Тарас Шевченко. Повторення життєпису поета. “Мені тринадцятий минало…". Мотив всеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі.
Тема уроку: Тарас Шевченко. Повторенняжиттєписупоета. “Мені тринадцятий минало…”. Мотив всеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі.
Мета: знати про творче життя поета, розуміти значення його творчості для українського народу. виразно й осмислено читати твори. Проаналізувати роздум поета про сирітське дитинство, пояснити роль контрасту та інших художніх засобів у творі «Мені тринадцятий минало»; розвивати словник учнів, збагачувати їх мовний запас; формувати кругозір, світогляд; виховувати шанобливе ставлення людини до мистетцва слова; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Обладнання: портрет Тараса Шевченка, збірка поезій «Кобзар», картини митця, ноутбук
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Учитель: Добрий день. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними.
Учитель: Погляньте на слайд, перед вами з зображення. Чим вони взаємопов’язані?
Відповіді учнів….
Учитель: Об’єднав їх один вислів: «Україна-це особистості, які формують обличчя її історії». Протягом уроку нехай кожен із вас замислиться над таким питанням
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
.
ІV. Актуалізація опорних знань
Учитель: Спробуймо виділити ключові поняття теми нашого уроку і пояснити їх значення
Учитель: В мережі Інтернет Тарас Шевченко постає різним. У кожного з нас своє сприймання творчості і взагалі постаті Митця.
V. Основний зміст уроку
Учитель: Розгляд постаті Тараса Шевченка пропоную розпочати з перегляду відеоролика «Обличчя української історії», після перегляду пропоную виконати завдання «Створи колаж»
Учитель: Пропоную дібрати асоціації до імені Митця
Метод «Гронування»
Аналіз поезії «Мені тринадцятий минало»
Тема: зображення безрадісного дитинства кріпака-Тарасика, коли він випасав панську худобу.
Ідея: співчутливе ставлення до хлопчика; засудження страшних часів кріпацтва, коли людина не мала власних прав і вимушена страждати..
Художні засоби
Епітети: «небо голубеє»; «тяжкісльози», «господнє небо».
Порівняння: «…любо стало, неначе в бога..»; «мов прокинувся, дивлюся»; «…поцілувала… наче сонцез асіяло, неначе все на світі стало моє». Метафори: «сонце гріло, не пекло»; «сонце… не довго молилось»; «сонце запекло, почервоніло і рай запалило»; «небо помарніло».
Риторичні оклики: «Господнє небо і село, ягня, здається, веселилось!»; «Поглянув я на ягня — не мої ягнята!»; «Обернувся я на хати — нема в мене хати!»; «Не дав мені бог нічого!»; «І хлинули сльози, тяжкі сльози!»; «…лани, гаї, сади!».
Риторичні запитання: «…чи так мені чогобуло?»; «…чого так весело було?».
VІ.Закріплення нового матеріалу
1. Яку роботу виконував малий Т. Шевченко–кріпак?
а) Випасав ягнят; б) доглядав паненя;
в) малював картини для продажу.
2. Яка пора року відображена в поезії?
а) Осінь; б) літо; в) весна.
3. Через що малий Тарас заплакав, перебуваючи в бур’янах? Бо він:
а) заблукав; б) не отримав нічого від бога; в) боявся грози, дощу.
4. Що робила дівчина неподалік від Тарасика?
а) Копала картоплю; б) плоскінь вибирала; в) жито жала.
5. Після чого «неначе сонце засіяло...» для хлопчика-пастушка? Бо:
а) дівчина його поцілувала; б) заспівав соловейко;
в) дядько дав йому цукерку.
6. У якого пана служив поет-кріпак?
а) Польського; б) Новгородського; в) Енгельгардта.
7. Жорстока дійсність часів кріпацтва відображена в поезії у частині:
а) першій; б) другій; в) третій.
8. Чим закінчується твір Т. Шевченка?
а) Тяжким стражданням хлопця-пастушка;
б) пропозицією пана надати герою вільну;
в) радісні хлопець і дівчина погнали худобу до води.
9. Поезія «Мені тринадцятий минало» була написана Т. Шевченком у:
а) 1847 р.; б) 1874 р.; в) 1784 р.
10. Герой твору молився Богу, сидячи:
а) на великому камені; б) у бур’яні; в) біля річки.
11. Небо і село у творі названо:
а) щирим; б) господнім; в) веселим.
12. Сонце гріло, а потім запалило:
а) копицю сіна; б) сухе бадилля; в) рай.
VІІ.Підсумок уроку.Оцінки
VІІІ. Домашнє завдання