конспект уроку української літератури у 5 класі на тему Цар Плаксій і Лоскотон Василя Симоненка,супроводжується презентацією та іншими матеріалами опублікувала Шушвар Ірина
Тетильківський НВК
Конспект уроку
на тему:
«Василь Симоненко.
Цікава сторінка з життя митця.
Казка «Цар Плаксій та Лоскотон».
Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона
(песимістична і оптимістична)»
Підготувала
вчитель української мови
та літератури
Тетильківського НВК
Шумського району
Шушвар Ірина Вікторівна
2017 р.
Тема уроку: Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична і оптимістична)
Мета уроку: Ознайомити п’ятикласників із цікавими сторінками життя Василя Андрійовича Симоненка та змістом його казки «Цар Плаксій та Лоскотон», продовжити роботу над дослідженням особливостей літературної казки. Розвивати навички виразного читання віршованих творів, визначати життєві позиції головних персонажів казки, аналізувати їх поведінку. Формувати життєві компетенції (соціальні, комунікативні, мотиваційні, функціональні). Виховувати оптимістичний погляд на світ, життя, вміння керувати своїми емоціями.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань
Форма проведення уроку: Урок –подорож з елементами дослідження
Обладнання уроку: Портрет В.А. Симоненка, збірка його творів, ілюстрації до казки.
Хід уроку
Епіграф уроку:
Краще терпіти нужду
і бути веселим,
ніж жити в розкошах, не знаючи
почуття радості.
Василь Симоненко
І. Привітання
Не можем без казки у світі ми жити,
Бо казка нас вчить як потрібно дружити,
Як зло подолати,як хитрих провчити,
Як добрих і чуйних й сміливих любити.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як ви розумієте слова Краще терпіти нужду і бути веселим, ніж жити в розкошах, не знаючи почуття радості.
Песимізм (лат. – найгірший) – зневіра в майбутнє.
Пропоную сьогодні на уроці знайти відповіді на такі питання (питання написані на дошці)
Я оптиміст чи песиміст?
Чи може людина самостійно керувати своїми емоціями, чи для цього потрібен дядько Лоскотон?
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
1.Діти! Від часів Т.Г. Шевченка українці не знали другого такого поета, якого б так любив і шанував народ. Немає людини, яка б не чула поезій Василя Андрійовича Симоненка
Глибоко проникливі рядки написав вічно молодий поет Василь Андрійович Симоненко, якому доля виділила всього 28 років життя. Він спалахом блискавки промайнув своїми поезіями на поетичному небосхилі України.
«Полтавець родом, він закінчив свій короткий життєвий шлях у Черкасах, у Шевченковім краю. 8 січня 1935 – 13 грудня 1963 … Ці дати обрамлюють його життя. І не тільки біографічно пов’язаний він із самою серцевиною української землі: для співу свого, для думи своєї в щасливу мить народила його Україна”.
Вдивімося в це мужнє обличчя, високе чоло, усміхнені вуста й ці з легкою лукавинкою очі, у погляд, що випромінює тепло й любов до людей і непримиренність до будь - яких проявів несправедливості. Його життя часто порівнюють зі спалахом блискавки – таким воно було яскравим і коротким.
Вам було завдання знайти цікаві сторінки із життя В.А.Симоненка.
( діти розповідають цікаві факти зжиття В.Симоненка)
Поет писав:
Люди – прекрасні,
Земля – мов казка!
В творчому доробку письменника крім поезій є три казки. «Цар Плаксій та Лоскотон», «Казка про Дурила», «Подорож у країну Навпаки».
У спадщині поета є твори для дітей. З одним із них ми з вами й познайомимося.
Казку "Цар Плаксій та Лоскотон" письменник написав за одну ніч, а вже наступного дня читав своєму синові Олесеві, своєму першому "критикові". Люблячий батько довіряв своїй дитині: рядки, які син запам’ятав, він друкував, а решту - доопрацьовував.
Продовжити урок хочу із народної легенди: Якось у глечик з молоком потрапили дві жабки. Вони були зовсім молоді, і все життя у них було попереду. Та дуже непросто виявилося вибратися із такої жахливої пастки, адже стінки у глечика були
дуже слизькими, а шийка його надто високою. І ось одна жабка, зовсім вибившись із сил, зрозуміла, що усі зусилля врятуватися марні.
- Ах, - сказала вона, - ми ніколи не зможемо звідси вибратись і все одно загинемо, то навіщо ж боротися. Сівши на дно глечика, ця жабка жалісно зітхнула - і померла.
- Ні, я не можу померти! Я хочу жити, я буду жити! Адже життя таке прекрасне! А я ще така молода! - закричала її подруга.
Вона зовсім не уявляла, як можна врятуватися. Знала тільки одно -врятуватися необхідно, і вона зможе це зробити. Вона не тямила себе від відчаю, але все ж таки продовжувала боротися, іще й ще намагаючись дістатися до верха посудини. Та раптом друга жабка зрозуміла, що ніякого молока в глечику вже немає. А стоїть вона на шматочку вершкового масла, завдяки чому тепер можна без зайвих зусиль вибратися з глечика.
...Оптимісти і песимісти. Люди, які все життя плачуть і стогнуть, самостійно створюючи собі проблеми, та люди, які всі життєві негаразди сприймають з посмішкою, тим самим рятуючи себе і своїх близьких. Саме такі протилежні постаті і є героями казки Василя Симоненка "Цар Плаксій і Лоскотон". Саме про них сьогодні ми і будемо говорити.
2.1.Давайте спробуємо заглянути в казку «Цар Плаксій та Лоскотон». Зробимо це за допомогою подорожі. Дружно сідаймо на килим-самоліт, він помчить нас у казку.
Але ми попали в надзвичайну ситуацію.
Для того, щоб відчинити двері в казку, потрібно дати відповіді на запитання (метод «Мозкова атака»)
Щоб виконати наступне завдання пропоную прослухати першу частину казки «Цареве сімейство».(прослуховування аудіозапису)
Віршована мова – це мова, у якій поєднуються наголошені й ненаголошені склади.
Що притаманне віршованій мові? (рима)
Що таке рима? ( повтор звуків які пов’язують закінчення двох або більше рядків,співзвучність у кінці рядків).
Строфа –сполучення двох чи кількох віршованих рядків,об’єднаних системою рим та загальною інформацією
Які особливості літературної казки ? (Автор — письменник; • зазначено час і місце подій (як правило); • подаються портрети героїв, дається авторська оцінка їхнім діям та вчинкам; • наявні побутові подробиці, речі нового часу, пов’язані з науково-технічним прогресом; • зачин і кінцівка можуть бути видозмінені)
Спробуйте відшукати риму у першій частині казки,яку ми вже прослухали «Цареве сімейство»
4)Молодці!! Ви добре справилися з цим завданням.
2.3. Робота над виразним читанням та змістом казки .
- Отже, перешкод на шляху до казки немає. Ми … в казці.
Зараз ми продовжимо знайомитися із змістом казки,але будьте уважні,візьміть в руки олівці і якщо у тексті зустрінетесь із незнайомими вам словами то обов’язково їх підкресліть.
Слухайте уважно.
Розділи «Дядько Лоскотон», «Арешт Лоскотона», «Весілля в палаці», «Звільнення Лоскотона», «Продовження весілля» читають, дотримуючись засобів виразного читання.
Чи сподобалася вона Вам? Хто з героїв найбільше запам’ятався? Яка головна думка? (автор засуджує жорстокість, зло, песимістичний світогляд й схвалює, підносить добро та оптимістичний погляд на життя.
Фізкультхвилинка.
Подорожуючи казковою країною бачу ви стомились,тому пропоную вам трішки відпочити
У казковій країні розминка –
Довгождана фізична хвилинка.
Втому проженем руками,
Вгору їх піднімемо з вами.
Потім присядемо дружно,
Ноги згинаємо пружно.
Руки, мов крила, розправимо,
До теплого сонця полинемо.
Швидко минула хвилинка,
Нас збадьорила розминка.
Словникова робота.
- Чи є у тексті слова лексичне значення яких для вас незрозуміле?
Нагайка – батіг
Торбина – сумка
Льох – погріб
Баламут – той,хто не дає спокою,підбурює,підбиває на щось
Шпари – щілини
Посіпака – той,хто служить принижуючись
Аркан – зашморг
Грати – решітки
Свита – оточення
Зілля – трава
Батраки – наймані робітники з тяжкими умовами праці
Чимчикуй – іди.
2.4. А тепер попрацюємо в групах.
Першим надаємо слово групі, яка досліджувала життєву позицію царя Плаксія:
Керівник І групи: (виступає)
Послухаємо групу, яка досліджувала життєву позицію дядька Лоскотона.
Керівник П групи: (виступає)
Як можна назвати таку Людину?
Давайте спробуємо створити порівняльну сходинку Плаксія та Лоскотона.(на краплинках для Плаксія,і на сонячних промінчиках для Лоскотна записують характеристику персонажів)
IV .ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ
2. А тепер давайте повернемося до нашого проблемного питання, яке ви отримали на початку уроку.
- А ви самі оптимісти чи песимісти?
Чи може людина самостійно керувати своїми емоціями, чи для цього потрібен дядько Лоскотон?
Усміхнулось сонечко
У моє віконечко.
«Годі,- каже,-спати.
Час уже вставати!»
Наче сонце, коло хати
Виглядає мене мати.
Чорнобривцям каже казку,
А мені дарує ласку.
Весна — чарівниця,
неначе ... ,
наказ свій послала,
щоб краса ....
І проліски, і травка,
й зелена ... ,
і кульбаба рясна,
й фіалочка....Всі квіти весняні веселі ....
З-під листя виходять
голівки ...
од сну зимового
до сонця ... !
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Нам час закінчувати подорож. Мандрівники, повертаючись із доріг, привозять або дарують щось на згадку.
А що візьмете з казки ви?
- Чи навчила вас ця казка чогось корисного?
- Чи подібна історія, описана у казці, на сучасне життя? Чому?
- То до якої країни нам потрібно мандрувати: до країни Добра чи країни Смутку?
- Що для цього потрібно зробити?
- Як ви розумієте слова: «Як од втоми не впадеш, в цю країну попадеш»?
- Всяка справа може втомити. Після виконаної роботи хочеться відпочити. Та не можна втомлюватися чинити Добро.
V.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
Знайти і записати в зошити приказки, прислів’я про сміх, радість, віру в життя