Тема: Г. Тютюнник. Коротко про письменника. «Климко». Ідейний зміст твору
Мета: поглибити знання про життєвий і творчий шлях Г. Тютюнника, визначити особливості його таланту; з'ясувати ідейний зміст твору «Климко», а також ідейно-тематичне спрямування та історію написання повісті; розвивати виразне читання школярів, зв'язне мовлення, логічне мислення, творчу уяву; формувати вміння оцінювати високохудожній текст; кругозір, світогляд; виховувати почуття поваги, пошани до творчості Г. Тютюнника, доброту, людяність, чуйність, спостережливість, витриманість.
Обладнання: портрет Г. Тютюнника, бібліотечка його творів, довідковий історичний матеріал «Друга світова війна на території України», дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Тема: Г. Тютюнник. Коротко про письменника. «Климко». Ідейний зміст твору
Обладнання: портрет Г. Тютюнника, бібліотечка його творів, довідковий історичний матеріал «Друга світова війна на території України», дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
Чесний до прямолінійності, принциповий до жорстокості,
від чого й сам не раз потерпав. Але то вже — Григорів характер,
вироблений, відредагований і затверджений життям.
Б. Олійник
1. Вступ. Опис портрета письменника
Розглянемо портрет Григора Тютюнника і фотографії, вміщені у двотомнику його творів: він з братом Григорієм — теж письменником, з Олесем Гончаром, сім’єю, друзями на рідній Полтавщині, де народився і де жили герої його книжок. Зовні письменник виглядав так: високий, красивий, з густим буйним чорним чубом і вольовими рисами обличчя чоловік, що рідко усміхався, був стриманим і зосередженим. Та під суворою зовнішністю ховалася добра, щира і вразлива душа.
Літературний побратим і ровесник письменника Б. Олійник так описує портрет Григора: «...вищий середнього зросту, худорлявий. Половецька засмага. Трохи суворі брови, з під-яких зорили карі, аж гарячі очі. Воронове крило чуприни норовливо спадало на чоло...»
2. Інформація про Г. Тютюнника. Матеріал для вчителя
2.1. Життєвий і творчий шлях письменника (перегляд відеоролика з серії "Визначні особистості ")
2.2. Епоха і письменник.
Григір Тютюнник — митець правдивий, безкомпромісний і сміливий. Зберегти ці позиції художнику слова було нелегко, але Тютюнник зумів залишитися самим собою. Після опублікування чи не кожного нового твору в його бік щедро сипалося каміння «праведної» критики. Дещо з його доробку не друкували зовсім. Однак кожне нове оповідання чи повість продовжує кричати все тією ж гіркою правдою життя, що й попередні. Тепер ми визначаємо: він мав мужність казати в ті задушливі часи те, що нам дозволено тільки нині.
2.3. Творча спадщина Григора Михайловича.
Усе написане цим прекрасним майстром слова, вмістилося в двох томах. Здається, небагато. Однак цінність літературної спадщини митця визначається не обсягом, а змістом і потрібністю його книжок людям. А книжки Тютюнника необхідні нам своєю правдою, чесністю, гуманізмом. Жаль лише, що письменник прожив мало — всього 49 років. А скільки він міг би ще створити, особливо в наш бурхливий час!
3. Теорія літератури. Поняття про мову персонажів, художню деталь
3.1. Мова персонажів (монологи, діалоги) — виразна або ні, індивідуальні особливості мови; розкриває характер і допомагає зрозуміти ставлення автора (увагу слід звернути не тільки на те, що персонажі говорять, а й на те, як вони це роблять).
3.2. Художня деталь (від фр. detasl) — така виразна подробиця або штрих, яка особливо збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину, робить зображення дуже відчутним і яскравим. Художня деталь може відображати подробиці обставин, зовнішності, пейзажу, портрета і взагалі бути домінантою цілого твору.
4. Стисла інформація (історична довідка) про події Другої світової війни на території України (повідомлення учнів)
Військові події на території України тривали з першого дня (22 червня 1941 р.) Великої Вітчизняної війни і до 28 жовтня 1944 р., коли була остаточно звільнена територія, тобто 1225 днів. Хоча територія України 22 липня 1942 р. була повністю окупована ворогом, українці продовжували боротьбу у лавах Червоної армії, у партизанських загонах, працювали на військових заводах тощо.
Україна сповна відчула, що є нацистський «новий порядок». Мільйони мешканців України стали його жертвами: хто загинув, хто був вивезений на примусові роботи, хто, залишившись на батьківщині, переніс усі страхіття окупації. Жертвами окупаційного режиму стало близько 4 мільйонів мирних громадян України.
Звільнення території України розпочалось 18 грудня 1942 року. На території України було зосереджено понад 60 % сил гітлерівської Германії.
Боротьба за звільнення України мала загальнонародний характер. Серед захисників батьківщини було більше 7 мільйонів українців. Кожний другий з них загинув у боях, кожний другий з тих, хто залишився живим, став інвалідом. Серед видатних командуючих арміями, фронтами було немало українців, а саме: С. Тимошенко, Р. Малиновський, Н. Ватутін, Т. Рибак, К. Москаленко та інші.
Таким чином, український народ зробив вагомий внесок у перемогу над гітлерівською Німеччиною. Свідченням цього були героїчні подвиги людей на фронтах і в тилу.
5.1. Вступне слово вчителя.
Три повісті — «Облога», «Климко», «Вогник далеко в степу» — побудовані на автобіографічному матеріалі. Вони продовжують одна одну, відтворюючи певні часові періоди в житті українського народу — початок війни, роки фашистської окупації, повоєнні часи — і водночас розкривають етапи формування цілого покоління, дитинство якого припало на війну, а змужніння — на нелегку відбудову. Отож, це не тільки автобіографічна трилогія (так з повним правом її можна назвати), а високохудожня історико-психологічна хроніка певного періоду нашого життя.
5.2. Історія написання (повідомлення учнів).
Повість «Климко» переносить нас у тяжкі часи фашистської окупації України. Війна застала Г. Тютюнника на Донбасі, а голод змусив його повернутися на Полтавщину, до матері.
Автобіографічність не означає абсолютне відтворення хроніки життя письменника. Герой повісті «Климко» йде не на Полтавщину, а по сіль, щоб потім продати її і врятувати від голоду улюблену вчительку і себе з другом. Однак в основі твору — враження від того пам’ятного походу дитини тяжкими дорогами війни.
У 70-х рр.. побачила світ повість «Климко». За книгу «Климко» у лютому 1980 р. Г. Тютюннику присуджено премію імені Лесі Українки.
5.3. Тема: зображення тяжких поневірянь Климка у часи фашистської окупації рідного краю.
5.4. Ідея: прокляття війни, уславлення доброти, милосердя, чуйності, щирості; ствердження думки, що маленькі громадяни нашої країни — діти війни — справжні герої, які виявляли таке милосердя, яке й дорослим інколи було не до снаги.
5.6. Жанр: повість автобіографічної трилогії.
5.7. Особливості твору.
У повісті влучно переплітається дійсне життя Климка з минулим. Це дозволяє читачеві більше дізнатися про життя хлопця, про його радості і страждання, зрозуміти його характер, поведінку, вчинки.
5.8. Проблематика:
5.9. Основні епізоди твору.
- Назвіть основні епізоди твору, які справили на вас найбільше враження. Відповіді підтверджуйте текстом.
Бесіда за питаннями.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Проведення тестового опитування
1. Вранці Климко прокинувся від:
а) гучного стрекотіння сороки; б) холодної роси;
в) того, що його хтось кинув.
2. Уночі хлопцю снилася:
а) дивовижна картина; б) рідна домівка і материні пиріжки;
в) велика зграя жовтих воронів із жовтими горобцями впереміш.
3. Який художній засіб використав Г. Тютюнник у фразі: «Блищали од сонця стерні... сріблила... павутинка»?
а) Епітет; б) метафору; в) інверсію.
4. До якого міста ішов Климко?
а) Слов’янська; б) Києва; в) Маріуполя.
5. Климко чув, що за склянку солі можна було виміняти:
а) оклунок борошна; б) мисочку чи дві кукурудзи;
в) п’ять метрів полотна і поношені черевики.
6. Дядько Кирило, у якого жив осиротілий Климко, працював:
а) робочим на заводі; б) шофером вантажівки;
в) машиністом великого паровоза ФД.
7. Коли дядько Кирило приходив з роботи, то він завжди приносив Климку:
а) якусь нову книжку; б) гостинець; в) іграшку.
8. Барак, же жили Климко з дядьком Кирилом, можна було порівняти з:
а) кораблем; б) заводом-велетнем; в) птахофермою.
9. Кочегара Славку називали:
а) гармоністом; б) ентузіастом; в) великим спортсменом.
10. Чого не було у скриньці дядька Кирила?
а) Жмутка білої пухкої нитковини; б) великого кухля; в) мідної миски.
11. У Климка були здібності до навчання, тільки «посередньо» мав з:
а) арифметики; б) письма; в) природознавства.
12. Після смерті дядька Кирила Климко вирішив жити:
а) самотньо; б) у тітки Моті; в) з сусідами.
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів на уроці
VІІІ. Домашнє завдання
Визначити елементи сюжету повісті Г. Тютюнника «Климко», дослідити, як у творі зображено воєнне дитинство (усне повідомлення).