору в поле вже виїхали б трактори із сівалками. (Остап Вишня).
Е Коли б рибалки розчаровувалися при кожній невдачі, давно б вони перевелися на світі. (Ю. Збанацький ).
Є Здоєні вівці, немов стуманілі, падають в загороді на камінь. (М. Коцюбинський).
Завдання 11- на встановлення відповідності.
Д дієслова майбутнього часу.
Завдання 12 передбачає вибір речення, що містить певне мовне явище.
1) Такий поет, як Шевченко, не одним українцям рідний.
(За П. Кулішем).
А Позначте речення, які не містять дієслів.
Б Позначте речення, які містять дієслова умовного способу.
Тема: Дієприкметник
Клоуз-тест
Тест «Закінчи речення»
2. Ознаки яких частин мови поєднує дієприкметник:...(дієслова та прикметника )
3. Дієприкметник схожий на дієслово...(має час, вид, здатність мати при собі залежний від нього іменник, займенник, прислівник)
4. Дієприкметник узяв від прикметника...(відповідає на питання який? яка? яке? які?, рід, число, відмінки, має такі ж відмінкові закінчення)
5. Синтаксична роль дієприкметника: ...(означення, рідко – присудок )
6. Активні дієприкметники...(виражають ознаку предмета за дією, яку цей предмет виконує сам)
7. Вони творяться...(за допомогою суфіксів -уч-(-юч-), -ач-(-яч-), -л-)
8. Пасивні дієприкметники...(виражають ознаку предмета, який зазнає на собі дії іншого предмета)
9. Суфікси пасивних дієприкметників: ...(-н-, -ен-,(-єн-), -т-)
10. Дієприкметниковий зворот... (дієприкметник із залежними від нього словами)
11. Виділяється комами...(дієприкметниковий зворот, який стоїть після означуваного слова)
12. Не виділяється комами...(дієприкметниковий зворот, який стоїть перед означуваним словом)
Тест
А ознаку; Б дію;
В ознаку предмета за дією або станом; Г предмет.
А заговорити, улюблений, сміливий; Б розгорнутий, написаний, розквітлий;
В мальовничий, стиглий, певний; Г замислившись, опалий, найлютіший.
А число, відмінок, вид, відміна, час; Б рід, число, вид, час;
В рід, число, відмінок, вид, час; Г рід, число, час.
А ознаку предмета за дією;
Б що пов’язаний з дієприкметником предмет підлягає дії іншого предмета;
В ознаку; Г дію.
А думаючий, принесений; Б опалий, вкритий;
В бажаючий, відпочиваючий; Г битий, керуючий.
А розсипаний, занесений; Б бажаючий, відпочиваючий;
В опалий, вкритий; Г битий, керуючий.
А вкритий; Б достигаючий;
В скований; Г прочитаний.
А руйнуючий; Б білений;
В виконуючий; Г переведений.
А це самостійна частина мови, що означає стан дії;
Б це особова форма дієслова, що означає дію;
В це особова форма дієслова, що вказує на ознаку предмета за дією;
Г це особова форма дієслова, що вказує на ознаку дії.
А чудова українська мова; Б темніючий день;
В кобза гомінлива; Г рідна хата.
А написаний твір; Б пожовтілий лист;
В стихаючий гомін; Г помальований фарбою;
А середнього роду; Б майбутнього часу;
В доконаного виду множини; Г доконаного виду середнього роду.
Тестова робота
Завдання 1-4 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
А Зшитий, холодний, посіяний;
Б підбілений, вимитий, прив’язаний;
В пекучий, печений, грізний;
Г несказаний, смажений, червоний.
А Задуманий, літаючий, сидячий;
Б посивілий, падаючий, сяючий;
В посинілий, лежачий, знесений;
Г заражений, стоячий, забруднений.
А Розбитий, зламаний, скошений;
Б спалений, зігнутий, бажаючий;
В працюючий, побачений, стиснутий;
Г читаючий, помолоділий, співаючий.
А Шкільний сад стояв ліловий від розквітлого бузку.
Б Тремтяче повітря було наповнене пахощами гречки.
В Ще зорі поморгують у блідніючому небі.
Г З пониклою головою прислухалася Маланка до звуків затихаючої музики.
Завдання 5-6 передбачають встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, потрібно дібрати відповідник, позначений цифрою.
А активний стан, доконаний вид 1 вимитий
Б пасивний стан, доконаний вид 2 колотий
В активний стан, недоконаний вид 3 працюючий
Г пасивний стан, недоконаний вид 4 посивілий
5 розумний
6. Установіть відповідність між дієприкметником та його ознаками:
А активний стан, минулий час, доконаний вид 1 зарослий бур’яном
Б пасивний стан, минулий час, доконаний вид 2 напоєна медом
В активний стай, теперішній час, недоконаний вид 3 очікуваний гість
Г пасивний стан, минулий час, недоконаний вид 4 сивіюче волосся
5 серйозні думки
Завдання 7-8 — завдання відкритої форми.
Частен..ко від того погибел.. всім буває, що, замість дружно стріненої спільної біди, кожен сварку починає про вигоду свою. Родина нагородж..на даром дружби і землю оберне в золото.
Її маленька постать, облита м’якою зеленуватою тінню акацій, була надзвичайно граціозна.
Тест
А що роблячи? що зробивши? Б що робити? що зробити?
В що роблячий? що зроблений? Г який? яка? яке? які?
А міцніючий, приспаний, зшитий; Б осяяний, міцний, втомлений;
В усміхнений, задумливий, високий; Г прочитаний, тонкий, вибілений.
А теперішній, минулий і майбутній; Б теперішній і минулий;
В теперішній і майбутній; Г минулий і майбутній.
А убраний, підписаний, ріжучий; Б скошений, зіпсований, пожовклий;
В процвітаючий, лежачий, почорнілий; Г забутий, зроблений, засніжений.
А Ти дав мені дари, які хотів, такі були й мої — неміряні, нелічені. (Леся Українка)
Б Буйне серце, снами не сповите, погляд твій несло, як заповіт. (А. Малишко)
В Біла і німа спить за вікном незаймана зима. (М. Рильський)
Г Коли траплялась незатолочена місцина, Гуменний давав кілька хвилин перепочинку. (О. Гончар)
А Осяяні сонцем, гори блищать. (О. Олесь)
Б Ось він сидить на невільницькій лаві, закутий у ланцюги. (М. Пригара)
В На березі хвилястої Десни стояло місто, оповите в сни. (М. Рильський)
Г Піщаний вал, нагорнутий хвилями прибою, відділяв море від гущавини, створеної розлогими кущами... (М. Трублаїні)
А Багато ворогів полягло на твоїх валах, під кріпосними стінами твоїми, упало на вулицях міста від твого караючого гніву.
Б Козакам було доручено давати скрізь відсіч поганству. (С. Тельнюк)
В І хтось великий не велить про пережите говорить. (О. Олесь)
Г За горами гори, хмарою повиті, засіяні горем, кровію политі. (Т. Шевченко)
А не вимитий, а протертий; не прив’язаний з вечора;
Б не затоплені повінню, неполита ділянка;
В незавершена робота, нерозкраяна паляниця.
Г яблука незірвані, червоніли не зірвані яблука
А невпи..ий, непримире..ий, невблага..ий;
Б незліче..ий, нездола..ий, невдоволе..ий;
В невиснаже..ий, неврівноваже..ий, прихова..ий;
Г стара..ий, недозволе..ий, нагороджений.
Яскраво горіли ще ніким (не)перетоптані чепурні квітники. (О. Гончар)
Тема: Дієприслівник
Тест
А вантажити, сказавши, працюючи, дарувавши;
Б заслухавши, віривши, знаючи, кохаючи;
В сказаний, посивівши, заспівавши, роблять;
Г відзначивши, зів’ялий, згублений, вивчивши.
А посивівши, воюючи, розбивши, ніяковіючи;
Б виконуючи, сяючи, ховаючи, згортаючи;
В приносячи, згорівши, плачучи, віддаючи;
Г крокуючи, зітлівши, керуючи, волаючи.
А спонукати, одягтися; В обмовитися, полювати;
Б осмислити, недобачати; Г прибігти, скласти.
А вправно перепливш.. річку; Б ведуч.. випускного вечора;
В досконало володіюч.. англійською; Г добре знаюч.. історію України.
А не/пускаючи, не/вгаваючи, не/вирішивши, не/знаючи;
Б не/кажучи, не/здужавши, не/дотягнувши, не/працюючи;
В не/хтуючи, не/взявши, не/застеливши, де/знайшовши;
Г не/діючи, не/сумуючи, не/бажаючи, не/перемігши.
6. Дія, позначена дієприслівником, передує дії, вираженій дієсловом-присудком, у реченні
А Обоє терли кулаками очі, підсліпувато мружачись на біле свічення туману, яке віддавалось різзю після земляної темряви. (Є. Гуцало)
Б Збиваючи куряву босими ногами й хвацько поганяючи своїх лозяних коней, помчали вони в поле. (О. Довженко)
В Ішов повільно, дивлячись у землю і вергаючи сніг чобітьми та палицею. (В. Шевчук)
Г Напакувавши повну кишеню молоденького щавлю, я вже трохи безпечніше пішов додому. (М. Стельмах)
7. Дієприслівниковий зворот входить до складу речення
А Старий воєвода вважав, що не може його дочка, живучи серед повстанців, не навчитися того, що вміють вони. (В. Малик)
Б Складені із грубо обтесаних колод, вони віддалена здаються приземкуватими грибами, з вершечків яких в’ються сизі дими. (В. Малик)
В Вільне життя в горах, військові вправи і посильна робот зміцнили хлопця.
Г Дівчина крізь сльози безмовно кивнула головою й потисли козакові руку.
8. Одиничний дієприслівник не виділяється комами в реченні
А А сонце захекавшись потім зійшло. (Б. Олійник)
Б Ми з тобою в часі розійшлися, а тепер зустрівшись не знайшлись. (Є. Гуиало)
В Чи можна виживати живучи? (Д. Павличко)
Г І до кохання я незчувшися доріс. (М. Рильський)
9. Неправильно розставлено розділові знаки в реченні
А Брати у батьківській жили старій оселі не розділившися. (М. Рильський)
Б Поїзд мчав майже не зупиняючись на станціях врізаючись у білі глибини безкраїх березових лісів. (О. Гончар)
В Маковей і стріляв, і плакав, і сміявся, не чуючи себе, не чуючи інших. (О. Гончар)
Г Так пішли ми в життя на світанку, полюбивши велику мету. (А. Малишко)
Навчившись грати у шахи, мені запропонували прийняти участь у турнірі.
І надлетівши, зморена бджола відчує стебел плавне колихання.
Клоуз-тест
11. Дієприслівники можна знайти в реченні за характерними... (суфіксами).
Тест «Перевір себе!»
Завдання 1-4 закритого типу – на вибір однієї правильної відповіді з чотирьох варіантів.
А читаючи, пообідавши, посивівши, лежачи;
Б виконавши, розповівши, приготувавши, створивши;
В породжуючи, мислячи, бігаючи, знаючи;
Г крокуючи, доповівши, замріявшись, перебігаючи.
А (не)бачачи, (не)навидячи, (не)вказавши, ( не )косячи;
Б (не)волячи, (не)хтуючи, (не)стямившись, (не)дужаючи;
В (не )набриднувши, (не)сподіваючись, (не) гаючись, (не)знаючи;
Г ( не )вродивши, ( не )заходячи, ( не )наплакавшись, ( не )пройшовши.
А перевірено, закриваючи, п’ючи, переходячи;
Б наклеївши, здолавши, звернувши, записуючи;
В посивіти, знесилівши, люблячи, видужавши;
Г жовтіючи, біліючи, крикнувши, перемагати.
А -учи (-ючи), -ачи (-ячи); Б -вши, -ти;
В -ува- (юва); Г -уч- (-юч ). -ач- ( яч-).
Завдання 5-8 закритого типу - на вибір правильної відповіді з п’ятьох поданих варіантів.
А читавши, мерехтячи, дивившись, виконавши;
Б прочитавши, прийшовши, отримавши, дізнавшись;
В кликнувши, фотографуючи, носивши, косивши;
Г зносивши, замилувавшись, тринькаючи, зрозумівши;
Д перемоловши, проказавши, в’янучи, зашелестівши.
А Співають ідучи дівчата. (Т. Шевченко).
Б Дерева стояли в снігу настовбурчившись замерзлими гілочками. (М. Коцюбинський).
В Тепер співаючи дівчата тією стежкою ідуть на спільну працю. (М. Рильський).
Г Підуть дощі оживляючи вологою поля. (О. Донченко).
Д Він будує армію нового типу сміливо висуваючи обдаровану молодь. (О. Гончар).
А Раділи люди встаючи. (Т. Шевченко).
Б Він не плакав і не стогнав, він умирав стоячи, і він не знав, що так умирають в легендах. (Ю. Яновський ).
В Солодкою стрілою пізній цвіт, скрадаючися, приморозок ранить. (М. Рильський).
Г Тут, виростаючи із зерна мрії, висока дума, мов пшениця, зріє, тут слово «воля» гарт дає серцям. (М. Рильський).
Д Затремтіло зразу сонне повітря, і зграї срібних звуків, плутаючись і виграючи, полетіли яром і далеко кругом заснували степ. (С. Васильченко).
А Повертаючись із лижної прогулянки, нас у дорозі застала снігова буря.
Б Підбігаючи до фінішу, нам аплодували глядачі.
В Дівчата пройшли, не зупиняючись.
Г Приїхавши в село, нас вразила краса навколишньої природи.
Д Прийшовши з цікавої прогулянки, уроки робилися самі собою.
Завдання 9-10 закритого типу - на вибір кількох правильних відповідей з семи поданих варіантів.
А Стіг був уже давно вивершений, накритий околотом і переперезаний навхрест. (І. Франка).
Б Міцно вчепившись у гіляку пазуристими лапами, дрімав він біля самого стовбура. (В. Малець ).
В Невгавучий шелест скрадав усі інші звуки. (В. Малець).
Г Думки його повернулися назад, малювали йому скаліченого діда Уласа. (Панас Мирний).
Д Міжгір’я біліли внизу, затоплені молочними озерами туманів. (О. Гончар).
Е Не спитавши броду, не лізь у воду. (Нар. тв.).
Є Пересунувшись ліворуч, хлопець знайшов кілька виступів у стіні. (О. Донченко).
А Стрепенувшись, він витяг навстріч шелестінню голову, вдивляючись у хащу сліпими в пітьмі очима. (В. Малець).
Б Мить – і тетерук з гучним лопотінням, гублячи пір’я, видерся з колючих ялинкових лап. (В.'Малець).
В Прохаючи когось допомогти, кажуть: «Будь ласкавий...». (Н. Міщенко).
Г Нагулявшись під землею вода, шукає шляхи на її поверхню. (П. Утевська).
Д Зашуміла вода на низині, шукаючи виходу. (Панас Мирний).
Е Берези й клени, ще недавно голі, стоять зеленим маючи гіллям. (М. Рильський).
Є Тут, виростаючи із зерна мрії, висока дума, мов пшениця зріє. (М. Рильський).
Завдання 11- на встановлення відповідності.
А Дієприслівники із постфіксом -ся (-сь); 1 заробляючи, меркнучи, шаліючи;
Б дієприслівниковий зворот; 2 зробивши, скроївши, замірявши;
В одиничний дієприслівник; 3 задивившись, посміхнувшись, вітаючись; Г дієприслівники доконаного виду; 4 оживляючи вологою поля.
Д дієприслівники недоконаного виду.
Завдання 12 передбачає вибір речення, що містить певне мовне явище.
(За М. Грушевським)
А Позначте речення, що не містять дієприкметникових зворотів.
Б Позначте речення, що містить дієприслівникові звороти.
Українська література. 7 клас
Тема: Вступ. Художній твір як явище мистецтва
Літературний диктант «Продовж речення»
11. Художня література змальовує життя за допомогою... (словесно- художніх засобів).
12. Визначте закінчення прислів’я: «Хороша книга яскравіша за...» (зірку).
Тема: Із пісенних скарбів. Суспільно-побутові пісні. Коломийки
Бліц-диктант
Тема: Трагічний і героїчний пафос козацьких і чумацьких пісень «Ой на горі та женці жнуть», «Ой у степу криниченька»
Тест
«Ой на горі та женці жнуть»
А через лан; Б біля лісу;
В попід горою; Г по широкому шляху.
2. Попереду козацьке військо вів:
А П. Сагайдачний; Б Б. Хмельницький;
В М. Дорошенко; Г І. Сірко.
3. У кого серед козацтва був кінь вороний?
А І. Богуна; Б пана хорунжого;
В полковника. Г джури.
А не бажав розповідати цікаві пригоди з власного життя;
Б загубив шаблю в бою;
В не співав разом з усіма;
Г проміняв жінку на тютюн і люльку.
А минулого життя Сагайдачного
Б сумлінну працю женців у полі;
В українських степів і ланів;
Г проводів війська запорізького.
А емоції; Б портретну характеристику;
В погляди; Г одяг.
«Ой у степу криниченька»
А Туреччину; Б Крим;
В Запоріжжя; Г Московщину.
А чорний ворон кряче; Б дівчина льон в’яже;
В чумак сиві воли пасе; Г воркують закохані.
А зозуля; Б соловей;
В сокіл; Г ворон.
А понеділок; Б вночі;
В в неділеньку ввечері; Г в неділеньку вранці.
А на кладовищі; Б серед степу широкого;
В в зеленому байраці; Г край дороги.
А ворожкою; Б сестрицею;
В провісницею; Г милою.
Тема: Іван Франко. Повість «Захар Беркут»
Тест
А з Полтавщини; Б з Рівненщини;
В зі Львівщини; Г з Чернігівщини.
А «Кобзар» Тараса Шевченка;
Б «Хуторна поезія» П.Куліша;
В «Сад божественних пісень» Г.Сковороди;
Г «На крилах пісень» Лесі Українки.
А Тараса Шевченка; Б Григорія Сковороду;
В Івана Франка; Г Павла Грабовського.
А історичний роман; Б історична повість;
В новела; Г історична поема.
А в Карпатах; Б на Волині;
В на Херсонщині; Г неподалік від Львова.
А сільський староста; Б боярин;
В воєвода; Г полковник.
А берізку; Б тополю;
В калину; Г конвалію.
А полювання; Б рибальство;
В скотарство; Г гончарство.
А обробляти землю; Б полювати на звірів і випасати овець;
В доглядати за садом, пасікою; Г щось майструвати з дерева.
А громаду;
Б подолати Тугара Вовка;
В забезпечити щасливе життя для своїх дітей;
Г навчити Максима лікувати людей.
А ніж; Б голка;
В бритва; Г шабля.
А алегорію; Б епітет;
В інверсію; Г метафору.
Цитатний диктант
Завдання. Дати відповідь: кому з героїв твору належать слова.
1. «Невже ж між твоїм боярським, а моїм мужицьким родом така велика пропасть, що її любов не могла перегатити? Та й чим же ж ти так вищий від мене?» (Максим).
2. «Хоч я лише вовк, дрібна звірюка, то все ще дам раду тухольському медведеві!» (Тугар Вовк).
3. «Мудрі права наші походять не від твого князя, а від дідів і батьків наших. Мудрих судіїв княжих ми не видали досі і жили тихо, в згоді й ладі, судячись самі громадським розумом» (Захар Беркут).
4. «Ні, ні … не буде того. Я не піду дальше! Я не стану зрадницею свого краю! Я покину батька, коли не зможу відвести його від того проклятого наміру» (Мирослава).
5. «Дивні ж у вас порядки! … Князь бунтує проти своїх слуг, слуги проти князя, князь і слуги проти народу, а народ проти усякої власті! Дивні порядки!» (Пета).
6. «Хоч і в путах, я все буду вольний чоловік. У мене пута на руках, а в тебе на душі!» (Максим).
7. «Раз умирати кождому, але славно вмирати – се не кождому лучається. Не сумувати мені за ним, але радуватись його долею» (Захар Беркут).
8. «Дурний хлопче, … таким, як ти, треба жити, а не про смерть думати. Життя – дорога річ, і за ніякі скарби його не купиш» (Тугар Вовк).
9. «Я не стою о життя! Хто хоч хвилю зазнав неволі, той зазнав гіршого ніж смерть» (Максим).
10. «Обов’язок наш витривати на своїм становищі до остатньої хвилини, - і так ми зробимо … Або ми всі погинемо, або ви всі – іншого вибору нема» (Захар Беркут).
11. « І що мене найдужче лютить, так се те, що погинемо без бою, без слави, мов коти, кинені в ставок!» (Бурунда).
12. «Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незламно всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас» (Захар Беркут).
Акродиктант
Якщо ви правильно дасте відповіді на всі запитання, то з четвертих літер слів-відповідей складете закінчення вислову І. Франка: «Життя лиш доти має вартість, доки чоловік може...»
10. В який час Максим пообіцяв вивести монголів з котловини?
11. Яким за рахунком Захар Беркут у своєму сні наблизився до святого каменя і почав молитися?
12. Назвіть синонім до слова спис.
13. Як називається скуйовджене волосся або висока бараняча шапка?
Відповіді. 1. Карпатах. 2. Мирослава. 3. Наймолодший. 4. Тугар Вовк. 5. Чінгісхан. 6. Орда. 7. Плиту. 8. Ломи. 9. Порівняння. 10. Вдень. 11. Першим. 12. Ратище. 13. Кучма.
Ключ: помагати іншим.
Тема: Тарас Шевченко.
Літературний диктант «Життєвий і творчий шлях Т. Г. Шевченка»
Літературний диктант «Закінчіть речення»(«Як умру, то поховайте…»)
Тест. Балада «Тополя»
А неподалік від річки; Б край дороги біля поля;
В на греблі; Г в гаю.
А морем; Б океаном;
В килимом; Г рушником.
А тонкою і гнучкою; Б чорнявою і красивою;
В молодою і квітучою; Г сумною і розлогою.
А дівчат-молодиць; Б хлопців-козаків;
В всього українського народу; Г ворожок.
А біля криниці; Б на узбережжі озера;
В під вербою; Г у вишневому садочку.
А жайворонок; Б ластівка;
В соловейко; Г зозуля.
А метафору; Б епітет;
В контраст; Г інверсію.
А Сім; Б шість;
В п’ять; Г два.
А засватати за старого, багатого; Б розвеселити співами;
В віддати заміж за сільського коваля; Г навантажити повсякденною роботою.
А Колядування; Б сватання;
В щедрування; Г заручини.
А матері; Б бабусі-ворожки;
В тополі. Г берези.
А одружитися з іншим; Б переїхати в інше село;
В вирушити в подорож на пошуки коханого; Г утопитися.
Тема. Андрій Чайковський. Повість «За сестрою»
Літературний диктант «Найуважніший читач»
Літературний диктант «Упізнай героя»
Тема. М. Стельмах «Гуси-лебеді летять…»
Літературний диктант «Чи знаєте ви зміст повісті?»
Тест
1. Михайликові дуже хотілося піти в лісову далечінь і подивитися з берега на лебедів, але:
А не пускала мати; Б не мав чобіт;
В треба було йти до школи; Г допомагав дідусеві.
А садити; Б випікати хліб;
В доглядати за худобою; Г збирати в лісі гриби.
А порівняння; Б метафору;
В епітет; Г інверсію.
А вірш; Б оповідання;
В нарис; Г п'єсу.
А пиріжком з калиною; Б пряженим горохом;
В гарбузовим насінням; Г шматком чорного хліба.
6. Найбільше бабуся Михайлика полюбляла доглядати:
А сад; Б городину;
В худобу; Г домашню птицю.
7. Дід Дем'ян розповідав, що лебеді на крилах приносять:
А щастя; Б життя;
В казку; Г мрію.
8. Михайлик з бабусею ходив до:
А лісу збирати горіхи; Б церкви;
В церковного титаря; Г до сусідів.
9. Твір «Гуси -лебеді летять...»М.Стельмах присвятив:
А своїм батькам; Б всім маленьким читачам;
В допитливим і кмітливим; Г друзям.
10. Звідки Михайлик знав, що за плугом навіть сам Бог ходив? З:
А Біблії; Б щедрівок;
В колядок; Г розповідей бабусі.
А збирання ягід; Б полювання з дідом;
В малювання; Г читання.
А кмітливість і винахідливість ; Б швидкість і пунктуальність;
В свіжу сорочку і чисту совість; Г порядність і скромність.
Тема: Григір Тютюнник. Повість «Климко»
Бліц-диктант
Цитатний диктант «Кому з героїв твору належать висловлювання?»
— А куди вона дінеться? Встигнемо ще». (Поліцаям)
Літературний диктант «Чи правильне твердження?»
3. Уночі Климкові снилися миші із гніздами. (Ні)
4. Відколи осиротів, Климко жив із дядьком Михайлом. (Ні)
5. Климко вирушив у дорогу по сіль. (Так)
6. Учительку в повісті звали Наталя Василівна. (Ні)
7. Друга Климка звали Федір. (Ні)
8. Климко думав посадить разом із Зульфатом біля дядькової могили калину. (Ні)
9. Учителька назвала Зульфата «Кармелючок мій милий».(Так)
10. Взуття Климко собі купив сам. (Ні)
11. Тітка Марина полюбила Климка, як рідну дитину. (Так)
12. Климко повертався додому пішки. (Ні)
Тест
А Першої світової війни; Б Другої світової війни;
В за часів кріпаччини; Г у наш час.
А міняла трояндову сукню; Б купувала борошно;
В спілкувалася з давньою подружкою; Г продавала книжки.
А її річ дешево оцінили;
Б вона була гордою і не хотіла мати справу з бороданем;
В передумала міняти, вирішила носити сама;
Г злякалася, що її осуджуватимуть люди.
А у ваговій; Б у бараці;
В на вокзалі; Г на дачі.
А У Слов’янськ; Б в Артемівськ;
В у Київ; Г у Соледар.
А добрим і щирим словом поспівчував старенькій; Б поділився своєю їжею;
В поклав у пелену гроші; Г байдуже пройшов мимо.
А 5 рублів; Б 12 рублів;
В нічого; Г віддав сухарі.
А Втік, бо страшенно злякався;
Б заплакав, бо нічим не міг допомогти;
В тримаючи дівчину за руку, кричав, щоб її відпустили;
Г побіг до партизанів по допомогу.
А Знала, що хлопець залишився сиротою; Б він був їй за сина;
В він був їй за робітника; Г тому що в місті продовжувалася облава.
А гарячим борщем; Б парним молоком;
В смачною кашею; Г пиріжками з квасолею.
А На автобусі; Б на конях;
В на потязі; Г він ішов пішки.
А від голоду; Б від фашистської кулі;
В від застуди; Г від страшної хвороби — холери.
Лінійний диктант
Ключ: парубок, Кіндратовичем, машиністом, молока, Артемівськ, кавунів, верхняк, кинджал, Лесі Українки.
ВИСНОВКИ
У сучасній педагогіці і в методиці викладання української мови та літератури все частіше і частіше виникає питання про використання тестової методики як засобу контролю. Таке звернення до тестів як форми контролю абсолютно зрозуміло: під час навчання мові й літературі контроль є одним з інструментів управління навчанням. А питання, пов’язані з перевіркою і урахуванням знань, умінь і навичок, методики їх організації та проведення в педагогіці були актуальні завжди. Тому тести як форма контролю також знайшли своє застосування на уроках словесності. Даний тип контролю, який включає в себе досить велику кількість завдань, дає вчителю можливість:
• раціонально та ефективно використовувати урочний час;
• охопити більший обсяг змісту навчального матеріалу з предмету;
• встановити не тільки зворотний зв’язок з учнями, а й швидко визначити результати засвоєння необхідного матеріалу;
• забезпечити одночасну перевірку знань учнів;
• формувати мотивацію учнів до підготовки до кожного уроку;
• індивідуалізувати роботу з учнями;
• підвищувати інтерес до досліджуваної дисципліни.
Тестова методика контролю, використовуючи різні варіанти завдань, має великі переваги. Одна з найбільш значущих – це швидкість роботи на уроці. Одночасно у тестів є й свої недоліки. Головний з них – категоричність оцінки виконання завдання, тому що тести дають можливість враховувати тільки два способи виконання завдання – завдання виконано правильно або неправильно, а культури мовлення (письмового, усного) за допомогою тестів не перевіриш. Традиційна перевірка дозволяє набагато глибше перевірити знання учня. Тому тестова методика не повинна використовуватися як єдиний засіб контролю на уроках мови й літератури і витісняти традиційні засоби контролю. Але як один з ефективних методів контролю тест має право бути присутнім в освітньому процесі, зокрема, і на уроках української мови та літератури.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
13. Українська мова: підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.П.Глазова. – К.: видавничий дім «Освіта», 2016. – 272 с.
14. Федоренко В., Коваленко Л. Методичні рекомендації щодо використання тестових технологій у процесі вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах// Дивослово. – 2007. – № 2.
15. Шкавро В. Становлення і розвиток форм тестового контролю в навчальних закладах . // Українська мова і література в школах України.– 2016. – № 12. – С. 32-34.
16. Сайти:
1