Розгорнутий конспект уроку з української літератури
Урок №
Клас: 8
Дата:
Тема: Леся Українка та «Давня казка». Проблеми митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності.
Мета уроку: з’ясувати основні мотиви, що звучать у творі, показати учням розуміння Лесею Українкою ролі митця в суспільстві, служіння музі й народові, розкрити високі моральні риси народного співця; розвивати вміння висловлювати свою думку, розвивати навички роботи із літературним матеріалом, розвивати пам’ять, увагу, зв’язне мовлення; виховувати чесність, незламність; сприяти формуванню ідеалів справедливості.
Цілі.
Учні повинні знати: основні мотиви, які звучать у творі; яка роль митця в суспільстві; його високі моральні риси, як народного співця.
Учні повинні вміти: виразно і вдумливо читати твір; висловлювати власну думку; працювати з літературним матеріалом.
Тип уроку: комбінований
Методи та прийоми: слово вчителя, повідомлення учнів, бесіда, робота у парах, робота з текстом, метод «Мозковий штурм», «Незакінчене речення», «Інформаційне гроно», «Дослідженя».
Обладнання: портрет Лесі Українки, портрет філософа Зенона; ілюстрації з відомих казок, ілюстрації з «Давньої казки», кросворд, музичний супровід.
Література:
Хід уроку
Так, я жива! Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає.
Леся Українка
Слово вчителя (на фоні музики)
- Добрий день! У добрий час!
Рада діти бачить Вас!
Ви почули всі дзвінок,
Він покликав на урок
Кожен з вас приготувався,
на перерві постарався.
(Сідайте)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
«Йшов собі дід лісом, та загубив рукавичку. От біжить мишка, улізла в ту рукавичку, тай сидить. Коли скаче жаба та й каже:….»
- А що таке казка? (Орієнтовна відповідь: Казка – це розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події)
(Ілюстрації з дитячих казок )
- Діти,не так давно ви були зовсім маленькими і кожному з вас матусі, бабусі розповідали різні казки «Курочка ряба», «Колобок», «Ріпка», та інші, ви їх слухали із задоволенням та цікавістю. Та ви вже восьмикласники і знайомитесь з різними поетичними творами. Вдома ви прочитали твір Лесі Українки «Давня Казка»
(Портрет Л. Українки та ілюстрація з давньої казки)
Слово вчителя.
2.Перевірка домашнього завдання.(на фоні музики)
Слово вчителя.
- Гра, яку ми з вами зараз проведемо називається «Хто швидше?» Мені потрібні 4 пари. Гра заключається в розгадуванні кросворду. (див. Додаток № 1). Коли кросворд буде розгадано правильно, то із букв, записаних по вертикалі у виділених клітинках ви маєте прочитати назву першого надрукованого у львівському журналі вірша 14-річної Лесі. Яка команда перша виконає завдання підіймає руку.
- В той час, коли пари працюють з кросвордом, всі останні приймають участь у грі «Мозковий штурм», завдяки якій ми перевіримо як ви зрозуміли незнайомі вам слова в поемі «Давня казка». Я буду говорити звичні вам слова, а ви називатимете мені те слово, яке використала в своїй поемі Леся Українка.
Отже, чотири пари отримують кросворд, а всі останні працюють разом зі мною. Хто перший розгадає кросворд підніме руку.
«Мозковий штурм».
(Словникова робота) за поемою «Давня казка»
Отже, починаймо штурмувати:
1. Задоволений. (Догодний.)
2. Обов'язково. (Конечне.)
3. Мисливець. (Мисливий.)
4. Пані, в Італії так шанобливо звертаються до жінки. (Донна.)
5. Пісня про любов, яку виконували під вікном коханої. (Серенада.)
6. Той, хто повідомляв про важливі події. (Герольд.)
7. Струнний щипковий музичний інструмент. (Лютня.)
8. Дурниця, щось пусте. (Байка.)
(За кожну правильну відповідь учень отримує фішку)
Отже, діти ми згадали з вами незнайомі слова, а тепер подивіться на дошку кросворд розгадано і із букв записаних по вертикалі у виділених клітинках ми вже можемо прочитати назву першого надрукованого у львівському журналі вірша 14-річної Лесі. («Конвалія»)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Слово вчителя.
— Діти, ось ми і згадали вивчений вами раніше матеріал: життєвий і творчий шлях поетеси. Та на цьому «Давня казка» для Вас ще не закінчиться.
Сьогодні ми з вами будемо продовжувати працювати над цією поемою, а саме: поговоримо про проблеми і мотиви у творі: роль митця в суспільстві та суть людського щастя. Ви вже вивчали творчість Л. Українки. Читали та вивчали напам’ять її поезії. Зверніть будь ласка увагу на дошку і скажіть, з якого вірша ці рядки
Може, квіти зійдуть - і настане
Ще й для мене весела весна.
(Орієнтовна відповідь: Леся Українка «Contra spem spero!»)
Леся Українка чекає на весну і сподівається, що в неї ще все буде гаразд і квіти для поетеси є символом віри в життя. А чого ви чекаєте від цього уроку?
Я чекаю від цього уроку…
Тож, діти, будемо сподіватися, що ваші сподівання справдяться.
Сьогодні на уроці ми будемо з’ясовувати основні мотиви, що звучать у творі, з’ясуємо роль митця в суспільстві, служіння музі й народові; розкриємо високі моральні риси народного співця
2.Робота в зошитах.
Слово вчителя з елементами бесіди
Діти, зверніть свою увагу на епіграф до нашого уроку
Так, я жива! Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає.
Леся Українка
IV. Вивчення нового матеріалу.
(На дошці портрет Зенона)
Слово вчителя.
Говорять, що Леся Українка має стоїчний характер.
Колись у далекому – далекому минулому грецький мудрець – філософ Зенон проводив свої заняття біля портика Стоя в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити життєві труднощі, негаразди. Так виник філософський напрям – стоїцизм, а його прибічники стали називати стоїками. Тепер про людину, яка виявляє стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, говорять, що вона має стоїчні риси характеру.
Саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка. Ця талановита поетеса, мужньо бореться з хворобою, і вона є автором поеми «Давня казка».
- Діти, сформулюйте тему, яка пронизує кожне слово поеми «Давня казка» (Орієнтовна відповідь: Тема твору: роль поетичного слова у житті суспільства)
- «Давня казка» — твір про силу поетичного слова, зокрема про надихаючу й мобілізуючу роль його у визвольній боротьбі, про єдність поета з народом. І. Франко назвав «Давню казку» Лесі Українки однією «з найкращих і найхарактерніших окрас нашої нової літератури».
Бесіда за змістом прочитаної поеми «Давня казка».
1. Назвіть центральних персонажів поеми. (Орієнтовна відповідь : Народний поет і граф Бертольдо.)
2. Що є кульмінацією у розвитку конфлікту поміж ними? (Орієнтовна відповідь: Поет виступає як натхненник народного повстання; в афористичній формі підноситься думка про найвище, найголовніше призначення поезії.)
Робота з текстом.
— Знайдіть у тексті і зачитайте відповідь поета на запрошення Бертольдо стати «придворним співцем» та прокоментуйте її.
(Орієнтовна відповідь: Не поет, хто забуває
Про страшні народні рани...
Відповідь поета графові була свого роду естетичним маніфестом, але кожне слово було і ділом героя поеми.)
— Назвіть «діла» героя поеми.
( Орієнтовна відповідь: Був з народом і в радощах, і в біді; складає пісні, що закликають повстати проти гнобителів-панів; гордо відкидає запрошення Бертольдо; його думки вільні; він непохитний у своїх поглядах і віддає життя, обстоюючи їх).
— Знайдіть і зачитайте в тексті епізод, в якому йдеться про боротьбу наступних поколінь і її завершення.
Метод « Дослідження»
- Діти, вдома ви працювали в групах,досліджували та характеризували героїв поеми «Давня казка» поета та Бертольда. Тож зараз ми дізнаємося, які відомості вдалося зібрати нашим дослідницьким групам.
Я запрошую до слова представника дослідницької групи поета. Шановний представник, підведіть, будь ласка підсумок своєї роботи.
Група поета. Виступ учня
Цитатна характеристика. (Випереджувальне завдання)
Упродовж всього твору Леся Українка показує поета у тісному зв'язку з життям і боротьбою свого народу. У своїх піснях поет відображує думки і погляди трудящих мас, і тому його пісні «розходяться по світу стоголосою луною».
Поет любить народ і віддає йому свій великий талант. Живучи серед на роду, він ніколи не буває самотній. До нього в убогу хату раз у раз приходила молодь слухати пісні. Зв'язок з народом надавав поетові сили і натхнення для творчості.
Своєю відданою працею для трудящих він заслужив у них велику повагу і довір'я. Народ уважає його своїм ватажком і під його проводом іде на повстання проти панів:
Нас таки чимале військо,
Маєм свого отамана,
Він у нас одважний лицар...
Леся Українка показує поета як людину волелюбну і сміливу. Він гордо і незалежно поводить себе з паном, не схиляється перед його владою і силою, відмовляється від багатства і слави, які пропонує йому Бертольдо:
Не поет, хто забуває
Про страшні народні рани,
Щоб собі на вільні руки
Золоті надіть кайдани!
Він не скоряється й тоді, коли граф загрожує йому в'язницею. Леся Українка перша в тодішній літературі змалювала образ поета-співця соціальної війни між класами, а не народами.
В образі народного поета-громадянина Леся Українка висловила думку, що поезія повинна служити трудовому народові, допомагати йому у повсякденному житті в боротьбі проти визискувачів.
Інформаційне ґроно до характеристики образу поета.
Тож, давайте закріпимо, читаючи ланцюжком, риси характеру поета, який цей герой.
Слово вчителя.
Ми дізналися все про поета, підвели підсумки, а тепер послухаємо групу Бертольдо. Запрошуємо представника цієї групи.
Цитатна характеристика.(Випереджувальне завдання)
В образі графа Бертольдо Леся Українка показала ті ворожі народові сили, проти яких борються трудящі.
Лицар дивується, коли бачить вплив поетового слова на сільську молодь. Практичний в усьому, позбавлений творчої фантазії, лицар вбачає у цьому «диявольське наводження», чаклування. Поет для лицаря — ворожбит, хоч і допоміг палким і чулим словом привернути до нього горде й неприступне серце панни Ізідори. Бертольдо вирушає воювати до чужих міст. Його військо супроводить пісня про рідний край, який завжди у серці, незважаючи на розлуку. Щасливий і сп'янілий від перемог лицар не чує тих пісень, думаючи про власну звитягу. Та коли щастя відвернулося од нього і в війську почалися чвари, а слухняні раніше вояки рвуться повернути зброю проти нього, його рятує глумлива пісня військових співців про недбалого вояка. І знову пісня домоглася свого: вона повернула воякам відвагу, а з нею й перемогу в бою. Перемогла не Бертольдова хоробрість, а поетове слово.
Граф Бертольдо зображений жорстоким експлуататором, пихатим і гоноровитим паном, вірним слугою короля і ворогом трудящих. Нікчемний граф все своє життя проводить в бенкетах та розвагах. Він має величезні багатства, придбані тяжкою працею селян, награбовані на війні, але його це не задовольняє. Бертольдо встановлює нові податки, мита на панщину.
Жорстокість, бундючність і грубість пана виявляється у його вчинках і словах. Вперше зустрівши поета в лісі, він грубо наказує йому зійти з дороги:
Бачте,- крикнув,- що за птиця!
Чи не встав би ти, небоже?
Коли поет глузливо відмовився від милостині пана, той, знову спалахнувши, «крикнув згорда»: «Годі жартів! Бо задам тобі я гарту!».
Переляканий революційними піснями, в яких поет закликає «пробити пану груди», Бертольдо наказує:
Гей, ловіть співців, в'яжіте!
У тюрму його, в кайдани!
Непокірному поетові Бертольдо загрожує:
...в тюрму його закину,
Там він, клятий, і загине!
Поряд з погрозами, якими пан хоче примусити поета замовкнути, він вдається до підкупу і лицемірства»
Такою мовою Леся Українка характеризує Бертольда як жорстокого деспота й експлуататора.
Інформаційне ґроно до характеристики Бертольдо
Слово вчителя.
Молодці, діти ви добре попрацювали. Ми охарактеризували героїв поеми і визначили їх місце в суспільстві, а тепер, згадаємо зміст самої поеми.
Виразне читання учнями уривків з поеми.
- Знайдіть в тексті і зачитайте рядки, в яких говориться про реакцію Бертольдо на відмову поета?
- Знайдіть і прочитайте в тексті рядки, в яких описується перший візит – прохання Бертольдо до поета.
- Знайдіть в тексті і прочитайте виразно рядки, які характеризують «одважного лицаря».
— Пісні поета завжди відбивали думки і почуття людей, широко розносилися світом. Надихаючи народ, вони стають великою силою. Тремтить граф Бертольдо, почувши з уст народних співців складену поетом сатиричну пісню. Чому? (Орієнтовна відповідь: Пісня висміює панські вигадки про «вищість породи», «блакитну кров», «білу кість дворянства»).
V. Узагальнення і систематизація вивченого.
— Дайте відповідь на запитання: «Чим повчальна «Давня казка» для поетів усіх епох?»
— Прочитайте, яку думку стверджує Леся Українка в поемі «Давня казка».
(«Ніякий гніт, ніяке насильство не може придушити прагнення народу до волі».)
- Які проблеми порушені у поемі «Давня казка»? ( Орієнтовна відповідь: - роль поета і поезії у житті суспільства; проблема людського щастя. )
- Діти, на початку уроку ви казали те, чого ви чекали від цього уроку. Скажіть, чи справдилися ваші сподівання?
VI. Підсумок уроку.
1. Виставлення оцінок з коментарем.
Всі ви, діти, молодці,
Гарно працювали!
І сьогодні за урок отримуєте бали
VII. Домашнє завдання.
1. Записи в щоденниках.
Обов’язкове: скласти план розгортання сюжету поеми, підготуватися до РЗМ.
На вибір:
- малюнки до окремих епізодів твору, які найбільше запам’яталися або вразили;
- підібрати 6 питань тестового характеру за творчістю Лесі Українки.
2. Інструктаж.
- Зверніть увагу на дошку і запишіть завдання додому.
3. Подяка за роботу на уроці.
Але дзвоник пролунав.
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.
Тож закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую Вам, друзі.
ДОДАТОК № 1
КРОСВОРД
1. Дівоче прізвище Лесі Українки (Косач)
2. Край, який поетеса називала рідним куточком (Волинь)
3. Поема про роль поета і поезії в суспільстві («Давня казка»)
4. Місто, у якому похоронена Леся Українка (Київ)
5. Місто у Грузії, де часто бувала і померла поетеса (Сарамі)
6. Ім'я старшого брата Лесі Українки (Михайло)
7. Прізвище чоловіка Лесі Українки (Климентій Квітка)
8. Місто, у якому народилась майбутня поетеса (Звягель)
Ключове слово: Конвалія
1