Конспект уроку з української літератури для 5 класу на допомогу вчителеві-філологу. Під час уроку учні ознайомляться з вимогами до виразного читання вголос завдяки пам"яткам, що готуються індивідуально для учнів, прослухають аудіозапис тексту та прочитають улюблені уривки з казки В.Симоненка.
5 клас
Тема. Урок виразного читання. Виразне читання уривків казки «Цар Плаксій та Лоскотон», які найбільше сподобалися.
МЕТА: удосконалювати вміння виразного читання, повторити особливості виразного читання (засоби, вимоги, техніку, паузи тощо); навчити учнів виразного читання поетичних творів і закріпити ці знання під час проведення конкурсу на кращого декламатора поезії; розвивати усне мовлення школярів, пам’ять, навички виразного читання поетичних творів; поглибити знання школярів про літературу рідного краю; збагачувати словниковий запас; сприяти розвитку декламаторських здібностей; виховувати в учнів етичні та естетичні смаки, любов до слова, рідної мови, народу, країни; прищеплювати інтерес до результатів власної праці.
ТИП УРОКУ: урок виразного читання.
ХІД УРОКУ
Вступне слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми вирушимо у подорож під назвою «Світ виразного поетичного слова». Завдяки глибокій емоційності поезія може активно впливати на слухача, змушувати його хвилюватися, переживати, радіти, співчувати, але не залишатися байдужим. Емоційний стан слухача залежить від емоційного заряду читця.
А які ж Ваші очікування від сьогоднішнього незвичайного уроку? Звучать відповіді учнів.
Поезія примушує нас жити напруженим емоційним життям і прагне навчити сприймати дійсність через поетичне слово. Виразне читання є одним із засобів перевірки розуміння нами твору. А що ж ми з вами знаємо про науку виразного читання?
Виразне читання – це мистецтво відтворення в живому слові думок і почуттів (якими насичений художній твір), а також наміру виконавця і його ставлення до виконуваного твору. Для визначення цього мистецтва користуються також термінами художнє читання, декламація (можна вживати ці терміни як синонімічні).
Звичайно, що є читання, яке ми вважаємо зразковим. …озвучив спеціально для проекту #Книги_що_говорять актор, ведучий радіо "Перець ФМ" Олександр Шевчук за технічної підтримки студії MuzVar. [ Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=BW7blYTv1zk ]
Перегляд відео.
А зараз переходимо безпосередньо до конкурсу.
Як навчитися виразно читати віршові твори
1. Вдумливо прочитай вірш.
2. З'ясуй лексичне значення незрозумілих тобі слів.
3. За змістом та ідеєю твору визнач настрій, з яким читатимеш вірш.
4. У кожному рядку підкресли олівцем стрижневе слово, на яке падає логічний наголос.
5. Познач олівцем паузи:
а) кома — ледь помітна пауза (позначка — /);
б) двокрапка й тире — помітна пауза (позначка — //);
в) крапка — явна пауза з інтонацією завершеності (позначка — ///).
6. Ліворуч від кожного рядка постав стрілку, що передає тон читання.
а) підвищення тону – стрілка вгору (↑);
б) зниження тону – стрілка вниз (↓);
в) рівний тон – горизонтальна стрілка (→).
7. Прочитай кілька разів вірш із дотриманням вимог усіх позначок.
У вас є пам’ятки « Як навчитися виразно читати віршовані твори» Звертайтеся до неї у разі потреби.
Журі ми обирати не будемо, але всі мають бути уважні, бо комусь із вас доведеться аналізувати виразне читання поезії однокласника.
«Мистецтво гине лиш тоді, коли душа вмирає…». Отже, вкладіть у своє читання усю душу, передайте суть написаного автором.
VІ. Звучать виступи учнів. Аналіз помилок та позитивних моментів
VІІ. Фізкультхвилинка
Гномик
Гномик довго потягався,
Нагинався, розгинався.
Нагинався, розгинався.
Руки в сторони розвів,
Видно, віршик він не вчив.
VІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
ІХ. РЕФЛЕКСІЯ
Найбільше мені сподобалось читання..., тому що ...
- На уроці мені найбільше запам'яталося ...
Х. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ : перегляд буктрейлера про Алю [ Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=kqOT9rduYHU ] , читати сторінки підручника 96-98