Конспект уроку з української літератури "Леся Українка та її поезія «Давня Весна»"

Про матеріал
Розробка уроку допоможе поглибити знання школярів з поетичної творчості Лесі Українки, зосереджуючи увагу на вірші «Давня весна»; з’ясувати його ідейно-художню цінність; розвити культуру зв’язного мовлення, логічного мислення, вміння виразно читати художні твори, аналізувати їх зміст, формувати естетичні смаки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховати в учнів працелюбність, відчуття краси художнього слова.
Перегляд файлу

Розгорнутий конспект уроку з української літератури

Урок №

Клас: 8

Дата:

Тема: Леся Українка та її поезія «Давня Весна», як провідна тема гармонійного єднання людини з природою.

Мета: поглиблювати знання школярів з поетичної творчості Лесі Українки, зосереджуючи увагу на вірші «Давня весна»; з’ясувати його ідейно-художню цінність; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічного мислення, вміння виразно читати художні твори, аналізувати їх зміст, формувати естетичні смаки; на прикладі життя і творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, відчуття краси художнього слова.

Цілі.

Учні повинні знати: найголовніші відомості про Л.Українку та її поетичну творчість; зміст понять «композиція», «експозиція», «розв’язка».

Учні повинні вміти: виразно і вдумливо читати поезію; з’ясовувати ідейно-художню цінність поезії; аналізувати її, враховуючи жанрові особливості; знаходити художні засоби в тексті.

Методи та прийоми: слово вчителя, бесіда, «Мікрофон», літературний диктант, «Інформаційне гроно», тест, усна рефлексія.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет Лесі Українки,  мультимедійна презентація, дидактичний матеріал (тестові завдання).

Література:

Хід уроку

 Так, я буду крізь сльози сміятись,

     Серед лиха співати пісні,

     Без надії таки сподіватись,

     Буду жити! Геть думи сумні!

Леся Українка.

  1. Організаційний момент.

1. Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.

- Добрий день, діти.  Приємно знову зустрітися з вами. Бачу, що на уроці присутні всі учні класу.

2. Створення сприятливої атмосфери для роботи на уроці.

- А зараз поверніться один до одного, посміхніться своєму однокласникові і почнемо працювати.

II. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.

(Слайд. Портрет Л.Українки)

Слово вчителя (під музику).

У звичайному житті вона – слабосила жінка. У літературі – титан духу, дочка Прометея, Ломикамінь, Співачка досвітніх вогнів, Одержима…Хто ж вона, Лариса Петрівна Косач, знана в усьому світі як Леся Українка? Чому всіх і досі хвилює її творчість, яка є актуальною і в наші дні? Чому її поезії впадають до глибини душі?Чому саме природа надавала їй силу та наснагу? Саме про це ми і говоритимемо на сьогоднішньому уроці.

 

(Слайд. Епіграф)

Слово вчителя

Так, я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

         Буду жити! Геть думи сумні!

Колись давно Л.Українка написала ці рядки. Спробуйте тільки за ними охарактеризувати людину, яка є їх автором. Яка вона?

(Слайд. Леся Українка)

 

«Мікрофон»

На мою думку, Леся Українка …

 

III. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя.

Добре, молодці. А зараз ми напишемо літературний диктант, який перевірить,  наскільки гарно ви підготували домашнє завдання.

 Літературний диктант

1. Епоха, в яку жила і творила Леся Українка. (к. XIX — п. ХХ ст.)

2. Назвіть кількох патріотів України, навколо яких виховувалась майбутня письменниця. (М. Комаров, М. Лисенко, М. Драгоманов, О. Пчілка)

3. Кого з дітей Косачів називали спільним іменем Мишолосіє? (Лесю і Михайла)

4. Кому поетеса присвятила свій перший вірш «Надія»? (Тітці Олені — батьковій сестрі – революціонерці )

5. Що було джерелом знань для майбутньої письменниці, коли вона навчалась вдома? (Книги і саме життя)

6. Назва підручника, який написала Леся Українка для своєї меншої сестри. («Стародавня історія середніх народів»)

7. Авторами найулюбленіших книжок Лариси Петрівни були… (Т. Шевченко, М. Вовчок, Л. Глібов, М. Гоголь, И Чубинський, Г.-К. Андерсен, О. Пушкін, М. Салтиков-Щедрін)

8. Гурток, одним із керівників якого була поетеса. («Плеяда»)

9. За допомогою якого письменника у 1893 році у Львові вийшла перша збірка віршів Лесі Українки — «На крилах пісень». (І. Франка)

10. Кому із видатних письменників належить фраза, що стосується поетеси: «…Україна не чула такого сильного гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої, хворої дівчини… Україна, на наш погляд, нині не має поета, щоб міг силою і різносторонністю свого таланту зрівнятися з Лесею Українкою»? (І. Франко)

11. Третя збірка поетеси має назву… («Відгуки»)

12. Визначте міста, в яких споруджено пам’ятники Лесі Українки. (Сурамі, Батумі, Ялті, Луцьку, Києві)

 

(Слайд. Визначні місця)

Слово вчителя.

Сподіваюсь всі впоралися. А зараз перевіримо. Поміняйтеся зошитами з вашим сусідом по парті. Я буду читати правильні відповіді, а відмічати пастою іншого кольору. Нагадую, що гарні оцінки тільки для чесних хлопчиків та дівчаток. Почали.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

 

Швидко впорались. Всі результати, які ви отримаєте за сьогоднішній урок я виставлю в журнал та щоденники.

Щоб закріпити вивчене, ми згадаємо якою мужньою була поетеса та де вона черпала сили для створення таких чудових поезій.

Бесіда.

  1. Яким шляхом намагалася боротися Леся Українка з невиліковною хворобою?
  2.  Про що свідчить всебічна обдарованість поетеси? (Слайд. Обдарованість)
  3.  Вмотивуйте, чому слово в поезіях Лесі Українки — це зброя.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Слово вчителя.

Молодці. Гарна робота. Весна — найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно й урочисто. Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортить поспілкуватися з живою природою — власними очима побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списики зела, як прилітають птахи і лунають їх дружні співи.

Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.

Дана поезія написана під час хвороби поетеси. Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись із змістом її поезії «Давня весна».

 

  1. Ідейно-художній аналіз поезії Лесі Українки «Давня весна».

Слово вчителя.

Зараз, ваша однокласниця виразно прочитає вірш напам’ять, щоб кожен з нас зміг почути красу і силу слова, осягнути ті зміни, які відбуваються в природі.

(Підготовлена учениця читає вірш напам’ять)

Давня весна

Леся Українка

Була весна весела, щедра, мила,

Промінням грала, сипала квітки,

Вона летіла хутко, мов стокрила,

За нею вслід співучії пташки!

 

Все ожило, усе загомоніло –

Зелений шум, веселая луна!

Співало все, сміялось і бриніло,

А я лежала хвора й самотна.

 

Я думала: «Весна для всіх настала,

Дарунки всім несе вона, ясна,

Для мене тільки дару не придбала,

Мене забула радісна весна».

Ні, не забула! У вікно до мене

Заглянули від яблуні гілки,

Замиготіло листячко зелене,

Посипались білесенькі квітки.

 

Прилинув вітер, і в тісній хатині

Він про весняну волю заспівав,

А з ним прилинули пісні пташині,

І любий гай свій відгук з ним прислав.

 

Моя душа ніколи не забуде

Того дарунку, що весна дала;

Весни такої не було й не буде,

Як та була, що за вікном цвіла.

1894 року.

 

Слово вчителя.

Молодець. Дякую. Всі ви прослухали цю чудову поезію і тепер ми  зможемо визначити головну ідею, тему та композицію твору.

Бесіда.

1. Провідною темою є… ? (Орієнтовна відповідь: Відтворення впливу приходу весни на хворобливий стан поетеси)

2. Головна ідея твору? (Орієнтовна відповідь: Возвеличення краси весняної природи, за сприянням якої людина забуває про свою хворобу, самотність.)

3.  Основна думка? Наведіть рядки з твору. (Орієнтовна відповідь: Моя душа ніколи не забуде Того дарунку, що весна дала.)

4. Який жанр цього твору? (Орієнтовна відповідь: Пейзажна лірика.)

5. Знайдіть приклади з поезії, які б ілюстрували експозицію, зав’язку, кульмінацію та розв’язку композиції.

(Орієнтовна відповідь: Експозиція: «була весна…».

Зав’язка: Хворобливість і самотність поетеси під час буяння весни. Кульмінація: Радість ліричної героїні з приводу того, що її «не забула» весна.

Розв’язка: Вдячність поетеси весні за її дарунок.)

Слово вчителя

Добре. Гарна робота.

Бесіда.

1.Як у вашій свідомості асоціюється прихід весни?

2.Що відбувається в природі навесні?

3. Яким чином лірична героїня твору ставиться до приходу весни?

4. Посилаючись на текст твору, опишіть красуню-весну. (Орієнтовна відповідь: «Була весна весела, щедра, мила, Промінням грала, сипала квітки») Чи можна за допомогою цього опису визначення ставлення поетеси до весни?

5. Які зміни відбуваються в природі навесні? (Орієнтовна відповідь: Все ожило, усе загомоніло — Зелений шум, веселая луна! Співало все, сміялось і бумніло, А я лежала хвора й самотна)

6. Дослідіть, яким чином самотність і хворобливість ліричної героїні поезії контрастує з яскравістю і шумом весняної пори?

7. Чому поетеса висловлює обурення весні? (Орієнтовна відповідь: Для мене тільки дару не придбала, Мене забула радісна весна) Чим вони виправдані?

8. У зв’язку з чим лірична героїня змінила своє ставлення до красуні-весни?

9. За допомогою яких художніх засобів Леся Українка відтворила весну як живу істоту?

10. Якими звуками переповнена дана поезія? (Орієнтовна відповідь: Приплинув вітер, і в тісній хатині Він про весняну волю заспівав А з ним прилинули пісні пташині І любий гай свій відгук з ним прислав)

11. Як ця поезія пов’язана з життям її авторки?

12. Чи полюбляєте ви подарунки? Які саме? Чим весна обдарувала героїню твору?

13. Чому поетеса згадує про давню весну?

14. Яким пафосом пройнятий даний твір?

15.За що героїня поезії вдячна весні?

 

Слово вчителя.

А зараз невеличке завдання. Хто бажає попрацювати біля дошки?

Добре. Виходь. Твоє завдання скласти інформаційне гроно до образу весни. А всі інші тобі із задоволенням допоможуть наводячи приклади з тексту.

ВЕСНА: «весела, щедра, мила…»           «Промінням грала, сипала квітки»

   «Дарунки всім несе вона, ясна» «…прилинули пісні пташині»     «…любий гай свій відгук… прислав» «Співало все, сміялось і бриніло» «Все ожило, усе загомоніло» «…за вікном цвіла».

 

Молодець. Сідай на місце. А які художні засоби є у нас в творі? Я бачу багато риторичних окликів. Наприклад: «За нею вслід співучії пташки!». Допоможіть мені, будь ласка, знайти всі інші.

(Орієнтовна відповідь: «Зелений шум, веселая луна!», «Ні, не забула!».)

А в якій строфі  у нас є порівняння?

(Орієнтовна відповідь: У першій. «…летіла хутко, мов стокрила»)

А які у нас є метафори?

(Орієнтовна відповідь: Метафори: «весна промінням грала, сипала квітки»; «летіла хутко», «весна… дарунки всім несе», «заглянули від яблуні гілки», «замиготіло листячко зелене», «прилинув вітер, заспівав», «прилинули пісні пташині», «гай свій відгук… прислав», «весна дала», «весна… за вікном цвіла».)

 

V. Узагальнення і систематизація вивченого.

Слово вчителя

Щоб узагальнити все щойно вивчене, пропоную написати тест, який перевіре, як ви засвоїли новий матеріал.

  1. Проведення тестового опитування. (див. Додаток № 1). Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

VI. Підсумок уроку.

  1. Виставлення оцінок з коментарем.
  2. Усна рефлексія.
  • Чи сподобався вам урок?
  • Що на уроці було цікавим?
  • Що корисного ви візьмете для себе?

VII. Домашнє завдання. (Слайд)

  1. Записи в щоденниках.

Обовязкове: вивчити напам’ять «Хотіла б я піснею стати».

На вибір:

  • написати міні-твір на тему «Весна у рідному краї»;
  • опрацювати ідейно-художній зміст твору Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати».
  1. Інструктаж.
  • Діти якщо ви обираєте творчу роботу, то її орієнтовний обсяг одна сторінка.
  1. Подяка за роботу на уроці.
  • Дякую за роботу на уроці. На все добре.

 

ДОДАТОК № 1

ТЕСТ

«Леся Українка та її поезія «Давня весна»

1. До якого ліричного жанру належить поезія «Давня весна»?

а) Пейзажного; б) інтимного; в) філософського; г) громадського.

2. Ознака, за якою поетеса не характеризує весну. Красуня-весна:

а) весела; б) щедра; в) мила; г) Пахуча.

3. Весна «летіла хутко, мов…»:

а) стріла; б) куля; в) Стокрила; г) мить.

4. Під час свого руху красуня розсипала:

а) Квіти; б) пісні; в) сонячне проміння; г) позитивні емоції.

5. Вслід за весною можна було побачити:

а) Політ співучих птахів; б) радість на обличчях людей;

 в) як тане крига; г) зграю метеликів.

6. З приходом весни все довкола:

а) загуділо; б) задзвеніло; в) Загомоніло; г) зашуміло.

7. Для всіх весна — це…:

а) сільськогосподарські роботи;

б) можливість вирушити на полювання;

в) Дарунки; г) нові клопоти.

8. Через що лірична героїня поезії обурена на весну? Бо ця пора:

а) дратує її; б) завдає болю і страждань; в) Забула про неї;

г) змушує працювати на землі.

9. З якого дерева посипалися квіти у вікно до героїні поезії?

а) 3 вишні; б) сливи; в) каштану; г) Яблуні.

10. Листячко зелене на дереві:

а) заблищало; б) замайоріло; в) затріпотіло; г) Замиготіло.

11. Гай письменниця називає:

а) замріяним; б) щирим; в) Любим; г) казковим.

12. Хатинка, в якій мешкала лірична героїня поезії:

а) знаходилася неподалік від річки; б) була широкою і просторою;

в) Названа піснею; г) вважалася однією з гостинних.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Стеценко Антоніна Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бринько Світлана Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Kiryan Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 липня 2019
Переглядів
10731
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку