Конспект уроку з української літератури на тему: «Микола Куліш. Сатирична комедія «Мина Мазайло». Особливості сюжету. Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації (Мина Мазайло, Мокій, дядько Тарас, тьотя Мотя). Сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння. Актуальність п`єси в наш час».
Українська література 11 клас
Тема. Микола Куліш. Сатирична комедія «Мина Мазайло». Особливості сюжету. Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації (Мина Мазайло, Мокій, дядько Тарас, тьотя Мотя). Сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння. Актуальність п`єси в наш час
Мета: подати відомості про життєву основу п’єси « Мина Мазайло» -
процес українізації у 20-х – 30-х роках ХХ століття, з’ясувати причини появи в суспільному житті України національного нігілізму; допомогти учням усвідомити значення проблем, порушених у творі; розвивати творчі здібності учнів, уміння самостійно мислити, давати оцінку прочитаному, характеризувати героїв твору, доводити власні думки; з'ясувати причини актуальності п'єси в наш час; сприяти вихованню усвідомлення приналежності до рідного народу, виробленню громадянської позиції, естетичних смаків.
Обладнання: портрет Миколи Куліша, словник термінів, текст комедії «Мина Мазайло», комп’ютерна презентація матеріалу про процес українізації в Україні; елементи костюмів та декорацій для інсценівки.
Очікувані результати: учні знають, що таке «українізація», вміють аналізувати сатиричну комедію, давати характеристику героям, визначати риси драматургічної майстерності автора, з'ясовувати причини актуальності п'єси в наш час, висловлювати власні міркування щодо порушених у творі проблем.
Тип уроку: урок формування і застосування знань, умінь, навичок.
Методи, форми і прийоми роботи: бліц-вікторина, «Рольова гра», робота в групах, «Мікрофон», «Незакінчене речення», проблемне питання, сенкан, колаж, інформаційне гроно, ментальна карта.
Епіграф уроку: «Нації вмирають не від інфаркту
Спочатку їм відбирає мову».
Ліна Костенко
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент. Психологічна підтримка учнів
Учні сидять у групах за 4-ма столами, на яких таблички «Мина Мазайло і українізація», « Мокій і українізація», «Дядько Тарас і українізація », «Тьотя Мотя і українізація», «Інші герої й українізація».
Вчитель: Добрий день ! Я щиро вас вітаю на уроці. Побажаю нам плідної
роботи та отримання задоволення від спільної праці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Перевірка домашнього завдання
Бліц-вікторина
1. До якого покоління митців належить Микола Куліш?
(Розстріляне відродження)
2. До якого літературного угрупування належав М. Куліш? (ВАПЛІТЕ)
3. З яким театром була тісно пов'язана творчість М. Куліша? («Березіль»).
4. До якого літературного роду належить твір «Мина Мазайло»? (Драма)
5. За жанром твір «Мина Мазайло» — це ... . (Сатирична комедія).
6. Що таке сатирична комедія? (Сатирична комедія – твір, у якому за допомогою спеціальних сатиричних засобів різко висміюються суттєві суспільні вади, зображуються смішні (комічні) події й персонажі).
7. Із скількох дій складається твір «Мина Мазайло» ? (Чотири)
8. Яка тема сатиричної комедії? (Тема - зображення міщанства й українізації в Україні у 20-і роки ХХ ст.)
9. Хто герої п’єси?
10. Який конфлікт у комедії?
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Викладач. Миколу Куліша називають творцем «модерної драми». Але драматург змушує й сьогодні сприймати один із своїх кращих творів не очима, а серцем, читати й перечитувати його, сміятися й замислюватися над проблемами сьогодення, які корінням своїм сягають у далеке минуле. Сюжет комедії гострий, напружений, а його герої непередбачувані у своїх вчинках, типові і разом із тим неповторно-самобутні.
Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над п`єсою «Мина Мазайло».
IV. Оголошення теми й мети уроку
Запис теми в зошитах.
На уроці ми ознайомимося з особливостями сатиричної комедії «Мина Мазайло», з’ясуємо проблеми, порушені автором у творі на прикладі героїв комедії: Мини Мазайла, Мокія, дядька Тараса, тьоті Моті, визначимо, чи актуальна комедія сьогодні. Запрошую всіх до активної роботи, до творчої співпраці.
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.Бесіда з учнями.
- Як ви розумієте слова, які звучать у темі уроку, - «національний нігілізм»,
«українізація»?
(Нігілізм - заперечення усталених суспільством норм, принципів, законів). (Українізація – впровадження української культури , мови, звичаїв).
- Що вам відомо з попередніх уроків української літератури чи з історії України про процес українізації у 20-х-30-х роках минулого століття?
- Про процес українізації в Україні підготувала презентацію ваша однокласниця.
(Перегляд комп’ютерної презентації «Українізація в Україні у 20-30-х роках ХХ ст.»)
- Звичайно, за браком часу ученицею наведено лише окремі факти, але і вони свідчать про піднесення української культури, літератури, мови.
2. Вчитель. Сьогодні на уроці ми з вами попрацюємо над образами сатиричної комедії «Мина Мазайло», адже саме вони роблять цей твір неповторним і живим. Спробуємо висвітлити проблеми національного нігілізму, духовної обмеженості обивателів-міщан, від яких як громадян України залежало: бути чи не бути українській нації.
Для цього ви об`єдналися в групи. Ваше завдання – дати характеристику героям, показати їхнє ставлення до українізації, використовуючи сучасні технології.
1-а група – «Мина Мазайло і українізація».
2-а група - «Мокій і українізація».
3-ї група - «Дядько Тарас і українізація».
4-а група - «Тьотя Мотя і українізація».
5-а група – «Інші герої й українізація».
Робота 1-ї групи – «Мина Мазайло і українізація» (учні характеризують героя за ментальною картою).
Вчитель:
- Чи справді Мині Мазайлу через прізвище не поталанило в житті?»
- Пригадайте, у яких ще комедіях діють герої, схожі на Мину Мазайла?
- Хто автори цих творів? («Мартин Боруля» Карпенко-Карий, Ж. Б. Мольєр «Міщанин-шляхтич»).
Робота 2-ї групи - «Мокій і українізація» (учні характеризують героя за створеним інформаційним гроном).
Вчитель: « Чи можна вважати Мокія позитивним героєм?»
Робота 3-ї групи - «Дядько Тарас і українізація» (учні дають характеристику герою за створеним колажем).
Учні повідомляють про брата Мини, дядька Тараса з Києва, його захоплення старовиною, про його знання української мови, про ставлення до нього інших персонажів, про зміну позиції щодо зміни прізвища Миною… Акцентують увагу на словах дядька Тараса про розуміння українізації: «Їхня українізація - спосіб виявити всіх нас, українців, а тоді знищити разом, щоб і духу не було… Попереджаю!» Як висновок: Дядько Тарас - прихильник старого, особливо козаччини, не враховує нові умови життя, у вирішальних ситуаціях проявляє слабкість.)
Вчитель:
-Чи справдилося в історії українського народу попередження дядька Тараса?
Робота 4-ї групи - «Тьотя Мотя і українізація».
( Учні повідомляють про сестру Килини Мазайло Мотрону Розторгуєву , хто вона, з якою метою прибула з Курська до Харкова, яку політику проводить відносно зміни прізвища, як ставиться до Мокія, дядька Тараса, наводять приклади її доказів: « Да єтого не может бить, потому што єтого не может бить нікада!», саркастичних висловлювань «По- моєму, прілічнєє бить ізнасілованной, нєжелі українізірованной», акцентують увагу на словах тьоті Моті про розуміння процесу українізації: «Та в «Днях Турбіних» Альоша, ти знаєш, як про українізацію сказав: все це туман, чорний туман, каже, і все це минеться. І я вірю, що все це минеться. Зостанеться єдина, неподільна…»). Як висновок учні створили сенкан.
Сенкан
Мотя
Груба, вперта.
Сперечається, кричить, ображає.
Ворожо налаштована до всього українського.
Шовіністка.
Вчитель:
- Чи не доводилося вам чути ім’я «тьотя Мотя» як прізвисько?
- Якою мовою говорить тьотя Мотя? (Суржик).
- Що таке суржик?
Робота 5 -ї групи- «Інші герої твору і українізація».
- Що ви можете сказати про Лину (Килину) та Рину( Мокрину) Мазайлів? - Яка ваша думка про Улю Розсоху( Розсохину)?
- Яка роль комсомольців у комедії?) (Питання розглядатимуться за умови наявності часу).
Вчитель:
- Чим закінчується комедія? (Мазайла звільняють з посади).
(Інсценізація епізоду п`єси: Мина Мазайло дізнається про звільнення).
Вчитель:
- Зробімо висновок, якими є герої цієї п`єси?
( Це обивателі, міщани, національні нігілісти , бездуховні люди, які з легкістю міняють прізвище, зрікаються своєї рідної мови, культури, родового коріння. Кожен робить це по-своєму . Серед усіх героїв критики не вбачають жодного позитивного).
Вчитель. Познайомившись зі змістом твору, розкривши характери дійових осіб, спробуємо визначити основні проблеми, які автор порушив у творі.
1. Мовна проблема в комедії. Художнє відтворення проблеми українізації.
(Бо основний конфлікт точиться навколо питання української мови,
українізації. Твір М. Куліша висвітлює проблеми русифікації України, яку в
1920-х рр. більшовицькі ідеологи намагалися прикрити так званою
«українізацією». П’єса написана на матеріалі, який був характерний для
Харкова 1920-х рр., відбиває говірку Харківщини тих часів. Головний герой
Мина Мазайло з комічною цілеспрямованістю намагається змінити своє
прізвище на російське, більш благозвучне. Цим він сподівається підвищити своє службове становище, здобути авторитет серед службовців.
Мина — перевертень, який хоче зректися не тільки рідної мови, а й свого
національного «я». Герой бере уроки російської мови, намагається всю родину позбавити права розмовляти українською мовою, що й призводить до
гострого, конфлікту в родині. Частина — за українізацію (син Мокій, дядько
Тарас), а частина — за русифікацію (тьотя Мотя, Рина)
Вчитель:
- Майстерність Куліша в тому, що він зробив мову одним із найпомітніших
героїв комедії. Доля українізації - це певною мірою доля української мови.
Читач робить висновки, що вона помре, якщо до влади прийдуть мини мазайли, її знищать разом із носіями тьоті моті, вона зросійщиться, коли при владі залишаться українські партійці та комсомольці.
2. Проблема вміння відстоювати свою думку.
(П’єса «Мина Мазайло» навчає нас відстоювати свої вподобання та
переконання, не боятися сказати вголос думку. Навіть зустрівшись із різними
тьотями мотями, минами, ринами, не варто тихо погоджуватися з усім, ними
сказаним. Треба вчитися не соромитися себе, передусім свого походження та
родини)
3. Проблема стосунків між батьками й дітьми.
(Мокій і Мина, хоча батько й син, але в житті вони є антиподами. Треба
вміти слухати один одного, приймати спільні рішення, шукати «золоту
середину»)
Вчитель:
- Які ж особливості п’єси «Мина Мазайло?
1. Драму не можна перекласти: втрачається обігрування українських і
російських прізвищ.
2. Немає позитивних персонажів (дядько Тарас сумнівається у своїх
думках і вчинках, надто легко здає свої позиції; Мокія теж не
можна назвати патріотом: українська мова цікавить його з
наукової точки зору).
3. У творі містяться досить прозорі натяки на облудність
насильницької радянської українізації.
4. Фіаско для Мини можливе тільки в літературному творі, бо в той
час більшовики підтримували перевертнів.
Бесіда з учнями.
- Визначте ідею сатиричної комедії.( Головна ідея: засудження міщанства, національної упередженості й зверхності).
- Чи актуальна сатирична комедія у наш час? (Метод «Мікрофон»: «Я вважаю…»)
( Прикро зізнатися, але і зараз живуть такі мазайли, які соромляться свого
походження, своєї нації. Деякі наші сучасники забувають про своє коріння,
генетичну пам`ять).
V. Підбиття підсумків уроку
1. Метод «Незакінчене речення»:
- Сьогоднішній урок змусив мене задуматись над…
( - Хто ми? Чиїх батьків діти? Не треба соромитися свого похо-
дження, свого коріння. Без минулого – нема майбутнього.)
Висновок вчителя:
- На завершення хочу сказати: вивчайте українську мову, культуру, історію – здобутки нашої Батьківщини, бо це наша гордість. Я дякую всім вам. Ми гарно попрацювали!
2. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
VI. Домашнє завдання.
Підготуйте усний твір-роздум «Чи може вплинути моє прізвище на мою долю?»