Конспект Уроку з української літератури в 5 класі з елементами інтеграції «Україна часів Т. Шевченка. Дитинство Т.Г.Шевченка – «легендарного поета» та «великого борця за волю »

Про матеріал

Мета: познайомити учнів з новими фактами з життя великого поета, вчити передавати засобами виразного читання ( жестами, мімікою) зміст написаного, виробляти навички самостійної роботи з книгою; розвивати спостережливість, мовленнєву вправність; виховувати почуття співпереживання, пошану до славного сина України Тараса Шевченка, любов до рідної землі, до батькiв.

Тип уроку: урок вивчення нового матерiалу.

Перегляд файлу

Конспект уроку   з української літератури у 5 класі  з елементами інтеграції

Зінченко Алла Валентинівна, вчитель української мови та літератури Миколаївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №26, м. Миколаєва

Тема. Україна часів Т. Шевченка. Дитинство Т.Г.Шевченка – «легендарного поета» та «великого борця за волю свого краю» (на основі повісті С.Васильченка «Широкий шлях» частини першої «У бур’янах»)

Мета: познайомити учнів з новими фактами з життя великого поета, вчити передавати засобами виразного читання ( жестами, мімікою) зміст написаного, виробляти навички самостійної роботи з книгою; розвивати спостережливість, мовленнєву вправність; виховувати почуття співпереживання, пошану до славного сина України Тараса Шевченка, любов до рідної землі, до батькiв.
Тип уроку: урок вивчення нового матерiалу.
Обладнання: «Кобзар» Т.Шевченка, портрет митця та С.В.Васильченка, підручники, ілюстрації до твору, книжкова виставка про долю Шевченка.

 

         Епіграф до уроку                                                Ти нам залишив прагнення високі,

                                                                                       Шляхи священні, по яких іти

                                                                                       Твого сумління й мужності уроки

                                                                                        Ми бережем і будем берегти.

                                                                                                                                                               Микола Палієнко

Хід уроку

І. Організація класу до роботи
1. Забезпечення емоцiйної готовностi до уроку.
                     Інтерактивна вправа.

Схарактеризуйте свiй настрiй за допомогою кількох прислiвникiв.
2. Актуалізація опорних знань.
                                 Вправа «Явам, а вимені»
- Що вам відомо з історії України про кріпацтво?

 Кріпак — це особисто залежний від поміщика й прикріплений до земельного наділу селянин. Синоніми до слова «кріпак» (заст.): холоп, кмет (кметь), панщанник (панщанин).

 Катерина ІІ узаконила в Україні кріпацтво (1775). 

19 лютого 1861 р. було оголошено маніфест Олександра II про скасування кріпацтва. 

- Твори яких письменників ви читали про кріпацтво?

- Кого з народних месників ви знаєте? (Боротьба  Кармелюка та інших месників, які виступали проти панів-кріпосників).

 «Довідкове бюро». Попередньо підготовлені учні дають довідку про гайдамаччину, Коліївщину, Залізняка, Гонту…
II. Мотивація навчальної діяльності.  

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
1. Вступне слово вчителя

Сьогодні ми поглибимо наші знання про Україну часів Т.Г.Шевченка, продовжимо знайомство з дитячими роками великого поета. Багато нового і цікавого дізнаємося про життя Тараса Шевченка з біографічної повісті С.Васильченка «Широкий шлях».
У кожного народу є свої герої, які стають його провидцями, оборонцями, ватажками в боротьбі за краще життя. В українців - це Тарас Григорович Шевченко, той, хто заявив світу про свою батьківщину — Україну, гідно її представив як країну з високою духовною культурою, волелюбними традиціями. Сьогодні на уроці ми перегорнемо ще одну сторінку життя Т. Шевченко та дізнаємось про Україну часів шевченківської доби. Для того щоб дізнатись, яку саме сторінку життя ми побачимо, нам треба розшифрувати слово.
2. Рубрика «Шифрувальник»
6 11 23 11 18 22 23 3 19
(Дитинство)
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

- Скажіть, будь ласка, що ми завжди вивчаємо, з чим знайомимось, перш ніж почати вивчення творів письменника?  (БІОГРАФІЮ)

1.Розповідь учителя  (біля портрета С.Васильченка).

Степан Васильович Васильченко – відомий український письменник кінця ХІХ – початку ХХ століття..
Для письменника образ Тараса Шевченка був найулюбленішим. У бідній селянській сім’ї, де зростав малий Степан, любили пісню, влучне та правдиве слово, жарт. Батько – чоботар, був письменний. То в їхній хаті знали й шанували Тараса Шевченка, Миколу Гоголя, зачитувалися «Кобзарем» і «Тарасом Бульбою». Як згадував С. Васильченко, на нього найбільше враження в дитинстві справила трійця: пісня, «Кобзар» і Гоголь.
Ставши письменником, Степан Васильович задумав написати повість про свого улюбленого поета. Може, тому, що в нього, як і в Шевченка, дитинство було напіводягненим і бездоглядним, він рано пізнав горе та кривду, став на захист пригноблених. Назва твору «Широкий шлях». В основі його – справжні факти з життя Кобзаря, документальні дані.
Але, на жаль, з п'яти запланованих частин він встиг завершити тільки першу – «В бур'янах», яка побачила світ уже після смерті автора – в 1938 році.
Тож перегорнемо окремі сторінки біографічної повісті С.Васильченка «Широкий шлях», прочитаємо та обговоримо деякі фрагменти книги, щоб уявити, яким було життя Т.Г.Шевченка.
- Ми бачимо книги про Т.Г.Шевченка, його життєвий та творчий шлях. Про великого сина українського народу написано багато біографічних оповідань, повістей, романів, у яких художньо відтворені різні періоди життя поета.
Ось у цій книзі С.Васильченка «Широкий шлях» розповідається про дитячі роки Тараса Шевченка.
2. Презентація  «Дитячі роки Тараса»

-  9 березня 1814 року в селі Моринцях у сім’ї селянина-кріпака народився хлопчик Тарас. Він ріс мовчазний, замислений. Не тримався хати, а все блукав десь за вигоном,за що його прозвали в сім’ї «малим приблудою.

- Мати – Бойко Катерина – щира, працьовита, ласкава. Тепло материнського серця передалось і Тарасові. Батько - Григорій був з козацького роду, знав грамоту, тобто умів читати і писати, що на ті часи було великою рідкістю серед селян.

- Вони були кріпаками великого магната, нащадка ліфляндських баронів, генерал- аншефа, згодом дійсного статського радника, сенатора Василя Енгельгардта.

- Перші вісім років після одруження батьки Шевченка жили в Кирилівці у хаті діда Івана. Тут народилися старші сестри Тараса — Катерина (1804 — бл. 1848) і Марія (1808 — 1810).

- 1810 р. Григорій Шевченко з сім’єю переїжджає у с. Моринці, де оселяється в садибі засланого у Сибір кріпака Колесника, прозваного за бунтарство Копієм. У Моринцях народився старший брат Тараса Микита (1811 — бл. 1870) і майже через три роки — Тарас. Хата ця не збереглася.

- Батько й мати на панщині, то й доглядала за малим Тарасом старша сестра Катерина, яка й сама ще була дитиною.

- Любив Тарас до діда ходити. Дід Іван грамотний, надіне окуляри й повагом читає про святих мучеників , розповідав про ті часи, коли гайдамаки різали та палили панів.

- Осінь 1822 р. Тараса віддали в науку до молодого кирилівського дяка Павла Рубана, якого прозивали в селі Совгирем.

- «Там матір добрую мою, ще молодую — у могилу нужда та праця положила». Через рік після вступу до школи померла його мати, коли їй було лише сорок років.

- Лишившись з малими дітьми (Катерина тоді вже вийшла заміж), батько Тараса змушений був одружитися з вдовою Оксаною Терещенко, яка мала трьох своїх дітей. Незабаром, коли Тарасові ледве сповнилося одинадцять років, 21 березня 1825 р. помер батько.

- З предсмертних слів батька Т.Г. Шевченка: «Синові Тарасу з мого хазяйства нічого не треба, він не буде аби яким чоловіком; з його буде або щось дуже добре, або велике ледащо…»

- Зовсім нестерпним стало життя сиріт після смерті батька.  Не раз він тікав у бур’яни, куди йому приносила їсти сестра Ярина  . Тікав він часом і до сестри  Катерини в сусіднє с.Зелена  Діброва.

- Після смерті батька Шевченка віддали в школу до сільського дяка Бугорського, де він вивчив часослов і псалтир. Згодом він перейшов до священика Нестеровського, в якого навчився писати і потім чомусь знов повернувся до Бугорського.

- Хата дяка збереглася до наших днів; у 1960 р. над нею зроблено будинок-накриття.

- Тарас згодом повернувся до Кирилівки, де пас громадську череду.

- Пізніше в автобіографічному вірші «N. N.» («Мені тринадцятий минало») він тепло й зворушливо згадав подругу свого дитинства Оксану Коваленко.   

- Знайомство з сусідською дівчинкою Оксаною Коваленко не пройшло безслідно. Про це свідчить присвята поеми «Мар’яна-черниця» — «Оксані К...ко». Не випадковим є те, що дорогим ім’ям — Оксана — він називав героїнь своїх творів, зокрема в поемі «Гайдамаки».

- Обдарований від природи хлопчина рано відчув тягу до малювання. Ще змалку крейда і вуглинка були для нього неабиякою радістю. Малював ними стіни, лави, стіл... Якось прийшла сестра Катерина з панщини і не впізнала своєї хати: візерунками розмальовані стіни, долівка і навіть призьба.

- Пристрасть до малювання вугликом, крейдою: коней, москалів, півнів, людей, церкву, київську дзвіницю . Стіни Двері Ворота Дорога ….

-  «...ходил я постоянно в серенькой дырявой свитке и в вечно грязной бессменной рубашке, а о шапке и сапогах помину не было, ни летом, ни зимою. Однажды дал мне какой-то мужик за прочтение псалтыря на пришвы ременю, да и то от меня учитель отобрал, как свою собственность.

-  «...Як побачу малого хлопчика в селі, мов одірвалось од гіллі, одно-однісіньке, під тином, сидить собі в старій ряднині, — Мені здається, що се я, що це ж та молодість моя»...

3. Опрацювання твору С.Васильченка «У бур’янах»

а) Словникова робота
Десятник – людина, яка служить у пана та зганяє кріпаків на панщину.
Породілля – жінка, яка народила дитину.
Талан – доля людини.
Талант – обдарування, здібності людини.

б)  Виразне читання початку твору вчителем
- Яке враження справив на вас уривок?
в) Аналіз змісту зачину до повісті.
- Який жанр літератури нагадує початок твору? (Легенда, казка)
- Як ви вважаєте, чому С.Васильченко починає свою повість як легенду, казку?(Діти пригадують, що таке легенда, розвивають думку про легендарне у житті поета,Тарас Шевченко – легендарна постать)
- За допомогою яких художніх означень відображено казковий край, який був колись ?(веселий край, розкішний, багатий)
- А тепер?( заворожений злими людьми, зневолений двома неволями).
- Як ви розумієте останнє речення: «Світ їм було завязано, говорити – заказано, ходили німі…»?(Безправні раби-кріпаки, позбавлені рідної української мови - «говорити – заказано, ходили німі…»)
г) Читання в особах першої частини твору
- З якою інтонацією необхідно читати перший абзац про день, рік, місце народження великого співця України?

C:\Users\home\Downloads\ФІЗХВИЛИНКА.jpg

д) Засоби виразності (міміка, жести).

- Напевно,  ви помічали під час розмови різні рухи в людей : міміку, жести. Із виразу обличчя можна здогадатися, в якому  ви настрої, як ви сприймаєте те, про що вам говорять. Отже, рухи головою, руками, вираз обличчя, очей називається жестами і мімікою.

Жести - це рухи голови,рук,тіла,які супроводжують висловлення людей.

Міміка – це виразні рухи мязів обличчя, що передають почуття і настрій людини.

Завдання:

Знайдіть у тексті рядки, які можна передати з використанням міміки, жестів.

(« Мати кивнула на нього батькові: - Як мотає? Наче три дні не їв»,

«Винувато старий осміхнувся….Поважно нахмурив брови…»)

4. Аналіз змісту твору:

 - Які думки виникли у вас під час читання?
- Хто був свідком народження Тараса?
- Як ви розумієте слова «народилась нова панові кріпацька душа»?
- Як ви ставитесь до того факту, що в день народження сина батька женуть на панщину? Як ця сцена характеризує тодішній устрій життя селян?
- Чому баба - повитуха не захотіла загадати долю народженому?
- Що вона побачила, заглянувши знадвору у вікно?
5. Переказ епізоду учениці від імені Катерини
6. Бесіда за прочитаним:
- Хто доглядав маленького Тарасика в дитинстві? Чому цього не могли робити батьки?
- Прочитайте, як сестра Катерина доглядала за малим Тарасом?
- Чому вона не завжди була уважною з молодшим братиком? А чи можна її в цьому звинувачувати? Свою думку обґрунтуйте.
- Що сказано автором порівнянням ” зв’язана з малим Тарасом, як ланцюгами”?
- Опишіть стан Тараса, залишеного на самоті.
- Яку роль відіграє порівняння ” як одірваний листочок”?
- Як поводила себе Катря, коли згадала про Тараса?
- Чи можна дитинство Тараса назвати щасливим? Свою думку обґрунтуйте.
- Значення імені ТАРАС, визначення рис характеруру.
ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

1. Чи є щось повчального в біографії Великого Кобзаря для сучасних школярів?

2. Чому твір С.Васильченка називається «У бур’янах»?

3. Продовжіть висловлювання «За що я поважаю Т. Шевченка……»
V. Підсумок уроку

Рефлексія

  1. Чи сподобався вам наш урок?
  2. Що ви поклали у «скарбничку вражень»? Чим поповнили «скарбничку знань»?
  3. Що ви розкажете про наш урок своїм батькам, друзям?
  4. Чим особливим запам’ятається вам наш урок?

VІ. Домашнє завдання.

Колективне: Уміти розповідати про Україну часів Т. Шевченка, про його родину, дитинство, значення особистості й творчості митця для українського народу;

групове: підготувати театралізацію уривків із повісті;

індивідуальне:  намалювати ілюстрації до твору С.Васильченка

 

 

 



 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 грудня 2018
Переглядів
2402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку