11 травня о 15:00Вебінар: Закінчення навчального року: документи, звіти, аналіз, планування та власний емоційний стан

Конспект уроку з української літератури на тему: "Виразне читання уривків казки «Цар Плаксій та Лоскотон» В. Симоненка"

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури для 5 класу на допомогу вчителеві-філологу. Під час уроку учні ознайомляться з вимогами до виразного читання вголос завдяки пам"яткам, що готуються індивідуально для учнів, прослухають аудіозапис тексту та прочитають улюблені уривки з казки В.Симоненка.

Перегляд файлу

5 клас

Тема. Урок виразного читання. Виразне читання  уривків казки  «Цар Плаксій та Лоскотон», які найбільше сподобалися.

МЕТА: удосконалювати вміння виразного читання, повторити особливості виразного читання (засоби, вимоги, техніку, паузи тощо); навчити учнів виразного читання поетичних творів і закріпити ці знання під час проведення конкурсу на кращого декламатора поезії; розвивати усне мовлення школярів, пам’ять, навички виразного читання поетичних творів; поглибити знання школярів про літературу рідного краю; збагачувати словниковий запас; сприяти розвитку декламаторських здібностей; виховувати в учнів етичні та естетичні смаки, любов до слова, рідної мови, народу, країни; прищеплювати інтерес до результатів власної праці.

ТИП УРОКУ: урок виразного читання.

                  ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми вирушимо у подорож під назвою «Світ виразного поетичного слова». Завдяки глибокій емоційності поезія може активно впливати на слу­хача, змушувати його хвилюватися, переживати, радіти, співчувати, але не залишатися байдужим. Емоційний стан слухача залежить від емоцій­ного заряду читця.

А які ж Ваші очікування від сьогоднішнього незвичайного уроку? Звучать відповіді учнів.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ У ФОРМІ БЕСІДИ ЗА ПИТАННЯМИ

Поезія примушує нас жити напруженим емоційним життям і прагне навчити сприймати дійсність  через поетичне слово. Виразне читання є одним із засобів перевірки розуміння нами твору. А що ж ми з вами знаємо про науку виразного читання?

  • Що ми розуміємо під виразністю читання? (Виразне читання – один із методів вивчення літератури, воно забезпечує глибину емоційного сприймання і цілісного враження від твору )
  • Які засоби виразного читання ви знаєте? ( Це сила, мелодика, тон голосу, темп читання, паузи, логічні наголоси)
  • Чим повинен володіти читець під час виразного декламування твору перед аудиторією? (Обов’язок виконавця — малювати інтонацією, тобто технічно грамотно, логічно правильно, зримо та емоційно насичено відтворювати ідейний зміст тексту, збуджуючи уяву слухача, впливаючи на нього своїми почуттями та вольовими імпульсами)
  • Для чого необхідно знати специфіку техніки виразного читання? (В ідеалі треба домогтися того, щоб промовляння чужого тексту сприймалося як процес говоріння, як акт формулювання власної думки. А домогтися цього допомагають саме засоби виразного читання)
  • Яка роль надається розділовим знакам під час виразного читання? (Оскільки розділові знаки ставляться з метою розмежування окремих частин у потоці мовлення, то вони допомагають тому, хто пише, виразніше передавати свої думки і почуття, а тому, хто читає, - краще, точніше сприймати текст )
  • Чому в процесі читання потрібно дотримуватись пауз? (Залежно від того, чи попереджує пауза думку, чи затримує увагу на сказаних словах, вона може стояти у будь-якій частині фрази. Емоційний вплив паузи сильніший вслід словам, які прозвучали, коли мовчанням ми ніби підкреслюємо їх важливість )
  • Як на вашу думку, для чого читцеві під час виконання того чи іншого твору необхідно пройнятися ним, зрозуміти і сприйняти його героїв? (Вчитуючись у твір, декламатор намагається уявити собі живі картини і живих героїв, змальованих автором, збагнути найголовнішу ідею, висловлену у творі, осмислити свою виконавську позицію та свій виконавський намір і донести усе це до слухачів )
  • Яке значення приділяється інтонації під час виразного читання? (Живої людської мови без інтонації не буває. Подібно до тональності в музиці, інтонація створює мелодійний ряд мови, надає словам звукового забарвлення, підкреслює смислові й емоційні відтінки фрази)
  1. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів

Виразне читання – це мистецтво відтворення в живому слові думок і почуттів (якими насичений художній твір), а також наміру виконавця і його ставлення до виконуваного твору. Для визначення цього мистецтва користуються також термінами художнє читання, декламація (можна вживати ці терміни як синонімічні).

  1. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Звичайно, що є читання, яке ми вважаємо зразковим. …озвучив спеціально для проекту #Книги_що_говорять актор, ведучий радіо "Перець ФМ" Олександр Шевчук за технічної підтримки студії MuzVar. [ Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=BW7blYTv1zk ]

Перегляд відео.

А зараз переходимо безпосередньо до конкурсу.

Як навчитися виразно читати віршові твори

1. Вдумливо прочитай вірш.

2. З'ясуй лексичне значення незрозумілих тобі слів.

3. За змістом та ідеєю твору визнач настрій, з яким читатимеш вірш.

4. У кожному рядку підкресли олівцем стрижневе слово, на яке падає логічний наголос.

5. Познач олівцем паузи:

а) кома — ледь помітна пауза (позначка — /);

 б) двокрапка й тире — помітна пауза (позначка — //);

в) крапка — явна пауза з інтонацією завершеності (позначка — ///).

6. Ліворуч від кожного рядка постав стрілку, що передає тон читання.

а) підвищення тону – стрілка вгору (↑);

б) зниження тону – стрілка вниз (↓);

в) рівний тон – горизонтальна стрілка (→).

7. Прочитай кілька разів вірш із дотриманням вимог усіх позначок.

 

У вас є пам’ятки « Як навчитися виразно читати віршовані твори» Звертайтеся до неї у разі потреби.

Журі ми обирати не будемо, але всі мають бути уважні, бо комусь із вас доведеться аналізувати виразне читання поезії однокласника.

«Мистецтво гине лиш тоді, коли душа вмирає…».  Отже, вкладіть у своє читання усю душу, передайте суть написаного автором.

VІ. Звучать виступи учнів.  Аналіз помилок та позитивних моментів

VІІ.  Фізкультхвилинка

Гномик

Гномик довго потягався,

Нагинався, розгинався.

Нагинався, розгинався.

Руки в сторони розвів,

Видно, віршик він не вчив.

 

VІІІ.  ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

ІХ. РЕФЛЕКСІЯ

Найбільше мені сподобалось читання..., тому що ...

- На уроці мені найбільше запам'яталося ...

 

Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ : перегляд буктрейлера про Алю [ Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=kqOT9rduYHU ] , читати сторінки підручника  96-98

 

docx
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
3086
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку