Конспект уроку з української літератури для сьомого класуПісня про рушник

Про матеріал
На цьому уроці ознайомлено учнів з життєвим та творчим шляхом українського поета А. Ма¬лишка, охарактери¬зувано його пісенну творчість; проаналізувано твір поета «Пісня про рушник.
Перегляд файлу

.

 

Андрій Самійлович Малишко— відомий український поет. Поезія «Пісня про рушник»

Мета: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом українського поета А. Ма­лишка,  охарактери­зувати його пісенну творчість; проаналізувати твір поета «Пісня про рушник; розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезії, визначати і коментувати основні її мотиви, аргументовано висловлювати власні думки; виховувати почуття любові, пошани до рідної матінки, традицій свого народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет А. Малишка, бібліотечка його творів, аудіозаписи пісень на слова поета; виставка вишиваних рушників; ди­дактичний матеріал (тестові завдання, картки).

                       

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів

  •      Дорогі діти!  Тема нашого уроку – « Андрій Малишко –відомий український поет. Поезія « Пісня про рушник». Сьогодні ми з вами познайомимось з життєвим та творчим шляхом видатної людини – поета-фронтовика, поета-пісняра Андрія Самійловича Малишка  та найпопулярнішою його поезією « Пісня про рушник». Про цю талановиту людину мені допоможе розповісти група біографів.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Життєвий і творчий шлях А. Малишка.  Виступ учнів супроводжується презентацією.

 

2.1. Малишко-пісняр.

- З повідомлення ми з вами почули, що найбільшу популярність Андрій Малишко здобув як поет-пісняр. Як ви гадаєте, хто такий поет-пісняр? (Людина, яка пише слова для пісень). "...Багато Малишкових пісень стали воістину народними в найповнішому розумінні цього слова.  І насамперед це - "Пісня про рушник",  яку  народ  усе-таки називає по-своєму ,  любовно "Рідна мати моя..." або «Рушничок» - сказав Всеволод Неділько. Андрія Малишка в народі називали солов’їним серцем. Багато пісень на слова  поета ми не зможемо прослухати на уроці, але фрагменти найвідоміших я пропоную вашій увазі ( звучать уривки  з пісень «Київський вальс»,      « Стежина», « Вчителько моя»).

-  Що ж це за диво-пісня, якою так усі захоплюються?  Давайте послухаємо історію її створення .

2.2. Історія написання «Пісні про рушник» (виступають із повідомленням 2 учні).

         Найпопулярні­шою піснею, якій судилися довгі роки життя, є «Пісня про рушник». Цей твір уперше пролунав у кінофільмі "Літа молодїї"у 1959 році і приніс  композитору Платонові Майбороді та  поетові Андрію Малишку велику славу. В народі пісню переймену­вали - називали просто "Рушничок", але суфікс здрібнілості свідчив про велике замилування нації цим твором. Пісня відразу ж стала народною, бо в її центрі був предковічний оберіг - вишитий рушник, з яким, як знаємо з етнографії, зустрічають найдорожчих гостей, який стелять під ноги мо­лодятам, яким прикрашають ікони та портрети дорогих людей, Пісня перекладена тридцятьма п’ятьма мовами світу. Вірш «Пісня про рушник» вміщений у збірці «Серце моєї матері» (1959).

       Про Малишків "Рушничок" збереглося багато згадок. М.Рильський пи­сав: "Якось забралися ми з Андрієм у човні на став, між комиші, ловимо собі рибу, - аж чуємо: дівчинка-підліток, ідучи берегом, заводить тихень­ко і виразно: "Рідна мати моя..." Андрій Самійлович, сміючись, промо­вив: "Нікуди не втечеш від того "Рушничка"... Щасливий поет, що не може втекти від своєї пісні, яка за такий дивовижно короткий час воісти­ну стала народною!"

Створена ця пісня на міцній народній основі. З народної творчості взято й сам рушник вишиваний.

2.3. Прослуховування запису пісні ( дуже хороші варіанти відеозаписів пісень або презентацій можна знайти в Інтернеті).

- Ну, що ж, а тепер я пропоную прослухати пісню. Вдумайтесь, будь ласка, в кожне слово цього шедевру.

2.4. Бесіда за змістом поезії.

На дошці записано проблемне питання:

  • Чи можна вишитий рушник із поезії А. Малишка вважати образом-символом?

-  А тепер давайте спробуємо проаналізувати поезію . Почнемо аналіз із заголовка. «Пісня про рушник». Чому пісня?  Який твір називається піснею? (Пісня — словесно-музичний твір, призначений для співу).

- А як називаються пісні, автор яких невідомий?

- А як називаються ті пісня, у яких є автор?

  • Про що розповідається в поезії?  (Про материнську любов).
  • Які художні образи є у вірші? (Мати, ліричний герой, рушник).
  • Куди проводжає мати свого сина? (У далеку дорогу життя).
  • Що помітно у її погляді? (Тривога, смуток, надія на щасливе майбутнє сина).
  • Чого бажає мати синові? (Добра у невідомім краю).
  • За допомогою яких слів автор розкриває красу материнської душі? («…ночей не доспала», «…на щастя, на долю дала»).
  • З образом чого в ліричного героя пов’язані найсвітліші спомини про рідну матір, про дитинство і рідний край? (З образом рушника).
  • Яка ідея поезії? (Утвердження сили материнської та синівської любові).
  • Які художні образи поезії?

    2.5. Робота в групах. Характеристика художніх образів поезії.

1 група

Мати

Характеристика

Працьовита, турботлива. («Рідна мати моя, ти ночей не доспала…»).Майстриня, чутлива до краси. («І рушник вишиваний на щастя, на долю дала»).Красива, вірна, вразлива, добра, ласкава. («І твоя незрадлива, материнська ласкава усмішка, засмучені очі хороші блакитні твої»).

2 група

Ліричний герой

Характеристика

Люблячий, уважний син. («І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю: І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов», «Рідна мати моя»).

3 група

Рушник

Символ долі, щастя, материнської любові. («… на ньому цвіте росяниста доріжка, І зелені луги, й солов’їні гаї»).

4 група

Художні засоби творення образів

Звертання, епітети, метафори («цвіте доріжка»), порівняння, символи.

2.6. Учні озвучують результати і дають відповідь на проблемне питання.

2.7. Будова поезії.

Пісня невелика за розміром. І слів про матір, власне, сказано зовсім не­багато. Але образ її — виразний, яскравий, зігрітий синівським почуттям.

«Пісня про рушник» сприймається як монолог сина, який знаходить найніжніші слова, щоб подякувати любій матусі за її турботи, вірну любов і ласку.

Твір складається з шести куплетів, з яких три — по 4 рядки, а ре­шта — по 2. Всі вони перемежовуються. Як у пісенному жанрі, спочатку співається куплет пісні (4 рядки), а потім приспів (2 рядки), і так тричі.

3. Символічне значення рушника для українців.

Шануйте, друзі, рушники,

Квітчайте ними свою хату –

То обереги від біди.

Шануйте, ті, що дала мати,

Готуйте дітям з чистої роси.

Щоб легко їм в житті здолати

Похмурі та скрутні часи.

Шануйте, друзі, рушники.

     Вишитий рушник... Він стає першою сходинкою до щастя молодих, ним зустрічають гостей і прикрашають оселі. З давніх-давен це незмінний елемент побуту українського народу: на рушникові подавали найдорожчому гостеві хліб-сіль, ним перев’язували руки молодих під час вінчання, рушниками покривали ікони, рушники використовувались і в процесі обряду поховання людини, і, зрештою, вирушаючи в дорогу, людина неодмінно мала з собою рушник, який був справжнім оберегом, що, на думку наших предків і оберігав, і захищав, і приносив щастя. До того ж прямокутна форма рушника сама символі­зувала життєву дорогу людини. А вишиті, здебільшого червоними і чорними нитками, візерунки означали переплетені в люд­ському житті радісні й сумні моменти.».  Андрій Малишко свято вірив у те, що в страшні роки війни він вижив після важкого поранення тільки завдяки вишитому рушникові, з яким мати провела його на фронт. Рушник оспівано в піснях, думах, баладах.

Є такі прислів’я та приказки про рушник.

Хата без рушників, що родина без дітей.

Рушник на кілочку - хата у віночку.

На рушничок стати—долі поєднати.

На рушничок ступити—разом діточок ростити.

- Сьогодні ми з вами заглибимось до джерел народної мудрості . А допоможуть нам у цьому етнографи, які презентують повідомлення про наші національні рушники.

(Етнографія - наука, яка вивчає побут,звичаї, матеріальну та духовну культуру народів.)

2. Презентація « Українські вишивані рушники»:1-й слайд –словникове тлумачення слова «рушник», 2-й слайд – народні обряди, в яких використовують  вишиті рушники, 3-й слайд – повідомлення про групи вишивок за орнаментом, 4-й слайд – символи у вишивці, 5-й слайд – символіка кольорів у вишивках, 6-й слайд – повідомлення про Рушник єднання.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Проведення тестового опитування

VІ. Підсумок уроку

1. «Мікрофон»

За що б ви подякували своїй матері?

2. Бесіда за питаннями

З якою метою А. Малишко написав «Пісню про рушник»?

Чому матуся для поета є святинею?

Чи є у вас рушник-оберіг? В яких випадках ним користуються в ро­дині?

3. Висновок

- Андрій Самійлович Малишко дає можливість  кожному згадати своє дитинство, молоді літа, про­щання з отчим порогом і матір’ю, відтворити і щем розлуки, і передчуття майбутніх незвіданих доріг, і материнську тривогу за долю дитини. У його творі «Пісня про рушник» вдало поєдналися загальнолюдська тема материнської любові, тра­диційний народнопоетичний мотив чекання сина, які автор майстерно втілив в образі рушника, подарованого матір’ю, спогаду про рідну домівку, матір, отчий край із такою рідною для серця природою.

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

VІІІ. Домашнє завдання  : вивчити поезію  А. Малишка «Пісня про рушник», написати твір-мініатюру «Лист до матері», ознайомитись з його творами «Вогник», «Стежина».

1

 

doc
Додано
14 січня 2020
Переглядів
977
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку