Конспект уроку з української літератури "Олекса Стороженко "Скарб". Скарб - узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання". 7 клас

Про матеріал

Тема: Олекса Стороженко «Скарб». Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання.

Мета: продовжувати опрацьовувати ідейно-художній зміст твору О. Стороженка

«Скарб», звертаючи при цьому увагу на скарб як узагальнений образ щастя,

з'ясовуючи повчальний характер оповідання; розвивати культуру зв'язного

мовлення, увагу, пам'ять , логічне мислення,вміння грамотно висловлювати власні думки, співставляти, робити висновки; виховувати пошану до звичаїв українського народу, його традицій; прищеплювати риси доброти, працьовитості, гуманного ставлення до оточуючих.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменника,текст твору, дидактичний матеріал (картки), скринька з монетами .

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Бліц-опитування :

1. Область, де народився О. Стороженко. (Чернігівщина)

2. Хто із українських письменників назвав О. Стороженка «талановитим оповідачем». (Франко)

3. Назва журналу, в якому друкувалися більшість українських творів О. Стороженка. («Основа»)

4. Батько Павлуся хотів, щоб його син навчався у... (Школі)

5. Руки у Павлуся були як у... (Панночки)

6. Місце, де Павлусь іноді так кричав, «буцім з його чортяка лика дере». (Церква)

7. Ті, хто закинули хорта через вікно Павлусевої хати. (Парубки)

8. Після смерті батьків за Павлусем доглядали... (Наймити)

9. «За один сільничок меду» мати пообіцяла подарувати попу... (Теля)

10. Парубки хотіли взяти Павлуся із собою для пошуків скарбу на... (Щастя)

ІІІ.Оголошення теми і мети уроку.

Вступне слово вчителя. Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, що таке щастя? На це непросте запитання намагаються відповісти багато письменників різних епох і народів. Мабуть, і ви ставили собі не раз таке запитання.

- А як ви вважаєте чи був щасливий герой оповідання «Скарб» Павлусь ? Відповідь обґрунтуйте.

- Чи хотіли б ви мати таке щастя, як герой твору?

Запишіть, будь ласка, в зошити тему сьогоднішнього уроку.

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Слово вчителя . Яке цікаве слово «скарб»! Кожна людина по-різному його сприймає, але водночас – це щось цінне, корисне, велике … Так і герої нашого твору, розшукуючи скарб, прагнули бути не тільки багатими, але й щасливими. Дуже цікаво автор розповідає про особливості пошуку скарбу. Для цього він звертається до народних уявлень, прикмет. Так, О. Стороженко говорить, що «...часом скарби і самі вилазять наверх землі, перекинувшись у яку-небудь пакость...». Розмірковуючи над сенсом життя людини, автор зазначає, що скарбом для кожного є його щасливе життя. Тож люди повсякчас і шукають свій скарб — щастя. З прочитаного оповідання ми бачимо, як легко Павлусеві дістався скарб.

- Як ви розумієте слово «скарб»? Яким скарбам ви надаєте перевагу? Свої думки обґрунтуйте.

1. Словникова робота

Скарб-це…

1. Коштовності, гроші, цінні речі// Коштовності, гроші та ін., сховані в потаємному місці, закопані в землю.

2. Духовні та культурні цінності, що їх створила людина. Мовні скарби.

3. Хто-, що-небудь надзвичайної цінності з винятковими достоїнствами, якостями// Багатство розуму, почуттів…// Пестливе звертання до дорогої, любої людини.

4. Господарські речі; пожитки, майно. Хатній скарб.

5. заст. Кошти.

6. заст. Скарбниця.

7. заст. Поміщицьке володіння, маєток на Правобережній Україні.

- Яке з визначень у тлумачному словнику для вас є найближчим ?

2. Складання «Доміно»: «Для мене скарб — це...».

Слово вчителя. Ще з сивої давнини люди повсякчас шукають свій скарб – щастя. Дуже багато про щастя говориться в усній народній творчості, зокрема у прислів'ях.

3. Метод «Плутанка» (робота в парах, картки).

Відновивши прислів'я, скажіть, які з них відповідають подіям у творі. Яке з них найвлучніше характеризує героя твору?

Хто горя не бачив,…. …а родись щасливим;

Без щастя….. … не буде й до останку;

Де щастя родиться,… … в ліс по гриби не ходи;

Дурень спить, … …той і щастя не знає;

Не в кожної Насті… …там і зависть плодиться;

Коли нема щастя зранку, … …а щастя в головах лежить;

Не родись вродливим,… …однакове щастя.

Слово вчителя. Бачите, як народна мудрість влучно розкриває зміст твору.

4. Бесіда за питаннями :

- Сформулюйте тему оповідання «Скарб». (зображення щасливої долі Павлуся Лежня, який протягом свого життя був ледачим і в той же час байдужим до всього).

- Яку ідею розкриває нам автор у творі ? (засудження заздрості, підступництва тих, хто зазіхає на чуже майно, ледачого, паразитичного життя).

- Зачитайте рядки з твору, що містять основну думку. (а) «…той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав…»; б) «Не той тільки щасливий, що натріскається і виспиться, а той, що й другого нагодує і заспокоїть, бо у такого і душа буде не голодна»).

Слово вчителя. За жанром це у нас гумористичне оповідання з елементами фантастики. Доведіть, що це дійсно так.

- Чи є даний твір оповіданням ?

- Цей твір ми відносимо до гумористичних, чому? (автор тут не викриває вади Павлуся, а в жартівливому тоні виявляє смішне в характері й поведінці головного героя, у способі його життя. Павлусь нікого не ображає, нікому не шкодить і не заважає жити. Такий спосіб життя видається смішним.)

- Які елементи фантастики наявні у ньому ?

Слово вчителя. Слово вчителя. О.Стороженко у своєму оповіданні повчає читача, намагається прищепити риси доброти, чуйності, порядності, працьовитості, людяності, ввічливості і в той же час засуджує скупість, заздрість, підступність, жорстокість, егоїзм. Так, у творі автор зазначає:

1) «Глянеш на того щасливого, а він тобі показує на другого, а сам жалується на свою недолю».

2) «Зовуть щасливими і тих, що увесь свій вік нічого не дбають, як мій Павлусь. Бог їм усе дає, а вони нудяться світом, не знають, що у них є і чого їм треба».

3) «Зовуть і скупого щасливим, бо у його багацько грошей; а він, неборак, увесь свій вік стереже тих грошей, як Рябко на ланцюгу, ніякої користі з них не має — і голодний, і холодний, ще гірше од якого-небудь бідолахи».

4) «...Той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав...»

5) «Не той тільки щасливий, що сам натріскається і виспиться, а той, що й другого нагадує і заспокоїть...»

- Чи погоджуєтеся ви з думкою автора?

- Чи є в нас час люди, схожі на Павлуся?

- Якби вам дісталися такі гроші, як Павлусеві, на що б ви їх потратили?

- Який висновок ви зробили для себе, прочитавши даний твір?

5. Літературна вікторина (хвилинка відпочинку).

«Хто сказав?»

«Не ходи, -каже,- холодно, змерзнеш, та ще, крий Боже, занедужаєш, то я й умру, не діжду, поки ти й одужаєш» (Мати)

«Нате вам за працю, а се наші гроші, бо самі таки розсудіть: хто б їх у чужу хату вкинув, якби не сам Бог того схотів!» (Наймит)

Якби вечорниці збирались біля моєї хати, то, може б, і пішов. (Павлусь)

«На яку радість ми його вигодували? Який з його хазяїн буде? Що з ним станеться, як ми помремо?.. ( Батько)

«Ми тебе так з периною на руках і понесемо; не тебе нам треба, а твого щастя… (Парубки)

V. Закріплення опрацьованого матеріалу.

Слово вчителя. Письменник у своєму творі намагається звернути увагу читача не на самі пошуки скарба, а на те, що скарб має символічне (приховане) значення.

1. «Мозковий штурм».

- Що символізує образ скарбу? Спробуйте розкрити його символічне значення. (Скарб – узагальнений образ щастя. І хоча люди заздрили Павлусеві, вважали що щастя приклеїлося до нього, та жити, так, як він, вони не хотіли. Щасливим не був і Павлусь, бо він нічого у своєму житті не бачив, окрім того, що їв та спав. А такий спосіб життя людині щастя не приносить.)

VІ. Підсумок уроку.

Слово вчителя. Здавна люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся показує, що безділля і ситість – це ще не щастя. Не може бути щасливою людина, котра безцільно й безглуздо проживає свій вік. Хоч і таланило Павлусеві в усьому, але, мабуть, мало хто хотів би такого щастя. Тому, діти, я бажаю, щоб кожен з вас досяг свого щастя, знайшов свій скарб у житті.

Добігає до кінця наш урок і на завершення мені дуже хочеться вам розповісти одну притчу:

Зліпив Бог із глини людину і залишився в нього невеличкий шматочок глини.
— Що тобі ще зліпити, людино?

Людина подумала й промовила:

— Зліпи мені щастя!

Але Бог, хоча й створив увесь світ, не знав, що таке щастя. Дав Він людині глину і сказав:

— Зліпи сама своє щастя!

І з тих пір кожна людина ліпить, що може.

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.

У мене в руках теж є скарб – це ваші знання. У цій скриньці є символічні монети, які ви отримаєте, як винагороду за роботу на сьогоднішньому уроці.

(Учитель роздає монети – бали)

VІІІ. Домашнє завдання.

1. Виписати з додаткової літератури вислови видатних людей про скарб ;

2. Намалювати ілюстрації до твору (за бажанням) ;

2. Скласти сенкан до слова «скарб» *.

Перегляд файлу

Тема:   Олекса Стороженко «Скарб». Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний  характер оповідання.

Мета:    продовжувати опрацьовувати ідейно-художній зміст твору О. Стороженка

               «Скарб», звертаючи при цьому увагу на скарб як узагальнений образ щастя,

               зясовуючи повчальний характер оповідання; розвивати культуру зв’язного

               мовлення, увагу, пам'ять , логічне мислення,вміння грамотно висловлювати     власні думки, співставляти, робити висновки; виховувати пошану до звичаїв українського народу, його традицій; прищеплювати риси доброти, працьовитості, гуманного ставлення до оточуючих.

Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання:  портрет  письменника,текст твору, дидактичний матеріал (картки), скринька з монетами .                 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Бліц-опитування :

1. Область, де народився О. Стороженко. (Чернігівщина)

2. Хто із українських письменників назвав О. Стороженка «талановитим оповідачем». (Франко)

3. Назва журналу, в якому друкувалися більшість українських творів О. Стороженка. («Основа»)

4. Батько Павлуся хотів, щоб його син навчався у... (Школі)

5. Руки у Павлуся були як у... (Панночки)

6. Місце, де Павлусь іноді так кричав, «буцім з його чортяка лика дере». (Церква)

7. Ті, хто закинули хорта через вікно Павлусевої хати. (Парубки)

8. Після смерті батьків за Павлусем доглядали... (Наймити)

9. «За один сільничок меду» мати пообіцяла подарувати попу... (Теля)

10. Парубки хотіли взяти Павлуся із собою для пошуків скарбу на... (Щастя)

ІІІ.Оголошення теми і мети уроку.

    Вступне слово вчителя. Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, що таке щастя? На це непросте запитання намагаються відповісти багато письменників різних епох і народів. Мабуть, і ви ставили собі не раз таке запитання.

- А як ви вважаєте чи був щасливий герой оповідання «Скарб» Павлусь ? Відповідь обґрунтуйте.

- Чи хотіли б ви мати таке щастя, як герой твору?

   Запишіть, будь ласка, в зошити тему сьогоднішнього уроку.

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

    Слово вчителя . Яке цікаве слово «скарб»! Кожна людина по-різному його сприймає , але водночас — це щось цінне, корисне, велике... Так і герої нашого твору, розшукуючи скарб, прагнули бути не тільки багатими, але й щасливими. Дуже цікаво автор розповідає про особливості пошуку скарбу. Для цього він звертається до народних уявлень, прикмет. Так, О. Стороженко говорить, що «...часом скарби і самі вилазять наверх землі, перекинувшись у яку-небудь пакость...». Розмірковуючи над сенсом життя людини, автор зазначає, що скарбом для кожного є його щасливе життя. Тож люди повсякчас і шукають свій скарб — щастя. З прочитаного оповідання ми бачимо, як легко Павлусеві дістався скарб.

- Як ви розумієте слово «скарб»? Яким скарбам ви надаєте перевагу? Свої думки обґрунтуйте.

1. Словникова робота

 Скарб-це…

1. Коштовності, гроші, цінні речі// Коштовності, гроші та ін., сховані в потаємному місці, закопані в землю.

2. Духовні та культурні цінності, що їх створила людина. Мовні скарби.

3. Хто-, що-небудь надзвичайної цінності з винятковими достоїнствами, якостями// Багатство розуму, почуттів…// Пестливе звертання до дорогої, любої людини.

4. Господарські речі; пожитки, майно. Хатній скарб.

5. заст. Кошти.

6. заст. Скарбниця.

7. заст. Поміщицьке володіння, маєток на Правобережній Україні.

 - Яке з визначень у тлумачному словнику для вас є найближчим ?

2. Складання «Доміно»: «Для мене скарб — це...».

    Слово вчителя.  Ще з сивої давнини люди повсякчас шукають свій скарб – щастя. Дуже багато про щастя говориться  в усній народній творчості, зокрема у прислів’ях.

3. Метод «Плутанка»  (робота в парах, картки).

  Відновивши прислів’я, скажіть, які з них відповідають подіям у творі. Яке з них найвлучніше характеризує героя твору?

Хто горя не бачив,….                                       …а родись щасливим;

Без щастя…..                                                     … не буде й до останку;

Де щастя родиться,…                                       … в ліс по гриби не ходи; 

Дурень спить, …                                               …той і щастя не знає;

Не в кожної Насті…                                         …там і зависть плодиться;

Коли нема щастя зранку, …                            …а щастя в головах лежить;

Не родись вродливим,…                                  …однакове щастя.

 Слово вчителя. Бачите, як народна мудрість влучно розкриває зміст твору.

4. Бесіда за питаннями :

- Сформулюйте тему оповідання «Скарб». (зображення щасливої долі Павлуся Лежня, який протягом свого життя був ледачим і в той же час байдужим до всього).

- Яку ідею розкриває нам автор у творі ? (засудження заздрості, підступництва тих, хто зазіхає на чуже майно, ледачого, паразитичного життя).

- Зачитайте рядки з твору, що містять основну думку. (а) «…той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав…»; б) «Не той тільки щасливий, що натріскається і виспиться, а той, що й другого нагодує і заспокоїть, бо у такого і душа буде не голодна»).

    Слово вчителя. За жанром це у нас гумористичне оповідання з елементами фантастики. Доведіть, що це дійсно так.

- Чи є даний твір оповіданням ?

- Цей твір ми відносимо до гумористичних, чому? (автор тут не викриває вади Павлуся, а в жартівливому тоні виявляє смішне в характері й поведінці головного героя, у способі його життя. Павлусь нікого не ображає, нікому не шкодить і не заважає жити. Такий спосіб життя видається смішним.)

- Які елементи фантастики наявні у ньому ?

    Слово вчителя.  О. Стороженко у своєму оповіданні повчає читача, намагається йому прищепити риси доброти, чуйності, порядності, працьовитості, людяності, ввічливості і в той же час засуджує скупість, заздрість, підступність, жорстокість, егоїзм... Так, у творі автор зазначає:

1) «Глянеш на того щасливого, а він тобі показує на другого, а сам жалується на свою недолю».

2) «Зовуть щасливими і тих, що увесь свій вік нічого не дбають, як мій Павлусь. Бог їм усе дає, а вони нудяться світом, не знають, що у них є і чого їм треба».

3) «Зовуть і скупого щасливим, бо у його багацько грошей; а він, неборак, увесь свій вік стереже тих грошей, як Рябко на ланцюгу, ніякої користі з них не має — і голодний, і холодний, ще гірше од якого-небудь бідолахи».

4) «...Той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав...»

5) «Не той тільки щасливий, що сам натріскається і виспиться, а той, що й другого нагадує і заспокоїть...»

- Чи погоджуєтеся ви з думкою автора?

- Чи є в нас час люди, схожі на Павлуся?

- Якби вам дісталися такі гроші, як Павлусеві, на що б ви їх потратили?

- Який висновок ви зробили для себе, прочитавши даний твір?

5. Літературна вікторина (хвилинка відпочинку).

«Хто сказав?»

 «Не ходи, -каже,- холодно, змерзнеш, та ще, крий  Боже, занедужаєш, то я й умру, не діжду, поки ти й одужаєш»     (Мати)

 «Нате вам за працю, а се наші гроші, бо самі таки розсудіть: хто б їх у чужу хату вкинув, якби не сам Бог того схотів!»   (Наймит)

 Якби вечорниці збирались біля моєї хати, то, може б, і пішов.  (Павлусь)

 «На яку радість ми його вигодували? Який з його хазяїн буде? Що з ним станеться, як ми помремо?..      ( Батько)

 «Ми тебе так з периною на руках і понесемо; не тебе нам треба, а твого щастя…                                                                                                                     (Парубки)

V. Закріплення опрацьованого матеріалу.

    Слово вчителя. Письменник у своєму творі намагається звернути увагу читача не на самі пошуки скарба, а на те, що скарб має символічне (приховане) значення.

 1. «Мозковий штурм».

- Що символізує образ скарбу? Спробуйте розкрити його символічне значення. (Скарб – узагальнений образ щастя. І хоча люди заздрили Павлусеві, вважали що щастя приклеїлося до нього, та жити, так, як він, вони не хотіли. Щасливим не був і Павлусь, бо він нічого у своєму житті не бачив, окрім того, що їв та спав. А такий спосіб життя людині щастя не приносить.)

VІ. Підсумок уроку.

  Слово вчителя. Здавна люди замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся показує, що безділля і ситість – це ще не щастя. Не може бути щасливою людина, котра безцільно й безглуздо проживає свій вік. Хоч і таланило Павлусеві в усьому, але, мабуть, мало хто хотів би такого щастя. Тому, діти, я бажаю, щоб кожен з вас досяг свого щастя, знайшов свій скарб у житті.

 Добігає до кінця наш урок і на  завершення мені дуже хочеться вам розповісти одну  притчу:

Зліпив Бог із глини людину і залишився в нього невеличкий шматочок глини.
— Що тобі ще зліпити, людино?

Людина подумала й промовила:

— Зліпи мені щастя!

Але Бог, хоча й створив увесь світ, не знав, що таке щастя. Дав Він людині глину і сказав:

— Зліпи сама своє щастя!

І з тих пір кожна людина ліпить, що може.

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.

        У мене в руках теж є скарб – це ваші знання. У цій скриньці є символічні монети, які ви отримаєте, як винагороду за роботу на сьогоднішньому уроці.

(Учитель роздає монети – бали)

VІІІ. Домашнє завдання.

1. Виписати з додаткової літератури вислови видатних людей про скарб ;

2. Намалювати ілюстрації до твору (за бажанням) ;

2. Скласти сенкан до слова «скарб» *.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гречана Ірина Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 червня 2018
Переглядів
44486
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку