Конспект уроку з української літератури для учнів 8 класу на тему: "Ідея вільної творчості , вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви ".

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури для учнів 8 класу на тему: "Ідея вільної творчості , вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви : роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності за поемою «Давня казка»" з використанням мультимедійної презентації

Перегляд файлу

Тема : Ідея  вільної  творчості , вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви : роль митця  в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності  за поемою «Давня  казка».

Мета : поглибити в учнів уявлення про погляди Лесі Українки на призначення мистецтва і митця; вчити їх сприймати художній твір у єдності змісту й форми; дослідити у творі «Давня казка» ідею вільної творчості, вільнолюбства людини та висловлювати власну думку з цього питання; вміння логічно мислити, робити висновки; раціонально використовувати навчальний час; виховувати в учнів високі моральні якості — гуманізм, щирість, ненависть до зла, несправедливості.

Обладнання : портрет Лесі Українки, мультимедійна презентація до уроку, літературознавчі  словнички, картки з літературною  вікториною .

Перебіг  уроку

I.Організаційний  момент

Добрий  день, учні! Добрий день, шановні колеги! Хочу побажати вам хорошого настрою та плідної роботи під час уроку, та нагадати  крилатий вислів: «Мети досягає той, хто вірить і не знає втоми!»

II.Актуалізація опорних  знань  ( слайд 1 – портрет   Лесі Українки)

1). У звичайному житті вона – слабосила жінка. У літературі – Титан духу, Дочка Прометея, , Співачка досвітніх вогнів, Одержима… Хто ж вона, Лариса Петрівна Косач, знана в усьому світі як Леся Українка? Визначити це нам допоможе -  Асоціативне  гроно « Леся Українка»

  1. Асоціативне  гроно « Леся Українка»

драматург   громадський  діяч

художниця       автор підручника

фольклорист         перекладач

 

Поетеса          музикант

                                               Леся  Українка

    2). Давайте  пригадаємо, що ми знаємо  про  чудову письменницю  Лесю Українку  за допомогою  літературної  вікторини. ( Слайд 2 – запитання , слайд 3 - відповіді)

Літературна  вікторина  «Співачка досвітніх вогнів »

1.Укажіть справжнє  ім’я  Лесі  Українки  ( Лариса Петрівна Косач)

2. Коли народилася  поетеса?  ( 25 лютого 1871 року)

3. Ким працював  батько Лариси Петрівни? ( юристом)

4. Назвіть  творчий  псевдонім  матері Лесі  Українки? ( Олена Пчілка)

5. Скільки дітей  було в родині  ? ( шестеро)

6. Яке  правило засвоїла Леся в дитинстві  та користувалася ним усе життя?

( «щоб не плакать, я сміялася..»)

7.Чи ходила  майбутня письменниця  до школи? ( ні)

8. З  якого  предмета  Леся  написала  підручник  для молодшої  сестри?

( з історії)

9. Яку  назву мала  перша  збірка  Лесі  Українки? ( «На крилах  пісень»)

10. Коли  померла  поетеса ?  ( 1913 рік, 19 липня)

11. Де  померла  Лариса  Петрівна?  ( у Грузії, м. Сурамі)

12. Які  твори Лесі Українки ви вже  вчили? («Давня весна», «Хотіла б я піснею стати…»).

III. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів

  1. Повідомлення  теми, мети уроку, запис теми в зошиті ( Слайд 4)

 

Двадцяте  листопада

Класна  робота

Ідея  вільної  творчості , вільнолюбства людини. Проблеми і мотиви : роль митця  в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності  за поемою «Давня  казка».

Не поет, у кого думки

Не літають вільно в світі,

А заплутались навіки

В золотії тонкі сіті.

Леся Українка . «Давня казка»

  1. Слово вчителя (Слайд 5)

З давніх часів література і, зокрема, поезія відігравала важливу роль в житті людей. Змалку дитина чує колискові, народні пісні, вірші, які протягом віків створювали справжні майстри слова. Ми можемо не помічати цього, але поезія супроводжує весь наш життєвий шлях. Перед кожним митцем рано чи пізно постає питання:яке значення має його поезія для суспільства,чи може він вплинути на вирішення як проблем свого часу,так і вічних,загальнолюдських проблем.Це питання було актуальним і для Лесі Українки.Тому вона в художній формі ,засобами поезії намагається довести,якою великою є роль мистецтва  слова та справжнього митця,котрий уболіває за долю народу.  Цe та багато інших питань ми  обговоримо на сьогоднішньому уроці.

Леся Українка  в 1893 році написала поему "Давня казка". Твір уперше був опублікований у львівському журналі «Життє і слово» за 1896 рік. На ту пору вона вже була зрілим поетом. Саме з листування між Лесею та її братом Михайлом ми дізналися про те, що Леся Українка читала завершену вже поему на засіданні гуртка “Плеяда” з певним тріумфом.

Для  кращого знайомства  з поемою  «Давня казка» ми  заповнимо  літературний паспорт  поеми : (Слайд 6 )

Назва«Давня казка»

Автор Леся Українка

Рік  написання  твору – 1893

Жанр -  ліро-епічна соціальна поема-казка.

Перед  вами лежать  «Літературознавчі  словнички», де  є  визначення термінів «поема», «казка» . Виберіть  наявні елементи казки та поеми , доведіть свою думку ( розподіл учнів на групи  за малюнком  на словничку).

Визначте  тему ідею основну думку та проблематику твору  за  таблицею (Слайд 7)

Тема: Зображення боротьби трудящих проти своїх поневолювачів та ролі і місця поета у визволенні народу від гніту.

Ідея: Уславлення мужності, цілеспрямованості, віри у щасливе життя (поет); засудження жорстокості, жаги до збагачення, прагнення поневолити народ (Бертольдо).

 Основна думка: У пошані народній завжди залишаються ті, хто захищав, відстоював інтереси простого люду, жертвуючи своїм життям.

Проблематика твору: роль митця в суспільстві; служіння музі й народові; суть людського щастя, вдячності; війни заради збагачення.

Композиція – складається з 4 частин

Опитуванння  за  текстом: ( Слайд 8)

  1. Чи ви були вам зрозумілі всі слова в тексті? Допоможіть мені пояснити слова:

Лютня, мандоліна – музичний  інструмент, герольд – той, хто повідомляв про важливі  події, серенада – пісня  про любов, донна – пані в Італії, мисливий – мисливець, догодний – задоволений.

  1. Хто є головними  героями  поеми «Давня казка»? Якими  їх змальовано на початку твору ?
  2. Яке враження поет справляє на молодь? Підтвердіть  відповідними рядки з тексту
  3. Розкажіть про першу зустріч поета з лицарем. Які риси вдачі виявляють персонажі в цьому епізоді?
  4. Чим допоміг поет лицареві? Як віддячив Бертольдо своєму рятівнику?
  5. Скільки разів  поет допомагав лицареві, проілюструйте відповіді цитатами
  6. Чому співець відмовився стати придворним поетом? Якими словами поет відмовив  графові ? Де ми зустрічали ці слова сьогодні?
  7. Який конфлікт лежить в його основі?

8. Який  герой  твору  заслуговує  більше  поваги ?

9. Чи може  назвати мені  синоніми до слова «поет» ? ( митець, творець, співець, римач, поетик, піїт, Боян, лірик , віршувальник, віршописець, менестрель, бард , пісняр)

«Поетична  хвилинка» ( Слайди 9 -10)

Складання  сенкану ( нагадати правила  складання  сенкану) до слова «поет» , «Бертольдо» , на виконання 2  хвилини .

Складання  за допомогою асоціативного  мислення психологічного  портрета Поета за  зразком  акровірша :

П — поважне ставлення до простого люду, порядний

О — «оживляв сумну діброву», оптимістичний

Е — енергійний,

     Т — талановитий.

Літературний  диктант : ( Слайди 11 – 12)

Запишіть лише ті слова та словосполучення, які характеризують роль поетичного слова в поемі.

Перемогти, руйнувати, зневажати, забути про обов’язки, розважати, навести лад, стати зброєю, завоювати  прихильність,  розбагатіти, спровокувати повстання,  утверджувати  силу  мистецтва

Обговорення  проблемного  питання, метод «Мікрофон»: ( Слайди 13 -14) 

Поміркуйте: митець повинен служити лише музі чи й народові. Висловіть свої міркування щодо цього питання після прочитання поеми. Аргументуйте думку: «Чи актуальна поема сьогодні

(Так, актуальна, адже наш народ зараз у безупинній боротьбі, у пориванні до волі в ім’я миру, справедливості, добра, дружби, любові. Віримо, що Божа благодать зійде над нашою Україною)

VІ. Підведення підсумків уроку. 

1.Метод «Незакінчені речення»  ( Слайд 15)

1. Я дізнався (дізналась), що слово здатне... 

2. Я впевнений (впевнена), що слово не можна ув’язнити, тому що...  

3. Я вважаю, що поет для суспільства — це... 

4. За допомогою поеми можна виховувати такі риси характеру, як...

2.Оцінювання учнів за роботу на уроці.

Хочу подякувати всім учням класу  за роботу  і на пам'ять про цю зустріч подарувати вам  ручку, бажаю вам саме цією  ручкою написати найкращі твори, відповісти на найважчі тести і саме нею написати свій перший вірш

Заповніть будь ласка таблички на ваших  листочках з тестами

Мої  враження  від  завдань на уроці

!!!

(це  було легко)

(все , як  завжди)

???

(у мене виникли питання)

 

 

 

 

Оцінка  за  урок

Самооцінка

Оцінка однокласника

Оцінка вчителя

 

 

 

 

V. Домашнє завдання  (Слайд 16)
Пояснити , як ви розумієте слова : «Не поет, хто забуває про тяжкі народні рани…», виписати цитати до характеристики  головних героїв .

. Підсумкове  слово вчителя. (Слайд 17)

Видатні поети ніколи не залишають нас:
Вони відходять у безсмертя.
Не стерлась райдужна сторінка,
Не вмерла пісня лісова.
Безсмертна Леся Українка
Була і є повік жива!

О. Журлива

docx
Додано
26 травня 2018
Переглядів
337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку