Розробка уроку з української літератури для 5 класу на тему: "Олександр Олесь «Микита Кожум'яка». Добро і зло в драмі – казці. Ознаки драматичного твору, його будова
Тема: Олександр Олесь «Микита Кожум’яка». Добро і зло в драмі – казці. Ознаки драматичного твору, його будова.
Мета уроку:
- ознайомити учнів із драматичним твором, опрацювати ідейно - художній зміст драми-казки; на прикладі п’єси Олександра Олеся «Микита Кожум’яка», розглянути основні ознаки драматичного твору
- формувати інформаційні, комунікативні та громадянські компетентності учнів
- сприяти розвитку образного та критичного мислення, уваги, спостережливості, пам’яті, творчих здібностей
- виховувати інтерес до історичного минулого нашого народу, його культури, національну свідомість учнів.
Обладнання: роздатковий матеріал; сигнальні картки, тексти художніх творів, презентація, ілюстрації до твору, м’яч
Теорія літератури: драматичний твір і його ознаки.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, образотворче мистецтво.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
I. Організація класу
Добрий день, любі діти! Я рада бачити вас на сьогоднішньому уроці! Давайте подивимось один на одного і побажаємо успіху! А оскільки у нас присутні гості, то давайте і їх привітаємо посмішкою! II. Мотивація теми й оголошення очікуваних результатів - Вступне слово вчителя.
Тема уроку: Олександр Олесь «Микита Кожум’яка». Добро і зло в драмі – казці. Ознаки драматичного твору, його будова.
Я думаю ви вже здогадалися, що ми з вами продовжимо захоплюватись і насолоджуватись читанням історичних творів О.Олеся, на сторінках яких постає життя наших предків, миготять у стрімкому бігу коні, схрещуються списи, дзвенять шаблі… Познайомимось із мужнім богатирем – Микитою, визначимо, які найкращі риси втілено в образі головного героя; розкриємо особливості драматичного твору.
- Що ви хотіли б дізнатися на цьому уроці?
ІІІ.Актуалізація опорних знань учнів «Мозковий штурм»
1. Перевірка усвідомлення змісту драми - казки Олександра Олеся «Микита Кожум’яка».
Гра «Так-Ні». Сигнальні картки
1. Князь із Княгинею сумували, бо повинні були віддавати Змію улюбленого сина? (Ні)
2. Посланець Змія був «чорний та окатий, як та ніч»? (Так)
3. Народ боявся Змія? (Так)
4. Князь зібрав воєвод, щоб повідомити їм про своє рішення добровільно віддати Змію дочку? Ні)
5 Чи всі воєводи одностайно погодилися з Князем боротися проти Змія? (Ні)
6. У три роки Микита міг побороти свого батька? (Так)
7. Микита брутальний, злий, жорстокий? (НІ)
8. У Микити було п’ять братів? (Ні)
9. Микита одразу погодився боротися зі Змієм? (Ні)
10. Замок Змія був похмурий, темний? (Ні)
11. Чи важко Микиті було боротися зі Змієм? (Так)
12. Микита врятував Князівну від Змія? (Так)
- 2. З яких джерел і від кого ми дізнаємося про минуле наших пращурів?
(літописи, підручник історії, перекази, легенди, казки, пісні, книги, фольклор, батьки, діди, історичні фільми, мультфільми)
ІV. Основна частина уроку
1. Хто нагадає нам, що таке казка?
(це твір усної народної творчості в основу якого покладено захопливу розповідь про вигадані події) 2.Доведіть, що даний твір – казка
(має зачин, основну частину і кінцівку, вигадані фантастичні події, це фантастична казка, бо герой наділений фантастичною силою
Магічні цифри вжито в казці- ………………).
Слово вчителя
Читаючи твір Олександра Олеся «Микита Кожум’яка», ви, звичайно, звернули увагу на своєрідність цієї казки. Такі твори призначені не лише для читання, а й для постановки в театрі і мають свої особливості. А називаються вони ДРАМАТИЧНИМИ (слайд)
Випереджальне завдання учнів
Призначено для вистави на сцені
репліки Слова дійової особи
ремарки Додаткові зауваження і пояснення, виділені іншим шрифтом
Дії (картини, яви) Інше місце, інші дійові особи
у постановках важливу роль відіграють:
- оформлення сцени – декорації, - звуковий, музичний супровід; - майстерна гра акторів.
Отже, драматичний твір – це твір, у якому життя подається переважно через розмови, вчинки та дії героїв і призначення для постановки на сцені.
4. Гра “Шукачі скарбів”.
Знайти у творі ремарки, репліки. 5. Евристична бесіда — Яка тема твору?
(Боротьба народних богатирів із ворогами, зажерливим змієм.) — Яким зображений народ?
(Спочатку покірним, потім здатним до протесту — представником його є Микита Кожум'яка.) — Що ви можете сказати про Князя, Княгиню?
(Засмучені власним горем, справедливі, знайшли підтримку в народу.)
— Яка головна думка казки?
(Уславлення народного героя - богатиря.)
6. Установіть події в правильному порядку.
1. Перемога Микити над Змієм. 2. Нарада князя з воєводами. 3. Сум князя та княгині з приводу того, що доведеться віддавати власну дочку Змієві. 4. Прихід до Микити Кожум'яки дідів. 5. Прихід до князя діда. 6. Прохання дітей про допомогу. 7. Битва зі Змієм.
7.Словникова робота . Юні мовознавці (Можуть провести діти)
Треба учням кидати м’яч та запитувати слова. Гравці повинні казати значення цього слова..
Чоло – лоб;
Орда – вороги-загарбники (здебільшого так називають монголо-татар);
Лицар – воїн;
Кат – той, хто страчує людей;
Джура – служник;
Покої – кімнати;
Окатий – з великими очима;
Пекло – місце, де карають грішників; перен. жахливе місце;
Келих - кружка;
Єдваб – коштовна тканина(скатерть з такої тканини);
Десь – вдень, зараз;
Скипіти – розгніватися;
Ледащо – лінивий, нездатний, тут: лайка;
Химерний – дивний;
Коралі – морські камені, з яких робили прикраси;
Хорти – порода мисливських собак;
Булава – залізна палиця з шипами, зброя;
Бити чолом – кланятися;
Не видко – не видно;
Буде край – кінець;
Добре вшкварив – добре вдарив.
8. Робота з таблицею
Герої драми-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка»
Головні герої |
Другорядні герої |
Микита Кожум’яка |
Батько, Князь, Княгиня, Князівна, Дівчина, 2-й Воєвода |
Позитивні герої (носії добра) |
Негативні герої (уособлюють зло) |
Микита Кожум’яка, Батько, Князь, Княгиня, Князівна, Дівчина, 2-й Воєвода |
Змій, Воєводи, котрі зневірилися, готові підкоритися Змієві |
Ті, хто вірив у перемогу |
Ті, хто не вірив у перемогу |
Микита Кожум’яка, Батько, Князь, 2-й Воєвода |
1-й Воєвода, Князівна та ін. |
Слово вчителя
У постановках важливу роль відіграють декорації (оформлення сцени, звуковий музичний супровід). Але найбільше враження, звичайно, справляє майстерна гра акторів.
Тому сьогодні пограємо в театр.
7. Рольова гра «Ти оратор» Інтонаційна вправа.
Завдання: Прочитати речення з певними інтонаціями:
Спочатку із захопленням, потім з осудом (Ну і богатир!)
Із захватом, із розчаруванням (Оце так козак!)
Зачудовано, із зневагою (Яка красуня!)
7. Ви отримали випереджувальне завдання.
Інсценізація уривків з драми – казки «Микита Кожум’яка».
1 група:
Картина 1 від слів «Що сталося Джуро? … Чийсь гонець» … до слів «Мусить бути те, що буде»… (стор 156-157).
2 група:
Картина 2 від слів «Б’ю я Князеві чолом»… до слів «Помогти в тяжкій журбі»… (стор 160-161).
3 група:
Картина 3. від слів «Нас прислали до Микити».. до слів «І Князівну вкрав з палат! (стор 166-167).
4 група:
Картина 4 від слів «Дивіться! Буде щось..» до слів «Хай живе Князь» (стор 171-173).
VI.Закріплення знань, умінь і навичок
1. Скласти інформаційне ґроно до образу Микити Кожум’яки?
Звернути увагу на дит малюнки!!!
(Скромний, працьовитий, співчутливий до людського горя, справедливий, спритний, хоробрий, мужній.)
2. Народна казка про змієборця Микиту Кожум’яку зацікавила й сучасних митців – мультиплікаторів. Вони створили перший повнометражний мультфільм у 3D-форматі «Микита Кожум’яка», але головними героєм зробили сина Микити.
(трейлер до мультфільма)
3. «Мозковий штурм»
- Чи можна в наш час зустріти таку людину, як Микита Кожум’яка?
- Чи змогли б ви на місці Микити, маючи неабияку силу, теж вступити в бій зі Змієм?
- На вашу думку, чи є сьогодні справжні патріоти, які здатні віддати життя за Україну та її народ
- Визначте, як історичне минуле може бути пов’язане із сучасністю (за матеріалами драмиказки).
Очікувані відповіді
— Під час війни серед простого народу завжди знаходилося багато справжніх героїв.
— Аби держава була міцною та процвітала, потрібно, щоб її громадяни були патріотами.
VІІ. Рефлексивно – оцінювальний етап
1. Самооцінка.
· Я брав (брала) активну участь у роботі.
· Я доповнював ( доповнювала).
·Я на уроці був (була ) пасивним (ою).
VІІІ. Домашнє завдання. (слайд)
Скласти сенкан «Микита Кожум’яка». Порівняти образ Микити Кожум’яки з аналогічними образами в інших творах ( казках, переказах, легендах).Розв’язати кросворд.
VІІІ. Домашнє завдання. (слайд)
Скласти план драматичного твору Олександра Олеся «Микита Кожум’яка».
Скласти сенкан «Микита Кожум’яка» Порівняти образ Микити Кожум’яки з аналогічними образами в інших творах ( казках, переказах, легендах).
Індивідуальне завдання -Кросворд розгадати кросворд
Знайдіть головних героїв казки-драми
Князь, Микита, Кожум’яка, дівчина, Змій, дід, джура, Княгиня, Князівна, діти, старці
м |
о |
а |
к |
я |
м |
у |
ж |
о |
к |
и |
к |
д |
і |
в |
ч |
и |
н |
а |
з |
к |
с |
н |
н |
д |
і |
т |
и |
м |
д |
и |
т |
щ |
я |
в |
ц |
ь |
і |
ж |
є |
т |
а |
т |
с |
з |
й |
й |
у |
ю |
з |
а |
р |
д |
і |
д |
і |
р |
б |
г |
х |
р |
ц |
а |
о |
б |
а |
в |
і |
т |
и |
я |
і |
к |
н |
я |
з |
ь |
н |
і |
д |
я |
н |
и |
г |
я |
н |
к |
ю |
а |
ж |
м |
о |
а |
к |
я |
м |
у |
ж |
о |
к |
и |
к |
д |
і |
в |
ч |
и |
н |
а |
з |
к |
с |
н |
н |
д |
і |
т |
и |
м |
д |
и |
т |
щ |
я |
в |
ц |
ь |
і |
ж |
є |
т |
а |
т |
с |
з |
й |
й |
у |
ю |
з |
а |
р |
д |
і |
д |
і |
р |
б |
г |
х |
р |
ц |
а |
о |
б |
а |
в |
і |
т |
и |
я |
і |
к |
н |
я |
з |
ь |
н |
і |
д |
я |
н |
и |
г |
я |
н |
к |
ю |
а |
ж |